Miten on mahdollista, että netistä löytyvien AMK-opinnäytetöiden taso on niin surkea?
Törmääkö kukaan muu säännöllisesti ammattikorkeakoulujen opinnäytetöihin jotain asiaa googlettaessaan? Minulle käy näin kohtuu usein, ja monesti päädyn vielä lukemaan kyseisiä tuotoksia.
Tähän mennessä silmäilemieni opinnäytetöiden perusteella olen kyllä vähän huolestunut maamme korkeakouluista valmistuvien "ammattilaisten" ammattitaidon tasosta ja heidän pätevyydestään. Näkemissäni töissä on nimittäin ollut runsaasti parantamisen varaa useilla osa-alueilla.
Ei herätä järin paljoa luottamusta, jos tekstistä hyppii silmille esim. kasapäin yhdyssanavirheitä tai puuttuvia possessiivisuffikseja, ja kielellinen ilmaisu muutenkin on epätäsmällistä ja tuntuu henkivän monella tapaa laiskaa ajattelua. Tämän perusteella on vaikea luottaa siihen, että maamme korkeakouluista todella valmistuu niitä "huippuammattilaisia", joita juhlapuheissa aina hehkutetaan.
Väistämättä tulee mieleen myös, että jos nämä netissä julkaistut opinnäytetyöt jo ovat näin kamalia (vaikka niiden luulisi edustavan parhaimmistoa, kun ne kerran on kehdattu julkaista), niin millaisia sitten ovatkaan ne työt, joita ei julkaista missään, ja jotka ovat menneet läpi kenties juuri ja juuri rimaa hipoen?
Onko kellään muulla herännyt samankaltaisia ajatuksia netissä vastaan tulleista opinnäytetöistä? Minkälaisia laadullisia ongelmia olette havainneet?
Kommentit (121)
Itse ainakin amk:ssa opiskelun ihan tavalliseen hoitotyön ammattiin. Se oli sen koulun tarkoitus. Ja joo, siellä oli niitäkin ihmisiä, jotka luulivat itseään hyvinkin fiksuiksi, vaikka ajattelu oli aika suoraviivaista.
Gradua ja amk:n opinnäytettä ei voi verrata keskenään, koska jo koulutukset ovat aivan erityyppiset.
No mä tein omaani varmaan max 20 tuntia, sen lisäksi kohteessa käynnit ja haastattelut.Ei se ollut sellainen asia, mihin olisi kannattanut panostaa. Silti sain tehtyä tutkimuksen ja hyvän, tilaajaa tyydyttävän tuloksen. He säästivät rahaa. Itse opus on tehty nopeasti, kun ei oikein ollut aikaa. Eihän niitä edes juurikaan katso kuin muut opiskelijat jälkeenpäin. Olen kyllä nähnyt aika surkeita väitöskirjojakin, puhumattakaan graduista. Serkkuni teki gradunsa kuukaudessa työn ohessa.
Minä halusin vaan paperit (olin jo töissä), joten oppari on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Gradua ja amk:n opinnäytettä ei voi verrata keskenään, koska jo koulutukset ovat aivan erityyppiset.
Rautalangasta: Amk-tutkinto vastaa kandin tutkintoa. Opinnäytetyö on verrannollinen kandidaatin tutkielmaan.
Jos olen valmistumiseni jälkeen työttömänä, alan käymään läpi alani graduja ja kysymään yliopistolta miksi plagiointi sanasta sanaan kääntämisen muodossa on niin yleistä. Alallani on hyvin tavallista että lähteet on yhdellä kielellä ja työ kirjoitetaan toisella kielellä ja on aivan uskomatonta miten paljon näkee sitä että on muka ilmaistu asia omin sanoin mutta kyseessä on sanasta sanaan käännös. Ei siinä mitään jos laittaa lainausmerkit ja kertoo että oma käännös mutta ei ole ok että ei edes yritä ilmista omin sanoin vaan käännetään sanasta sanaan.
Jos menet AMK:hon opiskelemaan tekniikkaa, sinulle opetetaan tekniikkaa. Millään kieliopin hienouksilla ei ole pienintäkään merkitystä jos et osaa suunnitella asiakkaan haluamaa elektroniikkapiiriä, koodata hänen haluamaansa ohjelmistoa yms.
