Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mies kusipää vai mä turhan herkkä?

Vierailija
14.02.2018 |

Mies tuli töistä likaisisissa työvaatteissa juuri kun otin pizzan uunista. Ja nyt lompakkoloishuutelijat stop, tämä siis oman työpäiväni jälkeen. Sanoin miehelle, että riisu likaiset vaatteet eteisessä, mulla on just ruoka hellalla. Niin mitä tekee mies? Meni hellan eteen riisumaan vaatteet! Tahallaan sanoisin. Mitä ihmeen järkeä on mennä riisumaan hellan eteen jossa ruokaa. Siinä sitten miehelle pizza kokonaan itselleen. Mä en lasten kanssa syö mitään työvaatteista varisseita likoja. Toki mä miehen mielestä olen hullu, hänhän ei kuulemma ollut lähelläkään hellaa. Joo puoli metriä, ei lähellä ei.

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jätitkö sä lapset ilman ruokaa siksi kun isäntä riisui työvaatteet väärässä kohdassa? Ootko tärähtänyt?

Vierailija
162/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arrrrgghhhhh prkle tätä vinkumisen määrää.

Mun mies ja mun vaimo ja kun ahistaa ja ei tee mitään, missään, milloinkaan ja jos tekee, tekee kiusallaan, hulluksi tässä tulee, auttakaa, eroa, jätä se sika, hankkiutukaa terapiaan, kosta, nosta, alista tai tee mitä tahansa muuta, mutta älä hyvä ihminen kuvittele että satunnainen lukija tulee tuomitsemaan miehesi/vaimosi yksipuolisen ja sekopäisen aloituksesi vuoksi.

Pelkkää vitsiähän tämä kaikki kirjoittelu on, mutta kun näillä palstoilla on nähnyt kirjoittajien älykkyysosamäärästä jotain ja elämänkokemuksesta ja mielenterveysongelmista vieläkin enemmän, niin välillä tuntuu oudolta ihmisten mielikuvituksen voima, kuinka yhdestä lauseesta muodostetaan kokonainen avioliittohelvetti ja lumen kolaamisestakin jokin perimmäisen pahuuden osoitus.

En enää toisaalta ihmettele kansojen välisiä sotia, sillä 7 miljoonaa vauvapalstalaista saisi maailmansodan aikaiseksi alle viikossa.

Rauhoitu hyvä ihminen! :D

Ap:n miehen kaltaisia tyyppejä on paljon. Osa heistä ei kuitenkaan veetuile kaikille, vaan osa juuri vain puolisolleen, mutta ei koskaan kavereilleen, tai esimerkiksi työkavereille ja sitten taas kotona on ok.

Olen rauhallinen kuin viilipytty. Olen elämäni aikana törmännyt Ap:n kaltaisiin naisiin, jotka näyttävät ulospäin hymynaamaa, mutta ovat miehelleen täysiä perkeleitä. Olin jopa 8 kuukautta naimisissa sellaisen otuksen kanssa :-)

Kaikki mitä muualla tapahtuu on hyvää ja hyväksyttävää, mutta se mitä oma mies tekee, käännetään jollakin oudolla tavalla pahuudeksi, saamattomuudeksi, osaamattomuudeksi ja aina naapurissa ja sukulaisperheissä asiat ovat oikealla tolalla.

Tai sitten, kuten Ap:n ehkä trollaustarkoituksessa tehty aloite, puolison kaikki teot nähdään kiusantekona, tahallisena sotkemisena ym.

Ex vaimoni (luojan kiitos ex) aloitti heti avioliittomme ensi metreillä.

En osannut kaataa kahvinloppuja lavuaariin oikealla tavalla, enkä siivota jälkiäni kuten hän halusi. Röyhtäilin kuulemma oudosti ja sotkin suihkun käydessäni siellä

Väitti suukkojani väärällä tavalla annetuiksi ja yritti opettaa minua suutelemaan oikein. Raivostui kun kerroin että jouduin tekemään saman opetusoperaation jokaisen uuden naisen kanssa suikkarin antamisessa.

En kuulemma osannut pakata matkalaukkua oikein, enkä enää edes muista millä kaikilla tavoilla hän minua yritti nöyryyttää.

Siksi kai tuo ketjun aloitus laittoikin minut kirjoittamaan tähän ketjuun niin monta viestiä, sillä voisin hyvin kuvitella entisen vaimoni kirjoittaneen sen kun miehestä ei tullutkaan käden käänteessä kaikesta syyllisyyttä potevaa sylikoiraa ja helposti ohjailtava marionettaia.

On olemassa naisia ja miehiä, jotka ovat syystä tai toisesta kusipäitä. Ap:n esimerkit ovat erilaisia kuin omasi. Sinun esimerkit ovat pikkujuttuja kuten miten puristetaan hammastahna ja miten totutaan toisen tapoihin, vaimosi ei yrittänytkään hyväksyä muuta tapaa kuin omansa, pikkuasioita. Pakkaaminen, kahvin kaato lavuaariin, röyhtäisy, suihkussa käyminen, suutelutaito - ei noihin kannata puuttua ainakaan nalkuttamalla, ehkä esimerkillä jos pystyy loogisesti perustelemaan miksi toinen tapa on parempi ja koska kyse on tottumuksista ja tavoista niin ehdottamaan toisenlaista tapaa, näkökulmaa. Koska ketään ei voi muuttaa toisenlaiseksi, miksi pitäisikään. Et sinä halunnut tehdä kiusaa noilla tavoillasi.

Nyt tulee vaikea käsittää osuus. Minusta ap:n esimerkit vaikuttavat siltä, että hänen miehensä haluaa sabotoida ja ilkeillä, osoittaa mieltään ja käyttää valtaa.

Lumilinkoa käytetään kun ulko-ovi on auki ja katku, käry tai lumi tulee taloon. Autoa käytetään kun pyykit on narulla ja pyykit saa pakokaasutuksen. Haalari riisutaan keittiössä ja uunista otetun pitsan vieressä, karistetaan epäpuhtaita hiukkasia ja jäämiä perheen ruokaan. Ihan kuin mies haluaisi myrkyttää perheensä. Jos sillä on niin paha olo ja heittäytyy sitten vaan kettumaiseksi. Vai voiko se olla niin tyhmä ja ajattelematon? En tiedä mutta onhan se varmaan raskasta nukkua aina toinen silmä auki kun ei voi luottaa puolisoonsa, jos se haluaakin tehdä pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jätitkö sä lapset ilman ruokaa siksi kun isäntä riisui työvaatteet väärässä kohdassa? Ootko tärähtänyt?

Itse olet sen verran tärähtänyt, ettet ymmärrä lukemaasi. Ap jo eilen kertoi heidän syöneen muualla. Mutta tule vaan nyt sinäkin sitä epäoleellista jankkausta tänne jankkaamaan.

Vierailija
164/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri erosi miehestä koska a. mies teki voileivät keittiön pöydällä eikä leikkulaudalla, b. reissusta tultuaan ei tyhjentänyt heti matkalaukkua vaan puuhasi ihan muuta.

Itse olen eronnut yhdestä uskottomuuden ja toisesta väkivallan takia.

Vierailija
165/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mua inhottaisi tosi paljon mutta mulla onkin joku pakko-oirei juttu näihin ruokajuttuihin liittyen :/

en kans pystyis syömään ja pelkkä ajautuskin ruoan "saastumisesta" voisi saada oksentamaan

en ole kukaan tuomitsemaan, jos sulla on samaa kun mulla niin ymmärrän mutta miehes ei varmaan käsittänyt asiaa samalla tavalla

Nykyään ei suositeta liian steriiliä elinympäristöä allergioiden takia. Hiekkaa syövät ja koiria pussailevat lapset ovat terveimpiä.

Vierailija
166/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tainnut tehdä 3/4 näistä vastauksista.

Miehet on miehiä.

Ja mies ei eroa ellei uusi nainen ole katsottuna, se on selvä ja sen kaikki tietää. Lähetä ukko baariin viikonlopuksi niin pääset eroon kun joku muu vähän rennompi ottaa siitä hyvän työmiehen. Mullekin vois kelvata.

Vierailija
167/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan miehesi piilonarsisti? Googlaa "covert narcissist". Juuri amazonissa julkaistu hyvä kirja aiheesta:

The Covert Passive-Aggressive Narcissist: Recognizing the Traits and Finding Healing After Hidden Emotional and Psychological Abuse

Vaikka ei miehesi sitä olisikaan, niin ehkä täällä jollain muulla silmät avautuu.

Vierailija
168/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on miehiä.

Ja mies ei eroa ellei uusi nainen ole katsottuna, se on selvä ja sen kaikki tietää. Lähetä ukko baariin viikonlopuksi niin pääset eroon kun joku muu vähän rennompi ottaa siitä hyvän työmiehen. Mullekin vois kelvata.

Ap:hän jo eilen kertoi haluavansa erota. Miksei mies siis kelpuuta ketään muuta? Tuskin säkään kelpaisit, eli saat etsiä työmiehesi muualta.

