Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei ymmärrä opiskeluani lainkaan

Vierailija
12.02.2018 |

Pääsin opiskelemaan vaativaa tutkintoa. Keskustelimme etukäteen asiasta ja mies tuki minua pääsykoeprojektissa. Hän tiesi, että jos pääsen opiskelemaan, en pysty tekemään edes puolikasta työaikaa. Miehelle tämä oli ok ja aloitin hyvillä mielin opinnot.

Ongelmaksi on muodostunut se ettei mies kertakaikkiaan ymmärrä ettei opintoni koostu vain luennoista vaan kaikenlaiseen oheistoimintaan (materiaalin hankinta, kirjalliset työt, ryhmä-/paritapaamiset) vievät aikansa. Mies itse on siis käynyt vain ammattikoulun, joten hänen mielikuvansa opiskelusta on hyvin toisenlainen. Nykyään mies valittaa koko ajan miten hän joutuu yksin maksamaan kaiken. Miehen tulot ovat hyvät ja hän vähän väliä muistuttaa minua kuinka paljon tienaa. Tein keikkaluontoisesti muutaman vuoron, jonka jälkeen mies valitti ettei hän hyväksy, että joutuu olemaan lasten kanssa koko illan yksin minun ollessani töissä. En pääse mihinkään ainejärjestön toimintaan mukaan, koska miehen mielestä kaikki opintoihin liittyvät asiat pitäisi hoitaa kouluajalla.
Olen kuitenkin käynyt töissä esimerkiksi tenttiviikolla tai silloin kun opetusta ei ole ollut. Mies ei myöskään tunnu ymmärtävän, että valmistumisen jälkeen todennäköisesti tulen tienamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmista hanttihommista, jotka kävivät terveyteni päälle. Hän ei tajua, että tämä on väliaikainen vaihe!

Kerron tähän loppuun vielä ettei mies enää lainkaan hoida kotia tai lapsia. En tiedä onko tämä kosto opiskelusta vai mistä. Olen neuvoton. En jaksa riidellä asiasta, mutta tilanne stressaa kovasti. Mikään keskustelu ei tunnu auttavan.

Kommentit (213)

Vierailija
141/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni nainen katsoisi nurkissaan loisivaa miestä joka ulisee kotitöistä kotona maatessaan ja eläisi naisen rahoilla?

Kohta  viestiisi ryntää vastaamaan "miehensä elättäviä" naisia vaikka millä mitalla. Netissä kun on helppo olla elättäjä tai vaikka ensimäinen nainen kuussa. 

Vierailija
142/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Tasokkaita ja fiksuja naisia. Miksi ovat valinneet vähemmän tasokkaita, suoraan sanoen mänttejä puolisoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme aikoinaan vaimoni kanssa samanlaisessa tilanteessa, vaimo halusi opiskella unelma-ammattiinsa ja minä kävisin töissä. En todellakaan halunnut olla puolisoni unelmien esteenä joten kannustin yrittämään. Puolisoni luki ahkerasti työnsä ohessa ja pääsi ensimmäisellä yrityksellä opiskelemaan.

Seuraavat vuodet kävin töissä, huolehdin kodista ja lapsista ja annoin vaimon opiskella. Nyt minulla on onnellinen vaimo unelma-ammatissaan, hyvät välit lapsiini ja elämä pyörii mukavasti. Olen sitä mieltä että paljon paremmin en olisi voinut rahojani ja aikaani käyttää.

Vierailija
144/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en aio enää ikinä tukea puolison opiskeluprojekteja. Jokaisen pitää hoitaa oma osuutensa siten, että pystyy samalla hoitamaan muut (perhe)velvollisuudet. Uhrasin aikanaan paljon rahaa ja aikaa, jottaex- vaimo valmistuisi ja viivästytin omaa tutkintoa töissä käyden ja lapsia hoitaen. Ja mikä oli kiitos tästä? Kun sitten oli minun vuoroni viimeistellä vaativa tutkinto kasaan niin vaimo alkoi itkeä ettei halua käydä töissä ja erohan siitä sitten tuli. Onneksi sittemmin sain tutkinnon kasaan ja jos joku esim. humanistisen tai valtiotieteellisen alan opiskelija tulee itkemään opiskelujen vaativuudesta niin hymyilen vaa

n ivallisesti enkä vastaa mitään.

Ei tainnut olla kovin vaativa tutkinto kun ei kunnon tilipussia tuonut. Muuten olisit kyennyt elättämään perheesi.

Oli lisäksi kallis asunto ja monta lasta. Suomessa edes aloitteleva lääkäri ei tienaa verotuksen takia niin paljoa, että sillä elättäisi hulppeasti koko perheen.

Joten menehän nyt röökitauolta takaisin valmistelemaan lapsukaisten välipalaa.

Ai joku katkeroitunut tk-lääkäri palstalla?

Vierailija
145/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme aikoinaan vaimoni kanssa samanlaisessa tilanteessa, vaimo halusi opiskella unelma-ammattiinsa ja minä kävisin töissä. En todellakaan halunnut olla puolisoni unelmien esteenä joten kannustin yrittämään. Puolisoni luki ahkerasti työnsä ohessa ja pääsi ensimmäisellä yrityksellä opiskelemaan.

Seuraavat vuodet kävin töissä, huolehdin kodista ja lapsista ja annoin vaimon opiskella. Nyt minulla on onnellinen vaimo unelma-ammatissaan, hyvät välit lapsiini ja elämä pyörii mukavasti. Olen sitä mieltä että paljon paremmin en olisi voinut rahojani ja aikaani käyttää.

Näin myös meillä.

Vierailija
146/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitalimies kirjoitti:

Ukko35 kirjoitti:

Yhyy.

Minä kun opiskelin pari vuotta sitten vastaavaa vaativaa tutkintoa, aamulla klo 6 lähdin töihin, sieltä iltapäivästä suoraan kouluun ja illalla 20.30 tulin kotiin. Joka arkipäivä.

Viikonloput tein sit niitä koulutehtäviä.

Siihen päälle sit kotityöt, perhe sun muu ”oma elämä”.

Tätä rumbaa kesti sen 5v.

Nyt tienaan tuplana sen mitä korkeakoulutettu vaimoni, vähemmillä tunneilla, et saan olla kotonakin enemmän.

Tosin hän ei kitissyt silloin, eikä kitise nytkään.

Saanko nyt jonkin mitalin?

Et saa mitalia vaan annetaan se vaimollesi kun on jaksanut pyörittää kotia yksin sen viisi vuotta.

Moni nainen "pyörittää kotia" yksin koko elämänsä kun miehet ei kelpaa koska miljoona syytä A-Ö. Vastaajan nainen sentään sai oman kodin ylläpitoon ilmaista rahaa miehen kautta.

Vierailija
147/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee ketjussa hyvin. Paskajonne on siirtynyt muualle. 🙂

Vierailija
148/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju. Tasokkaita ja fiksuja naisia. Miksi ovat valinneet vähemmän tasokkaita, suoraan sanoen mänttejä puolisoita?

Sitä olen kysynyt itseltänikin. En vain silloin sitä puolta miehestä nähnyt, ennen kuin aloitin opinnot. Olimme siis tavanneet duunareina. Olisiko minun sitten pitänyt pysyä duunarina, vai omistanko minä oman elämäni vai en. No, tulin siihen tulokseen, että vain yksi elämä minulla on elettävänä, enkä ole siitä velkaa kenellekään. Etenkin, kun lapsia ei ollut.

Ja miten kaikki kotityöt luisui minun kontolle, tapahtui vähittäin. Alkuun ne menivät jotakuinkin tasan, mutta sitten toisella tekemisen tahti vain hiipui. Joskus ihmiset muuttuvat. En usko, että hänkään oli kovinkaan tyytyväinen elämäänsä - hän vain aina vaan enemmän ja enemmän passivoitui, juuttui tuijottamaan sarjoja ja mättämään herkkuja naamaan. Mitään muuta ei iltaisin tehnyt. 

Ja lähdin hyvästä syystä opiskelemaan. Tehdas, missä tapasimme, on nyt ajettu alas. Minulla on nyt hyväpalkkainen työ, ex on työtön. 

Vierailija
149/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyenssöyen kirjoitti:

Homma on muuten ok, mutta opintojesi pitää tapahtua tehokkaasti ja homman siten edetä!

Eli mihinkään opiskelijaelämään ja leppoiseen kurssitteluun ei ole nyt varaa. Ehkäpä miehellä on sellainen käsitys, että nuo tapaamiset yms. ovat joutavanpäiväisiä opiskelijarientoja?

Ylläolevasti itse ainakin voisin hyväksyä tehokkaan opiskelun, joka myös johtaa johonkin lopputulemaan.

Niin, aloittajan mieshän tekee kaikkensa, että opiskelu on hidasta.

1. Ei tee mitään kotitöitä --> ap tekee kaiken --> pois opiskelusta

2. Ei ole lasten kanssa --> ap tekee senkin--> pois opiskelusta

3. Valittaa rahasta --> aloittaja tekee töitä kun voi --> pois opiskelusta (toisaalta tämä pikkumlkku sabotoi myös työntekoa)

Vierailija
150/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, että he ovat fiksuja ja tasokkaita? Käsittääkseni naiset eivät laittaneet itsestään valokuvaa ja ulkonäkö määrittää 90% naisen tasosta. 

Vierailija
151/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies lienee osannut feikata, kunnes saanut naisen loukkuun. Eihän se tuosta lähde, kun on lapsetkin, eihän? (Sitten parin vuoden päästä itketään, kun avioero on äijälle suuri yllätys.)

Lisäksi, kuten täällä välillä huudetaan, korkeakoulutettuja miehiä ei riitä kaikille. Ottaa sitten jonkun, joka ei ymmärräkään naisen halua kouluttautua. Eikä tietenkään se korkeakoulutuskaan auta, jos äijä etsii kodinhoitajaa eikä kokonaista ihmistä.

Vierailija
152/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, että he ovat fiksuja ja tasokkaita? Käsittääkseni naiset eivät laittaneet itsestään valokuvaa ja ulkonäkö määrittää 90% naisen tasosta. 

Koulutettu ja itsestään huolta pitävä nainen on tasokas.

Vierailija
153/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tuottaa pettymys, mutta aiomme pysytellä hengissä sittenkin, kun naamamme rypistyvät ja läskimme valuvat. Palataan vertailemaan tasojamme sitten, kun ikä on tehnyt tehtävänsä. Kelpaako silloin työtön duunari 60 v vai 6000 e/kk tienaava koulutetumpi 60 v? (Ei sillä, että työtön olisi minulle täysin arvoton, mutta eräille jankuttajille taitaa olla.)

Vierailija
154/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies lienee osannut feikata, kunnes saanut naisen loukkuun. Eihän se tuosta lähde, kun on lapsetkin, eihän? (Sitten parin vuoden päästä itketään, kun avioero on äijälle suuri yllätys.)

Lisäksi, kuten täällä välillä huudetaan, korkeakoulutettuja miehiä ei riitä kaikille. Ottaa sitten jonkun, joka ei ymmärräkään naisen halua kouluttautua. Eikä tietenkään se korkeakoulutuskaan auta, jos äijä etsii kodinhoitajaa eikä kokonaista ihmistä.

Tämä. Korkeakoulutettuja miehiä ei riitä kaikille.

