Miten ihmeessä ihmiset on sairaslomilla lapsistaan?
Meillä ainakin vuoro vaihtuu jos et itsellesi merkattuun vuoroon pääse lapsen takia. Töihin mennään heti kun puoliso tulee kotiin.
Miehellä työt siirretään etätehtäviksi.
Missä porukka pystyy olemaan lapsen kanssa kotona? Mä en ole vielä tälläistä työpaikkaa nähnyt.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla ärsyttää eniten nämä darra-saikuttajat. Ensin kuvia somessa aamuyöllä ja hups aamuun mennessä hävinnyt ja sitten on flunssa. Mut hei onhan se nyt enemmän ok kuin oikeasti sairaan lapsen hoito.
JOO!!! Typerimmät laittaa yöllä reissuillaan Facebookissa päivityksiä ja seuraavana aamuna on flunssa!!
Mut ei se vaikuta siihen että en mä oo viä ikinä pystynyt olemaan saikulla lapsesta. Aina on löytynyt joku muu ratkaisu.
Meillä saa olla kolme päivää palkallisena pois ja ei ole ikinä onneksi muksu ollut sen kauempaa kipeä ( tai jos on, niin siinä on ollut viikonloppu mukana)
Jos lain mukaan saa olla sairaan lapsen kanssa kotona niin ei työnantaja oikein voi pakottaa vaihtelemaan vuorojakaan kun ne sovitut, listoihin laitetut vuorot on ne työvelvoitteet eikä työnantaja voi niitä yksipuolisesti muuttaa.
Oma työ on myös sellaista että jos lapsen sairaus sallii, voin tehdä etänä töitä jolloin voin sitten olla tarvittaessa koko viikon vaikka pois, kunhan saan tehtyä tärkeimmät työt ajallaan (esim palkanmaksu, verottajan ilmoitukset).
Yleensä olen lapsen sairastuessa vilkuillut sähköposteja muutaman kerran päivässä ja ollut ns. varalla, vastannut työpuhelimeen ja hoitanut sitten jos jollain on jotain kiireellistä.
Vanhassa työssä kaupan kassalla ehdotin oma-aloitteisesti että menisin iltavuoroon jos päivävuoroon en kipeän lapsen kanssa päässyt, usein pomo sanoi että ei tarvitse, joskus menin. Ikinä ei pakotettu.
Luulin otsikon perusteella että tämä ketju on valitusta siitä miten kotiäidit/-isät voi sairastaa kun lapset on kotona. Mutta jatkakaa! Meillä saa olla 3pv palkallisella kun alle 10v lapsi on sairaana.
Kuulostaapa oudolle tuo ap:n touhu, ja parin muunkin..
Tessi sen meillä sanoo, alle 10v lasta saa hoitaa palkallisesti 3pv ja neljännen päivänkin, mutta palkatta. Paperilla seisoo, että "hoidon järjestämistä varten", mutta kuka sitä lasta muukaan hoitaisi kuin äiti tai isä, meillä ei ainakaan ollut, eikä ole, turvaverkkoja eli mummojakummejavaareja tms hälytettävissä hätiin eli itse hoidettiin.
Ap ihmetteli, että mitä ovat ne työpaikat, jossa voi olla pois lapsen sairauden takia. Kun ajattelen tuttaviani ja omaa perhettäni niin tällaisista työpaikoista ja ammateista tiedän porukan olleen kotona sairaan lapsen takia:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Hammaslääkäri terveyskeskuksessa
Projektimanageri IT-firmassa
Koodaaja IT-firmassa
Konekuski maansiirtofirmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Palkanlaskija opetusvirastossa
Tossa nyt esimerkkejä ap:lle.
Mä jäisin kotiin, jos mun kissani olisi tosi sairaana, sehän on tavallaan lapseen verrattavissa. Ei tule silloin yksinään toimeen.
Se, jolla ei ole lemmikkiä, ei pysty ymmärtämään lemmikin tärkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ihmetteli, että mitä ovat ne työpaikat, jossa voi olla pois lapsen sairauden takia. Kun ajattelen tuttaviani ja omaa perhettäni niin tällaisista työpaikoista ja ammateista tiedän porukan olleen kotona sairaan lapsen takia:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Koodaaja IT-firmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Palkanlaskija opetusvirastossaTossa nyt esimerkkejä ap:lle.
Ja niin joo, yh äitejä kaikki.
Mulla on 8-16 työ mutta isällä ei, joten hän siirtää vuoronsa.
Minä olen pankissa töissä ja olen joutunut hoitamaan sairasta lasta kotona. Mahdotonta tehdä etätöitä tai vaihtaa vuoroja, kun ei ole mitään mihin vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Koodaaja IT-firmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Mulla on 8-16 työ mutta isällä ei, joten hän siirtää vuoronsa.
Voi luoja, no ehkäpä ne isit löytyy myös noista ammattikunnista?? Oisko ihan mahdoton ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pankissa töissä ja olen joutunut hoitamaan sairasta lasta kotona. Mahdotonta tehdä etätöitä tai vaihtaa vuoroja, kun ei ole mitään mihin vaihtaisi.
Ja miehesi ei ole koskaan. Sitten työkaverit valittaa, eiks niin?
Me jaettiin hoitovuorot miehen kanssa, toinen meni sitten "aamuvuoroon" töihin, toinen illaksi. Yh:na hoidin lastani äitini auttaessa. Yritin olla mahdollisimman vähän töistä poissa. Ehkä ei olisi kannattanut säätää niin kauheasti. Sairas lapsi tarvitsee vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Koodaaja IT-firmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Mulla on 8-16 työ mutta isällä ei, joten hän siirtää vuoronsa.Voi luoja, no ehkäpä ne isit löytyy myös noista ammattikunnista?? Oisko ihan mahdoton ajatus?
Eli toisin sanoen kaikki on 8-16 hommissa ja jatkuvasti saikutetaan muksusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Koodaaja IT-firmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Mulla on 8-16 työ mutta isällä ei, joten hän siirtää vuoronsa.Voi luoja, no ehkäpä ne isit löytyy myös noista ammattikunnista?? Oisko ihan mahdoton ajatus?
Missä niin sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Me jaettiin hoitovuorot miehen kanssa, toinen meni sitten "aamuvuoroon" töihin, toinen illaksi. Yh:na hoidin lastani äitini auttaessa. Yritin olla mahdollisimman vähän töistä poissa. Ehkä ei olisi kannattanut säätää niin kauheasti. Sairas lapsi tarvitsee vanhempiaan.
No te teitte niinkuin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Koodaaja IT-firmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Missä niin sanottiin?
Kovasti valitetaan nykyään siitä kun vanhemmat on jatkuvasti pois töistä lapsen sairauden takia. Siksi ihmettelinkin ketkä ne on, kun itse ei ole tarvinnut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri
Lukion hissan ope
Tutkija yliopistolta
Koodaaja IT-firmassa
Rehtori peruskoulussa
Opettaja ammattikoulussa
Kardiologi sairaalassa
Missä niin sanottiin?
Kovasti valitetaan nykyään siitä kun vanhemmat on jatkuvasti pois töistä lapsen sairauden takia. Siksi ihmettelinkin ketkä ne on, kun itse ei ole tarvinnut olla.
Missä valitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miehesi ei ole koskaan. Sitten työkaverit valittaa, eiks niin?
Mies harvemmin on. Hänen työnsä on sellaista, ettei kukaan pysty tekemään hänen osuuttaan. Jos hänen on mahdollista hoitaa päivän työt etänä, niin sitten hän jää kotiin.
Tessin mukaan meillä saa olla pois sairaan lapsen hoidon takia kolme palkallista päivää ja yhden palkattoman. Yksikkömme on hyvin naisvaltainen ja aika moni aina silloin tällöin omia lapsiaan joutuu kotona hoitamaan. Kukaan ei valita, koska seuraavalla viikolla oma lapsi voi olla kuumeessa.
Ja työskentelen varhaiskasvatuksessa työajalla joka sijoittuu klo6-17.15 välille, mies it-alalla.
-25-
Tuo oikeus perustuu lainsäädäntöön - alle 10v. lapsen vanhempi voi pitää vapaata 1-3pv sairaan lapsensa hoidon järjestelyihin.
Ihan samanlainen oikeus kuin työntekijän oikeus vuosilomaan. Ja molemmat oikeudet ovat olleet jo 50v. työelämässä.
Opettaja perheessä molemmat vanhemmat saikuttaa ihan kaiken varalta.