Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä ihmiset on sairaslomilla lapsistaan?

Vierailija
21.02.2018 |

Meillä ainakin vuoro vaihtuu jos et itsellesi merkattuun vuoroon pääse lapsen takia. Töihin mennään heti kun puoliso tulee kotiin.
Miehellä työt siirretään etätehtäviksi.

Missä porukka pystyy olemaan lapsen kanssa kotona? Mä en ole vielä tälläistä työpaikkaa nähnyt.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ihmetteli, että mitä ovat ne työpaikat, jossa voi olla pois lapsen sairauden takia. Kun ajattelen tuttaviani ja omaa perhettäni niin tällaisista työpaikoista ja ammateista tiedän porukan olleen kotona sairaan lapsen takia:

Terveyskeskuslääkäri

Lukion hissan ope

Tutkija yliopistolta

Hammaslääkäri terveyskeskuksessa

Projektimanageri IT-firmassa

Koodaaja IT-firmassa

Konekuski maansiirtofirmassa

Rehtori peruskoulussa

Opettaja ammattikoulussa

Kardiologi sairaalassa

Palkanlaskija opetusvirastossa

Tossa nyt esimerkkejä ap:lle.

Ja niin joo, yh äitejä kaikki.

Mulla on 8-16 työ mutta isällä ei, joten hän siirtää vuoronsa.

Voi luoja, no ehkäpä ne isit löytyy myös noista ammattikunnista?? Oisko ihan mahdoton ajatus?

Eli toisin sanoen kaikki on 8-16 hommissa ja jatkuvasti saikutetaan muksusta?

Eli sun mielestä Suomesta ei löydy perhettä, jossa molemmat vanhemmat päivätyössä ilman etätyömahdollisuutta ja tukiverkostoa josta voi hälyttää hoitamaan sairasta lasta parinkin tunnin varoitusajalla?

Vierailija
42/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin nuori olet ap. jos et ole nähnyt työpaikkaa, jossa vanhempi ei olisi ollut pois työelämässä sairaan lapsen takia, sillä tuo oikeus tuli lainsäädäntöön jo 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen muuten sitä sairasta lasta pitäisi hoitaa, jos ei lapsen oma huoltaja? Pitäisikö se puolikuntoinen lapsi viedä vaikka päiväkotiin flunssan/influenssa/vatsapöpön kanssa, että muutaman päivän päästä vielä 10 lasta + heidän perheensä voivat jäädä sairaslomalle?

Vierailija
44/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kummallakaan onnistu etätyöt. Minulla päivätyö, joka hoidetaan silloin kun oppilaat on paikalla, ei voi muuttaa työaikaa. Mies vuorotyössä, mutta vuoron vaihto ei välttämättä onnistukaan. Ja itseasiassa paras on olla kotona koko päivä jos lapsi sairastaa. Nimittäin jos mies on iltavuorossa (lähtee klo 12), voisin tehdä töitä 8-12, mutta lopun päivää olisin palkattomalla. Jos olen lapsen sairastumisen takia koko päivän pois, saan palkan. Järjetöntä? Joo, on.

Vierailija
45/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin nuori olet ap. jos et ole nähnyt työpaikkaa, jossa vanhempi ei olisi ollut pois työelämässä sairaan lapsen takia, sillä tuo oikeus tuli lainsäädäntöön jo 70-luvulla.

Hah, tää oli kyllä päivän paras!! :D

Logiikka ihan täys kymppi.

On kyllä idiootteja.

Vierailija
46/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kummallakaan onnistu etätyöt. Minulla päivätyö, joka hoidetaan silloin kun oppilaat on paikalla, ei voi muuttaa työaikaa. Mies vuorotyössä, mutta vuoron vaihto ei välttämättä onnistukaan. Ja itseasiassa paras on olla kotona koko päivä jos lapsi sairastaa. Nimittäin jos mies on iltavuorossa (lähtee klo 12), voisin tehdä töitä 8-12, mutta lopun päivää olisin palkattomalla. Jos olen lapsen sairastumisen takia koko päivän pois, saan palkan. Järjetöntä? Joo, on.

Miehesi voi hyvinkin mennä myöhemmin töihin jotta sinä voit olla siihen asti kun on todellinen tarve.

Ja et sinä päivän palkkaa menetä jos olet niin pitkään kuin mahdollista, herrajumala! :D

Vierailija
47/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin vuoro vaihtuu jos et itsellesi merkattuun vuoroon pääse lapsen takia. Töihin mennään heti kun puoliso tulee kotiin.

Miehellä työt siirretään etätehtäviksi.

Missä porukka pystyy olemaan lapsen kanssa kotona? Mä en ole vielä tälläistä työpaikkaa nähnyt.

En ymmärrä aloituksesta sanaakaan.

Vierailija
48/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pankissa töissä ja olen joutunut hoitamaan sairasta lasta kotona. Mahdotonta tehdä etätöitä tai vaihtaa vuoroja, kun ei ole mitään mihin vaihtaisi.

Ja miehesi ei ole koskaan. Sitten työkaverit valittaa, eiks niin?

Mies harvemmin on. Hänen työnsä on sellaista, ettei kukaan pysty tekemään hänen osuuttaan. Jos hänen on mahdollista hoitaa päivän työt etänä, niin sitten hän jää kotiin.

Tessin mukaan meillä saa olla pois sairaan lapsen hoidon takia kolme palkallista päivää ja yhden palkattoman. Yksikkömme on hyvin naisvaltainen ja aika moni aina silloin tällöin omia lapsiaan joutuu kotona hoitamaan. Kukaan ei valita, koska seuraavalla viikolla oma lapsi voi olla kuumeessa.

Työnantajalla on kuitenkin oikeus vaatia, että sairaanlapsen hoidon järjestelyt hoidetaan molempien vanhempien kesken puoliksi ja pyytää kirjallinen selvitys toisen vanhemman työnantajalta ja olla antamatta työntekijålle vapaata. Näinhän monet työnantajat ovat jo kauan tehneet.

Jostakin syystä naiset tässäkin asiassa heikentävät naisten työllistymistä ja tasa-arvoa ja heikentävät omia etujaan, kun se vaikuttaa palkkatasoon ja myöhemmin eläkkeisiin ja lasten isät/miehet korjaavat täydet edut työelämästä, kun oletetaan miesten tekevän niin "tärkeitä" töitä, ettei voi olla poissa töissä sairaan lapsensa takia, vaikka kukaan ei ole korvaamaton.

Vierailija
49/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi voi hyvinkin mennä myöhemmin töihin jotta sinä voit olla siihen asti kun on todellinen tarve.

Ja et sinä päivän palkkaa menetä jos olet niin pitkään kuin mahdollista, herrajumala! :D

Kaikille työpaikoille ei voi lompsia silloin kun sattuu huvittamaan.

Vierailija
50/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ihmetteli, että mitä ovat ne työpaikat, jossa voi olla pois lapsen sairauden takia. Kun ajattelen tuttaviani ja omaa perhettäni niin tällaisista työpaikoista ja ammateista tiedän porukan olleen kotona sairaan lapsen takia:

Terveyskeskuslääkäri

Lukion hissan ope

Tutkija yliopistolta

Koodaaja IT-firmassa

Rehtori peruskoulussa

Opettaja ammattikoulussa

Kardiologi sairaalassa

Mitä tarkoitat? Ei näistä ole kukaan yh-äiti, varmaan puolet on miehiä, avioliitossa kaikki. Monet tekevät samoin kuin meidän perheessä: äiti on esim. maanantain kotona sairaan lapsen kanssa, isä tiistain. Joskus meillä myös puolitetaan päiviä, toinen on aamupäivän kotona, toinen iltapäivän.

Vierailija
51/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla kuitenkaan on nykyään tuo työaika 8-16. Kyllä mulle sanotaan että tuut sitten vaan heti kun kerkiät, ikinä en ole pystynyt muksusta saikuttamaan.

Yh äiti on ainoa joka saa olla töistä pois.

Kyllä mina ainakin voin olla ihan rauhassa 3 päivää pois töistä sairasta lasta hoitamassa. Olen töissä virastossa jossa liukuva työaika, eli voin olla töissä klo 6-14, 7-15 tai 8-16. Mikäli lapsi sairastaa niin silloin soitan pomolle ja joku laittaa oven pieleeni lapun, että työvapaalla (syytä ei tarvitse mainita).

Vierailija
52/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pankissa töissä ja olen joutunut hoitamaan sairasta lasta kotona. Mahdotonta tehdä etätöitä tai vaihtaa vuoroja, kun ei ole mitään mihin vaihtaisi.

Mies harvemmin on. Hänen työnsä on sellaista, ettei kukaan pysty tekemään hänen osuuttaan. Jos hänen on mahdollista hoitaa päivän työt etänä, niin sitten hän jää kotiin.

Tessin mukaan meillä saa olla pois sairaan lapsen hoidon takia kolme palkallista päivää ja yhden palkattoman. Yksikkömme on hyvin naisvaltainen ja aika moni aina silloin tällöin omia lapsiaan joutuu kotona hoitamaan. Kukaan ei valita, koska seuraavalla viikolla oma lapsi voi olla kuumeessa.

Työnantajalla on kuitenkin oikeus vaatia, että sairaanlapsen hoidon järjestelyt hoidetaan molempien vanhempien kesken puoliksi ja pyytää kirjallinen selvitys toisen vanhemman työnantajalta ja olla antamatta työntekijålle vapaata. Näinhän monet työnantajat ovat jo kauan tehneet.

Jostakin syystä naiset tässäkin asiassa heikentävät naisten työllistymistä ja tasa-arvoa ja heikentävät omia etujaan, kun se vaikuttaa palkkatasoon ja myöhemmin eläkkeisiin ja lasten isät/miehet korjaavat täydet edut työelämästä, kun oletetaan miesten tekevän niin "tärkeitä" töitä, ettei voi olla poissa töissä sairaan lapsensa takia, vaikka kukaan ei ole korvaamaton.

Ihan sama vaikka vaatisikin :D Mä kun olen vain vaatimaton toimihenkilö ja mies ison yhtiön johtaja. Mulla ei ikävä kyllä ole varaa miettiä tasa-arvoa tässä asiassa, kyllä miehen työ on ainakin meillä paljon tärkeämpi. Ihan siinäkin mielessä, että mun kk-palkkani on pieni osa miehen kk-palkasta. Hänellä on vähemmän varaa suututtaa omaa esimiestään.

Vierailija
53/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen muuten sitä sairasta lasta pitäisi hoitaa, jos ei lapsen oma huoltaja? Pitäisikö se puolikuntoinen lapsi viedä vaikka päiväkotiin flunssan/influenssa/vatsapöpön kanssa, että muutaman päivän päästä vielä 10 lasta + heidän perheensä voivat jäädä sairaslomalle?

Ei vaan työvuoroja pystyy useimmat siirtämään niin ettei kenenkään tarvi olla töistä koko päivää. Ja lapsille voi palkata hoitajan.

Vierailija
54/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla kuitenkaan on nykyään tuo työaika 8-16. Kyllä mulle sanotaan että tuut sitten vaan heti kun kerkiät, ikinä en ole pystynyt muksusta saikuttamaan.

Yh äiti on ainoa joka saa olla töistä pois.

Kyllä mina ainakin voin olla ihan rauhassa 3 päivää pois töistä sairasta lasta hoitamassa. Olen töissä virastossa jossa liukuva työaika, eli voin olla töissä klo 6-14, 7-15 tai 8-16. Mikäli lapsi sairastaa niin silloin soitan pomolle ja joku laittaa oven pieleeni lapun, että työvapaalla (syytä ei tarvitse mainita).

Ja sulla ei ole miestä? Tai lapsella isää?

Vierailija
55/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkäri

Lukion hissan ope

Tutkija yliopistolta

Koodaaja IT-firmassa

Rehtori peruskoulussa

Opettaja ammattikoulussa

Kardiologi sairaalassa

Mitä tarkoitat? Ei näistä ole kukaan yh-äiti, varmaan puolet on miehiä, avioliitossa kaikki. Monet tekevät samoin kuin meidän perheessä: äiti on esim. maanantain kotona sairaan lapsen kanssa, isä tiistain. Joskus meillä myös puolitetaan päiviä, toinen on aamupäivän kotona, toinen iltapäivän.

Niin, sitähän just sanoin.

Harvalla on tarvetta oikeasti olla pois koko päivää.

Vierailija
56/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sinä pystyt olemaan kello 12.00 asti töissä kun miehesi lähtee.

Vierailija
57/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan työvuoroja pystyy useimmat siirtämään niin ettei kenenkään tarvi olla töistä koko päivää. Ja lapsille voi palkata hoitajan.

Edelleen on paljon töitä, joita ei tehdä vuoroissa. Enkä tosiaan palkkaa hoitajaa, vierasta ihmistä, hoitamaan kipeää lastani. Oma lapsi on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Vierailija
58/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt, että kaikki ei voi siirtää työvuoroja. Sairas lapsi tarvitsee äitiä tai isää, ei jotain palkattua hoitajaa, tsiisus sentää...

Vierailija
59/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Ei meillä mies ainakaan pysty luistamaan näistä, koska minun työnantajani vaatii selvitykset.

Jos minä lyhennän työaikaani muutamalla tunnilla tekee sen mieskin. Työt järjestetään niin että joko toinen lähtee töihin kun toinen tulee, tai kumpikin lyhentää hieman työaikaansa jos tarve niin vaatii..

.. Ei niin että äiti on automaattisesti pois vaan koko päivän, vaikkei tarvitsisi.

Vierailija
60/96 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sinä pystyt olemaan kello 12.00 asti töissä kun miehesi lähtee.

Sijainen on huomattavasti helpompi saada koko päiväksi kuin muutamaksi tunniksi.

Ed

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän