Onko yliopiston arvosanoilla merkitystä?
Pohdin, että kuinka iso merkitys arvosanoilla on kun mietitään työllistymistä? kokemuksia mielellään lukisin :)
Kommentit (78)
Ei ainakaan minulta ole koskaan kyselty arvosanoja eikä edes katsottu todistuksia. Valmistuin vuonna 1998 ja aika monessa haastattelussa olen sen jälkeen käynyt.
Hanki paperit, joita ei tarvii hävetä
Suomalaisissa firmoissa niillä ei ole yleensä merkitystä töihin hakiessa. Sen sijaan kansainväliset firmat (erityisesti konsulttifirmat, kuten McKinsey) käyttävät niitä suunnilleen tärkeimpänä kriteerinä palkatessaan. Tai ainakin niin, että jos arvosanasi eivät ole parhaimpien joukossa, niin putoat heti alkukarsinnassa. Jos haet yliopistolle (esim. laitokselle kesätöihin tai palkalliseen gradu- tai väitöskirjapaikkaan), niin arvosanat ovat tosi tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ekassa 2 työssä väliä
Sen jälkeen ei kysellä
Multa ei ole kysytty ikinä "oikeita töitä" hakiessa yhtään mitään opiskeluista. Johonkin harjoitteluun kysyttiin aikanaan jotain, mutta ei siihenkään arvosanoja kysytty.
Itse asiassa, jos ihan rehellisiä ollaan, tuntuu että osassa työpaikoista se herättää lähinnä negatiivisuutta, jos puhuu koulutuksesta. Tottahan se on, että koulutusmaailma on jotenkin tosi irrallaan työelämästä, mutta itse en ole kuitenkaan kokenut asiaa niin, että koulutus olisi miinus. Mutta tosiaan, olen hyvä huomaamaan kaikenlaisia negatiivisia reaktioita ihmisistä, ja olen huomannut näitä aina välillä joistain kollegoista, jos olen joskus ( todella harvoin) maininnut jotain, että "me tehtiin muuten tästä aiheesta yksi projektikurssi opinnoissa".
Tiivistettynä: Opinnoista ei kysellä missään, ja niistä puhuminen työelämässä saattaa olla jopa haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa firmoissa niillä ei ole yleensä merkitystä töihin hakiessa. Sen sijaan kansainväliset firmat (erityisesti konsulttifirmat, kuten McKinsey) käyttävät niitä suunnilleen tärkeimpänä kriteerinä palkatessaan. Tai ainakin niin, että jos arvosanasi eivät ole parhaimpien joukossa, niin putoat heti alkukarsinnassa. Jos haet yliopistolle (esim. laitokselle kesätöihin tai palkalliseen gradu- tai väitöskirjapaikkaan), niin arvosanat ovat tosi tärkeitä.
hyvä hyvä 👍
Pidetään legendaa yllä
T. Väikkistyyppi
Enemmän kannattaa panostaa verkostoitumiseen, harjoitteluihin ja erilaisiin vastuutehtäviin. Painavat vaakakupissa lopulta paljon enemmän kuin arvosanat.
Ei, eikä myöskään gradu kiinnosta koskaan ketään.
Kuitenkin, koska elämme paradoksien maailmassa, on tutkinnon lähes aina oltava 100% täsmätutkinto, vaikka sen suorituksen laadulla ei sinänsä ole merkitystä. Näin koska joka paikkaan on aina 100-200 hakijaa vähintään.
Nykyisen yliopiston suorittaminen on indikaattori siitä, että kyseinen henkilö on suorittanut punavihreän ideologian aivopesun siirtymäriitin ja initiaation ja täten on ainostaan kielteinen aspekti henkilöhistoriassa.
No kyllä se (paperit) pitää antaa rekryfirmoille nykyään aina!
Rekryfirmat haastattelee nykyään kaikkien isojen firmojen jammat
Saattavat katsoa onko sulla aivot
Maisteriopintoihin haettaessa keskiarvon tulee olla yli 3. (Jos siis haet erikseen maisterivaiheeseen)
Pidin juhlat ja kukaan ei katsonut numeroita 🤣👌
Kyllähän deiteillä naisille pitää esitellä paprut!
Saattaa vaikuttaa iltaan
Onpas täällä negatiivista kommentointia :) Pohdin tässä että jäänkö opiskeluista hetkeksi tauolle kun ei ole aikaa panostaa jotta saisin niitä 4 tai 5 arvosanoja.
Jos hakee tutkijaksi niin silloin arvosanoilla on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä negatiivista kommentointia :) Pohdin tässä että jäänkö opiskeluista hetkeksi tauolle kun ei ole aikaa panostaa jotta saisin niitä 4 tai 5 arvosanoja.
Öö milläjärkeilyllä paperittomuus on parempi?
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee tutkijaksi niin silloin arvosanoilla on väliä.
Enemmän on väliä arvostaako kyseinen proffa sua
Ekassa 2 työssä väliä
Sen jälkeen ei kysellä