Vähentääkö yhteinen lapsi elatusmaksuja
Hei, tilanne tämä; miehellä 4lasta, asuvat äidillään, mulla kaksi, asuvat puolet isällään ja puolet mulla.. haaveissa yhteinen mutta jääkö tämä nyt rahan takia sitten vain haaveeksi? Asuntolainat ja miehen maksamiin elatusmaksuihin menee jo toisen palkka :(
Jos saadaan yhteinen vielä niin miten se lasketaan? Vaikuttaako miehen maksamiin elatusmaksuihin? Mun tulot ei niihin vaikuta vaikka olisin työtön
Kommentit (98)
Kun eksän lapset ovat viikonlopun iskän luona, niin varmaan on lapsista ihanaa kun uusi avoäitipuoli nimittelee lasten äitiä homeperseeksi.
Todella onnellista uushomeperhe-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kun eksän lapset ovat viikonlopun iskän luona, niin varmaan on lapsista ihanaa kun uusi avoäitipuoli nimittelee lasten äitiä homeperseeksi.
Todella onnellista uushomeperhe-elämää.
Just näinhän mä teenkin 😂😂
Teistä moni näyttää tällä perusteella sanovan lapsilleen että te pilaatte parisuhteen! Niin moni sen nyt täälä sanonu.
En ole koskaan ymmärtänyt miten nämä nyxät kehtaavat puuttua miehen maksamaan elatukseen omista lapsistaan. Eka kertaa tulee mieleen sanat lompakkoloinen ja ilkeä äitipuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta elareihin. Varma tieto.
Ok, jännä juttu sinänsä että isän täytyy elättää entisestä liitosta lapset muttei sitten nykysiä..
Normaalit ihmiset osaavat itse arvioida millaiseen lapsilukuun oma taloudellinen tilanne riittää. Ei se lapsen hankinta laske vuokraa/asuntolainaakaan, vaan kyllä se on ihan omalla vastuulla miettiä jääkö pakollisten menojen jälkeen rahaa vielä uuteen vauvaankin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miten nämä nyxät kehtaavat puuttua miehen maksamaan elatukseen omista lapsistaan. Eka kertaa tulee mieleen sanat lompakkoloinen ja ilkeä äitipuoli.
Ihan yhtälailla minä niitä maksan kun mieskin, ja ilkeetä se ei kai musta tee jos autan.
Tottakai isän pitää maksaa KAIKKI!! Vain isällehän se kuuluukin! Itse menin töihin sillon kun ero tuli, eipä tullu mieleenkään ryöstää lasten isää! Mutta kai mä olen jotenkin outo että ajattelen niin että molemmat elättää lapset! On eronnu tai ei!
Yhden huollettavan syntyminen ei ole peruste elatusmaksujen alenemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tilanne tämä; miehellä 4lasta, asuvat äidillään, mulla kaksi, asuvat puolet isällään ja puolet mulla.. haaveissa yhteinen mutta jääkö tämä nyt rahan takia sitten vain haaveeksi? Asuntolainat ja miehen maksamiin elatusmaksuihin menee jo toisen palkka :(
Jos saadaan yhteinen vielä niin miten se lasketaan? Vaikuttaako miehen maksamiin elatusmaksuihin? Mun tulot ei niihin vaikuta vaikka olisin työtön
Mitä ihmettä saan lukea. Voiko tämä olla edes totta. Sano ap. ettei ole.
Teillä jo kuusi lasta ja uutta pitäisi pukata, vaikka ette pysty elettämään jo olevia lapsia ja kaiken lisäksi suunnittelet laittavaksi miehesi eks-liitosta syntyneet lapset elättämään vauvaa ja näin heidän elintasonsa putoaa entisestään.
Tuossa tilanteessa sterilisaatio on paras vaihtoehto molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin uudet lapset vaikuttavat edellisten elatukseen, niin tekee myös ydinperheessä.
Eli jos teette yhteisen lapsen, tarkistetaan miehen elatuskyky. Oletettavasti elarit pienenee, mutta ei kovinkaan paljoa.
Tekstiä suoraan oikeusministeriön sivuilta yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen, tahallaan tehty tulojen heikennys vielä oikeuta elatusavun laskemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saadaan yhteinen vielä niin miten se lasketaan? Vaikuttaako miehen maksamiin elatusmaksuihin? Mun tulot ei niihin vaikuta vaikka olisin työtönSinun tulosi eivät suoranaisesti vaikuta, mutta asumisesi saman katon alla miehesi kanssa puolittavat hänen vähennysoikeutensa asumiskuluista ja asuntoon kohdistuvista lainamaksuista sekä pienentävät hänen muiden normaalien laskennalisten kulujensa määrää elatusmaksulaskennassa.
Paljon sun mies maksaa elareita neljästä lapsestaan? Jos miehen palkka menee kokonaisuudessaan niihin.
Ja millä ihmeellä mies elättäisi sitten vauvan?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin uudet lapset vaikuttavat edellisten elatukseen, niin tekee myös ydinperheessä.
Eli jos teette yhteisen lapsen, tarkistetaan miehen elatuskyky. Oletettavasti elarit pienenee, mutta ei kovinkaan paljoa.
Juu ei vaikuta juurikaan.
Varmaan tässä myös ajateltu sitä varsin todennäköistä kaavaa, että jos uudet lapset kovasti laskisivat elatustuen määrää, ruvettaisiin täällä oikein urakalla lisääntymään kostoksi sille exälle vaan että ne sen homepersetuet kutistuisi - ei olisi todellakaan niiden uusien lapsien etu, eikä tietenkään jo vanhojenkaan.
Ps. Jos tuntuu että (omat) lapset eivät hyödy niistä (minun) maksamista elareista vaan ne menee geelikynsiin niin voihan sitä osan summasta sopia että maksaa vaikkapa ’kaikki Jaken ja Ursulan harrastuskulut’ niin tulee parempi taju siitä, miten paljon rahaa niihinkin voi mennä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saadaan yhteinen vielä niin miten se lasketaan? Vaikuttaako miehen maksamiin elatusmaksuihin? Mun tulot ei niihin vaikuta vaikka olisin työtönSinun tulosi eivät suoranaisesti vaikuta, mutta asumisesi saman katon alla miehesi kanssa puolittavat hänen vähennysoikeutensa asumiskuluista ja asuntoon kohdistuvista lainamaksuista sekä pienentävät hänen muiden normaalien laskennalisten kulujensa määrää elatusmaksulaskennassa.
Jos elatusmaksut on laskettu ennen teidän yhteenmuuttoa uusi laskenta saattaa korottaa elareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos teette yhteisen lapsen, tarkistetaan miehen elatuskyky. Oletettavasti elarit pienenee, mutta ei kovinkaan paljoa.Tekstiä suoraan oikeusministeriön sivuilta yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen, tahallaan tehty tulojen heikennys vielä oikeuta elatusavun laskemiseen.
Niin, ei välttämättä oikeuta elatusavun laskemiseen, mutta asian voi tarkistuttaa, ja kyllä, se jopa saattaa hieman pienetä. Tai sitten pysyä ennallaan. Silloin kuitenkin tarkistetaan molempien vanhempien elatuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos teette yhteisen lapsen, tarkistetaan miehen elatuskyky. Oletettavasti elarit pienenee, mutta ei kovinkaan paljoa.Tekstiä suoraan oikeusministeriön sivuilta yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen, tahallaan tehty tulojen heikennys vielä oikeuta elatusavun laskemiseen.
Niin, ei välttämättä oikeuta elatusavun laskemiseen, mutta asian voi tarkistuttaa, ja kyllä, se jopa saattaa hieman pienetä. Tai sitten pysyä ennallaan. Silloin kuitenkin tarkistetaan molempien vanhempien elatuskyky.
Tai nousta.
Jos kummatkin vanhemmat ovat yhtä mieltä muutoksen suuruudesta, voivat he laatia uuden sopimuksen sosiaalitoimistossa. Mutta jos vanhemmat ovat eri mieltä muutoksesta, jomman kumman pitää nostaa elatusavun kanne käräjäoikeudessa. Mutta, nuo syyt ei oikeuta kanteen nostamiseen. Korostan vielä, että sosiaalitoimi voi vain laskea uudelleen ja vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia ja heillä ei ole mitään määräysvaltaa.
Ihan yhtälailla minä niitä maksan kun mieskin, ja ilkeetä se ei kai musta tee jos autan.
Tottakai isän pitää maksaa KAIKKI!! Vain isällehän se kuuluukin! Itse menin töihin sillon kun ero tuli, eipä tullu mieleenkään ryöstää lasten isää! Mutta kai mä olen jotenkin outo että ajattelen niin että molemmat elättää lapset! On eronnu tai ei![/quote]
Älä välitä, näistä suurin osa on varmaan onnellisia yhden lapsen äitejä jotka elävät ihanassa ydinperheessä ja pitävät pohjasakkana eronneita ihmisiä tai niitä kellä useampi lapsi ja laittavat rahaa lapseen sen 450€/kk koska pitää olla uudet haalarit ja kengät yms, kirpparilta ei osteta mitään ja lapsenhuoneen sisustukseen käytetään satasia yms.
Itse olen useemman lapsen äiti, maalla asutaan onnellisena, ihanaa että lapsilla on sisaruksia ja leikkikavereita kotona. Minä ja mies ollaan tavallisia duunareita, eli kk palkka ei päätähuimaava ole mutta toimeen tullaan ihan hienosti. Eli jos 450€/lapsi kk olisi menot, meidän molempien palkka menis niihin 😃
Tsemppiä!
Ikävä kyllä lähipiirissä on myös sellanen äiti joka elää herroiks ja pistää lasten isän maksaan kaiken. Äiti itse sanoi minulle että ei hänen tarvitse mennä töihin kun eksä maksaa! Todella surullista minun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemmallakin pitää olla huone lapselle, leluja, vaatteita, varavaatteita. Meillä on sukset, luistimet, pyörä yms. Pitää ostaa joulu ja syntymäpäivälahjat. Työtön lähivanhempi saa korotettuja tukia, lapsilisän ja elarit. Etävanhempi maksaa elarit sekä lisäksi tarpeellisen omaan asuntoonsa.
Lapsi kun on joka viikko useita päiviä meillä, niin kyllä se ollaan me töissäkäyvät, jotka kitkutamme vaikka kuinka päivähoitomaksut lankeaa lähivanhemmalle. Eikä nekään varmaan osapäiväisenä paljoa ole.
Kyllä minun tekis mieli sanoa, että mene hyvä ihminen töihin ja anna lapsellesi muu roolimalli kuin sohvalla makoilu ja tv:n katsominen.
75 jatkaa
AP, Mä ymmärrän sinua kyllä. Tavallaan sinulla on vasta 2 lasta ja nekin vaan joka toinen viikko.
Mutta... sun miehelläsi on jo 4 lasta. Katsopa ympärillesi, aika harvassa ydinperheessä on varaa enempään (+ siihen että maksetaan sitä asuntolainaa pois, mihin kerroit teidän palkasta myös menevän). Miehesi ei voi ottaa yksin vastuulleen sitä raamatullista ”lisääntykää ja täyttäkää maa” tehtävää, hän on jo oman osansa sillä saralla tehnyt. Jos olisit löytänyt uusiopuolisoksesi lapsettoman miehen olisi teille se kolmas vielä ihan Ok ja kykenisitte varmaan kaikki muksut huoltamaan. Näin se elämä vaan menee.
Eikä varmaan vielä koskaan ole ollut sellaisia enareita, joista kaikki exät ja nyksät olisi sitä mieltä että reilu peli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemmallakin pitää olla huone lapselle, leluja, vaatteita, varavaatteita. Meillä on sukset, luistimet, pyörä yms. Pitää ostaa joulu ja syntymäpäivälahjat. Työtön lähivanhempi saa korotettuja tukia, lapsilisän ja elarit. Etävanhempi maksaa elarit sekä lisäksi tarpeellisen omaan asuntoonsa.
Lapsi kun on joka viikko useita päiviä meillä, niin kyllä se ollaan me töissäkäyvät, jotka kitkutamme vaikka kuinka päivähoitomaksut lankeaa lähivanhemmalle. Eikä nekään varmaan osapäiväisenä paljoa ole.
Kyllä minun tekis mieli sanoa, että mene hyvä ihminen töihin ja anna lapsellesi muu roolimalli kuin sohvalla makoilu ja tv:n katsominen.
Juurikin näin!