Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menenkö sairaalaan että lapsiperheellisenä saan sairastaa rauhassa?

Vierailija
15.02.2018 |

Mulla kuumetta 39 astetta ja mies on sitä mieltä että hän ei voi töistä lähteä ja tulla lapsia hoitamaan koska lapset eivät ole kipeitä ja minä voin ottaa lääkettä. Joo voin kyllä ja olen ottanut jo kaiken mahdollisen. Piirretyt pyörii mutta lapset huomaavat että en ole kunnossa ja haluavat koko ajan huomiota, syliä yms ja ovat juuro nyt erittäin haastavia koska en jaksa kunnolla. Mies onkin näköjään naimisissa työnsä kanssa eikä minun. Menenkö lasten kanssa sairaalaan ja soitan miehelle että tulee hakemaan lapset koska heitä ei voi sinne hoitoon ottaa, vai mitä teen että saan levättyä ja paranneltua??

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työlaissa on sitten vikaa, jos ei tuollainen tilanne oikeuta miestä jäämään kotiin. 6 kk ikäistä lasta ei todellakaan voi kiireellisesti sijoittaa päiväkotiin. Jos äidillä on vaikka ison operaation jäljiltä kaikki nosteleminen kielletty eikä siis pysty hoitamaan vauvaa, niin eikö tuo ole heitteillejättö? Voisko KELAn tms asiantuntija vastata tähän? Otetaanko lapsi tuollaisessa tilanteessa huostaan sen sijaan, että isä saisi töistä vapaata?

HR-johtaja tässä. Työnlainsäädännössä on kohtuuttomia tilanteita varten oikeus olla tilapäisesti pois töistä _pakottavasta_ perhesyystä johtuen. Tämä on palkatonta. Lisäksi tarkoitettu lyhytaikaiseen poissaoloon (laki ei kestoa määritä mutta oikeustapa ja ennakkopäätökset määrittävät) eli ei viikkotolkulla poissaoloa.

Jos lapset ovat lähes heitteillä niin pakottavan perhesyyn ehto täyttyy. Mutta palkkaa ei isälle makseta.

Voisiko hr-johtaja valaista myös, jos lapset sekä äiti ovat kipeitä ja kaikilla sairaustodistus, saako isä siinä tapauksessa jäd hoitamaan sairasta lasta kotiin, mikli äiti on niin sairas ettei pysty lapsista huolehtimaan?

Kyllä saa, luöyhytaikaisestivmutta palkatta. Jos äiti sairastuu pitkäkestoisemmin esim 2-3kk niin äiti voi olla sairauspäivärahalla ja vanhempainraha siirtyä isälle siksi aikaa.

Vierailija
162/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia et kykene hoitamaan kun aika menee av-palstalla ulistessa? Yhdestäkään työstä ei lähdetä noin vain  kotona makaavan naislapsen ulinan takia.

Mun miehen yhdessä työpaikassa sai olla 3pv saikulla, jos kumppani oli kipeä ja lapset oli kotihoidossa. Toki vaati todistuksen sairaudesta. Kerran jouduimme tätä käyttämään kun olin pahasti kipeä, tk:ssa katsottiin pahalla ja valitettiin asiasta, että ei tämä yleistä ole. Ei ole yleistä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia et kykene hoitamaan kun aika menee av-palstalla ulistessa? Yhdestäkään työstä ei lähdetä noin vain  kotona makaavan naislapsen ulinan takia.

Mun miehen yhdessä työpaikassa sai olla 3pv saikulla, jos kumppani oli kipeä ja lapset oli kotihoidossa. Toki vaati todistuksen sairaudesta. Kerran jouduimme tätä käyttämään kun olin pahasti kipeä, tk:ssa katsottiin pahalla ja valitettiin asiasta, että ei tämä yleistä ole. Ei ole yleistä ei.

Sama meidän firmassakin siinä vaiheessa jos lapsetkin tulee kipeäksi. Joko ihmisillä ei ole tietoa tai sitten huonoissa firmoissa töissä.

Vierailija
164/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työlaissa on sitten vikaa, jos ei tuollainen tilanne oikeuta miestä jäämään kotiin. 6 kk ikäistä lasta ei todellakaan voi kiireellisesti sijoittaa päiväkotiin. Jos äidillä on vaikka ison operaation jäljiltä kaikki nosteleminen kielletty eikä siis pysty hoitamaan vauvaa, niin eikö tuo ole heitteillejättö? Voisko KELAn tms asiantuntija vastata tähän? Otetaanko lapsi tuollaisessa tilanteessa huostaan sen sijaan, että isä saisi töistä vapaata?

HR-johtaja tässä. Työnlainsäädännössä on kohtuuttomia tilanteita varten oikeus olla tilapäisesti pois töistä _pakottavasta_ perhesyystä johtuen. Tämä on palkatonta. Lisäksi tarkoitettu lyhytaikaiseen poissaoloon (laki ei kestoa määritä mutta oikeustapa ja ennakkopäätökset määrittävät) eli ei viikkotolkulla poissaoloa.

Jos lapset ovat lähes heitteillä niin pakottavan perhesyyn ehto täyttyy. Mutta palkkaa ei isälle makseta.

Voisiko hr-johtaja valaista myös, jos lapset sekä äiti ovat kipeitä ja kaikilla sairaustodistus, saako isä siinä tapauksessa jäd hoitamaan sairasta lasta kotiin, mikli äiti on niin sairas ettei pysty lapsista huolehtimaan?

Kyllä saa, luöyhytaikaisestivmutta palkatta. Jos äiti sairastuu pitkäkestoisemmin esim 2-3kk niin äiti voi olla sairauspäivärahalla ja vanhempainraha siirtyä isälle siksi aikaa.

Riippuu työehtosopimuksesta. Mun mies saa olla poissa palkallisena tilapäisesti jos mulla on sairastodistus. Jos olen ymmärtänyt oikein niin riittää vaikka vain minä olisin sairas ja olisi äkillinen sairaus. Mies saa hoitaa mun asioita.

Työehtosopimukset eivät ole kaikille samat riippuu mitä on sovittu.

Vierailija
165/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työehtosopimuksesta. Mun mies saa olla poissa palkallisena tilapäisesti jos mulla on sairastodistus. Jos olen ymmärtänyt oikein niin riittää vaikka vain minä olisin sairas ja olisi äkillinen sairaus. Mies saa hoitaa mun asioita.

Työehtosopimukset eivät ole kaikille samat riippuu mitä on sovittu.

Kaikilla aloilla ei ole samat yhteneväiset ehdot. Riippuu mitä on sovittu liiton kanssa.

Vierailija
166/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa ei ole lastenhoitopalvelua, joten miksi sinne menet?

No juuri sen takia että mies tajuaisi tulla hakemaan lapset kotiin ja hoitaa heitä koska ei ne sinne sairaalaankaan voi jäädä! Ap

Usko nyt ettei kuumeen takia oteta sairaalaan. Itse hakeudun usein päivystyksen kautta osastolle ja siellä olen nähnyt että tosi huonokuntoisia kotiututetaan, vaikka sanovat etteivät pärjää. Minulla on sairaus, jonka vuoksi joudun aina osastolle. Yliopistosairaalasta kyse.

Vierailija
167/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun sairastat vaan ja laitat lapsille piirrettyjä ja pakastepizzaa. Vaadi lapsilta tilaa ja rauhaa, leikki-ikäinen / taaperokaan ei mene siitä rikki, jos äiti sanoo, että on sairas eikä pysty koko aikaa sylitellä ja touhuta. Joku pieni sylivauva on erikseen, mutta kyllä isompi osaa jo joustaa ja ymmärtää tilanteen. Ja jos ei osaa ja ymmärrä, on korkea aika opetella.

Vierailija
168/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun sairastat vaan ja laitat lapsille piirrettyjä ja pakastepizzaa. Vaadi lapsilta tilaa ja rauhaa, leikki-ikäinen / taaperokaan ei mene siitä rikki, jos äiti sanoo, että on sairas eikä pysty koko aikaa sylitellä ja touhuta. Joku pieni sylivauva on erikseen, mutta kyllä isompi osaa jo joustaa ja ymmärtää tilanteen. Ja jos ei osaa ja ymmärrä, on korkea aika opetella.

Ap:n lapset on 6kk ja 1v

Vierailija
169/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapset on 6kk ja 1v

Toki toi ikäero on mahdollinen Porvoossa, mistä aloittajakin on.

Vierailija
170/170 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt helvetin idiootti ainakaan lähde kuumeen takia sairaalaa kuormittamaan! Siellä on oikeastikin sairaita ihmisiä hiton pitkissä jonoissa. Hoidat nyt ne kakaras kun olet kerran hankkinut!