Vierailija
169/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas on niin provon oloinen aloitus. Ei oikeasti ihmiset toimi tällä tavalla, miten tämä aloitus ja monet muut kummalliset aloitukset antaa ymmärtää.

Valitettavasti ei ole provo. Mieheni tekee paljon tällaisia erikoisia tempauksia, ei tämä ollut ensimmäinen. Miksi tosiaan varta vasten kävellä useampi metri eteisestä keiittiöön riisumaan kun on ruuat levällään, vaikka muulloin ei tee niin, siis silloin kun ei ole ruokia esillä. Muita hänen outouksiaan on esim. tyhjäkäyttää autoa kun pyykit ovat kuivumassa lähistöllä, muulloin ei siis tyhjäkäytä kuin pyykätessäni. Aivan selvästi tekee kaiken tämän tahallaan, niin hullulta kuin nämä asiat muista kuulostavatkin. Ekan kerran kun otti lumilingon kesän jäljiltä käyttöön, eli oli karstainen moottori, niin juuri silloin piti linko käynnistää, kun oli ulko-ovi auki. Koko talo lemusi pari tuntia. Mies ei halua erota, minä sen sijaan kyllä. OLen niin lopen kyllästynyt tuollaisiin outoihin temppuihin. Ap

Ja kerran se räpsytti silmiään sängyssä ja silmästä tippui roska, vaikka se tiesi, että olin juuri viikko sitten vaihtanut lakanat. Ja kerran se pieraisi, kun näki, että olin juuri hengittänyt ulospäin. Minun piti sitten mennä pihalle hengittämään sisään.

Vierailija
170/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas on niin provon oloinen aloitus. Ei oikeasti ihmiset toimi tällä tavalla, miten tämä aloitus ja monet muut kummalliset aloitukset antaa ymmärtää.

Valitettavasti ei ole provo. Mieheni tekee paljon tällaisia erikoisia tempauksia, ei tämä ollut ensimmäinen. Miksi tosiaan varta vasten kävellä useampi metri eteisestä keiittiöön riisumaan kun on ruuat levällään, vaikka muulloin ei tee niin, siis silloin kun ei ole ruokia esillä. Muita hänen outouksiaan on esim. tyhjäkäyttää autoa kun pyykit ovat kuivumassa lähistöllä, muulloin ei siis tyhjäkäytä kuin pyykätessäni. Aivan selvästi tekee kaiken tämän tahallaan, niin hullulta kuin nämä asiat muista kuulostavatkin. Ekan kerran kun otti lumilingon kesän jäljiltä käyttöön, eli oli karstainen moottori, niin juuri silloin piti linko käynnistää, kun oli ulko-ovi auki. Koko talo lemusi pari tuntia. Mies ei halua erota, minä sen sijaan kyllä. OLen niin lopen kyllästynyt tuollaisiin outoihin temppuihin. Ap

Ja kerran se räpsytti silmiään sängyssä ja silmästä tippui roska, vaikka se tiesi, että olin juuri viikko sitten vaihtanut lakanat. Ja kerran se pieraisi, kun näki, että olin juuri hengittänyt ulospäin. Minun piti sitten mennä pihalle hengittämään sisään.

Just noin!

Miehen pitäis ottaa luulot pois tältä justiinalta.

Vierailija
171/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on miehiä.

Meni sitten ohi se kun Ap haluaa erota ja mies ei.

Mistä keksit että tuollainen mies joka passiivis-aggressiivisesti vittuilee rupeisi kenenkään naisen 'työmieheksi'?

Miksi jotkut naiset aina luulee että ne on niin kamalan ihania että paskimmatkin miehet muka sitten paranee niiden käsissä? 'Ei se mua löis', 'Ei se mua pettäis', 'Kyllä se mun lapsista välittäis.'

Ja joka kerta sama tarina. Ei muka tiennyt edeltäkäsin. Ne oli ne muut naiset syynä.

Vierailija
172/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jatkan vielä mies myös keittelee ponua meidän saunassa.

Vierailija
173/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta! Ap:n ukko on selvästi kusipää, narsisti ja rekkamies! Tapailin just samantyylistä kusipäätä monta vuotta, onneksi pistin välit poikki, minä en tuollaista kusipäätä jaksanut katella! Kunnon herrasmiehiäkin on olemassa, luojan kiitos!

Vierailija
174/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pihalle tuollainen pieruperä! Minä en tuollaista äijää kattelis!

Vierailija
175/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jatkan vielä mies myös keittelee ponua meidän saunassa.

Harmi jos sun mies tekee niin, mun sentään ei. Olen tänään lueskellut näitä vastauksia, tulen myöhemmin kommentoimaan. Ap

Vierailija
176/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ja mun vaimo ja kun ahistaa ja ei tee mitään, missään, milloinkaan ja jos tekee, tekee kiusallaan, hulluksi tässä tulee, auttakaa, eroa, jätä se sika, hankkiutukaa terapiaan, kosta, nosta, alista tai tee mitä tahansa muuta, mutta älä hyvä ihminen kuvittele että satunnainen lukija tulee tuomitsemaan miehesi/vaimosi yksipuolisen ja sekopäisen aloituksesi vuoksi.

Pelkkää vitsiähän tämä kaikki kirjoittelu on, mutta kun näillä palstoilla on nähnyt kirjoittajien älykkyysosamäärästä jotain ja elämänkokemuksesta ja mielenterveysongelmista vieläkin enemmän, niin välillä tuntuu oudolta ihmisten mielikuvituksen voima, kuinka yhdestä lauseesta muodostetaan kokonainen avioliittohelvetti ja lumen kolaamisestakin jokin perimmäisen pahuuden osoitus.

En enää toisaalta ihmettele kansojen välisiä sotia, sillä 7 miljoonaa vauvapalstalaista saisi maailmansodan aikaiseksi alle viikossa.

Ap:n miehen kaltaisia tyyppejä on paljon. Osa heistä ei kuitenkaan veetuile kaikille, vaan osa juuri vain puolisolleen, mutta ei koskaan kavereilleen, tai esimerkiksi työkavereille ja sitten taas kotona on ok.

Olen rauhallinen kuin viilipytty. Olen elämäni aikana törmännyt Ap:n kaltaisiin naisiin, jotka näyttävät ulospäin hymynaamaa, mutta ovat miehelleen täysiä perkeleitä. Olin jopa 8 kuukautta naimisissa sellaisen otuksen kanssa :-)

Kaikki mitä muualla tapahtuu on hyvää ja hyväksyttävää, mutta se mitä oma mies tekee, käännetään jollakin oudolla tavalla pahuudeksi, saamattomuudeksi, osaamattomuudeksi ja aina naapurissa ja sukulaisperheissä asiat ovat oikealla tolalla.

Tai sitten, kuten Ap:n ehkä trollaustarkoituksessa tehty aloite, puolison kaikki teot nähdään kiusantekona, tahallisena sotkemisena ym.

En osannut kaataa kahvinloppuja lavuaariin oikealla tavalla, enkä siivota jälkiäni kuten hän halusi. Röyhtäilin kuulemma oudosti ja sotkin suihkun käydessäni siellä

Väitti suukkojani väärällä tavalla annetuiksi ja yritti opettaa minua suutelemaan oikein. Raivostui kun kerroin että jouduin tekemään saman opetusoperaation jokaisen uuden naisen kanssa suikkarin antamisessa.

En kuulemma osannut pakata matkalaukkua oikein, enkä enää edes muista millä kaikilla tavoilla hän minua yritti nöyryyttää.

Siksi kai tuo ketjun aloitus laittoikin minut kirjoittamaan tähän ketjuun niin monta viestiä, sillä voisin hyvin kuvitella entisen vaimoni kirjoittaneen sen kun miehestä ei tullutkaan käden käänteessä kaikesta syyllisyyttä potevaa sylikoiraa ja helposti ohjailtava marionettaia.

Eli ex-vaimosi vuoksi podet antipatiaa kaikkia naisia kohtaan. Ok, näet asian miesnäkökulmasta ja eritoten omastasi, mutta ap:n todellista tilannetta et tiedä, esität vain arvailuja ja teorioita pohjautuen vain omaan käsitykseesi.

No arvasitpa väärin :-)

Olen seurustellut ja ollut avioliitossa useiden naisten kanssa elämäni aikana ja eronnut joskus omaa syytäni (nuorempana ei tullut ajateltua omaa käyttäytymistään riitojen aiheuttajana) ja joskus taas syystä, etten ole voinut sietää ex vaimoni tapaa syyllistää itseäni normaalista käyttäytymisestäni.

Olen tällä hetkellä neljättä kertaa naimisissa ja tällä kertaa naisen kanssa jonka elämänarvot ja päämäärät ovat yhteneväisiä kanssani.

Nuoruuden erot avioliitosta tai seurustelusta lasken omaksi syykseni, sillä ei järki riittänyt pyytämään ja antamaan anteeksi tehtyjä virheitä, mutta menneisyyden virheitä oppineena ymmärrän, etten voi hallita toisen ihmisen käyttäytymistä yhtään sen enempää kuin hän minun tapojani ja tekojani.

Yhteiselämän perusta ovat kompromissit ja anteeksianto.

Vierailija
177/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä nyt muualle trollailemaan. Tulen kommentoimaan myöehemmin illalla, nyt ei enempiä ehdi. Oikea ap.

Vierailija
178/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ex-vaimosi vuoksi podet antipatiaa kaikkia naisia kohtaan. Ok, näet asian miesnäkökulmasta ja eritoten omastasi, mutta ap:n todellista tilannetta et tiedä, esität vain arvailuja ja teorioita pohjautuen vain omaan käsitykseesi.

No arvasitpa väärin :-)

Olen seurustellut ja ollut avioliitossa useiden naisten kanssa elämäni aikana ja eronnut joskus omaa syytäni (nuorempana ei tullut ajateltua omaa käyttäytymistään riitojen aiheuttajana) ja joskus taas syystä, etten ole voinut sietää ex vaimoni tapaa syyllistää itseäni normaalista käyttäytymisestäni.

Olen tällä hetkellä neljättä kertaa naimisissa ja tällä kertaa naisen kanssa jonka elämänarvot ja päämäärät ovat yhteneväisiä kanssani.

Nuoruuden erot avioliitosta tai seurustelusta lasken omaksi syykseni, sillä ei järki riittänyt pyytämään ja antamaan anteeksi tehtyjä virheitä, mutta menneisyyden virheitä oppineena ymmärrän, etten voi hallita toisen ihmisen käyttäytymistä yhtään sen enempää kuin hän minun tapojani ja tekojani.

Yhteiselämän perusta ovat kompromissit ja anteeksianto.

Neljättä kertaa avioliitossa, se kertoo ihmisen huonosta harkintakyvystä. Elämänhallinnassa ongelmaa. Minulle se kertoo myös ihmisen älykkyydestäkin, ei ehkä terävin yksilö, jos tapailemani mies kertoisi, että on ollut neljä kertaa aviossa niin säikähtäisin.

Ei minulla/meillä ole yhteiselämän perustana kompromissit ja anteeksianto, sehän kertoo vain jatkuvasta tavasta tehdä erehdyksiä. Minä pitäisin perustana luottamusta, rehellisyyttä ja rakkautta. Toisen ihmisen kunnioitus, arvostus ja kohtelu reilusti.

Toisaalta ymmärrän, jos mokailet, olet lähtenyt suhteista ovet paukkuen koska et osaa riidellä ja se on aina sinulle viis hirttä poikki, olet herkkä arvostelulle ja omapäinen, itsenäinen ja temperamenttinen ja helposti syyllistyvä niin monta kertaa olet lyönyt päätä seinään kunnes oivallat. Nyt etsit luottamusta niin että sinua ei arvostella ja saat anteeksi mokailut. Kunhan et vain luota siihen, että saat aina kaiken anteeksi. Sori, oli pakko ohiksena sanoa jos olet tällainen tyyppi.

Vierailija
179/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kertomasi perusteella tulee kyllä mieleen että mies tahallaan kiusaa sinua. Ehkä hän tahallaan kehittää sopivia tilanteita ja sitten kertoilee työkavereilleen tms. kuinka akka veti taas herneen nenään siitä ja siitä pikkujutusta ja on se naurettava pingottaja jne?? Ehkä olet pilanteon kohde??

Vierailija
180/185 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mua inhottaisi tosi paljon mutta mulla onkin joku pakko-oirei juttu näihin ruokajuttuihin liittyen :/

en kans pystyis syömään ja pelkkä ajautuskin ruoan "saastumisesta" voisi saada oksentamaan

en ole kukaan tuomitsemaan, jos sulla on samaa kun mulla niin ymmärrän mutta miehes ei varmaan käsittänyt asiaa samalla tavalla

Nykyään ei suositeta liian steriiliä elinympäristöä allergioiden takia. Hiekkaa syövät ja koiria pussailevat lapset ovat terveimpiä.

Esim. rakennustyömaalla on pölyjä jotka ovat terveydelle haitallisia hengitettyinä eikä niillä tarvitse ruokaakaan maustaa. Olisitko oikeasti hyvillä mielin menossa syömään ravintolaan jossa tarjoilijat ja kokki kulkisivat paskasissa pölyisissä haalareissa( ei ruokatahroja vaan öljyä ja hiomapölyjä, ehkä asbestiakin) kun tekisivät sinun ruoka-annosta ja tarjoilisivat sitä sinulle??