Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikani haki KESÄTÖITÄ - nolosti kävi!

Isä
15.02.2018 |

Meillä päin toimii eräs pienyritys, jossa olen asioinut lukemattomia kertoja. Myös poikani on ollut mukana niillä kerroilla. Nyt, kun hän on 17-vuotias, hän halusi hakea sinne kesätöihin.

Tuon ikäisellä ei voi olla mitään pitkää Curriculum vitae´ta jota esitellä, enkä pitänyt yhteydenottoa sähköpostilla riittävänä, joten päätimme käydä paikan päällä esittäytymässä ja kysymässä asiaa suoraan yrityksen omistajalta.

Ohjeistin poikaani huolella, että ensinnäkin kännykkä pannaan taskuun heti, kun astumme ovesta sisään, ja kuulokkeet otetaan pois korvista. Kun puhutellaan yrittäjää, katsotaan suoraan silmiin ja esitetään asia rauhallisesti, kunnioituksella ja selkeästi puhuen. Ilmoitetaan oma nimi ja halukkuus päästä kesätöihin. Käytetään konditionaaleja. Teititellään.

Ja mitäpä teki poika tavatessaan vanhemman herrasmiehen? "Moi. Ootsä tän paikan pomo? Pääsenksmä tänne kesätöihin?" Ei, hän ei päässyt. Selvitin pojalle, että asia ei mennyt samalla tavalla kuin asiat tapaavat mennä Strömsössä.

Kertasin myöskin hyviä käytöstapoja. Kyllä niitä onkin jo pienestä pitäen opetettu, mutta seura tekee kaltaisekseen. Kun roikkuu velttojen räppärien porukassa, muuttuu veltoksi räppäriksi, ja kotikasvatus valuu pois kuin vesi hanhen selästä. Kaveriporukoille me vanhemmat emme voi mitään, emme myöskään nuorisokulttuurille. Ne menevät kaiken edelle, ja niiden käytöstavat, ne valtaavat meidän jälkikasvumme sielut, ne opettavat nuorisolle nihilismiä. Aika on paha.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin virhe oli siinä, että poika meni äitinsä kanssa työtä kysymään.

Vierailija
2/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen poika kuin isä...

Ei omena kauas puusta putoa...

Jatkanko vielä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin omana itsenän kuin teennäisenä meiltä hommia kyselemään.

Vierailija
4/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin virhe oli siinä, että poika meni äitinsä kanssa työtä kysymään.

Äiti nimimerkillä Isä?

Vierailija
5/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei ole vanhempi herrasmies, vaikka yrittäjä onkin. Hänelle soitti tammikuun alussa nainen, joka kyseli pojalleen kesätöitä. Sopivat, että poika tulee käymään. Nuori mies ajoi pihaan, soitti ovikelloa, kysyi miestäni nimeltä,esitteli itsensä ja sanoi, että pitäisi saada kesätöitä. Mies kyseli muutaman ydinasian ja sopivat, että poika aloittaa huhtikuussa. Poika kysyi, että tässäkö tämä oli ja kiitti. Laittoi vielä tekstiviestillä sähköpostiosoitteensa, jotta mies voi laittaa työsopimuksen.

Ei se työnhaku aina niin kamalaa ole, vaikka kovasti väitetään, että äidin ei kannata soitella.

Vierailija
6/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kotikasvatus niin vaan katoa, päinvastoin juuri tuollaisissa tilanteissa se kasvatus punnitaan. Peiliin katsomisen paikka.

7/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä huoltajan pitää olla mukana, kun hakee kesätöitä? Antaa negatiivisen kuvan nuoresta, kun tarvitsee esiliinaa tuollaiseen.

Vierailija
8/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki jatkaa. Itse menin ensimmäiseen kesätyöpaikkaani 17-vuotiaana ja sain hyvän todistuksen. Seuraavana kesänä toiseen firmaan, ja taas hyvä arvostelu. Nyt olen ollut 30 vuotta samassa työpaikassa, ja minulla on siellä vankkumaton ja arvostettu status. Jatkanko vielä?

Vierailija
9/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Miksi ihmeessä huoltajan pitää olla mukana, kun hakee kesätöitä? Antaa negatiivisen kuvan nuoresta, kun tarvitsee esiliinaa tuollaiseen.

Joskus aikuiset ihmiset kohtelevat todella tylysti nuoria, kun luulevat, ettei kukaan näe. On myös hyvä, että vanhemmat näkevät, millaisen tyypit hoteisiin se nuori jää (onko teinityttöä vastassa joku limakala). Nuori voi myös tarvita kuljetuksen paikan päälle. Jos on jokin kauppa kyseessä, miksei se äiti/isä voi siinä samalla tehdä ostoksensa, kun nuori hoitaa oman asiansa. Toisaalta sitten sekin on hyvä, että se mahdollinen kesätyöpomo näkee, että nuorella on fiksut vanhemmat eikä koko perhe ole mitään räkä-poskella-farkut-polvissa-tyyppejä.

Vierailija
10/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pojan hakea kesätöitä ITSE niin varmasti saa paikan. Ei ne tarvi esiliinaa.

Vierailija
11/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Joskus aikuiset ihmiset kohtelevat todella tylysti nuoria, kun luulevat, ettei kukaan näe. On myös hyvä, että vanhemmat näkevät, millaisen tyypit hoteisiin se nuori jää (onko teinityttöä vastassa joku limakala). Nuori voi myös tarvita kuljetuksen paikan päälle. Jos on jokin kauppa kyseessä, miksei se äiti/isä voi siinä samalla tehdä ostoksensa, kun nuori hoitaa oman asiansa. Toisaalta sitten sekin on hyvä, että se mahdollinen kesätyöpomo näkee, että nuorella on fiksut vanhemmat eikä koko perhe ole mitään räkä-poskella-farkut-polvissa-tyyppejä.

Nimenomaan näin.

Vierailija
12/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe oli siinä, että sinä olit mukana. Olen hoitanut näitä kesätyöntekijärekrytointeja työkseni, ja huonoimman mahdollisen kuvan saa nuoresta, joka tarvitsee vanhemman mukaan töitä hakemaan. Meinaako ottaa äidin tai isän työpaikalle tekemään niitä töitäkin?

Vierailija
13/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minkälaisen kuvan esim. vanhemmista saa ulospäin ei välttämättä kerro ihan kaikkea. Meillä kaikilla on erilainen käytösmalli kotona ja sitten muualla ollessa.

Vierailija
14/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna pojan hakea kesätöitä ITSE niin varmasti saa paikan. Ei ne tarvi esiliinaa.

Vai VARMASTI? No, poikani on hakenut jo kahta paikkaa, eikä varmasti ole saanut.

Vierailija
15/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi koskaan töihin nuorta joka tulee äidin kanssa.

Enkä ottanut töihin nuorta joka tulee kysymään töitä ja kaveri vieressä.

Älä mene mukaan, ulkopuolella voit odottaa.

Käykää vuoropuhelua kotona lävitse ja opeta miten puhutaan virallisesti.

Oppirahat täytyy maksaa. Suurempi moka että olit vieressä.

Vierailija
16/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakua harjoitellaan yläkoulussa monen monta kertaa, ihan käytännössä kätellään, katsotaan silmiin ja esitellään itsensä. Sitä käydään läpi, kun puhutaan kesätöistä ja tet-paikan hankkimisesta.

Onko ap:n lapsella paljon muitakin asioita mennyt ohi? Ehkä siinä on syy siihen, ettei nyt oikein onnistunut.

Vierailija
17/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin virhe oli siinä, että sinä olit mukana. Olen hoitanut näitä kesätyöntekijärekrytointeja työkseni, ja huonoimman mahdollisen kuvan saa nuoresta, joka tarvitsee vanhemman mukaan töitä hakemaan. Meinaako ottaa äidin tai isän työpaikalle tekemään niitä töitäkin?

Henkinen tuki on tärkeää nuorelle.

Vierailija
18/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Entisenä yrittäjänä sanon että olet väärässä.

En koskaan palkannut jos oli mukana tukihenkilö.

Vierailija
19/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kirjoitti:

Voit toki jatkaa. Itse menin ensimmäiseen kesätyöpaikkaani 17-vuotiaana ja sain hyvän todistuksen. Seuraavana kesänä toiseen firmaan, ja taas hyvä arvostelu. Nyt olen ollut 30 vuotta samassa työpaikassa, ja minulla on siellä vankkumaton ja arvostettu status. Jatkanko vielä?

Mua kyllä pelottais ihan pirusti jos mun työkokemus olis lähinnä vain yhdestä paikasta. Tai siis vain yhdestä paikasta poislukien kesätyöt.

Vierailija
20/39 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakua harjoitellaan yläkoulussa monen monta kertaa, ihan käytännössä kätellään, katsotaan silmiin ja esitellään itsensä. Sitä käydään läpi, kun puhutaan kesätöistä ja tet-paikan hankkimisesta.

Onko ap:n lapsella paljon muitakin asioita mennyt ohi? Ehkä siinä on syy siihen, ettei nyt oikein onnistunut.

Mitään ei ole mennyt ohi, poika on TETin käynyt ja minä olen hänelle opastanut käyttäytymisasioita ja työnhakuun liittyviä asioita sen lisäksi, mitä yläasteella opetettiin. Nykyiseen kouluopetukseen kun ei aina voi luottaa, se on niin huonoa ja välinpitämätöntä. Varsinkin yläasteen opetus on luokattoman surkeaa.