Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhdistusaineet vaarallisia keuhkoille – vastaa jopa 20 tupakkaa päivässä

Vierailija
20.02.2018 |

Tutkija suosittelee käyttämään tarpeettomien kemikaalien sijaan mikrokuituliinoja ja vettä.
Tuoreen norjalaistutkimuksen mukaan puhdistusaineiden kemikaaleilla on selkeitä haittavaikutuksia keuhkoille sekä lyhyt- että pitkäaikaisessa käytössä.
Puhdistusaineiden kemikaalit lisäävät lyhyellä aikavälillä astman riskiä ja nopeuttavat keuhkojen rappeutumista. Vaikutukset olivat havaittavissa pitkällä aikavälillä jopa yhden viikottaisen siivouskerran perusteella. Aineiden käyttö kahdenkymmenen vuoden ajan vastasi tupakka-askin polttamista joka päivä 10-20 vuoden ajan.

https://www.verkkouutiset.fi/puhdistusaineet-vaarallisia-keuhkoille-vas…

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia en siivoa koskaan.

Jonkun verran kyllä pöly häiritsee.

Vierailija
2/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion käydä ostamassa sitruunamehua ja etikkaa, teen niistä suihkepulloon pölynpuhdistustuotteen. Aion myös tutustua soodaan käyttöön puhdistuksessa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut mielenkiintoista lukea, minkälaisilla pesuaineilla tulokset oli saatu. Onko esim. joillain ainesosilla haitallisempi vaikutus?

Vierailija
4/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, siinä yksi syy miksi olenkin lopettamassa siivoustyöt.

Vierailija
5/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keittiöllä töissä ja mietin monesti, mitä kaikkia aineita ja höyryjä sitä joutuu hengittää päivän mittaan. Suurkeittiöiden aineet on vielä pahempia myrkkyjä kuin kotikäyttöön tarkoitetut.

Kotona olen vähentänyt siivousaineet minimiin ja käytän vain ekokaupan aineita. Olen kosmetiikassakin siirtynyt aika paljon ekokosmetiikkaan.

Vierailija
6/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen siivoojana (kunnalla) ja meillä on tuon vuoksi ollut jo vuosikausia kaikki suihkepullot kielletty, niistä kun suihkuttaa tulee hengitettyä samalla kaikki myrkyt. Joillain yksityisillä siivousfirmoilla oon nähnyt niitä kuitenkin vielä käytössä.

7/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

reiästä viher hippi propaganda uppoaa aloittajaan täysillä.

Vierailija
8/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tutkijan näkökulmia

Ja sitten teoriaa lisäksi

Vierailija
9/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti siivoojille tuolla voi olla merkitystä, mutta kotioloissa tuskin. Tai no ehkä jollain himo siivoojalla muttei muilla.

Itse ole miettinyt hoitoalalla lääkkeiden pölyä ja käsidesin höyryjä, mitähän ne tekee pitkällä aikavälillä?

Vierailija
10/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut mielenkiintoista lukea, minkälaisilla pesuaineilla tulokset oli saatu. Onko esim. joillain ainesosilla haitallisempi vaikutus?

Ilmeisesti suihkutettavat ovat pahempia, koska ne päätyvät helpommin keuhkoihin.

Ap

Vierailija
11/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tutkijan näkökulmia

Ja sitten teoriaa lisäksi

Kiitos tästä, katson nuo tänään ennen nukkumaanmenoa.

Ap

Vierailija
12/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessaa pestessä huomaa.

Vierailija
13/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöly lähtee ihan riittävän iloisesti kyllä kostealla. Miksi pitäisi käyttää mitään? Meiltä loppui imuroiminenkin, kun matot heitettiin huutiin. Aikaa säästyy paljon.

Vierailija
14/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä puhdisaineilla tarkoitetaan? Itse käytän tiskiainetta, pyykinpesuainetta, vessanpuhdistusainetta, korkeintaan kerran vuodessa ikkunanpesuainetta. En mitään muuta.

Vierailija
15/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän siivoukseen nykyään vain mäntysuopaa lirauksen pesuvedessä. Sillä lähtee puhtaaksi niin kylppäri kuin parketitkin. Muutama vuosi sitten Kuluttajalehden testissä oli kodin pesuaineet ja mäntysuopa sijoittui ihan kärkisijoille. Mäntysuovalla voi pestä myös räsymattot ja veteen laimennettuna sillä voi kesällä häätää kirvat ruusuista.

Vierailija
16/60 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä puhdisaineilla tarkoitetaan? Itse käytän tiskiainetta, pyykinpesuainetta, vessanpuhdistusainetta, korkeintaan kerran vuodessa ikkunanpesuainetta. En mitään muuta.

Suihkekemikaaleja. "Siivoukseen tarkoitettujen suihkekemikaalien hengittäminen on haitallista."

http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201802192200755330_we.shtml

Ap

Vierailija
17/60 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivouksessa ainakin suihkeet pöllyää. Ja pesuaineita pitää muutenkin käyttää kunnolla joka paikassa, sillä 99% asiakkaista on sitä mieltä, että ei ole puhdasta, jos ei haise pesuaine. Kylppärisuihkeet on ihan pahimpia! Onneksi korkin saa auki niin, ettei tartte sumutella.

Meillä myös firma suosii edelleen suihkepulloja omissa aineissakin.

Vierailija
18/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain naisilla.

Vierailija
19/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Olen laiska siivoamaan

Vierailija
20/60 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mikrokuituliinastakin irtoa mikromuovia luontoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan