Miten ihmeessä ihmiset on sairaslomilla lapsistaan?
Meillä ainakin vuoro vaihtuu jos et itsellesi merkattuun vuoroon pääse lapsen takia. Töihin mennään heti kun puoliso tulee kotiin.
Miehellä työt siirretään etätehtäviksi.
Missä porukka pystyy olemaan lapsen kanssa kotona? Mä en ole vielä tälläistä työpaikkaa nähnyt.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen muuten sitä sairasta lasta pitäisi hoitaa, jos ei lapsen oma huoltaja? Pitäisikö se puolikuntoinen lapsi viedä vaikka päiväkotiin flunssan/influenssa/vatsapöpön kanssa, että muutaman päivän päästä vielä 10 lasta + heidän perheensä voivat jäädä sairaslomalle?
Ei vaan työvuoroja pystyy useimmat siirtämään niin ettei kenenkään tarvi olla töistä koko päivää. Ja lapsille voi palkata hoitajan.
Usko nyt, että kaikki ei voi siirtää työvuoroja. Sairas lapsi tarvitsee äitiä tai isää, ei jotain palkattua hoitajaa, tsiisus sentää...
Joo, sitten äiti tekee 4 h työtä ja mies 4h työtä.
Se täytyy jakaa.Miksi ihmeessä molempien työpaikoilla pitäisi tehdä erikoisjärjestelyjä??
Miksi vain sun työpaikan pitää kärsiä?
Miksi ihmeessä oletat että minun työpaikkani kärsii?
Jaa miten sun työpaikka kärsii että olet aina pois vaikka sen voisi järjestää muutenkin?
Oletko jossain kunnan työssä jossa ei vaadita kuin paikalla olemista...?
Ja näytätkö vielä missä olen sanonut että se olen aina ni ä joka on pois töistä kun lapsi on sairas? Tai että mulla ylipäätään on lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sairauslomalla? Meillä se on tilapäinen hoitovapaa sairaan lapsen hoidon vuoksi.
Jonka maksaa kela ja jota voi pitää lapsen isäkin.
Miksi sitten typerys sönkötät sairaslomasta? Joka muuten on sairausloma, jos et tiennyt. Tai et varmaan kun et tunnu muutenkaan mitään mistään tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on mahdollista olla kateellinen jopa sairaasta lapsesta :D :D :D :D
Jaa, kukas nyt kateellinen on? Se sun työnantaja vai..? Tyhmä....
Vai sinä, joka ihan "aidosti" oot huolissasi mun työnantajasta :D :D :D?
Joo, kyllä.
Työnantajienkin pitäisi vaatia selvitystä siitä voisiko asian järjestää jotenkin muutenkin kuin siten että nainen jää aina kotiin.No sitten sun pitää riehua niille työnantajalle jotka eivät vaadi selitystä. Haukut nyt ihan väärää puuta. Tai ehkä kyseessä ei olekaan niin iso ongelma kuin sinun pääsi sisällä vaikuttaa..
Haukun..? :D
Meillä kumpikin tekee suunnittelutyötä, joustavat työajat ja etänäkin pystyy tekemään. Siltikin ollaan pidetty sairaspäiviä lapsen kanssa! Jaetaan yleensä puoliksi päivät sen mukaan onko jommallakummalla tärkeitä kokouksia, deadline tms. Mitään sijaista ei saa tietenkään, vaan homma olisi silti tehtävä annetun toimeksiannon puitteissa.
Meillä lapsi on kuitenkin ollut perusterve, niin ei ne kausiflunssat ym puoliksi jaettuna vielä aikatauluja mihinkään keikauta. Itse en jaksa sellaista näennäistä työntekoa läppärin ääressä välistä lasta hoitaen, vaan mielummin teen sitten tarvittaessa pidemmän päivän joku parempi hetki.
Tässä ei ole ollut yhtään mitään ongelmaa! Joskus kyllä muutenkin ihmettelen, että miksiköhän minä DI-koulutuksellani ja tittelilläni vaikutan enemmän "uraäidiltä" kun esim hoitajat, kun paljon hankalampaahan tuo perhe-elämän järjestäminen on heille. Pullantuoksuisesta elämästä haaveilevat naiset, lukekaa tekniikka! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä.
Työnantajienkin pitäisi vaatia selvitystä siitä voisiko asian järjestää jotenkin muutenkin kuin siten että nainen jää aina kotiin.No sitten sun pitää riehua niille työnantajalle jotka eivät vaadi selitystä. Haukut nyt ihan väärää puuta. Tai ehkä kyseessä ei olekaan niin iso ongelma kuin sinun pääsi sisällä vaikuttaa..
Niin, kielikuva, sanonta "haukkua väärää puuta ".
Et kai nyt tosissasi väitä, että tämäkin on sinulle uutta tietoa? Kai olet käynyt peruskoulun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä.
Työnantajienkin pitäisi vaatia selvitystä siitä voisiko asian järjestää jotenkin muutenkin kuin siten että nainen jää aina kotiin.
No voi sua raasua. Onko nyt triggeröoty olo kun et ole työnantaja tai edes töissä :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä.
No ei ihme jos ei normaali työelämä ole tuttua jos jopa ikivanhat suomalaiset kielikuvat on vieraita. Oletko sä näitä Venäjältä tulleita "suomalaisia"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä.
Työnantajienkin pitäisi vaatia selvitystä siitä voisiko asian järjestää jotenkin muutenkin kuin siten että nainen jää aina kotiin.
Siinä tapauksessa laki mahdollistaa työnantajalle mahdollisuyden tarjota työntekijälle sairaan lapsen hoidon itse eli tarjoaa työntekijälle käyttöön yrityksen kautta tulevan lastenhoitajan jonka kulut vähennetään yrityksen kirjanpidossa. Jotkut yritykset tekevät näinkin.
Oon ope ja meillä ei todellakaan oo mikään ongelma jäädä hoitamaan sairasta lasta:)
Kyse lienee julkisen sektorin työpaikoista...
Vierailija kirjoitti:
Kenen muuten sitä sairasta lasta pitäisi hoitaa, jos ei lapsen oma huoltaja? Pitäisikö se puolikuntoinen lapsi viedä vaikka päiväkotiin flunssan/influenssa/vatsapöpön kanssa, että muutaman päivän päästä vielä 10 lasta + heidän perheensä voivat jäädä sairaslomalle?
Paitsi, että sinne tarhaan ei oteta sairasta lasta
Vierailija kirjoitti:
Määritellään työehtosopimuksessa.
Meillä on neljä päivää oikeus palkalliseen alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa.
Aina on oikeus olla pois kolme päivää alle 10-vuotiaan kohdalla. Se on lakisääteistä. Työnantajan vain ei tarvitse maksaa palkkaa ja voi vaatia lääkärintodistuksen.
Jep, näin on. En kyllä ole varma onko se meidän työehtosopimuksessa kolme vai neljä päivää alle 10-vuotiaasta, mutta kuitenkin sellainen ehto siellä on. Onko tosiaan niin, että kaikissa työehtosopimuksissa sellaista etua ei ole vai ettekö vaan tiedä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla kuitenkaan on nykyään tuo työaika 8-16. Kyllä mulle sanotaan että tuut sitten vaan heti kun kerkiät, ikinä en ole pystynyt muksusta saikuttamaan.
Yh äiti on ainoa joka saa olla töistä pois.
Meillä on osittainen vuorotyö ja aika paljon tämän naisvaltaisuus työpaikan naisten miehet osallistuvat sairaan lapsen hoitamiseen.
Todennäköisesti moni heistä todella pystyy tekemään etänä töitään.
Jos työpaikkani nainen jää pois töistä sairaan lapsen takia niin ilman muuta hän tulee töihin iltavuoron loppua tekemään jos hänellä sellainen sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kummallakaan onnistu etätyöt. Minulla päivätyö, joka hoidetaan silloin kun oppilaat on paikalla, ei voi muuttaa työaikaa. Mies vuorotyössä, mutta vuoron vaihto ei välttämättä onnistukaan. Ja itseasiassa paras on olla kotona koko päivä jos lapsi sairastaa. Nimittäin jos mies on iltavuorossa (lähtee klo 12), voisin tehdä töitä 8-12, mutta lopun päivää olisin palkattomalla. Jos olen lapsen sairastumisen takia koko päivän pois, saan palkan. Järjetöntä? Joo, on.
Miehesi voi hyvinkin mennä myöhemmin töihin jotta sinä voit olla siihen asti kun on todellinen tarve.
Ja et sinä päivän palkkaa menetä jos olet niin pitkään kuin mahdollista, herrajumala! :D
En mies voi mennä töihin milloin sattuu. Enkä puhunutkaan että menettäisin koko päivän palkan, vaan sen lopun päivän. Jos lähden kesken pöivän jos lspsi sairastuu yllättäen, saan palkan myös loppupäivältä. Mutta jos lapsi on sairaana kun menen töihin ja lähden kesken päivän (ei mikään yllätys), niin loppupäivä on palkatonta. Jos saan koko päivältä palkan pikemminkin olemalla kotona, niin olen. Ja pomo epävirallisesti tätä suosittelikin, kun kerran erehdyttiin miehen kanssa töitämme limittämään lapsen sairauden takia.
Mä olen päivätöissä, mies tekee vuorotyötä. Jos lapsi sattuu sairastumaan niin, että molemmilla on töitä, minä jään kotiin. Mun kanssa täsmälleen työtä tekee mun työpaikalla 90 muutakin eikä minun poissaoloni keikauta firmaa minnekään. Mies on poliisi, työvuoro kestää aina 12 tuntia. Pahimmassa tapauksessa miehen poissaolo aiheuttaisi sen, että käytännössä yksi partio puuttuu kokonaan ja se voi olla jopa viidesosa sen päivän partioista koko Keski-Suomen alueella. Syy, miksi yhden työntekijän poissaolo pahimmillaan tarkoittaa sitä, että yksi partio puuttuu kokonaan, on se, että jos miehelle ei löydy tuuraajaa (eli jos joku vapaalla oleva ei halua tehdä ylitöitä 12 tuntia), hänen partiokaverinsa saapuu työpaikalle, mutta ei voi tehdä töitä koko vuoron aikana, sillä yksin ei poliisi keikoille lähde. Eli kyllä, olen kotona, koska minun työssäni asiakkaat tai työkaverit eikä edes firma kärsi siitä niin paljon kuin siitä, jos mies jää kotiin.
Mä en ole ollut päivääkään poissa töistä sairaan lapsen hoidon vuoksi. Mies on sitten ollut senkin edestä. Miehen työpaikka on tästä kärsinyt, mutta ei voi mitään, laki on laki.