Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät työnantajat palkkaa 40-v täyttäneitä? Vai onko se vain myytti? Ihmisethän on todella erilaisia

Vierailija
13.02.2018 |

Ehkä olen jäävi sanomaan, mutta itse koen kyllä keski-ikäisenä 40 + olevani parempi työntekijä kuin nuorempana. On työkokemusta, mutta en ole ikäloppu. On koulutuksia ja kehittämishalukkuuttakin vielä. Lapset on sen ikäisiä etten joudu (enkä edes saa olla) pois niiden takia, äitiyslomia ei enää tule. Olen terve; juoksen mm. maratoneja ja harrastan liikuntaa. Olen ollut sairaana töistä koko elämäni aikana yhteensä alle viikon. On se nyt helvetti jos ei edes oman ikäiset tai vanhemmat rekrytoijatkaan edes noteeraa tämän ikäisiä ihmisiä? Ymmärrän tietyt alat ja yksityissektorin mutta esim. valtiot, kaupungit yms? Olen laittanut hakemuksia noin puoli vuotta ja en ole saanut mitään kutsua minnekään. En tosiaan ole kovin montaa hakemusta laittanut, koska minulla on työpaikka, mutta haluan muutosta. Mutta alkaa oikeasti hirvittää, että tätäkö tämä nyt on?! Kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja juuri siirryin vakituisesta työstä toiseen paikkaan. Eli näyttää " vanhakin" kelpaavan, vaikka nuorempiakin hakijoita oli.

Vierailija
2/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ikä sais ratkaista. Se ei kerro mitään edes ihmisen terveydestä. Joku 55-v maratoonari pesee kunnollaan suurimman osan jopa kaksvitosista. Sama miehillä. Omalla työpaikallani on 6-kymppinen maratoonari-mies, joka on myös entinen kilpatason yleisurheilija. Työpaikan liikuntapäivässä oli aivan eri luokkaa kun pistettiin samaan kuntotestiin alle kolmekymppisten it-nörttien kanssa, joista puolet oli jo ylipainoisia. Tämä ihminen ei myöskään ole koskaan sairauksien takia pois töistä. Eli ikä sinänsä yksittäisenä tekijänä ei kerro mitään ihmisen sairasloma-alttiudesta. Saati työmoraalista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin opettajan pätevyyden samana vuonna kun täytin 40 v. Ajattelin että ikä on tässä työssä vain eduksi, vanhempienkin kanssa on helpompi kommunikoida kun on itse samaa ikäluokkaa ja on omiakin kouluikäisiä lapsia. Väärin luulin. Nuoremmat opiskelukaverit veivät vapaa työpaikat, itse en pääse edes haastatteluun.

Vierailija
4/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nuo samat perustelut sanoin itsekin haastattelussa ja niin vaan valittiin minut 41v n.50 hakijan joukosta vaikka olin vastavalmistunut tradenomi. Vakipaikka irtosi puolen vuoden määräaikaisen työsopimuksen jälkeen..

Vierailija
5/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät mielellään palkkaa. Jos olet alan asiantuntija pienellä alalla, niin voivat palkata, mutta kyllä viimeiseen asti venyttävät asiaa.

Vierailija
6/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

49, laitoin yhden hakemuksen ja sain paikan.

Vierailija
7/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka sinä ap yrität vakuuttaa, että yli neljäkymppinen ei saa työtä, miestä eikä varmaan kohta enää bussilippuakaan, niin ah kuinka väärässä olet. =)

Vierailija
8/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka sinä ap yrität vakuuttaa, että yli neljäkymppinen ei saa työtä, miestä eikä varmaan kohta enää bussilippuakaan, niin ah kuinka väärässä olet. =)

Miten voi olla väärässä kun ihan tutkitustikin neljänkympin jälkeen työnsaanti vaikeutuu paitsi jos haet tiettyjä asiantuntijatöitä joissa pitkä kokemus on tarpeen.

Vierailija
9/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä saanut töitä 40+ ikäisenä, olen vaihtanut lennossa parempaan 46v:nä, 48v:nä ja 52v:nä.