Rehellisyyden vuoksi mainittakoon, että yliopistossa keskitytään matematiikkaan ja fysiikkaan syvällisemmin kuin AMK:ssa, mikä voidaan toki perustella sillä, että ne ovat kaiken tekniikan perusta, mutta AMK:ssa aikaa ei (yleensä) tuhlata hölynpölyyn kuten johonkin SWOT-analyyseihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö amk-lopputöissä ole kielentarkistusta? Kyllähän aikuisen ihmisen tulee osata kirjoittaa asiatekstiä hyvällä suomen kielellä.
Miten aikuisuus vaikuttaa kielellisiin häiriöihin. Kasva vähän ja sivistä itseäsi. Et ole niin erinomainen, kuin luulet.
Meillä AMK opinnäytetyöissä opiskelija saa itse selvittää miten opinnäytetyö käytännössä tehdään. Juu on " ohjaus kurssit", joissa ympäripyöreästi eri menetelmiä esitellään, mutta syvempää käytäntöä ohjelmien käyttöön, joita työntekoa varten tarvitsisi ei ole. Ohjeet, myös monin osin puutteellisia. Osiin kysymyksiin ohjaavat opettajat vaan jättävät vastaamatta. Eli etsi itse. Kuten joku ketjussa kirjoitti, pitää opinnäytetöiden sisältöjen olla juurikin lähteistettyä tekstiä ja omien ajatusten jako vähäistä, vissiin laiskaa ajattelua?
Iso vaikutus on myös sillä kenen kanssa päädyt tekemään opinnäytetyötä.
Kielellinen apu lukihäiriöisille, no pyytäkää jotain muuta lukemaan työnne ja antamaan palautetta.. ja totta puhuakseni, usein opettajien kanssa käyty sähköinen viestintä sisältää paljon kielioppivirheitä, myös opettajien puolelta, tämä saisi ap:n ja hänen kaltaisensa tukehtumaan aamumuroihinsa..
Mutta kaiketi, ketjun perimmäinen tarkoitus olikin töräytellä aloittajan omaa erinomaisuus torvea ja hänen mahtavaa kielellistä osaamistaan?
Opparihan on ihan turha, se ei ole yhtäkään työnantajaa kiinnostanut. Amk-opintojen suola on käytännön harjoittelut, joista aukeaa ovet työelämään. Naurettavaa edes ajatella, että jollain 7 vuotta sitten tehdyllä kouluraapustuksella olisi yhtään mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Huippuammattilaiset valmistuvat yliopistosta, ei AMKsta. Se on kylmä fakta. Harva hakee AMKhon, jos oma osaaminen riittää yliopistoon.
Itselläni on 2 AMK-tutkintoa. Jälkimmäisen opinnäytetyön tein sosiaali- ja terveysministeriölle ja se hyväksyttiin arvosanalla 5. Ei kuitenkaan löydy julkisista tietokannoista.
Kirjoitin aikanaan ylioppilaaksi L:n paperein. En koskaan hakenut yliopistoon, koska kotipaikkakunnallani on laadukas AMK enkä halunnut muuttaa. Näinkin voi olla.
No minä olisin päässyt yliopistoon aika monelle alalle, mutta en sinne minne halusin, koska se ala oli vaikea päästä. Kävin opiston, myöhemmin amk:n kun paikkakunnalla ei ollut yliopistoa ja perheen takia oli hankala olla viikot muualla, sitä en ala enempää selittää, syitä tähän on paljon. Olen alani huippu suunnittelijana - samaa työtä tekevät niin opistotason, amk-tason kuin yliopistotason henkilöt.
Oma opinnäytteeni oli tilaustyö, joka salattiin teettäjän toimesta. Se oli sellainen "kannattaako tämä asia" tyyppinen laskentatyö, jota tuskin peruskoululaiset pystyisivät tekemään, lukiolainen ehkä kyllä, jos osaa todennäköisyyslaskentaa ja kirjanpitoa. Työ itsessään ei ole kovin kummoinen, mutta taustalla tehty työ oli kivaa. Kirjoitus on liirumlaarumia, kun sitä piti olla, mutta laskelmat on aitoja, oikeita ja hyvin tehtyjä. Niistä ei vain alaa tuntematon saa mitään irti.
Miksi miinustatte noita kommentteja, joissa sanotaan, että ei niitä kukaan muu katso kuin opiskelijat? Sehän on totta. Ei niitä voi työelämässä käyttää lähteenä. Wikipediakin on luotettavampi, eikä sekään ole luotettava. Jotkut insinööritason työt voivat olla ihan hyviäkin, mutta ei kukaan ehdi tutkia niiden oikeellisuutta. Nehän on vain näyte siitä, että opiskelija ymmärtää alansa, ei mitään tutkimus, mitä käytettäisiin laajemmin. Yksi asia, missä niitä käytetään, on oppitunnit, joissa tutkitaan toisten tekemiä saman alan opinnäytteitä ja arvostellaan ne. Ainakin meillä äidinkielessä oli tällainen osio. Tämä on varmaan syy, miksi ne laitetaan nettiin, ei aina tarvitse tilata muista kouluista. Me tosin haettiin omat arvosteltavat oman koulun kirjastosta.
Mutta on lapsellista ajatella, että vain huiput menevät yliopistoon, koska joillekin aloille pääsee helposti. Itse olisin yhteen paikkaan päässyt, kun kokeilin hakea helpommalle alalle, sain pistettä vaille täydet pisteet pääsykokeista. En kuitenkaan halunnut alalle, joka ei tuntunut yhtään omalle ja hyvä niin. Olen nyt tehnyt avoimessa joitakin opintoja ja vaikka kuinka avoimen helppoudesta hehkutetaan, niin joka ikisellä kurssilla on ollut valtaosa tutkinto-opiskelijoita, joiden arvostelu ja vaatimukset on ihan samat. Kaikista kursseista olen saanut kiitettävän - kirjoituksista aikoinaan sain pääasiassa arvosanoja C + matikasta, pitkä, M, eli aika keskinkertainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta: Amk-tutkinto vastaa kandin tutkintoa. Opinnäytetyö on verrannollinen kandidaatin tutkielmaan.
Eipä vastaa ainakaan terveysalan esimiestehtäviä hakiessa. Terveystieteen kandidaatti (yliopisto), täyttää pätevyysvaatimukset, sairaanhoitaja (AMK) ei. Vasta YAMK antaa hakukelpoisuuden.
Tämä siis julkisen puolen sairaaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki AMK-opinnäytetyöt julkaistaan Theseuksessa. Ihan sama mikä oli arvosana.
Eihän mene. Minä kielsin julkaisun sen varjolla, että opinnäytetyö sisälsi arkaluontoista informaatiota firmasta, jolle sen tein ;)
Niin? Sitten toimitetaan toimeksiantajalle koko versio ja nettiin osittain peitetty versio. Tai sitten koko työ koulun kirjastoon omakustanteisesti kansitettuna. Salaista opinnäytetyötä ei olekaan.
Ei mun opparia julkaistu ollenkaan netissä. En mä väittänyt että mun oppari on salainen (se löytyy kouluni kirjastosta kansitettuna), totesinpahan vain, että tuo ylempi väite siitä, että "kaikki AMK-opinnäytetyöt julkaistaan Theseuksessa" on väärin.
Sinä sanoit kieltäneesi julkaisun sen varjolla, että oppari sisälsi arkaluonteista infoa firmasta. Opinnäytetyön julkaisua ei voi kieltää, siihen kommentoin.
Todellakin voi, ainakin silloin, kun itse sellisen tein.
Jaaha. Tässä ketjussa löytyy taas ne kummalliset laadukkaat amkit, jostain maakuntien nurkista.
mua ei kiinnostanaut yhtään koko oppari. surkeahan siitä tuli. työ ei kerro MITÄÄN siitä, millainen työntekijä olen. ei kerro miten suhtaudun työssäni ihmisiin tai palvelen heitä. oppari on vain kirjoitus ja jotain löpertelyä, joista opettajat antoi arvosanan. valitettavasti oppari on julkaistava jotta voi valmistua. muuten en olisi julkistanut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No minä olisin päässyt yliopistoon aika monelle alalle, mutta en sinne minne halusin, koska se ala oli vaikea päästä. Kävin opiston, myöhemmin amk:n kun paikkakunnalla ei ollut yliopistoa ja perheen takia oli hankala olla viikot muualla, sitä en ala enempää selittää, syitä tähän on paljon. Olen alani huippu suunnittelijana - samaa työtä tekevät niin opistotason, amk-tason kuin yliopistotason henkilöt.
Oma opinnäytteeni oli tilaustyö, joka salattiin teettäjän toimesta. Se oli sellainen "kannattaako tämä asia" tyyppinen laskentatyö, jota tuskin peruskoululaiset pystyisivät tekemään, lukiolainen ehkä kyllä, jos osaa todennäköisyyslaskentaa ja kirjanpitoa. Työ itsessään ei ole kovin kummoinen, mutta taustalla tehty työ oli kivaa. Kirjoitus on liirumlaarumia, kun sitä piti olla, mutta laskelmat on aitoja, oikeita ja hyvin tehtyjä. Niistä ei vain alaa tuntematon saa mitään irti.
Miksi miinustatte noita kommentteja, joissa sanotaan, että ei niitä kukaan muu katso kuin opiskelijat? Sehän on totta. Ei niitä voi työelämässä käyttää lähteenä. Wikipediakin on luotettavampi, eikä sekään ole luotettava. Jotkut insinööritason työt voivat olla ihan hyviäkin, mutta ei kukaan ehdi tutkia niiden oikeellisuutta. Nehän on vain näyte siitä, että opiskelija ymmärtää alansa, ei mitään tutkimus, mitä käytettäisiin laajemmin. Yksi asia, missä niitä käytetään, on oppitunnit, joissa tutkitaan toisten tekemiä saman alan opinnäytteitä ja arvostellaan ne. Ainakin meillä äidinkielessä oli tällainen osio. Tämä on varmaan syy, miksi ne laitetaan nettiin, ei aina tarvitse tilata muista kouluista. Me tosin haettiin omat arvosteltavat oman koulun kirjastosta.
Mutta on lapsellista ajatella, että vain huiput menevät yliopistoon, koska joillekin aloille pääsee helposti. Itse olisin yhteen paikkaan päässyt, kun kokeilin hakea helpommalle alalle, sain pistettä vaille täydet pisteet pääsykokeista. En kuitenkaan halunnut alalle, joka ei tuntunut yhtään omalle ja hyvä niin. Olen nyt tehnyt avoimessa joitakin opintoja ja vaikka kuinka avoimen helppoudesta hehkutetaan, niin joka ikisellä kurssilla on ollut valtaosa tutkinto-opiskelijoita, joiden arvostelu ja vaatimukset on ihan samat. Kaikista kursseista olen saanut kiitettävän - kirjoituksista aikoinaan sain pääasiassa arvosanoja C + matikasta, pitkä, M, eli aika keskinkertainen olen.
Ei töitä arvostella, ne arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei töitä arvostella, ne arvioidaan.
Ja ero oli käytännössä?
Mulla on melkein kaksi AMK-tutkintoa. Ensimmäisen oppari jätettiin salaiseksi. Olin työstä äärimmäisen ylpeä ja tykkäsin sitä tehdä. Työ on tosin jo vanha ja investoinnit kyseiselle laitokselle on tehty.
Toisen koulutuksen ohjaajan asenne oli sanoinkuvaamattoman järkyttävä. Oli juuri sellainen kuin joku aikaisemmin kirjoitti, että kyseisen ammattikorkeakoulun taso on ällistyttävän hyvä. Esin totean, että taso oli hämmästyttävän huono, 60% kursseista oli sellaisia, että mietin mitä siellä istun. Ja opinnäytetyötä tehdessä se niin hyvä tosiaan, että ohjaajani yritti vääntää työtäni gradu muotoon, vaikka moneen otteeseen sanoin, että tämä kuvakirja ei todellakaan ole lähelläkään akateemista tekstiä ja minä en sellaista osaa kirjoittaa. Lisäksi tässä kuvakirjassa on kaikki selvennetty kuvamuodossa ja mielelläni näkisin esimerkiksi gradun, jossa on pohjustavassa osuudessa, entisessä teoriaosuudessa ja tutkielma osuudessa joka sivulla vähintään yksi kuva/taulukko/graafinen esitys. Toisinaan oli kaksi kuvaa/taulukkoa tai graafista esitystä. Lisäksi opinnäytetyö ei tuntunut yhtään omalta kun suurimman osan teksteistä muokkasi/antoi ohjaaja. Opiskeluni loppui kun opintopisteitä oli 230/240, yhtä kurssia ja opinnäytetyötä vaille valmiina. Sanoin, että jos täältä noin heikolla työllä valmistuu porukkaa niin en ole siinä porukassa mukana. En halua nimeäni lisättäväksi näihin piireihin.
Lopputyö ei ole verrannollinen graduun vaan kandin tutkielmaan. Laittakaapa linkkejä omiin kandintöihinne niin voidaan verrata tasoa.