Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pöljempää kuin vastata musiikkimakuun "laidasta laitaan"

Vierailija
23.02.2018 |

90 %:sesti ihmiset (eli pöljät) vastaavat musiikkimakuun "laidasta laitaan". Eli 3-kymppiset taukit kuuntelevat siis jokainen tangoja, euroviisuja, räppiä, abbaa, hard rockia, metallia, death gruntiä, iskelmää, pelimannimusiikkia, oopperaa, jazzia, soulia.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän popista, räpistä, punkista, hevistä, iskelmämusiikista, klassisesta musiikista, jazzista... riippuu ihan hetkestä, että minkätyyppisen musiikin kuuntelufiilis sattuu olemaan päällä. Ja toisinaan sitten saatan oikeasti kuunnella vuorotellen Mozartia ja Sex Pistolsia. Miten minun musiikkimakuni voisi määritellä. No, soul ei oikein ole jostain syystä koskaan uponnut, niin pitäisikö sitten sanoa, että lempimusiikkiani on muu kuin soul?

Vierailija
22/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juurikaan pysty kuuntelemaan musiikkia autossa. Joskus, mutta harvoin. Autossa kuuntelen puheohjelmia ja äänikirjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vastaus tarkoittaa sitä, että häntä ei kiinnosta keskustella musiikista tai ettei hän ole miettinyt tarkemmin mitä genrejä kuuntelee, vaan törmää hyviin biiseihin ja alkaa niitä kuuntelemaan. Ei kaikille musiikki ole mikään vakava asia. 

Kyllä minä osaan selittää tarkemminkin ja keskustella aiheesta vakavastikin, mutta tuo on helpointa sanoa ensimmäiseksi koko aiheesta.

Miksei musiikista sitten voisi nauttia vaikka jopa ihan ilman mitään sen erityisempää tarvetta keskustella siitä ?

Vierailija
24/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka kuuntelevat musiikkia "laidasta laitaan" ovat epäilyttäviä. Kyllä joku vähän rajatumpi maku pitäisi olla.

Vierailija
25/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh.

Mä esim. kuuntelen musiikkia oikeastaan ainoastaan autossa radiosta. Mulle käy suomipoppi, klassinen, sanotaan nyt vaikka 50-luvun musa, räppi, iskelmä....

En mä erikseen kuuntele jotain musiikkia oikein kuunnellakseni, se on aika yhdentekevää taustamusaa ja hyvä biisi voi olla mitä vaan tyylilajia. 

Jos multa nyt kysytään erikseen jotain musiikkimakua, niin vastaan varmaan just että laidasta laitaan tai tilanteen mukaan.

Mielenkiintoista. Et siis varsinaisesti pidä musiikista? Käytkö koskaan konserteissa tai keikoilla?

No en juurikaan. Ei musiikki ole mulle mitenkään tärkeää.

Olen käynyt nuorena festareilla ja kun U2 tulee Suomeen, olen melko varmasti siellä stadionilla, muu ei oikeastaan saa mua liikahtamaan. No joo, olin Madonnan konsertissa.

Vastaus on siis varmaankin että ei, en juurikaan käy konserteissa enkä varsinkaan keikoilla, en ole ikinä käynyt. En tajua miksi kävisin? Ei kukaan mun tuttavapiirissä harrasta mitään keikoilla käymistä.

Käyn kyllä urheilutapahtumissa, katsomassa balettia, teatterissa, tanssiesityksissä jne.

Musiikki ei vaan ole minulle itsessänsä kovin tärkeää. Merkitykselliseksi se muuttuu vain jonkun muun asian ohessa.

Vierailija
26/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh.

Mä esim. kuuntelen musiikkia oikeastaan ainoastaan autossa radiosta. Mulle käy suomipoppi, klassinen, sanotaan nyt vaikka 50-luvun musa, räppi, iskelmä....

En mä erikseen kuuntele jotain musiikkia oikein kuunnellakseni, se on aika yhdentekevää taustamusaa ja hyvä biisi voi olla mitä vaan tyylilajia. 

Jos multa nyt kysytään erikseen jotain musiikkimakua, niin vastaan varmaan just että laidasta laitaan tai tilanteen mukaan.

Mielenkiintoista. Et siis varsinaisesti pidä musiikista? Käytkö koskaan konserteissa tai keikoilla?

Häh, onko konserteissa tai keikoilla käyminen joku pakko? Minä tykkään musiikin kuuntelusta mutten koskaan ole käynyt keikoilla tai festareilla.

Ei tietenkään ole pakollista. Mietin vain, jos joku kuuntelee vain radiota, eikä itse laita koskaan mitään soimaan. Siis ei sekään ole väärin, mutta mielenkiintoinen tällaisen musiikkinälkäisen näkökulmasta.

Itsekin kuuntelen enimmäkseen radiota. Sitäkin vain autolla ajaessani.

Elämäni aikana olen kolme äänitettä ostanut, Lordin get heavy, k-systemin sleep is the enemy ja Mc hammerin please dont hurt em levyt.

Keikoilla olen käynyt ystävien seurana, en omasta aloitteesta.

Spotifyn ilmaisversiota kokeilin joskus muttei se vakuuttanut minua ostamaan palvelua. YouTubesta laitan jotain biisejä soimaan silloin kun dokaan, eli hyvin harvoin.

Kaikille musiikki ei vaan ole intohimon asia. Olen sitä mieltä että nykyään on niin paljon melua ja ärsykkeitä ympärillä että on ihanan rentouttavaa olla vaan ihan hiljaa. Enjoy the silence.

Vierailija
27/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vastata kyselyyn että "teknoa", mutta ihmisillä on aika kummallisia käsityksiä siitä mitä se on. Ja kuuntelenhan minä paljon muutakin.

Vierailija
28/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään genrerajoja ei sinänsä ole, vaikka lähinnä vanhempaa rockia, stoneria ja satunnaisesti metallia tulee kuunneltua. Pääasia että biisi ei ole, tai ole ollut Suomipopin soittolistalla.

Vierailija
29/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on semmoinen ei vastaava vastaus. Jonkin syyn takia ei halua paljastaa omaa makuaan. Usein pelko tai ujous, ajattelee ettet pidä hänestä jos kerrot totuuden mukaisen vastauksen. 

Mun miehelläkin oli vastaus "ihan kaikkea", itse olen hard rock, metal ja miedoimmiltaan joku pop rock billy talentti tyypin kuuntelija..

Noh...nyt ku ollaan oltu yhessä jo jonkun aikaa se hänen makunsa onkin counrty, pop ja rap. Metalli ollen se pienin kiinnostus, enkä ole koskaan kuullut tyypin sitä vapaa ehtoisesti kuuntelevan.

Kyllä musiikkimaku kertoo paljon ihmisestä. Monimutkainen musiikki kuten klassinen ja metalli usein viittaa monimutkaiseen persoonaan...pop yms viittaa enemmän sosiaaliseen persoonaan. Samoin koska suuri osa pop musasta on autotunea se kertoo paljon josko kuuntelija välittää panostuksesta ja laadusta musiikkinsa suhteen. Metalli ihmiset on tosi ranttuja musiikkinsa suhteen. Country kuuntelija ei halua kuunnella maailman ongelmista vaan miellummin asioista joita itse kokee. 

Koska tietty musiikki kiinnostaa tiettyjä ihmisiä, se joka sanoo että kuuntelee kaikkea ei halua joutua mihinkään ryhmään ja täten menettää mahdollisuutta treffeihin/kaveriin.

Tuo siis esimerkkinä minun käsityksestäni ihmisistä musiikin suhteen. Se ei ole ehkä täydellinen mutta se on helppo tapa ruotia pois kumppani ehdokkaita.

Vierailija
30/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on helpompi sanoa mistä en pidä: minkään tyyppisestä metallista enkä atonaalisesta musiikista. Lähes kaikki muu on ok. Lähinnä sydäntä kuitenkin klassinen musiikki sekä mollisävytteinen suomipop.

Vierailija
31/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on helpompi sanoa, mistä en pidä: ns. nykytaidemusiikki tyyliin K.Saariaho ja rap. Eli muuten laidasta laitaan. Saattaa olla mieleen yhtä hyvin kaunis kansanlaulu tai Teräsbetonin biisi.

Jätin kerran sellaisen miehen, jonka mielestä vain klassinen musiikki oli ainoaa oikeaa ja muut paskaa. Mitään muuta ei hänen kuullen saanut kuunnella. Olen itse soittajan tytär ja kasvoin bändiharkkoja kuunnellen. Setä opetti soittamaan rumpuja ja isä kitaraa... Minusta hyvin rajoittunut musiikkimaku kertoo ihmisen ahdasmielisyydestä....

Vierailija
32/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh.

Häh, onko konserteissa tai keikoilla käyminen joku pakko? Minä tykkään musiikin kuuntelusta mutten koskaan ole käynyt keikoilla tai festareilla.

Ei tietenkään ole pakollista. Mietin vain, jos joku kuuntelee vain radiota, eikä itse laita koskaan mitään soimaan. Siis ei sekään ole väärin, mutta mielenkiintoinen tällaisen musiikkinälkäisen näkökulmasta.

Minä en kyllä "laita mitään soimaan" oikeastaan koskaan. Ehkä joskus kuuntelen jotain youtubesta, mutta sekin johtuu yleensä ihan jostain muusta asiasta kuin itse musiikista. Musiikki on sivuosassa, vaikka jonkun tanssiesityksen taustalla.

Mun mielestä on outoa sanoa, että on "pöljää" sanoa musiikkimaun olevan laidasta laitaan tai edes ihmetellä, ettei joku käy konserteissa tai keikoilla. 

Ihan sama kuin ihmettelisi, että miten joku voi olla kiinnostunut urheilusta yleensä tai miten ei ole ollenkaan kiinnostunut urheilusta, ei katso olympialaisia tai jos katsoo, niin katsoo kaikkea ihan vaan koska sattuu just olemaan kiinnostava kisa/matsi - kuten vaikka tänään Kanada-Saksa jääkiekko.

Antaa jotenkin pöljän kuvan ihmisestä, joka ajattelee, että koska minä olen kiinnostunut, on outoa jos ei muut ole. Ilmankos palstan suosituin avaus on "en tajua miten jotkut sitä ja tätä ja tuota".

Vierailija
33/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw, klassinen ei ole mitenkään monimutkaista kuunnella vaan siellä on hyvinkin "helppoa" materiaalia, esim. Vivaldi, Mozart, Schubert ja Straussit yms.

Vierailija
34/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo olevansa musiikin suhteen kaikkiruokainen, se tarkoittaa ettei oikeasti ole makuaistia. Musiikki on silloin jotain mikä soi taustalla, ei sellaista mitä kuunnellaan kuulokkeilla silmät kiinni.

Oikeasti musiikista pitävä on intohimoinen asian suhteen ja tietää mistä pitää ja varsinkin mistä ei pidä.

Vierailija
35/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pop, rock, iskelmä, jazz, blues, tekno/muutkin konemusiikin genret, rap/hiphop, klassinen, blackmetal, deathmetal, funk, punk, country , reggae. Kaikkia jopa samana päivänä. En oikee jaksa tota avata kaikille niin tuumaan vaan että laidasta laitaan.

Ja miksi jotain kiinnostais? Miksi ketään kiinnostais yhtään mikään toiseen ihmiseen liittyvä? Mm. Siksi että jos harrastaa sosiaalista kanssakäymistä niin noi on aina helppoja puheenaiheita. Ja tavallaan mielenkiintosempia kuin päivän sää. Aika monelle musiikki on muutenki tärkeä ja sydäntä lähellä oleva asia.

Vierailija
36/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti musiikista kiinnostunut voi myös löytää kaikesta musiikista jotain hyvää ja diggailla sitä. Ja löytää sitä ihan kaikesta musasta niinku mä. Harvoin mulla musa soi taustalla. Enemmän niin päin että osaan ihan kaikesta sanat melkee ulkoa.

Vierailija
37/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on sanottu (tiuskaistu) ettei mulla oo ollenkaan musiikkimakua, koska en kuuntele musiikkia jatkuvasti vaan kausittain ja tykkään nimenomaan aina tietyistä biiseistä enkä artisteista, ja musiikin laji voi olla melkein mikä vaan.

Vierailija
38/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi metallin kuuntelijat kuvittelevat sen olevan jotenkin monimutkaista ja siten itsekin olevansa jotenkin monimutkaisia? Metalliin makunsa rajanneet on yleensä umpimielisintä ja snobeinta sakkia mitä vastaan tulee. Ja tämän tiedän koska olen itse lukioikäisenä ollut "metallipiireissä". Oli siellä joku ihan älykäskin ihminen, mutta eivät keskimäärin mitään ruudinkeksijöitä tai edes syvällisiä.

Ja juu, joku mainitsikin tuosta ettei klassisen musiikin tarvitse olla kovinkaan monimutkaista.

Vierailija
39/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän oikea tauluja maalaava taiteilijakin osaa erottaa hyvät ja huonot taulut toisistaan, samoin muusikko osaa erottaa hyvin tehdyn ja huonosti tehdyn kappaleen toisistaan.

Musiikkiakin on hyvää ja huonoa, joten kaiken musiikin kuunteleminen kertoo paljon. Jos pitää kaikesta, ei oikeasti pidä mistään.

Vierailija
40/102 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin joskus innostun kuuntelemaan musiikkia. Klassinen on parasta, siihen ei kyllästy niin nopsaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme