Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että netistä löytyvien AMK-opinnäytetöiden taso on niin surkea?

Vierailija
23.02.2018 |

Törmääkö kukaan muu säännöllisesti ammattikorkeakoulujen opinnäytetöihin jotain asiaa googlettaessaan? Minulle käy näin kohtuu usein, ja monesti päädyn vielä lukemaan kyseisiä tuotoksia.

Tähän mennessä silmäilemieni opinnäytetöiden perusteella olen kyllä vähän huolestunut maamme korkeakouluista valmistuvien "ammattilaisten" ammattitaidon tasosta ja heidän pätevyydestään. Näkemissäni töissä on nimittäin ollut runsaasti parantamisen varaa useilla osa-alueilla.

Ei herätä järin paljoa luottamusta, jos tekstistä hyppii silmille esim. kasapäin yhdyssanavirheitä tai puuttuvia possessiivisuffikseja, ja kielellinen ilmaisu muutenkin on epätäsmällistä ja tuntuu henkivän monella tapaa laiskaa ajattelua. Tämän perusteella on vaikea luottaa siihen, että maamme korkeakouluista todella valmistuu niitä "huippuammattilaisia", joita juhlapuheissa aina hehkutetaan.

Väistämättä tulee mieleen myös, että jos nämä netissä julkaistut opinnäytetyöt jo ovat näin kamalia (vaikka niiden luulisi edustavan parhaimmistoa, kun ne kerran on kehdattu julkaista), niin millaisia sitten ovatkaan ne työt, joita ei julkaista missään, ja jotka ovat menneet läpi kenties juuri ja juuri rimaa hipoen?

Onko kellään muulla herännyt samankaltaisia ajatuksia netissä vastaan tulleista opinnäytetöistä? Minkälaisia laadullisia ongelmia olette havainneet?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kuvaa Amk tasoa :(

Käy katsomassa yliopistojen pro gradut, niin huomaat eron

Kannattaa muistaa, että amk:n opinnäytetyöt ovat tasoltaan kanditöitä, niitä ei voi eikä pidä verrata graduihin.

Mutta onhan lähestymiskulmassakin eroa, yliopistossa on kärkenä tiede, amk:ssa jonkinlainen teoreettisen tiedon soveltaminen käytäntöön.

Siskoni kandityössä oli 12 sivua. Minun AMKin 115 sivua ja siis nämä työt ovat keskenään samanarvoiset koska siskoni opiskelee yliopistossa?

Sivumäärä ei taida olla se ratkaisevin tekijä kuitenkaan...? Ohis

Vierailija
42/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kuvaa Amk tasoa :(

Käy katsomassa yliopistojen pro gradut, niin huomaat eron

Kannattaa muistaa, että amk:n opinnäytetyöt ovat tasoltaan kanditöitä, niitä ei voi eikä pidä verrata graduihin.

Mutta onhan lähestymiskulmassakin eroa, yliopistossa on kärkenä tiede, amk:ssa jonkinlainen teoreettisen tiedon soveltaminen käytäntöön.

Siskoni kandityössä oli 12 sivua. Minun AMKin 115 sivua ja siis nämä työt ovat keskenään samanarvoiset koska siskoni opiskelee yliopistossa?

Jos sinäkin olisit opiskellut yliopistossa, niin ehkä tietäsit, että arvosana tai työn merkittävyyden kannalta ratkaisevinta ei ole se, kuinka miten monta sivua siinä on. - Esimerkiksi jos sinä olet tehnyt lopputyösi, jostain yhteiskunnalis-humanistiselta alalta, niin kirjoitettavaa ja tutkittavaa riiittää varmaan, vaikka useampaankin väitöskirjaan asti, jolloin ngelmaksi muodostuukin rajauksien tekeminen.  - Vastaavasti, jos siskosi on tehnyt kandinsa vaikka sitten orgaanisen kemian opintojen ohessa, niin luulisin, että hänen työnsä voi vaativuudeltaan olla hyvinkin samaa tasoa kuin sinun yli satasivuinen AMK-tutkielmasi.  Sen paremmin AMK:ssa tehtävän lopputyön, saati  kandi -tutkielman tavoite ei kuitenkaan ole olla maailman lopun selitys, jossa kerrotaan ja ratkaistaan kaikki maapallon loppua edeltäneet tapahtumat. 

En ole tuo edellinen kirjoittaja mutta kaikki tietää että kandityö on hyvin pienimuotoinen kyhäelmä. Toki joku AMK-opparikin voi olla pienitöinen, mutta keskimäärin kandityö on aivan yhdentekevä harjoite ennen gradua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

AMK:n opinnäytetöissä kieli on tyypillisesti kansantajuisempaa ja suurpiirteisempää kuin yliopiston graduissa. Joskus se on hyvä ja joskus huono asia.

Jos pitää nopeasti löytää joku helppotajuinen selitys jostain asiasta, voi AMK:n opinnäytetyö olla hyvä lähde, kun taas tarkempaa tietoa varten ennemmin gradu.

Sekä oppari että gradu ovat molemmat harjoittelutöitä eikä mitään oikeaa tiedettä. Älkää käyttäkö niitä tiedonhaussa! Ne eivät ole luotettavia lähteitä.

Niissä on hyviä lähdeluetteloita

Vierailija
44/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ainakin Sosionomikoulutus on aikalailla 3,5 vuoden rii-rii kerho.

Viimeisessä pitkässä työharjoittelussa oppii alasta ja työstä enemmän kuin koko muussa koulussa yhteensä.

Iso kirjekerho, josta käytännön työ on h elvetin kaukana.

Takavuosina sosiaalialalla olennaisen tärkeää kontaktiopetusta on ollut moninkertaiset määrät.

Nykyään paukutetaan etäryhmätyötä toisen perään.

Vierailija
45/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitää muistaa, että AMK opinnäyte on ensimmäisen korkeakoulusyklin työ, siis kandintutkinnon lopputyö. Se ensimmäinen ja alin taso, millä tutkimusta tehdään ja oppimista osoitetaan. Ihan rehellisesti sanottuna, ei siinä nyt ihan hirveitä oppineisuuen tasoja tavoitellakaan. Toinen asia on sitten, että yliopistossa tai amkissa ei, kummassakaan, oppineisuutta osoiteta oikeinkirjoituksella, vaan asiasisällöllä. Monilla aloilla pyritään kohti menetelmiä, joissa opinnäyte ei olisi edes välttämättä kirjallinen työ.

Ei edes kandityössä sallita sitä, että lopputuloksena esitellään vastaajien taustatietoja saati gradussa (vrt. YAMK lopputyö). Eli tutkimuskysymys on esim. yritystukien merkitys yritykselle ja tuloksena on tieto siitä, että vastaajista oli47 % naisia ja 53 % miehiä. Varsinaiseen kysymykseen saadaan vastaus, että tärkeitä ovat - tutkimus on tietty arvioitu kvalitatiiviseksi ja tuo tutkimuskysymys on kysytty kvantitatiivisesti.

Jaa täällä on taas tää sama tyyppi pönkittämässä jotain (mitä?) hokemalla samaa asiaa ketjusta toiseen. Eiku joo, viimeksi se aloitti oman ketjun tästä mitä nyt kommentoi. Kysypä itseltäsi, että "Miksi tämä asia on minulle niin tärkeä?".

Vierailija
46/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko joku lukee niitä, kysyn vielä. Törmäähän sitä kaikenlaisiin koulutöihin, mutta mulla on parempaakin tekemistä kuin jäädä tutkimaan niitä. Tiedonlähteenä ei kukaan täysijärkinen käytä mitään niistä.

Vierailija
47/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki AMK-opinnäytetyöt julkaistaan Theseuksessa. Ihan sama mikä oli arvosana.

Eihän mene. Minä kielsin julkaisun sen varjolla, että opinnäytetyö sisälsi arkaluontoista informaatiota firmasta, jolle sen tein ;)

Niin? Sitten toimitetaan toimeksiantajalle koko versio ja nettiin osittain peitetty versio. Tai sitten koko työ koulun kirjastoon omakustanteisesti kansitettuna. Salaista opinnäytetyötä ei olekaan.

Vierailija
48/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä viestiketjua vielä eteenpäin. Näköjään ihan oikeasti joku luulee, että noilla töillä olisi jotain merkitystä työelämässä. Hyvin on opettajat aivopesseet...

Vierailija
49/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö amk-lopputöissä ole kielentarkistusta? Kyllähän aikuisen ihmisen tulee osata kirjoittaa asiatekstiä hyvällä suomen kielellä.

Vierailija
50/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo työpaikka, joten motivaatio on 0 panostaa oppariin. Paperit käteen ainut tavoite.

Oletko siinä samassa työpaikassa koko loppuelämäsi?

Sööttiä. Kun on se eka työpaikka, se pesee 100-0 sen opinnäytetyön. Kun hakee uutta työtä, saattaa työnantajaa kiinnostaa 3 % verran se, että on valmistunut ja täyttää koulutusvaatimuksen. 97 % kiinnostaa työkokemus ja 0 % joku opinnäytetyö.

Hyvin harvoin edes siihen ekaan työpaikkaan ketään kiinnostaa opinnäytetyö, sen aihe ja ihan viimeiseksi arvosana. Poikkeuksia tietenkin on. Esim. DI-mieheni teki palkallisena työntekijänä diplomityön paperitehtaalle ja se tottakai avasi hänelle ovia, koska siinä ohessa oli myös työkokemus ja se oli oikea tilaustyö isolle paperiyhtiölle. 

Mutta joku AMK-opinnäytetyö vaikka tradenomilla. Juu, ei kiinnosta työnantajaa pätkän vertaa.

Vierailija
51/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo työpaikka, joten motivaatio on 0 panostaa oppariin. Paperit käteen ainut tavoite.

Oletko siinä samassa työpaikassa koko loppuelämäsi?

Sööttiä. Kun on se eka työpaikka, se pesee 100-0 sen opinnäytetyön. Kun hakee uutta työtä, saattaa työnantajaa kiinnostaa 3 % verran se, että on valmistunut ja täyttää koulutusvaatimuksen. 97 % kiinnostaa työkokemus ja 0 % joku opinnäytetyö.

Hyvin harvoin edes siihen ekaan työpaikkaan ketään kiinnostaa opinnäytetyö, sen aihe ja ihan viimeiseksi arvosana. Poikkeuksia tietenkin on. Esim. DI-mieheni teki palkallisena työntekijänä diplomityön paperitehtaalle ja se tottakai avasi hänelle ovia, koska siinä ohessa oli myös työkokemus ja se oli oikea tilaustyö isolle paperiyhtiölle. 

Mutta joku AMK-opinnäytetyö vaikka tradenomilla. Juu, ei kiinnosta työnantajaa pätkän vertaa.

Sosionomi touhuissa ketään ei kiinnosta pieruakaan sun oppari, kuhan se on tehty.

Vierailija
52/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän mene. Minä kielsin julkaisun sen varjolla, että opinnäytetyö sisälsi arkaluontoista informaatiota firmasta, jolle sen tein ;)

Niin? Sitten toimitetaan toimeksiantajalle koko versio ja nettiin osittain peitetty versio. Tai sitten koko työ koulun kirjastoon omakustanteisesti kansitettuna. Salaista opinnäytetyötä ei olekaan.

Ei mun opparia julkaistu ollenkaan netissä. En mä väittänyt että mun oppari on salainen (se löytyy kouluni kirjastosta kansitettuna), totesinpahan vain, että tuo ylempi väite siitä, että "kaikki AMK-opinnäytetyöt julkaistaan Theseuksessa" on väärin.

Vierailija
53/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun opparia julkaistu ollenkaan netissä. En mä väittänyt että mun oppari on salainen (se löytyy kouluni kirjastosta kansitettuna), totesinpahan vain, että tuo ylempi väite siitä, että "kaikki AMK-opinnäytetyöt julkaistaan Theseuksessa" on väärin.

Sinä sanoit kieltäneesi julkaisun sen varjolla, että oppari sisälsi arkaluonteista infoa firmasta. Opinnäytetyön julkaisua ei voi kieltää, siihen kommentoin.

Vierailija
54/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä noita löytää?

Theseus.fi

Vierailija
55/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaa meidän elämän kannalta suurimmat virheet tuottaa onneton lainsäädäntä. Miten sinne onkin kasautunu kasa p.......aa. Niin oliko ne suomen älymystöä ihan yliopistosta valmistuneita? Vai johtuuko se yliopistojen huonosta tasosta?

Vierailija
56/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sanoit kieltäneesi julkaisun sen varjolla, että oppari sisälsi arkaluonteista infoa firmasta. Opinnäytetyön julkaisua ei voi kieltää, siihen kommentoin.

Sisälukutaito hoi. Keskustelupalstalla kannattaa lukea ne aikaisemmat vastaukset ennen kuin vastaa jollekin toiselle...

Ensimmäinen henkilö sanoi näin:  "Kaikki AMK-opinnäytetyöt julkaistaan Theseuksessa. Ihan sama mikä oli arvosana."

Minä sanoin: "Eihän mene. Minä kielsin julkaisun sen varjolla, että opinnäytetyö sisälsi arkaluontoista informaatiota firmasta, jolle sen tein ;)" 

Sinulle, jolla ei ole sisälukutaitoa, niin kerron, että vastasin tuohon ensimmäisen henkilön väitteeseen koskien JULKAISUA THESEUKSESSA. Ei julkaisua ylipäänsä, vaan JULKAISUA THESEUKSESSA.

Vierailija
57/121 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaan yliopiston graduja työkseni ja olen aloituksen kanssa eri mieltä. AMK:t ovat rohkeita julkaistessaan kaikki opinnäytteet netissä, kun yliopistoissa ei julkaista kanditöitä ja vain parhaat gradut. Koska AMK-opinnäytteet ovat suomenkielisiä ja käsittelevät kotimaisia aiheita, toisin kuin useimmat gradut, niiden julkaisu on palvelus kaikille. Niitä googlaamalla pääsee esimerkiksi nopeasti selville kotimaisista ja ajankohtaisista käytänteistä ja terminologiasta. Eivät ne tietenkään täytä yliopiston tieteellisyysvaatimuksia, eikä se tietääkseni ole AMK-opetuksen tavoite. 

Vierailija
58/121 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta aihe on ajankohtainen edelleen. Ovat menneet entistä huonommiksi nämä kyhäelmät...

Vierailija
59/121 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin akateemisenahan AMKsta ja sen opinnäytteistä tulee mieleen lähinnä yläaste. Toisaalta yliopistossakin löytyy aloja missä yllättävän surkeita graduja (esim kauppapuoli) mutta AMK työt jopa ulkoasultaan amatöörimäisiä.

Vierailija
60/121 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomioinut saman asian. Lisäksi aiheet ovat jotenkin tosi helppoja, näin huomioit asiakkaan kun hän tulee mytmälään, kysyin asukkailta mitä mieltä he ovat taloyhtiön turvallisuudesta.

Siis en ymmärrä mikä noiden idea on kun peruskoululainen tekee samantasoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän