Mikseivät työnantajat palkkaa 40-v täyttäneitä? Vai onko se vain myytti? Ihmisethän on todella erilaisia
Ehkä olen jäävi sanomaan, mutta itse koen kyllä keski-ikäisenä 40 + olevani parempi työntekijä kuin nuorempana. On työkokemusta, mutta en ole ikäloppu. On koulutuksia ja kehittämishalukkuuttakin vielä. Lapset on sen ikäisiä etten joudu (enkä edes saa olla) pois niiden takia, äitiyslomia ei enää tule. Olen terve; juoksen mm. maratoneja ja harrastan liikuntaa. Olen ollut sairaana töistä koko elämäni aikana yhteensä alle viikon. On se nyt helvetti jos ei edes oman ikäiset tai vanhemmat rekrytoijatkaan edes noteeraa tämän ikäisiä ihmisiä? Ymmärrän tietyt alat ja yksityissektorin mutta esim. valtiot, kaupungit yms? Olen laittanut hakemuksia noin puoli vuotta ja en ole saanut mitään kutsua minnekään. En tosiaan ole kovin montaa hakemusta laittanut, koska minulla on työpaikka, mutta haluan muutosta. Mutta alkaa oikeasti hirvittää, että tätäkö tämä nyt on?! Kokemuksia?
Kommentit (24)
Itse sain vakipaikan yli 40 v. Mutta ilmeisesti sen takia ettei paikka ja työolosuhteet kelvanneet kaikille nuorille. Ystäväni yli 40 v vaihtoi työpaikkaa ja olisi saanut molemmat työt mihin haki.
Uskon silti työnantajien kuvittelevan että 40 v on jo peruutusvaihde päällä, varsinkin jos ovat itse nuorehkoja dynaamisia nousukkaita.
Todellisuus vaan on se, että paikkoja pitää yleensä hakea kymmeniä ja kymmeniä. Hakijoita voi olla satoja. Jos ap on hakenut vain paria paikkaa, niin ei ihmekään jos ei ole tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat palkkaavat nuoria, koska niille ei tarvitse maksaa kokemuslisää.
Tämä koskee vain alimman tason suorittavia töitä. Ei korkeakoulutusta vaativissa töissä ole mitään taulukkopalkkoja.
Kuinka paljon olet tehnyt sijaisuuksia? Se ratkaisee enemmän kuin ikä, ihan taatusti. Nyt vaan ilmoittelet kouluille, että oletvalmis sijaiseksi. Ensin tarjotaan päivän ja parin sijaisuuksia, kohta pidempiä sairasloma- ja äitiyslomasijaisuuksia. Kyllä sinä töitä saat, kun ne nuoremmat jäävät alituiseen äitiyslomille.