Vierailija
155/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kommenteista näkee miten itsekkäitä jotkut ihmiset ovat. Ei olla valmiita tekemään uhrauksia sen oman rakkaan vuoksi. Ei edes paremman yhteisen tulevaisuuden. Opiskelu ei ole palkkatyötä, mutta tuottaa parempaa toimeentuloa molemmille hetken päästä. Se voidaan siis ajatella työnä, joka tuottaa tulevaisuudessa. Siksi onkin huvittavaa, kun joku täällä huutelee miten ap:n kuuluisi hoitaa lapset kun ei tuo rahaa sisään. Tämmösten huutelijoiden pitäisi ymmärtää se, että hyvä parisuhde on joskus oman mukavuuden pistämistä taka-alalle. Ei rakastava parisuhde ole mitään nollasummapeliä. Harvoin tasapeliäkään. Joskus toinen tekee enemmän ja joskus toinen. Ei ihme, että nykyään erotaan niin paljon eikä edes pariuduta. Ihmiset ovat tulleet itsekkäiksi oman napansa tuijottelijoiksi, jotka eivät ymmärrä rakkaudesta mitään!

Montakos vuotta siellä on maattu kotona ja loisittu miehen tuloilla?

Tämä on just tätä paskapalstan logiikkaa. Vikistään ja piikitellään lompakkoloisimisesta ja sitten kun havittelee opiskelulla parempaa tulotasoa, sekään ei ole hyvä. 🙄 Kattositte nyt jumalauta peiliin 😂😂

Tutkinto haetaan omin rahoin, eikä miehen rahoilla. Tutkinto haetaan myös ennen perheen perustamista. 

Aivan. Aina tätä s@@tanan uhriulinaa. "Mies ei anna rahaa vaikka mulla ei oo tuloja", mies ei anna mun valmistua ammattiin, vaatii mua maksamaan koulustani itse", "mies ei anna vapaa-aikaa jotta voisin laihtua, olen siis läski koska miehen syyt A-Ö"

Tommosesta paskajonnesta hankkiudutaan eroon.

Palstan oma maskotti Ulina Uhri on keksinyt uuden jankutuksen jota autistin raivolla vaahtoa.

Ettei vaan nyt itse paskajonne olisi linjalla. 🙂

Mielelläni olen paskajonne jos se tarkoittaa miestä joka peräänkuuluttaa aikuisen naisen omaa vastuuta perheen toimeentulosta sekä ammatinhankinnan tavoista.

Vierailija
156/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni nainen katsoisi nurkissaan loisivaa miestä joka ulisee kotitöistä kotona maatessaan ja eläisi naisen rahoilla?

Miten tämä liittyi aloitukseen? 😂

Aloittajahan ei ollut kotona miehen rahoilla loisiva, vaan opiskelemassa uutta ammattia, joka sitten tulevaisuudessa tuottaa perheelleen parempaa elintasoa kuin mitä nykyinen pätkähanttihomma-työ. Ja sen lisäksi vielä hoitaa kodin ja lapsetkin, koska mies ei niitä halua hoitaa. Ja kertoipa jopa, että pystyisi käymään satunnaisesti iltatöissäkin, mutta se ei käy miehelle...koska tadaa, hän ei halua lastensa kanssa olla silloin. Ja käsittääkseni opiskellessa myös saa jotain rahaa ja aikuisiällä se on usein muutakin kuin se pelkkä parinsadan opintotuki.

Ja niin, meillä on suhteen aikana ollut niin, että minä olen koko ajan ollut töissä, mies taas työttömänä, joissakin pätkätöissä ja kappas, myös opiskellut. Nyt hiljattain sai vakityön. Tuloero on koko ajan ollut minun hyväkseni melko iso, mutta olen maksanut enemmän, koska tienaankin enemmän eikä se ole mikään ongelma ollut. Miksi olisi ongelma, tilanne voi aivan hyvin joskus olla se, että mies on isompituloinen ja maksakoon sitten hän enemmän.

Vierailija
157/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutettu ja itsestään huolta pitävä nainen on tasokas.

Vähillä meriiteillä sitä tasokas ollaan. Luonne voi olla miten vittumainen tahansa, pääasia kun pillu on vahattu sileäksi niin jo on tasoa?

Vierailija
158/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi olla hoidossa arkipäivät, tällöin ehtii opiskella ihan riittävästi korkeakoulussa ja tekemään myös jonkin verran keikkatyötä. Opiskelijarientoihin ei monikaan perheellinen pysty osallistumaan.

Jos kuvio ei näinkään toimi, ero voisi olla järkevä ratkaisu. Sen jälkeen isä ehkä haluaisi huolehtia lapsista toisinaan, jolloin äidillä saattaisi olla jopa enemmän omaa aikaa kun nyt.

Vierailija
159/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kommenteista näkee miten itsekkäitä jotkut ihmiset ovat. Ei olla valmiita tekemään uhrauksia sen oman rakkaan vuoksi. Ei edes paremman yhteisen tulevaisuuden. Opiskelu ei ole palkkatyötä, mutta tuottaa parempaa toimeentuloa molemmille hetken päästä. Se voidaan siis ajatella työnä, joka tuottaa tulevaisuudessa. Siksi onkin huvittavaa, kun joku täällä huutelee miten ap:n kuuluisi hoitaa lapset kun ei tuo rahaa sisään. Tämmösten huutelijoiden pitäisi ymmärtää se, että hyvä parisuhde on joskus oman mukavuuden pistämistä taka-alalle. Ei rakastava parisuhde ole mitään nollasummapeliä. Harvoin tasapeliäkään. Joskus toinen tekee enemmän ja joskus toinen. Ei ihme, että nykyään erotaan niin paljon eikä edes pariuduta. Ihmiset ovat tulleet itsekkäiksi oman napansa tuijottelijoiksi, jotka eivät ymmärrä rakkaudesta mitään!

Montakos vuotta siellä on maattu kotona ja loisittu miehen tuloilla?

Tämä on just tätä paskapalstan logiikkaa. Vikistään ja piikitellään lompakkoloisimisesta ja sitten kun havittelee opiskelulla parempaa tulotasoa, sekään ei ole hyvä. 🙄 Kattositte nyt jumalauta peiliin 😂😂

Tutkinto haetaan omin rahoin, eikä miehen rahoilla. Tutkinto haetaan myös ennen perheen perustamista. 

Aivan. Aina tätä s@@tanan uhriulinaa. "Mies ei anna rahaa vaikka mulla ei oo tuloja", mies ei anna mun valmistua ammattiin, vaatii mua maksamaan koulustani itse", "mies ei anna vapaa-aikaa jotta voisin laihtua, olen siis läski koska miehen syyt A-Ö"

Tommosesta paskajonnesta hankkiudutaan eroon.

Palstan oma maskotti Ulina Uhri on keksinyt uuden jankutuksen jota autistin raivolla vaahtoa.

Ettei vaan nyt itse paskajonne olisi linjalla. 🙂

Mielelläni olen paskajonne jos se tarkoittaa miestä joka peräänkuuluttaa aikuisen naisen omaa vastuuta perheen toimeentulosta sekä ammatinhankinnan tavoista.

Millä tavalla se ammatti pitäisi hankkia, jotta herralle kelpaa? Eikö se juuri osoita vastuuntuntoa, kun opiskelee paremman ammatin jonka myötä perheen tulot kasvavat? Jos puolison opiskelu ei saa vaikuttaa toisen puolison elintasoon, kieltäytyykö se toinen valmistumisen jälkeen palkkatason nousun tarjoamista mahdollisuuksista myös?

Vierailija
160/213 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuta mies alas ja kerro rauhallisesti, miten asia on. Tuo faktat ja luvut pöytään. Yritä saada uskomaan, että teet kaiken perheen tulevaisuuden hyväksi. Saatte huomattavasti enemmän massia tulevaisuudessa ja opiskeluaika on vain lyhyt pätkä ihmisen elämässä.

Ainejärjestöhommissa eivät yleensä ole mukana kuin kaikkein aktiivisimmat tyypit. Niihin ei ole mikään pakko osallistua. Itsekään en juuri osallistunut, vaikka menin yliopistoon suoraan lukiosta. Oli muutakin elämää eikä tarvinnut tutustua uusiin ihmisiin, koska en joutunut muuttamaan opiskelujen myötä uudelle paikkakunnalle.