Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni nimi on Freya, anoppi lausuu sen "Reija"

Vierailija
20.02.2018 |

Ärsyttää niin hitosti. Reija kuulostaa joltain 50-vuotiaalta maatalouslomittajalta. Paksu tantta jolla on huivi päässä ja kumisaappaat jalassa.

Millä saan anopin tajuamaan että lapsen nimi lausutaan "Freia"

Kommentit (232)

Vierailija
221/232 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on edelleen ajankohtainen

Vierailija
222/232 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y ei ole konsonantti skandinaavisissa kielissä, joten jumalattaren nimi ei tasan tarkkaan ole "Freya" kuten jossakin englannissa se niin transkriboitaisiinkin, vaan F r e i j a!

Tajutkaa merkonomit ja datanomit tämä.

Tajua sinä elämäm_koululainen, ettemme ole kaikki yhtä tyhmiä kuin sinä.

Itseasiassa se on Freja, ilman iitä.

Terkuin hyvin ruotsinsa hallitseva yo-merkonomi, fil. yo

Facepalm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/232 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitipä kirjoitti:

Miksi vanhemmat ei voi käsittää, että etunimikin on ihan käyttötavaraa? Se pitäisi olla sen verran helppo ääntää ja kirjoittaa, ettei joka paikassa lapsen (myöhemmin aikuisen ) tarvi sitä rautalangasta vääntää.

Kerran olin tilaisuudessa, jossa oli 7-vuotias Sasha-poika. Paikalla oli myös vanhempia henkilöitä, jotka ystävällisesti juttuttivat poikaa, ja kysyivät tämän nimeä. Poika osasi ihan hyvn jo ässänkin sanoa, mutta ei nämä mummut päässeet jäljille, mikä lapsen nimi oli. Kyselivät toisiltaan: niin mikä se oli? Poika itku kurkussa toisteli Sasha-nimeään. Sääliksi kävi.

Onnkesi kukaan ei kai enää kasta lastaan Ridgeksi tai Brookeksi, niin kuin kymmenen vuotta sitten.

Sasha lausutaan Aleksander.

Vierailija
224/232 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perheessä kumpikin (isä ja äiti erikielisiä) vanhempi lausuu mun nimen eri tavalla, samoin veli (vain suomenkielinen). Myös kaikki suomenkieliset ystäväni käyttävät suomalaista muotoa nimestäni. Mulla on siis käytännössä kolme eri nimeä.

Sukunimenkin lausun kuten isä (jolta nimi tulee), sen sijaan veli lausuu nimen suomalaisittain. Mulla on siis teoriassa sama sukunimi kuin veljellä, mutta käytännössä lausumme nimen eri tavalla.

Kun sattumalta suomenkieliset ystäväni kuulevat minun itse lausuvan koko nimeni, he ovat ihmeissään - vuosien tuttavuuden jälkeenkään, yksikään heistä ei ole tajunnut, miten mun etunimi ja sukunimi oikeasti lausutaan.

Ja kyseessä ei ole kovin erikoiset nimet.

Vierailija
225/232 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

laura jenni ellinoora alexandra camilla kirjoitti:

Ai ei oo Alexsandraa. En minäkään uskonu, mut törmäsin siihen ..työasioissa. Googlaa vaikka.  

VRK

1960-79 11

1980-99 128

2000-09 159

2010-19 115

Yhteensä alle 433

Vierailija
226/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleen epänaisellinen nimi, siis tämä mummon väännös. Hyi. Suomessa ollaan, joten supisuomalainen nimi sen pitää olla!!! Niin kirjoitusasultaan kuin myös lausuttuna.

Vierailija
227/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit laittanut lapsesi nimeksi Fazer vrt Freya

Vierailija
228/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuule, nää nimijutut on jo kuluneita. Mutta hatunnosto, sait pitkän ketjun aikaiseksi ja osa ottaa ihan tosissaan tämän.

Vierailija
229/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole anopin vika, että lapsella on niin kummallinen nimi.

Vierailija
230/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Reija on jo yli vuoden vanha. Osaako sanoa nimensä, vai onko itse itselleen Leija? Mites anoppi, oliko kutsuttu 1-v juhliin vai jätettiinkö pois ettei nolaa pikku-Leijaa?

Vierailija
231/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas sulla anocci. Välillä nuoret lähinnä naiset ovat tyhjäpäitä.269

Vierailija
232/232 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ku lapsen nimi on Maya ja anoppi lausuu "Maija"