Vierailija
10/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli about kaksi kuukautta sitten uusi työntekijä joka täytti toissa viikolla 50v. Tekee töitä tasaisen hosumatta. Ei höslää. Jos sanoo että hoitaa jonkun asian niin myös tekee sen. Tajuaa kysyä kun ei ymmärrä. Osaa auttaa pyytämättä jne.

Vierailija
11/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni (55v), on sanottu suoraan, että ei ikäiseni enää fyysisiä töitä jaksa tehdä. Tämä hoitoalalla.

Vierailija
12/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaihdoin työpaikkaa 42 vuotiaan.

Vierailija
13/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain uuden työpaikan 52-vuotiaana. Maratoonari tosin minäkin eli saavatko vain huippukuntoiset töitä.

Vierailija
14/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi 44v joka aloitti viime syksynä uudessa työssä, 40 täytettyäni vaihdoin myös työpaikkaa. 

Vierailija
15/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee työtä työpaikanvaihtajana, niin varmasti myös yli neljäkymppisenä voi saada uuden työpaikan. Työttömänä työllistyminen on aina vaikeaa ja sitä vaikeampaa mitä vanhempi on.

Vierailija
16/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat palkkaavat nuoria, koska niille ei tarvitse maksaa kokemuslisää.

Vierailija
17/24 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni (55v), on sanottu suoraan, että ei ikäiseni enää fyysisiä töitä jaksa tehdä. Tämä hoitoalalla.

Meillä on oikeasti fyysisesti rankka työ ja reilusti yli puolet uusista työntekijöistä on 40-50+ vuotiaita.

Usein kun on nuoria palkattu, niin ne lähtee nopeasti pois. Ei kaikki, mutta monet. Siksi otetaan mielellään myös vähän "vanhempaa" porukkaa.

Vierailija
18/24 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40 vuotiaana täytyy olla työkokemusta ja näyttöä osaamisesta. Jos olet edennyt työurallasi hyvin niin olet todella haluttu työntekijä. Jos taas työhistoriasta näkee, ettet ole tähän asti erityisemmin menestynyt urallasi on aika selvää, että tuskin se tulee myöhemminkään tapahtumaan.

Vierailija
19/24 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat palkkaavat nuoria, koska niille ei tarvitse maksaa kokemuslisää.

Mutta työnsä jo osaava tekee työnsä tehokkaammin ja niinpä tulee kokonaisuutta ajatellen halvemmaksi palkata henkilö joka saa kokemuslisää, kun nuori joka opettelee vasta työtä.

Ei tietysti päde kaikissa ammateissa.

Vierailija
20/24 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut työpaikkaa 41, 43 ja nyt 44-vuotiaana. Tosin pakon edestä kun on vanhat työpaikat menneet alta tai ollut määräaikaisia soppareita. Tässä viimeisimmässä paikassa olen nyt ollut reilun kk töissä ja esimies on jo kehunut työmoraaliani ja sitä että määräaikaisuudesta huolimatta asenteeni on kohdallaan. Kysyn jos on kysyttävää enkä yksin jää nyhräämään. Minulla on vielä pienet lapset eli poissaoloja tulee varmasti, mutta toisaalta olen sanonut että jos lapset ovat kipeänä, teen kotoa käsin töitä ( on etäyhteydet ) eli sinänsä en "rasita" muuta organisaatiota.  Olen innokas oppimaan vielä uutta ( miksi en olisi ), opin uudet ohjelmat nopeasti ja suht perusterve tyyppi. Osaamista löytyy, mutta en ole kaavoihini kangistunut. Olen takuulla parempi työntekijä kuin 15 v sitten... hassua ja valitettavaa että alan olla kuitenkin rekrytoijien silmissä yli-ikäinen. Töitä minun kuitenkin tarvitsisi tehdä vielä yli 20 vuotta :(  Ja kyllähän se ahdistaa että tämä(kin ) on määräaikainen soppari.... olenko vuoden päästä taas työnhakija ja vuoden vanhempani eli lähempänä sitä ikää kun minua ei enää haluta palkata ollenkaan :( 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän