Menenkö sairaalaan että lapsiperheellisenä saan sairastaa rauhassa?
Mulla kuumetta 39 astetta ja mies on sitä mieltä että hän ei voi töistä lähteä ja tulla lapsia hoitamaan koska lapset eivät ole kipeitä ja minä voin ottaa lääkettä. Joo voin kyllä ja olen ottanut jo kaiken mahdollisen. Piirretyt pyörii mutta lapset huomaavat että en ole kunnossa ja haluavat koko ajan huomiota, syliä yms ja ovat juuro nyt erittäin haastavia koska en jaksa kunnolla. Mies onkin näköjään naimisissa työnsä kanssa eikä minun. Menenkö lasten kanssa sairaalaan ja soitan miehelle että tulee hakemaan lapset koska heitä ei voi sinne hoitoon ottaa, vai mitä teen että saan levättyä ja paranneltua??
Kommentit (170)
Jos ap nyt kuolisi, niin ap:n mies siis vaan pysyisi töissä eikä tulisi hoitamaan lapsiaan? Just. Ei me turvaverkottomat yh-äidit vaan voida tolla tavalla laittaa työtä lasten edelle. Lasu ja huostaanottohan siitä tulisi, jos minäkin olisin kaiket illat töissä ja lapset heitteillä kotona. Vaikka olisihan se toki kivaa tehdä uraa.
Inhottava mies :( Mikään työ ei voi olla tärkeämpää kuin oma perhe! Se tietty on sit eri asia millaisen työn ja elämän valitsee. Oma mieheni jäi kotiin hoitamaan koiran lenkitykset, vaikka meillä ei vielä lapsia ollutkaan, vaan olin raskaana ja migreenin kourissa. Työ on vaativa ja sieltä ei voi olla pois aina, mutta on tilanteita missä perhe menee edelle. Harmi että kaikilla ei noin vaan ole. Ei tässä voi muuta sanoa kun, voimia!
Raha ei korvaa kaikkea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole pöiväkodissa koska kello on puoli seitsemän ja pöiväkoti on KIINNI. Tietääkseni puolison äkillisen sairastumisen takia saa palkatonta.
Se edellyttää että sairaus on vaikea ja sairastunut ihminen ei mitenkään pärjää yksin/tekee kuolemaa.
Työnantajan ei tarvitse suostua siihen, että puoliso lähtee kotiin koska toisella on flunssa.
Oma esimieheni ei sallisi sellaista.AP: voisitko pyytää apua kaverilta? Palkkaa MLL:n hoitaja?
No sinulla on sitten kyllä aika ikävä esimies. Hyvä työnantaja on inhimillinen ja ymmärtää, että työ on vaan työtä ja tärkeintä elämässä on oma ja läheisten hyvinvointi. Harva työpaikka on oikeasti sellainen, että päivän parin poissaolo kaataa firmaa. Sen sijaan saattaa saada hyvin sitoutuneen työntekijän, jonka perheessä tiukan paikan tullen saa tukea ylitöiden tms. tekemiseen. Ja se perheen tuki on työntekijälle todella tärkeä motivaatiotekijä.
Suomessa on vallalla kulttuuri, jossa tehdään työtä elääkseen. Muualla maailmassa on kulttuureja, joissa eletään tehdääkseen työtä. Jos on töissä monikansallisessa firmassa jossa käytännöt sanellaan muualta kuin täältä Suomesta, voi asenteet olla hieman toiset. Itse ainakin arvostan myös yritystä siinä, että työntekijötä kohdellaan samalla tavalla koko firmassa, mutta toki pidän siitä, että työnantaja ottaa elämäntilanteet huomioon ja joustaa. Tällöin on itsekin valmis joustamaan. Mieluummin kuitenkin otan tasa-arvoisen kohtelun vähemmällä joustolla, kuin eriarvoistavan kohtelun niin, että toisten kohdalla joustetaan ja toisten ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et siis pääse osastolle pelkästään omasta halusta. Muille, niitä 4-valenttisia rokotteita ei juurikaan enää ole saatavissa yksityisillä lääkäriasemilla, ei niitäkään noin vain oteta.
Edes vakavasti sairaat eivät aina saa riittävän pitkää sairaalahoitoa, koska resursseja ei ole.
Kotiäiti menee hotelliin, ja maksaa itse tai mies. Tai mökille, vuokraa sellaisen jos ei ole.
Siis miten niin, pelkästä omasta halusta? Ap:han ON sairas. Viestien perusteella ei voi päätellä tarvitseeko hän sairaalahoitoa vai ei, mutta kyllä lähes 40 kuume ja heikko yleisvointi on täysin pätevä syy käydä vähintään arvioiduttamassa tilanne ammattilaisella. Kyllä ne sieltä kotiin pistävät jos ei hoidettavaa ole. Mutta noilla spekseillä esim. antibioottihoitoa vaativa keuhkokuume olisi täysin mahdollinen. Kyllä infektiotaudit voi ihan tappaa, Suomessakin, perusterveitäkin. Vastuutonta huudella täällä että ei sua mikään vaivaa ja nappaa pari Buranaa.
Pitkäaikaisemmankin pahan sairauden kanssa on vaan jaksettava ja ne influenssat siihen päälle. Se tauti menee kyllä ohi, jaksa uskoa siihen. Tsemppiä paljon!
Työlaissa on sitten vikaa, jos ei tuollainen tilanne oikeuta miestä jäämään kotiin. 6 kk ikäistä lasta ei todellakaan voi kiireellisesti sijoittaa päiväkotiin. Jos äidillä on vaikka ison operaation jäljiltä kaikki nosteleminen kielletty eikä siis pysty hoitamaan vauvaa, niin eikö tuo ole heitteillejättö? Voisko KELAn tms asiantuntija vastata tähän? Otetaanko lapsi tuollaisessa tilanteessa huostaan sen sijaan, että isä saisi töistä vapaata?
No kannattiko tehdä niitä lapsia jos on niin vaikeaa? Uli uli ja tutti suuhun. Naisvauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Työlaissa on sitten vikaa, jos ei tuollainen tilanne oikeuta miestä jäämään kotiin. 6 kk ikäistä lasta ei todellakaan voi kiireellisesti sijoittaa päiväkotiin. Jos äidillä on vaikka ison operaation jäljiltä kaikki nosteleminen kielletty eikä siis pysty hoitamaan vauvaa, niin eikö tuo ole heitteillejättö? Voisko KELAn tms asiantuntija vastata tähän? Otetaanko lapsi tuollaisessa tilanteessa huostaan sen sijaan, että isä saisi töistä vapaata?
Ja tarkennan vielä, että samanlaillahan sekin voitaisiin katsoa heitteillejätöksi, jos on kuumeen takia niin sekaisin (hourailee, ei pysy hereillä), ettei pysty olemaan vastuussa lapsista. Sama kuin jos olisi kovassa kännissä tai huumeissa, sehän olisi jo rikos ja lapset otettaisiin huostaan? Mutta siltikään ei isä saisi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan?
Minä ja mies ollaan tukiverkottomia ja kahden lapsen kanssa, mikäli tukiverkoksi mielletään isovanhemmat jne. jotka on hädän hetkellä tarjolla.
Harvemmin on tullut todellinen hätä; Pienellä alkanut kamala oksennustauti ja lähikauppaan piti lähteä hakemaan juomista ja muuta parin päivän varoiksi, jos tauti levisi minuun ja isoveljeen. Isänsä oli työmatkalla. No tämmöisissä tilanteissa on 20min ajaksi saatu aina joku naapuri vaikka lapsen kaveriksi, että ei ole tarvinut alkaa kauppaan sairasta raahaamaan. Koko perheen ollessa norossa kymmenisen vuotta sitten soitettiin kaverille, joka toi ruoka+juomakassin ovelle. Jätti siihen kun vaimonsa oli viimeisillään raskaana, eikä halunnut tautia. Oman sterilisaationi jälkeen (ekaluokkalaisella oli sinä iltana elämänsä eka disko - hänelle tosi tärkeä juttu- jonne tahtoi ja mieheni oli luvannut mennä sinne vähän vanhempainyhdistyksen jäsenenä auttamaan ja perään katsomaan) kaverini tuli kahden tunnin diskon ajaksi minun ja kolmevuotiaamme seuraksi. Olot oli ihan ookoo, mutta ei siinä olisi kolmevuotiaan perässä vielä pysynyt.
Sitten on MLL lastenhoitajat, kaverit, kaupungin perhetyöntekijä jne.
Emme ole tottuneet siihen, että saisimme ns. arjen apua ja parisuhdeaikaa (lapset menisi edes joskus yökylään, joku hakisi hoidosta tai kuskaisi harrastuksiin. Haluaisi muuten vain viettää aikaa viemällä esim. uimaan jne ). Mutta AINA on jotain keksitty kun on ihan todellinen hätä tullut. Ja näitä hätätilanteita on kuitenkin todella vähän. On vain pitänyt reippaasti osata pyytää apua ja tarvittaessa olla valmis maksamaan siitä.
Palkkaat hoitajan esim. MLL. Miten ihmiset on näin avuttomia?! Itse olen muutaman kerran ollut niin sairaana että olen palkannut lapsille hoitajan kun sukua ei asu lähettyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta arvatkaas mitä tapahtuisi, jos MIES olisi vastaavassa tilanteessa. Ambulanssi olisi jo varmaan tilattu. Miesflunssa kun iskee( kuumetta 37) niin kuolemaa tekevät.
Yksikään mies ei makoile vuosikausia naisen rahoilla lasten varjolla ja käske naista kotiin kesken työpäivän kuumeen takia.
Lisäksi jos lukisit jotain muutakin kuin seiskaa ja vauvapalstaa, olisit tietoinen siitä että miesflunssa on vitsin sijasta ihan oikea ilmiö.
ohis
Miksi monet tuntuvat odottavan juuri lastenhoitoon ilmaista apua tukivetkoilta? Kyllähän samat ihmiset yleensä muistakin palveluista kiltisti maksavat ( esim. ruoasta ravintolassa, hiustenleikkuusta kampaajalla jne.) Mikäli ei ole valmis pennin latia maksamaan, pitänee sitten vain itse hoitaa. Itse olen hyvillä mielin palkannut paikallisen yliopisto-opiskelijan ladtenjoitajaksi aina kun on ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
HR-johtaja tässä. Työnlainsäädännössä on kohtuuttomia tilanteita varten oikeus olla tilapäisesti pois töistä _pakottavasta_ perhesyystä johtuen. Tämä on palkatonta. Lisäksi tarkoitettu lyhytaikaiseen poissaoloon (laki ei kestoa määritä mutta oikeustapa ja ennakkopäätökset määrittävät) eli ei viikkotolkulla poissaoloa.
Jos lapset ovat lähes heitteillä niin pakottavan perhesyyn ehto täyttyy. Mutta palkkaa ei isälle makseta.
Mua kiinnostaa tietää miten tämä on edennyt!
Ap vastaa miltä tuntuu kun miehesi ei ole oikeutettu jäämään kotiin hoitamaan sairaita lapsia, koska kotona on jo yksi vanhempi?
Miten joku voi olla noin pihalla ja riippuvainen omasta miehestään? Lapsiparat, äitinä naislapsi pahimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HR-johtaja tässä. Työnlainsäädännössä on kohtuuttomia tilanteita varten oikeus olla tilapäisesti pois töistä _pakottavasta_ perhesyystä johtuen. Tämä on palkatonta. Lisäksi tarkoitettu lyhytaikaiseen poissaoloon (laki ei kestoa määritä mutta oikeustapa ja ennakkopäätökset määrittävät) eli ei viikkotolkulla poissaoloa.
Jos lapset ovat lähes heitteillä niin pakottavan perhesyyn ehto täyttyy. Mutta palkkaa ei isälle makseta.
Voisiko hr-johtaja valaista myös, jos lapset sekä äiti ovat kipeitä ja kaikilla sairaustodistus, saako isä siinä tapauksessa jäd hoitamaan sairasta lasta kotiin, mikli äiti on niin sairas ettei pysty lapsista huolehtimaan?
Ap on kokenut ihmeparantumisen heti huomattuaan lasten sairastumisen. Miten kukaan äiti voi olla iloinen (hymiöt, kirjoitustyylin muutos) omien lastensa sairastumisesta? Toivon provoa.
Sairaalaan ei todellakaan pääse tuolla syyllä, että on kuumetta 39 ja lapsia kotona. Olisit kiitollinen, että et ole niin pahassa jamassa, että joudut sairaalaan.
Voi voi. On meillä muillakin lapsia ja ihan itse ne on hoidettu terveenä ja sairaana. Ole onnellinen, että lapsesi ovat nyt terveitä, eivätkä sairasta kanssasi samaan aikaan. Muistan, kun meidän lapset oli pieniä, niin olipa herkkua hoitaa ja siivota oksennuksia, kun itsellä oli sama tauti ja meillä kaikilla kuumeen ja ripulin kera. Mies töissä, koska jonkunhan oli töitä tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat hoitajan esim. MLL. Miten ihmiset on näin avuttomia?! Itse olen muutaman kerran ollut niin sairaana että olen palkannut lapsille hoitajan kun sukua ei asu lähettyvillä.
Millä tavalla avuttomia?
MLL:n hoitaja pitää tilata vähintään kolme vuorokautta etukäteen. Suunnitteletko ja ennakoitko sinä omat sairautesi siten, että sairastunpa nyt esim ensi viikon tiistaina, ja tilaat sitä varten etukäteen hoitajan?
En ole itse mikään tukiverkollinen. Oma äiti alkoholisti ja isä ei pidä mitään yhteyttä joten on ihan omakohtaista kokemusta siitä, ettei sitä tukea saa lähipiiristä.