Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS ja vanhustenhoidon epäkohdat

Vierailija
10.02.2026 |

Myös kuivittamiset ja asennonvaihdot jäävät tekemättä, ja asukkaat kärsivät yhä enenevissä määrin painehaavoista ja hautumista. Anne kertoo, että yksiköissä laaditaan ohjeita ja asukkaiden avuntarvelistoja, mutta niitä ei lueta.

"Joskus asukkaista kirjataan asioita, joita ei ole oikeasti tehty. Se rapauttaa ammattietiikkaa ja luo harhakuvan laadukkaasta hoidosta."

Attendoko se täällä valvoo ja poistattaa faktoja?

En aloittanut edellistä ketjua, mutta aihe on yhteiskunnallisesti merkittävä. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/alueet/art-2000011791162.html

Kolme työntekijää kertoo, miksi vanhuksia sidotaan ja lääkitään hiljaiseksi hoivakodeissa

Epäkohdat| *Yksinäiset vanhukset nuokkuvat päiväsalissa ja hoitajat selaavat keskenään puhelimia. Kolme hoitajaa kertoo, mitä hoivakodeissa tapahtuu

Vierailija
2/5 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"HILJAISEKSI lääkitsemistä, turhia sitomisia, keksittyjä kirjauksia, painehaavoja ja hautumia. Näin kertoo yksi hoivakodin esihenkilö ja kaksi hoitajaa, joita HS haastatteli."

Päätän itse päiväni kuntoni rapautuessa, ellei eutanasiaa laillisteta siihen mennessä. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisen artikkelin lukijakommenteissa Hesarissa, ovat miesoletetut päässeet purkamaan naisvihaansa. Hoitajat istuvat näiden besserwissereiden mielestä vain kahvihuoneessa juoruilemassa.  Luulen, että yksikään näistä artikkelia kommentoivista miehistä, ei itse jaksaisi päivääkään vanhustyössä. Ala on sekä fyysisesti ja psyykkisesti kuormittava. Hesari teki hallaa kaikkia työnsä tunnollisesti tekeviä hoitajia kohtaan, kun tuo hoitajien työn pelkästään negatiivisessa valossa esiin ja yleistää kaikki hoitajat laiskoiksi. Hyvä sinänsä, että kolme varsinaissuomalaista vanhustyön ammattilaista on päässyt tuomaan epäkohdat esiin. Pieleen mentiin silloin, kun poliitikot päättivät, että kuka tahansa kelpaa lähihoitajaksi, ja koulutukseen pääsykokeista ja psykologisista testeistä luovuttiin säästösyistä. Kuka tahansa ei voi olla hoitaja. Työssä vaaditaan korkeaa ammattitaitoa ja työmoraalia. Valitettavasti vanhustyössä on huonoa, välinpitämätöntä esihenkilötyötä, niin kuin terveydenhuollossa laajemminkin tuppaa olemaan.  Pointsit Hesarille siitä, että artikkelissa tuodaan esiin hoitajien omien kännyköiden räplääminen työajalla. Ilmiö on nykyään valitettavan yleinen. Ihan samalla tavalla kuin kouluissa oppilailla on kännykkäkielto, niin sama vaatimus olisi oltava myös aikuisten työpaikoilla.  

Vierailija
4/5 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy kotihoito kuntoni vuoksi vaikken minä mikään vanhus vielä ole ja yksikin hoitaja oli viikonloppuna kirjannut asioista ihan miten itseään huvitti eikä totuutta. Seuraava käynyt katsoi ja kertoi jolloin se tuli ilmi. Eka sinä päivänä käynyt marssi sisään kuin napoleoni henkseleitä paukutellen, muttei sitten osannutkaan mitään. Oli kirjannut syyksi sitten etten minä tahdo. Terkkuja sille sijaiselle: ei näin. Mikäkö vialla? Asennevamma. Leidillä oli paljon höyryä, hyvin vähän niitä varsinaisia villoja. Pitäisi olla vähän yhteistyökykyisempi, terveesti nöyrempi ja terveesti vähemmän koppava asenne kysyen mites tää sulla saadaankaan tehtyä edes? 

Vierailija
5/5 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseisen artikkelin lukijakommenteissa Hesarissa, ovat miesoletetut päässeet purkamaan naisvihaansa. Hoitajat istuvat näiden besserwissereiden mielestä vain kahvihuoneessa juoruilemassa.  Luulen, että yksikään näistä artikkelia kommentoivista miehistä, ei itse jaksaisi päivääkään vanhustyössä. Ala on sekä fyysisesti ja psyykkisesti kuormittava. Hesari teki hallaa kaikkia työnsä tunnollisesti tekeviä hoitajia kohtaan, kun tuo hoitajien työn pelkästään negatiivisessa valossa esiin ja yleistää kaikki hoitajat laiskoiksi. Hyvä sinänsä, että kolme varsinaissuomalaista vanhustyön ammattilaista on päässyt tuomaan epäkohdat esiin. Pieleen mentiin silloin, kun poliitikot päättivät, että kuka tahansa kelpaa lähihoitajaksi, ja koulutukseen pääsykokeista ja psykologisista testeistä luovuttiin säästösyistä. Kuka tahansa ei voi olla hoitaja. Työssä vaaditaan korkeaa ammattitaitoa ja työmoraalia. Valitettavasti vanhustyössä on huonoa, välin

Sieltäpä tuli kunnon miesvihapurkaus. Helpottiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan