Miten on mahdollista, että netistä löytyvien AMK-opinnäytetöiden taso on niin surkea?
Törmääkö kukaan muu säännöllisesti ammattikorkeakoulujen opinnäytetöihin jotain asiaa googlettaessaan? Minulle käy näin kohtuu usein, ja monesti päädyn vielä lukemaan kyseisiä tuotoksia.
Tähän mennessä silmäilemieni opinnäytetöiden perusteella olen kyllä vähän huolestunut maamme korkeakouluista valmistuvien "ammattilaisten" ammattitaidon tasosta ja heidän pätevyydestään. Näkemissäni töissä on nimittäin ollut runsaasti parantamisen varaa useilla osa-alueilla.
Ei herätä järin paljoa luottamusta, jos tekstistä hyppii silmille esim. kasapäin yhdyssanavirheitä tai puuttuvia possessiivisuffikseja, ja kielellinen ilmaisu muutenkin on epätäsmällistä ja tuntuu henkivän monella tapaa laiskaa ajattelua. Tämän perusteella on vaikea luottaa siihen, että maamme korkeakouluista todella valmistuu niitä "huippuammattilaisia", joita juhlapuheissa aina hehkutetaan.
Väistämättä tulee mieleen myös, että jos nämä netissä julkaistut opinnäytetyöt jo ovat näin kamalia (vaikka niiden luulisi edustavan parhaimmistoa, kun ne kerran on kehdattu julkaista), niin millaisia sitten ovatkaan ne työt, joita ei julkaista missään, ja jotka ovat menneet läpi kenties juuri ja juuri rimaa hipoen?
Onko kellään muulla herännyt samankaltaisia ajatuksia netissä vastaan tulleista opinnäytetöistä? Minkälaisia laadullisia ongelmia olette havainneet?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Tästä päästään siihenkin kysymykseen, että onko järkevää vaatia jokaiselta AMK:sta ammattiin valmistuvalta opinnäytetyön kirjoittamista. Ei kaikilla ole akateemisen tekstin tuottamiseen vaadittavaa lahjakkuutta, mutta ammattiosaaminen voi silti olla ihan riittävä käytännön työtehtävissä menestymiseen.
Näin varsinkin sosionomin tutkinnossa.
3,5v sosionomikoulutuksen (etenkin työharjoitteluiden) rinnalla sen 10ov:n höpöhöpötuotoksen merkitys on ollut työelämässäni tasan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ainakin Sosionomikoulutus on aikalailla 3,5 vuoden rii-rii kerho.
Viimeisessä pitkässä työharjoittelussa oppii alasta ja työstä enemmän kuin koko muussa koulussa yhteensä.
Iso kirjekerho, josta käytännön työ on h elvetin kaukana.
Takavuosina sosiaalialalla olennaisen tärkeää kontaktiopetusta on ollut moninkertaiset määrät.
Nykyään paukutetaan etäryhmätyötä toisen perään.
Asia on täsmälleen näin!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja lähes koko luokalla oli varmat duunit, panostus sen mukaista.
Olin vuonna 2001 toisen opintovuoden alussa jo tulevassa työpaikassani töissä.
-Sosionomimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun opinnäytetyö oli ainakin ihan paska, mutta meni läpi ja valmistuin. Näin varmaan ajattelee valtaosa opiskelijoista.
Sairaanhoitaja?
Aika varmasti sosionomi. Sillä opparilla eikä sen arvosanalla ei tee hevonhelvettiä. Kuhan se nyt on hyväksytysti räpöstelty läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on melkein kaksi AMK-tutkintoa. Ensimmäisen oppari jätettiin salaiseksi. Olin työstä äärimmäisen ylpeä ja tykkäsin sitä tehdä. Työ on tosin jo vanha ja investoinnit kyseiselle laitokselle on tehty.
Toisen koulutuksen ohjaajan asenne oli sanoinkuvaamattoman järkyttävä. Oli juuri sellainen kuin joku aikaisemmin kirjoitti, että kyseisen ammattikorkeakoulun taso on ällistyttävän hyvä. Esin totean, että taso oli hämmästyttävän huono, 60% kursseista oli sellaisia, että mietin mitä siellä istun. Ja opinnäytetyötä tehdessä se niin hyvä tosiaan, että ohjaajani yritti vääntää työtäni gradu muotoon, vaikka moneen otteeseen sanoin, että tämä kuvakirja ei todellakaan ole lähelläkään akateemista tekstiä ja minä en sellaista osaa kirjoittaa. Lisäksi tässä kuvakirjassa on kaikki selvennetty kuvamuodossa ja mielelläni näkisin esimerkiksi gradun, jossa on pohjustavassa osuudessa, entisessä teoriaosuudessa ja tutkielma osuudessa joka sivulla vähintään yksi kuva/taulukko/graafinen esitys. Toisinaan oli kaksi kuvaa/taulukkoa tai graafista esitystä. Lisäksi opinnäytetyö ei tuntunut yhtään omalta kun suurimman osan teksteistä muokkasi/antoi ohjaaja. Opiskeluni loppui kun opintopisteitä oli 230/240, yhtä kurssia ja opinnäytetyötä vaille valmiina. Sanoin, että jos täältä noin heikolla työllä valmistuu porukkaa niin en ole siinä porukassa mukana. En halua nimeäni lisättäväksi näihin piireihin.
Et sitten tiennyt, että valmistuvien nimiä ei julkaista, jos sen kieltää julkaisemasta? Minusta ajattelutapasi on typerä ja lapsellinen. Huonosta koulusta minäkin valmistuin, mutta ei tullut mieleenkään jättää valmistumatta. Ei työnantajia kiinnosta, mistä olet valmistunut, vaan se, mitä osaat. Sinusta tulee kuva, että et sitten kyennyt huonoakaan koulua käymään loppuun ja kertomasi lopettamisen syy kuulostaa vain tekosyyltä, varsinkin kun nimeä ei ole pakko julkaista yhtään missään. En minäkään antanut nimeäni julkaista, mutta ei tullut mieleenkään jättää kesken sen takia, että koulu ei ole hyvä.
Täällä myös sote - alan AMK - koulutuksen käynyt, joka teki opparin vähän toisella kädellä ja lopputulos ei tosiaan ollut kovin laadukas. Alalla harjoittelut oli niitä oppimisen ja ammatillisen kasvun kannalta merkittävimpiä opintojen osuuksia. Mulla jäi oppari viimeiseksi koulutyöksi ja olin jo täyspäiväisesti töissä kun sitä kirjoitin, joten motivaatiokin oli vähän hukassa. Lisäksi ohjauksen taso oli koulun puolesta vähän sinne päin.
AMK:ssa opinnäytetyöhön oli varattu huimat kahdeksan viikkoa aikaa ja työ ei olisi sitten millään saanut olla teoreettinen, vaan piti olla joku jonninjoutava toiminnallinen kikkare, josta ei olisi saanut mitään järkevää sitten millään siinä ajassa. Ohjaus oli ihan mitä sattuu. Sain vitosen aivan siitä räpellyksestä.
Nyt kun työstän gradua, olen antanut itselleni synninpäästön kun olen samalla silmäillyt kandeja, jotka ovat kyllä aivan yhtä kauheaa kuraa kuin tuo opinnäytetyönikin. Tosin valtaosin paljon suppeampia ja nopeatekoisempia kuin oma 60-sivuinen opparini... Enkä nyt sanoisi, että kaikki lukemani gradutkaan olisi sen parempia...
Ai oliko teillä joillakin ohjaustakin? Mä tein työn täysin itsenäisesti ja sitten vein arviontiin lähes valmiin työn. Toki kun mulla oli tilaustyö, toimeksinantajan kanssa olin yhteyksissä, nimetyn ohjaajan kanssa en kertaakaan ennen kuin vein vedoksen arvioitavaksi.
Sitä mä ihmettelen näissä töissä, että eikö ihmiset yhtään tajua, että siihen työhön kannattaisi panostaa sen verran, että siitä voi vuosienkin päästä olla ylpeä. Se kuitenkin menee kansiin, kirjastoon ja nykyään myös nettiin. Ja ihan omalla nimellä. Mun mielestä vähintä mitä voi vaatia, on kielioppi ja kirjoitusvirheet kuntoon. Ei pitäisi olla mahdotonta, kun pyytää edes jonkun oikolukemaan.
Oma opinnäytetyöni ei onneksi päätynyt nettiin arvosteltavaksi. Työ tehtiin työelämämän tarpeeseen ja sisälsi salaista tutkimustietoa ja siksi salattiin. Huonohan se työ muutenkin oli. Meillä opinnäytetyö piti tehdä parettain (vähemmän ohjauksen tarvetta, seminaarityöskentelyä jne) ja oma parini oli umpisurkea ja epämotivoitunut. Väitän, että itsenäisesti työskennellessäni työ olisi ollut parempi ja laadukkaampi.
Lisäksi muutama haastava ja mielenkiintoinen aihe annettiin opettajan lellikeille. Ei siis puhettakaan mistään arvonnasta ja tasavertaisuudesta. Nämä lellikit saivatkin jalan oven väliin tutkimusmaailmaan ja ovat nykyään tohtorikoulutettavia.
Vierailija kirjoitti:
Oma opinnäytetyöni ei onneksi päätynyt nettiin arvosteltavaksi. Työ tehtiin työelämämän tarpeeseen ja sisälsi salaista tutkimustietoa ja siksi salattiin. Huonohan se työ muutenkin oli. Meillä opinnäytetyö piti tehdä parettain (vähemmän ohjauksen tarvetta, seminaarityöskentelyä jne) ja oma parini oli umpisurkea ja epämotivoitunut. Väitän, että itsenäisesti työskennellessäni työ olisi ollut parempi ja laadukkaampi.
Lisäksi muutama haastava ja mielenkiintoinen aihe annettiin opettajan lellikeille. Ei siis puhettakaan mistään arvonnasta ja tasavertaisuudesta. Nämä lellikit saivatkin jalan oven väliin tutkimusmaailmaan ja ovat nykyään tohtorikoulutettavia.
Eikö teillä saanut hankkia aihetta itse? Parhaan aiheen saa ne, jotka hankkivat aiheensa työelämästä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä saanut hankkia aihetta itse? Parhaan aiheen saa ne, jotka hankkivat aiheensa työelämästä itse.
Teoriassa oli mahdollista, mutta painostus oli suurta vastata työelämän tarpeisiin. Työelämätahot siis tilasivat "töitä" koululta ja saivat näin ilmaiseksi laadunarvinointia jne. Nuo parhaat aiheet olivat yliopiston tutkimusryhmiin kuuluvia ja työskentelit työryhmässä täysvertaisena jäsenenä. Nämä olivat haluttuja, mutta jako tosiaan epäreilua.
Käy katsomassa sukupuolentutkimuksen laitoksen teoksia :D
Se kertoo kaiken tarpeellisen maistereista.
Hyviä aiheita ei riitä kaikille ja pakkohan se kuitenkin on jostain aiheesta tehdä jos todistuksen haluaa. Siinäpä se. Toinen syy voi olla huono ohjaus, mutta nehän lähinnä haluaa valmistuneita opiskelijoita, osaamisen taso on sivuseikka. Opintojen ihan loppuvaiheessa olevalle ei viitsi laittaa hylättyäkään arvosanaa vaikka suoritus olisi huonokin.
Öööm netissä niistä on iso osa, ei vain "parhaimmat". 😂
Vierailija kirjoitti:
Gradua ja amk:n opinnäytettä ei voi verrata keskenään, koska jo koulutukset ovat aivan erityyppiset.
Niin ja gradu tehdään ylempään korkeakoulututkintoo ja oppari alempaan.
Meillä moni räpelsi jotain kasaan töiden ohessaz jotta saisi paperit ulos. Ei siihen tartte oikein panostaa, pakollinen paha.
Sosionomiopparin arvosanalla ei ole tunkaan väliä, kunhan sen on tehnyt.
Yhden kerran on edes tarvinnut ko. paperi näyttää 15v työuran aikana.
Persoonaa ratkaisee 100%, että valitaanko sut vai ei.
Tai no, joihinkin paikkoihin ja rooleihin myös sukupuoli vaikuttaa.