Onko pöljempää kuin vastata musiikkimakuun "laidasta laitaan"
90 %:sesti ihmiset (eli pöljät) vastaavat musiikkimakuun "laidasta laitaan". Eli 3-kymppiset taukit kuuntelevat siis jokainen tangoja, euroviisuja, räppiä, abbaa, hard rockia, metallia, death gruntiä, iskelmää, pelimannimusiikkia, oopperaa, jazzia, soulia.
Kommentit (102)
Musta ei ole pöljempää keskustelun aihetta kuin musiikki tai musiikkimaku.... En jaksaisi kuunnella jonkun jarinoita jostain bändistä tai niiden musiikista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastaus tarkoittaa sitä, että häntä ei kiinnosta keskustella musiikista tai ettei hän ole miettinyt tarkemmin mitä genrejä kuuntelee, vaan törmää hyviin biiseihin ja alkaa niitä kuuntelemaan. Ei kaikille musiikki ole mikään vakava asia.
Tai juuri päinvastoin. Soitan itse neljää eri instrumenttia. Pääasiassa eri soittimilla eri musiikkilajeja. Arvostan kaikenlaista musiikkia ja mielelläni etsin itselle uudenlaista kuunneltavaa, mistä saa inspiraatiota. Tämän vuoksi en sulje itseäni mihinkään yhteen tai edes pariin genreen. Osaa on kiva soittaa yksin, osaa bändissä, osaa orkesterissa, osaa on kiva kuunnella yksin/ bileissä/ taustalla jne. Ei kyllä pysty yhtä suosikkia sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oikeasti voi tykätä aivan jokaisesta musiikkityylistä.
Aivan helposti voi. Paska biisi on paska biisi, mutta en usko että olisi yhtään musiikkityyliä, jossa ei olisi vähintään joitain hyviä kappaleita mitä kuuntelisin mielelläni sopivissa tilanteissa/ sopivassa mielentilassa.
Noi on alle 20 v ikäisten juttuja tehdä musiikista numero.
Vastaan laidasta laitaan jos aavistelen että kysyjä on pätemisentarpeesta kärsivä snobi tai ahdasmielinen yhden genren ylijumala.
Jos ihminen sen sijaan vaikuttaa normaalilta, tarkennan että minut on voinut vuosien saatossa löytää sekä Tuska-festareilta että Savonlinnan oopperajuhlilta ja kaikkea siltä väliltä.
Jos vielä pitää tarkentaa, niin en pidä nykyräpistä, iskelmämusiikista enkä aivan kaikesta heavy-genreen liittyvästä.
Pienenä extrana voin mainita, että kuuntelen musiikkia lähes päivittäin, mutta en itse koskaan valitse laittaa radiota päälle. En nimittäin yhtään tykkää kuunnella mitään radiokanavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuuntelen tammikuussa Eminemiä, helmikuussa Avicii:ta ja maaliskuussa Lady Gagaa, niin eikö se muka silloin ole "laidasta laitaan"? Mulla ainakin musiikin kuuntelu on just semmoista mielialaan liittyvää, että sen kuuntelu vaihtelee paljon.
Ei toi ole laidasta laitaan, vaan valtavirran poppia/popmusiikkia.
No onhan tuo sanontana vähän hassu, ja helposti syntyy sellainen vaikutelma, että kyseinen henkilö ei halua edes puhua koko aiheesta ja siksi kuittaa sen tuollaisella kuluneella fraasilla.
Itse ainakin mieluummin sanon vaikka että kuuntelen hyvin monipuolisesti eri tyylilajeja tai että makuni on laaja/monipuolinen/kirjava tms. Tai että tilanteen ja fiiliksen mukaan hyvinkin monenlaista.
Ja teille, jotka kuuntelette laidasta laitaan, mitkä ne laidat muuten on? Eli mikä genre on toisessa päässä ja mikä toisessa, ja miten ne määräytyvät?
Vierailija kirjoitti:
Taaskaan kukaan laidasta laitaan tyyppi ei maininnut mongolialaista kurkkulaulantaa, eikä atonaalisen musiikin ystäviäkään näyttänyt juuri olevan. Miksi siis sanotte kuuntelevanne laidasta laitaan, kun se ei pidä paikkaansa?
Mitä ihmettä. Kyllä meitä kurkkulaulun ja atonaalisen musiikin ystäviäkin on. Esimerkiksi Huun-Huur Tu on Suomessa hyvinkin suosittu ja itsakin kuuntelen, olen nähnyt livenäkin. Kävin hiljattain konsertissa missä soitettiin mm. Bartokin ja Berion sarjallisia kokeiluja. Eikös Schnittkekin ole atonaalista? Siitä tykkään.
Lähipäivinä olen kuunnellyt myös ruotsalaista vanhaa iskelmää, kokeellista elektroa, portugalilaista triphop/popbändiä, Roy Orbisonia, Chuck Berryä, rebetikoa, monenlaista klassista, pohjoismaista jazzia ja itäsuomalaisia kansanmusiikkibändejä.
Jos haluan vastata musiikkimakukysymykseen lyhyesti, niin saatan kyllä vastata "laidasta laitaan". Ei haittaa, vaikka se olisi aloittajan mielestä pöljää. Räppiä en yleensä kuuntele mutta sellaista genreä ei ole vielä tullut vastaan, minkä sisältä ei löytyisi jotakin mielenkiintoista artistia, jonka tuotannosta innostun.
Joka genressä tehdään/tehtaillaan myös hirveää paskaa, pop- ja iskelmägenressä varmaankin eniten.
Minä kuuntelen musiikkia laidasta laitaan. En kuitenkaan pidä kaikesta musiikista, esimerkiksi nämä nykyiset suomalaiset nenäänsä honottavat laulajat sukupuolesta riippumatta ovat kamalia. Verratkaan nyt herranjestas Laila Kinnusta, Anneli Saaristoa ja sitten ihan mitä tahansa nykylaulajaa. Mutta monella nykylaulajallakin on hetkensä (puhun nyt laulajista, koska olipa bändi mikä tahansa, se laulu siinä on kuuluvin osio).
Pidän vanhasta musiikista, siis rekonstruoidusta keskiaikaisesta kirkkomusiikista, kansanmusiikista, jazzista (paitsi se atonaalinen ei kiitos), nykyisestä klassisesta musiikistakin löytyy näköjään helmiä, kaikki ei ole kaaosta. Vanha kunnon rock on jees. Elämäni biisi on Holy Diver, vaikka lempibändejäni muuten ovat Kiss ja Queen, artisteista David Bowie, Susanna Haavisto, Dannyn vanhat biisit (60-luvulta), mutta Kirka, Muska ja Sammy eivät koskaan ole olleet mieleisiä. Lionel Richie, Stevie Wonder, contry ja etenkin Dolly Parton, Alma, portugalilainen fado on riipivän kaunista, ja Hollywood-elokuvien suuret orkestroinnit ovat upeita. Bollywood-musiikki on hauskaa ja piristävää :-) Kiinalainen klassinen musiikki eksoottisen erilaista.
Norjalainen kirkonpolttohevi sopii tiettyyn mielentilaan, ja discolle ja edm:lle on oma paikkansa. Abba on jees. Stonen keikalta sai muistoksi niskalihasten tulehduksen, moshaus ei sopinut (oliko vuosi 88?).
Rrrrrakastan Euroviisuja, vaikken pidäkään kaikista euroviisuista, Ruotsin kappaleet aiheuttavat usein oksennusreaktion (kuten tänäkin vuonna), mutta Måns Zemmerlöw oli jees, näistä viimeaikaisista. Viimevuotinen etoo erityisen pahasti, se oli kauhea Lady Gaga- kopio. Jota muuten tykkään kuunnella, kuten myös Madonnaa, Spice Girlsiä, Rollareita, Ozzyä ja oikeastaan koko brittiskeneä 50-luvulta alkaen. Cinly Lauper on ihku, tykkään Alice Cooperista, ja kaikesta huolimatta Marilyn Mansonillakin on hyviä biisejä. Iron Maiden on jees, joskin live-esiintymisissä näkyy jo väsymys. Metallica tökkii jostain syystä, Master of Puppets toki käy. Rammstainin America oli hyvä, mutta täytyy sanoa, että mitä enemmän näitä uudempia ja uudempia kappaleita on kuunnellut, niin on ällötys vaan iskenyt. Sit voi kuunnella Vivaldia. Tai jos kaipaa pönötystä niin Wagneria, tai Griegiä. It's no ovet until the fat lady sings on aina jees. Moderni ooppera ei aina oikein iske, oopperan suhteen olen konservatiivi. Tai juntti. AC/DC, mutta ei livenä, ei kiitos. Gunnarit, Hanoi Rocks, Mötley Crue, Motörhead (live in Hämeenlinna, oliko kukaan siellä?).
Topi Sorsakoski selvin päin, ok, Rauli Badding sopivassa mielentilassa. Muistaako kukaan sellaista 80-luvun kummajaista (yhden levyn taisivat saada julkaistua) kuin Sigue Sigue Sputnik? Siitä levystä jäi mieleen lähinnä mainokset ;-)
Kylie Minogue, Bob Dylan nuorempana, Tom Petty, Bruce Springsteen. Alison Moyet. 80/90-lukujen usalainen rap-musiikki. Snoop Doggy. Vanilla Ice. Dire Straits. Duran Duran. Yö 80-luvulla, Dingo. Eppu Normaali. Sig. Viktor Klimenko, kun on tarpeeksi kesäiltana maistellut siideriä.
En tiedä, mikä tuosta jäi välistä pois.
Kuuntelen musiikkia laidasta laitaan, ja joko pidän tai en pidä yksittäisistä artisteista tai bändeistä, tai joistain heidän kappaleistaan. Theremin-musiikki on aina jees!
Musiikkimakuni on laidasta laitaan koska en ole kiinnostunut musiikista enkä musiikkiaiheisiata keskusteluista. Soita mitä haluat, suosikkimusiikkisi kelpaa minulle jos se ei ole liian kovalla.
J-pop on mun suuressa suosiossa.
Itse olen aika kova musanörtti mutta vastaan silti yleensä laidasta laitaan, kun en vaan osaa paremminkaan sitä kuvailla, koska kuuntelen oikeasti aika monenlaista musiikkia. En myös aina ehkä halua paljastaa musanörtteyttäni jos toinen vaikuttaa ettei tunne genrejä joita kuuntelen tms. Muutenkin vaikea valita jotain esimerkkiartisteja jos kysytään. Jos toinen vaikka mainitsee suoraan jonkun aristin josta pidän sitten juttua lähtee, ehkä.
Mas que nada? Ihanaa, kun on erilaista musiikkia jokaiselle!
Ukko35 kirjoitti:
Niin?
Mä en diggaile yksittäisistä artisteista, vaan hyvistä biiseistä.
Hyvä biisi voi olla heviä, viulukonsertto tai vaikka intiaanien sadetanssia. Aika laidasta laitaan.Hyvä biisi on hyvä biisi.
Sama täällä. Olen luullut olevani jotenkin viallinen musiikkimakuni suhteen, mutta on siis muitakin. Hyvä biisi voi minulle olla jopa tangoa, jos laulajalla on upea ääni. Esim. Sauli Lehtosella oli sellainen. Siksi vahva ääni laidasta laitaan -tyylille.
Minusta tuntuu aina hupaisalta kun aikuiset ihmiset käyvät smalltalkia teiniaikojen tyyliin. Mistä musiikista sä tykkäät? Mikä on sun mielestä paras pizzatäyte?
Jos tiedän kysyjistä että heidän mielestään oikea vastaus on joku Flow-festareilla (siisti tyyppi!), Tuskassa (särmikäs tyyppi!) tai pop-kanavilla (aito tyyppi!) soitettu, niin en jaksa alkaa koko keskusteluun ja sanon että kaikenlaista. Se on myös totta.
En kuuntele musikkia tieten tahtoen. En välitä musiikista yhtään. Pakotettuna joutuu jotain taustamölyä kaupoissa kuuntelemaan.
Jos joku kysyy minulta mistä musiikista tykkään, tiedän ettei ksysyjä ole samalla planeetalla kanssani.
Musiikkimaku, lempiväri, suosikkinäyttelijä tms. kysymys kertoo että kysyjä on teinix-pissis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh.
Mä esim. kuuntelen musiikkia oikeastaan ainoastaan autossa radiosta. Mulle käy suomipoppi, klassinen, sanotaan nyt vaikka 50-luvun musa, räppi, iskelmä....
En mä erikseen kuuntele jotain musiikkia oikein kuunnellakseni, se on aika yhdentekevää taustamusaa ja hyvä biisi voi olla mitä vaan tyylilajia.
Jos multa nyt kysytään erikseen jotain musiikkimakua, niin vastaan varmaan just että laidasta laitaan tai tilanteen mukaan.
Mielenkiintoista. Et siis varsinaisesti pidä musiikista? Käytkö koskaan konserteissa tai keikoilla?
Oon eri. Pidän musiikista, mutta se ei tarkoita että erikseen harrastaisin sitä käymällä konserteissa tai keikoilla. Minäkin kuuntelen lähinnä mitä nyt milloinkin sattuu radioista tulemaan. Jos ei miellytä jokin, niin vaihdan kanavaa. Miksi sinun mielestäsi on niin mustavalkoista, että jos pitä- musiikista, sitä on sitten ihan kuuntelemalla kuunneltava erikseen, ja oikein erityisti mentävä konsertteihin ja keikoille kuuntelemaan jotain tiettyä musiikkia, tai muuten ei pidä musiikista ollenkaan? Onko urheilun ja liikunnan osalta sama? Jos ei käy erikseen seuraamassa urheilukilpailuja tai ei harrasta aktiivisesti tiettyjä lajeja, ei sitten voi pitää liikunnasta ja urheilusta ollenkaan?
Vastaan "laidasta laitaan" koska en halua keskustella musiikista ja toivon ettei vastapuoli puhuisi musiikista mitään koska en jaksa kuunnella musiikkijuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Taaskaan kukaan laidasta laitaan tyyppi ei maininnut mongolialaista kurkkulaulantaa, eikä atonaalisen musiikin ystäviäkään näyttänyt juuri olevan. Miksi siis sanotte kuuntelevanne laidasta laitaan, kun se ei pidä paikkaansa?
Ei kai laidasta laitaan tarkoita, että joka ikisestä musiikin lajista täytyisi tykätä?
Verrataanpa johonkin. Sheikki Alihassanin tallissa löytyy autoja laidasta laitaan, T-Fordista kiihdytysautoihin ja formulasta pakettiautoon, luksusautoista puhumattakaan. Rollsejakin löytyy kahtakymmentä väriä. Ei hänellä silti joka ikistä automallia siellä ole, etkä niin luullutkaan, vai mitä?
Minä en pidä musiikista sen enempää kuin mitä radiosta sattuu tulemaan enkä osaa nimetä yhtään biisiä nimeltä tai mistä ne kertoo. Ei kaikki pidä leffoista, ruoasta tai jostain muusta. Se on vain yksi kiinnostuksen aihe muiden joukossa.