Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei ymmärrä opiskeluani lainkaan

Vierailija
12.02.2018 |

Pääsin opiskelemaan vaativaa tutkintoa. Keskustelimme etukäteen asiasta ja mies tuki minua pääsykoeprojektissa. Hän tiesi, että jos pääsen opiskelemaan, en pysty tekemään edes puolikasta työaikaa. Miehelle tämä oli ok ja aloitin hyvillä mielin opinnot.

Ongelmaksi on muodostunut se ettei mies kertakaikkiaan ymmärrä ettei opintoni koostu vain luennoista vaan kaikenlaiseen oheistoimintaan (materiaalin hankinta, kirjalliset työt, ryhmä-/paritapaamiset) vievät aikansa. Mies itse on siis käynyt vain ammattikoulun, joten hänen mielikuvansa opiskelusta on hyvin toisenlainen. Nykyään mies valittaa koko ajan miten hän joutuu yksin maksamaan kaiken. Miehen tulot ovat hyvät ja hän vähän väliä muistuttaa minua kuinka paljon tienaa. Tein keikkaluontoisesti muutaman vuoron, jonka jälkeen mies valitti ettei hän hyväksy, että joutuu olemaan lasten kanssa koko illan yksin minun ollessani töissä. En pääse mihinkään ainejärjestön toimintaan mukaan, koska miehen mielestä kaikki opintoihin liittyvät asiat pitäisi hoitaa kouluajalla.
Olen kuitenkin käynyt töissä esimerkiksi tenttiviikolla tai silloin kun opetusta ei ole ollut. Mies ei myöskään tunnu ymmärtävän, että valmistumisen jälkeen todennäköisesti tulen tienamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmista hanttihommista, jotka kävivät terveyteni päälle. Hän ei tajua, että tämä on väliaikainen vaihe!

Kerron tähän loppuun vielä ettei mies enää lainkaan hoida kotia tai lapsia. En tiedä onko tämä kosto opiskelusta vai mistä. Olen neuvoton. En jaksa riidellä asiasta, mutta tilanne stressaa kovasti. Mikään keskustelu ei tunnu auttavan.

Kommentit (213)

Vierailija
201/213 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua, mutta ymmärrän miestäsikin. Tämä on tosi vaativa vaihe molempien kannalta. Koita vielä keskustella miehen kanssa. Ja sen lisäksi mieti miten muuten voisit asiaa auttaa. Voisitko hankkia lastenhoitoapua isovanhemmilta tai ihan jostain ulkopuolelta? Laske vaatimustasoa ruokahuollon ja siivouksen osalta. Hommaa vaikka kertakäyttöastioita, ja syökää eineksiä tai kokkaa viikonloppuisin isoja satseja ruokaa pakastimeen. Laske vaatimustasoa myös opiskelujen suhteen. Riittää, että pääset läpi kursseista mahdollisimman vähällä vaivalla. Osallistu kouluajan ulkopuoliseen toimintaan niin vähän kuin mahdollista. Tee sen sijaan kotona ne tehtävät jotka pystyt. Varmasti löytyy opiskelukavereita, joiden kanssa voit ryhmätyötkin jakaa niin että teet itsenäisesti oman osan, hän oman ja sitten vaan raakasti yhdistätte ne.

Riippuu varmasti yliopistosta, mutta tuo mustattu on erittäin huono neuvo! Ainakin Helsingissä on nykyään laaja-alaiset kandiohjelmat, mikä tarkoittaa sitä, että ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen valitaan pääaine. Ne, joilla on parhaat arvosanat ja opinnot edistyneet eniten, saavat valita pääaineensa. Muut saavat mitä saavat. On muutenkin aivan naurettavaa hakea yliopistoon, jos tarkoituksena on vain läpäistä kurssit rimaa hipoen! Mikä se sellainen asiantuntija on, joka ei tiedä mistään mitään?

Vierailija
202/213 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkee mikä ero on akateemisella ja amiksella! Amikselle opiskelu on ajan ja rahan haaskausta, johon ei panosteta yhtään enempää kuin on pakko. Akateeminen näkee opiskelussa mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuteen. Ei ihme, että sosioekonominen asema periytyy niin voimakkaasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/213 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee vaikkapa lakia, niin kyllä Pykälän tai vastaavan opiskelijajärjestön riennoissa on vähän pakko käydä, jotta on kontaktit ja hyviä töitä tiedossa tulevaisuudessa. Kaikki ei ole sitäpaitsi pelkkää haalareissa ryyppäämistä, vaan opintomatkoja tai verkostoitumistilaisuuksia jne.

Vierailija
204/213 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja:

älä missään nimessä jätä opintojasi kesken! Valmistuttuasi ei kukaan voi viedä tutkintoasi pois. Kannat sitä mukanasi vaikka teille tulisi ero. Se on sitä henkistä pääomaa - parisuhteita tulee ja menee, lapset lähtevät joskus maailmalle, mutta omat saavutuksesi ovat aina mukanasi. Niiden avulla voit saada parempia töitä, parempaa palkkaa, kiinnostavampia tehtäviä. Sano miehellesi, että juuri nyt hän on muuttunut kannustavasta puolisosta kivireeksi, vaikka lupasi toisin. Väännä rautalangasta, että korkeampi opiskelu ei ole sama asia kuin peruskoulun ekaluokkalaisen läksyjen lukeminen.

Todistit juuri tässä viestissä sen tosiasian että miehen EI pidä ikinä tukea naista opinnoissaan.

Turha perustella opintoja sillä että sitten perheen tulot voi kasvaa kun nainen voi koska vaan kävellä pois.

Tässä kommentissa muuten tuli se syy, minkä vuoksi miehet tekevät kiusaa opiskeleville naisilleen. Suurin osa miehistä on koko ajan toinen jalka ovenraossa, joten kun vaimolle tulee todellinen mahdollisuus pärjätä ilman miestä, miehessä herää heti pelko, että nainen lähtee suhteesta, koska mies itse tekisi niin jos yhtäkkiä pääsisi paremmille laitumille.

Vierailija
205/213 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja:

älä missään nimessä jätä opintojasi kesken! Valmistuttuasi ei kukaan voi viedä tutkintoasi pois. Kannat sitä mukanasi vaikka teille tulisi ero. Se on sitä henkistä pääomaa - parisuhteita tulee ja menee, lapset lähtevät joskus maailmalle, mutta omat saavutuksesi ovat aina mukanasi. Niiden avulla voit saada parempia töitä, parempaa palkkaa, kiinnostavampia tehtäviä. Sano miehellesi, että juuri nyt hän on muuttunut kannustavasta puolisosta kivireeksi, vaikka lupasi toisin. Väännä rautalangasta, että korkeampi opiskelu ei ole sama asia kuin peruskoulun ekaluokkalaisen läksyjen lukeminen.

Todistit juuri tässä viestissä sen tosiasian että miehen EI pidä ikinä tukea naista opinnoissaan.

Turha perustella opintoja sillä että sitten perheen tulot voi kasvaa kun nainen voi koska vaan kävellä pois.

Tässä kommentissa muuten tuli se syy, minkä vuoksi miehet tekevät kiusaa opiskeleville naisilleen. Suurin osa miehistä on koko ajan toinen jalka ovenraossa, joten kun vaimolle tulee todellinen mahdollisuus pärjätä ilman miestä, miehessä herää heti pelko, että nainen lähtee suhteesta, koska mies itse tekisi niin jos yhtäkkiä pääsisi paremmille laitumille.

naiset ottaa 70+% eroista, mutta miesten pelko on vain omaa projisointia :D

Vierailija
206/213 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja:

naiset ottaa 70+% eroista, mutta miesten pelko on vain omaa projisointia :D

Voisiko johtua siitä etteivät miehet viitsi panostaa perheeseen tarpeeksi, kun ovat jalka oven välissä? Jos ap:n miehen elämä on niin kamalaa niin miksei tämä vain heitä vaimoa ja lapsia ulos? Saisi olla rauhassa eikä lasten kanssa tarvitsisi tehdä kuin vain harvakseltaan jotain. Elatusmaksut on pieni hinta poikamieselämästä!

Vierailija
207/213 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni pyrki estämään opiskeluni ja terrorisoi muutenkin kaikin mahdollisin tavoin. Pelkäsi että löydän paremman ja koki niin voimakasta alemmuudentunnetta kun salaa halusi itsekin opiskella, muttei uskaltanut ja koki olevansa jo liian vanha siihen. Meno muuttui aivan täysin kun sain tarpeekseni ja pakotin miehen pääsykokeisiin. Nyt on ikionnellinen aikuisopiskelija ja kannustavin mahdollinen puoliso. Ja todella häpeissään (sietääkin!).

Vierailija
208/213 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
209/213 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne!

Meillä oli viimeeksi tänään riitaa aiheesta. Olin aamupäivän ollut kirjastossa kirjoittamassa erästä raporttia, jonka jälkeen tulin takaisin kotiin kuuntelemaan verkkoluentoja. Mies oli lähtenyt perjantain kunniaksi aikaisin töistä ja aloitti heti tiukkaan sävyyn kyselemään miksi olen kotona niin aikaisin ja miksi en ollut tehnyt mitään (siivonnut tai tehnyt ruokaa). Yritin selittää, että olen tehnyt opiskeluihin liittyviä tehtäviä koko päivän, mutta mies ei uskonut. Hänelle opintoihini liittyvät etäpäivät ovat lorvimista. Olen pohtinut mitä tulevaisuudessa käy, jos työaikani on joustava. Hän todennäköisesti pitää työtäni hyödyttömän puuhasteluna, jos en konkreettisesti voi osoittaa työni tuloksia. 

Ne, jotka vihjailivat, että jätän joka tapauksessa mieheni: Jos miehen mielestä on oikein aukoa päätään koko opintojen ajan, todellakin jätän hänet! Enkä aio odottaa valmistumiseen saakka, koska tällä menolla mittani täytty jo sitä ennen. 

ap

Vierailija
210/213 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä määrä trolleja täällä, koita pitää pää kylmänä Ap... Ihan pilalle mennyt vauvapalsta! Siis jotain jonneja puhumassa lompakkoloisista suunnilleen...

Mitä tapaukseesi tulee niin tiedän vastaavia vaikka kuinka paljon, miestä jotenkin uhkaa se että vaimosta on tulossa menestyvä ja hyväpalkkainen, sellaista vaimoa on vaikeampi kontrolloida. Sitten aletaan heitellä kapuloita rattaisiin, vaikka lastenhoidon suhteen. Ap voit katsella sitä jonkin aikaa ja katsoa mihin suuntaan tilanne kehittyy, mutta jossain vaiheessa sinun pitää tehdä ratkaisut oman hyvinvointisi pohjalta! Tsemppiä!

Vierailija
211/213 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
212/213 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto