Puhdistusaineet vaarallisia keuhkoille – vastaa jopa 20 tupakkaa päivässä
Tutkija suosittelee käyttämään tarpeettomien kemikaalien sijaan mikrokuituliinoja ja vettä.
Tuoreen norjalaistutkimuksen mukaan puhdistusaineiden kemikaaleilla on selkeitä haittavaikutuksia keuhkoille sekä lyhyt- että pitkäaikaisessa käytössä.
Puhdistusaineiden kemikaalit lisäävät lyhyellä aikavälillä astman riskiä ja nopeuttavat keuhkojen rappeutumista. Vaikutukset olivat havaittavissa pitkällä aikavälillä jopa yhden viikottaisen siivouskerran perusteella. Aineiden käyttö kahdenkymmenen vuoden ajan vastasi tupakka-askin polttamista joka päivä 10-20 vuoden ajan.
https://www.verkkouutiset.fi/puhdistusaineet-vaarallisia-keuhkoille-vas…
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut käyttää pelkkää vettä, etikkaseosta eteerisellä öljyllä, soodaa, marseillesaippuaa ja sappisaippuaa. Yhä käytössä wc-geeli, pyykinpesuaine, tiskitabletit, viemärinavaus ja ponnettomat kengänpuhdistusaineet. Otetaan vastaan toimivia vinkkejä noihin loppuihin. Pesupähkinöitä olen ajatellut kokeilla.
wc-geelille löytyy todennäköisesti joku miedompi vaihtoehto. Pyykkiä voi pestä myös ihan kotimaisilla kastanjoilla, niitä voi nyt kerätä puistosta ja kuivattaa talveksi. Tässä tarkemmat ohjeet: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/30/kayta-hevoskastanjoita-pesuain…
Viemärinavaus: ennaltaehkäisy on paras. Älä päästä ruuantähteitä tai hiustuppoja viemäriin.
Entäs kuinka paljon myrkkyjä naiset hengittää kun suihkutellaan hiuslakkaa, hajusteita ym kauneustuotteita!?
Itse työskentelen siivoojana ja jatkuvasti en kostuta siivousliinoja/moppeja yms. kuin pelkällä vedellä. Ja siistiä tulee silti. Vessat olen puhdistanut kyllä pesuaineliouksella. Kotona pyrin siivomaan pelkällä vedellä. Sellainen kaikkien pintojen sterilisointi myrkyillä vasta vaarallista onkin!
Kaikki mita rakastan kirjoitti:
reiästä viher hippi propaganda uppoaa aloittajaan täysillä.
Ei pidä paikkaansa, noiden haittojen takia siivoojat joilla työterveyshuolto on asiallisesti järjestetty, joutuvat spirometriakokeeseen kerran vuodessa jossa keuhkojen kuntoa seurataan.
Kaverilla on Lidin ilmanraikastin semmoisessa hiuslakalta näyttävässä pullossa, kun suihkii ilmaan niin oikein tuntee ne pisarat iholla. Heillä ei ole vessassa peilikaappia ja kun suihkii sielläkin, niin mietin vaan miten ainetta menee hammasharjoihin!
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on Lidin ilmanraikastin semmoisessa hiuslakalta näyttävässä pullossa, kun suihkii ilmaan niin oikein tuntee ne pisarat iholla. Heillä ei ole vessassa peilikaappia ja kun suihkii sielläkin, niin mietin vaan miten ainetta menee hammasharjoihin!
Ilmanraikastimet on turhiksia ja yleensä vielä karmean teollisen lemuisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut käyttää pelkkää vettä, etikkaseosta eteerisellä öljyllä, soodaa, marseillesaippuaa ja sappisaippuaa. Yhä käytössä wc-geeli, pyykinpesuaine, tiskitabletit, viemärinavaus ja ponnettomat kengänpuhdistusaineet. Otetaan vastaan toimivia vinkkejä noihin loppuihin. Pesupähkinöitä olen ajatellut kokeilla.
Lähestulkoon kaikkia noista tuotteista löytyy ekoversioina, eli niistä on ihan hyvä aloittaa. Tietenkään se ei tarkoita, että olisivat täysin turvallisia, mutta vähemmän niissä on voimakkaita kemikaaleja kuin tavallisissa puhdistusaineita. Ecover tai kotimainen Ole hyvä ovat hyviä merkkejä. Tiskitabletteja/-jauhettakin löytyy, viemärinavaukseen ei taida vielä olla mitään ekoversioita olemassa, mutta sitä nyt (toivottavasti) käytetään hyvin harvoin muutenkin. Erisan ei varsinaisesti ole ekologisena markkinoitu pyykinpesuaine, mutta ainakin fosfaatiton ja zeoliititon.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen siivoojana (kunnalla) ja meillä on tuon vuoksi ollut jo vuosikausia kaikki suihkepullot kielletty, niistä kun suihkuttaa tulee hengitettyä samalla kaikki myrkyt. Joillain yksityisillä siivousfirmoilla oon nähnyt niitä kuitenkin vielä käytössä.
Joo ja kahviloissa ja lounasravintoloissa tulevat suihkimaan niitä aineita viereisiin pöytiin. Ihan ääliömäistä, eikö ne tajua että se pesuainepilvi laskeutuu ihmisten ruoka-annoksiin. Ne suihkepullot pitäisi kieltää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain naisilla.
Totta. Miehet ei altistu pesuaineille, kun ne ei niitä käytä, koska eivät siivoa.
Ei pidä paikkaansa. On paljon mieskokkeja joiden tehtäviin kuuluu myös keittiön siistiminen ja altistuvat pesuainehuuruille.
Vai näin.
Mitenköhän sitten ihmiseen vaikuttaa järjetön desinfiointaineilla käsien puhdistaminen? Tai maski päässä kulkeminen?
Luulisi, että näiden aiheuttamat terveyshaitat olisi vielä paljon pahemmat.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen siivoojana ja jatkuvasti en kostuta siivousliinoja/moppeja yms. kuin pelkällä vedellä. Ja siistiä tulee silti. Vessat olen puhdistanut kyllä pesuaineliouksella. Kotona pyrin siivomaan pelkällä vedellä. Sellainen kaikkien pintojen sterilisointi myrkyillä vasta vaarallista onkin!
Riippuu tietenkin paikasta.
Siisti toimistotila on hieman eri asia kuin esimerkiksi jokin sairaanhoidon tila, missä lattioilta ja pinnoilta löytyy yleensä kaikkia kuviteltavissa olevia eritteitä bakteereineen.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, siinä yksi syy miksi olenkin lopettamassa siivoustyöt.
Itse vain vaihtaisin työpaikkaa, jos tuo on ainoa syy. Käytämme vain ultrapuhdasta vettä kaikille pinnoille. Ei kemikaaleja tai hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Ammatti siivoojille tuolla voi olla merkitystä, mutta kotioloissa tuskin. Tai no ehkä jollain himo siivoojalla muttei muilla.
Itse ole miettinyt hoitoalalla lääkkeiden pölyä ja käsidesin höyryjä, mitähän ne tekee pitkällä aikavälillä?
Iho on elin ja käsidesi imeytyy kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Pöly lähtee ihan riittävän iloisesti kyllä kostealla. Miksi pitäisi käyttää mitään? Meiltä loppui imuroiminenkin, kun matot heitettiin huutiin. Aikaa säästyy paljon.
Pitäähän sohva, nojatuolit, patjat, tyynyt yms imuroida joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en siivoa koskaan.
Jonkun verran kyllä pöly häiritsee.
Pölyn poistoon ei puhdistusaineita tarvitakaan.
Siksikö naisilla on niin paljon keuhkosyöpää? Siis tupakoimattomilla. Onneksi itse vihaan siivoamista 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti siivoojille tuolla voi olla merkitystä, mutta kotioloissa tuskin. Tai no ehkä jollain himo siivoojalla muttei muilla.
Itse ole miettinyt hoitoalalla lääkkeiden pölyä ja käsidesin höyryjä, mitähän ne tekee pitkällä aikavälillä?Iho on elin ja käsidesi imeytyy kehoon.
Ihohan on täynnä huokosia, joiden kautta käsidesin myrkyt imeytyy kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen siivoojana (kunnalla) ja meillä on tuon vuoksi ollut jo vuosikausia kaikki suihkepullot kielletty, niistä kun suihkuttaa tulee hengitettyä samalla kaikki myrkyt. Joillain yksityisillä siivousfirmoilla oon nähnyt niitä kuitenkin vielä käytössä.
Juu on. Vaihdoin hiljattain työpaikkaa, ja kutakuinkin ensitöikseni kysyin, voisiko suihkepullojen tilalle saada ns. kostutuspulloja. Sain. Olen kohteen ainoa siivooja, joten kenenkään ei pitäisi suihkepulloja jäädä kaipaamaan. Edellisessä firmassa esimieheltä opin tämän suihkepullojen ongelmallisuuden. Ja kyllähän siinä helposti aivastus pääsee jos suihkepilveä hengittää, etenkin jos pullon täyttäjä on laskenut laimennuksen aivan p*seelleen ja pullossa onkin huomattavasti tymäkämpää tavaraa kuin pitäisi (yleinen ongelma alalla).
Vierailija kirjoitti:
Itse ole miettinyt hoitoalalla lääkkeiden pölyä ja käsidesin höyryjä, mitähän ne tekee pitkällä aikavälillä?
Ainakin leikkaussaleissa sähköveitsistä syntyvä käry myönnetään ongelmaksi: https://yle.fi/uutiset/3-10164942
Samis. Mikrokuituliinoistakin irtoo vaarallista mikrokuitupölyä.