Mies ei ymmärrä opiskeluani lainkaan
Pääsin opiskelemaan vaativaa tutkintoa. Keskustelimme etukäteen asiasta ja mies tuki minua pääsykoeprojektissa. Hän tiesi, että jos pääsen opiskelemaan, en pysty tekemään edes puolikasta työaikaa. Miehelle tämä oli ok ja aloitin hyvillä mielin opinnot.
Ongelmaksi on muodostunut se ettei mies kertakaikkiaan ymmärrä ettei opintoni koostu vain luennoista vaan kaikenlaiseen oheistoimintaan (materiaalin hankinta, kirjalliset työt, ryhmä-/paritapaamiset) vievät aikansa. Mies itse on siis käynyt vain ammattikoulun, joten hänen mielikuvansa opiskelusta on hyvin toisenlainen. Nykyään mies valittaa koko ajan miten hän joutuu yksin maksamaan kaiken. Miehen tulot ovat hyvät ja hän vähän väliä muistuttaa minua kuinka paljon tienaa. Tein keikkaluontoisesti muutaman vuoron, jonka jälkeen mies valitti ettei hän hyväksy, että joutuu olemaan lasten kanssa koko illan yksin minun ollessani töissä. En pääse mihinkään ainejärjestön toimintaan mukaan, koska miehen mielestä kaikki opintoihin liittyvät asiat pitäisi hoitaa kouluajalla.
Olen kuitenkin käynyt töissä esimerkiksi tenttiviikolla tai silloin kun opetusta ei ole ollut. Mies ei myöskään tunnu ymmärtävän, että valmistumisen jälkeen todennäköisesti tulen tienamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmista hanttihommista, jotka kävivät terveyteni päälle. Hän ei tajua, että tämä on väliaikainen vaihe!
Kerron tähän loppuun vielä ettei mies enää lainkaan hoida kotia tai lapsia. En tiedä onko tämä kosto opiskelusta vai mistä. Olen neuvoton. En jaksa riidellä asiasta, mutta tilanne stressaa kovasti. Mikään keskustelu ei tunnu auttavan.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Mikä mies se on, ja miksi välität hänen mielipiteistään?
Kyseinen mies elättää AP:n. AP voisi ottaa opintolainaa ja miehellä olisi vähemmän valitettavaa.
AP voisi myös lainata mieheltä rahaa koska hän uskoo vakaasti että tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi halusi sinusta kotivaimon, joka on hoitsu, lastenhoitaja, kodinhengetär ja siivooja. Nyt sitä ärsyttää.
Ja ä.m.m.ä haluaa ainejärjestön bileisiin juomaan ja n.a.i.m.a.a.n vertaisiaan. Ei "ehdi" olla kotona, eikä "ehdi" opiskella koulussa.
Korkeakouluissakin on kyllä harvinaisen idioottia porukkaa, ihan yhtä tyhmää sakkia kuin jossakin amiksessakin.
Mies on kateellinen ja mustaaukkainen aun opinnoillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen mies elättää AP:n. AP voisi ottaa opintolainaa ja miehellä olisi vähemmän valitettavaa.
AP voisi myös lainata mieheltä rahaa koska hän uskoo vakaasti että tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän.
Mistäs me sen tiedämme, että millä rahalla ap opiskelee? Siitä ei käsittääkseni ole ollut mainintaa.
Ja ongelman ydinhän ei tunnu olevan se raha. Kun aloittaja oli kuitenkin valmis tekemään keikkatöitäkin satunnaisesti, mutta mies ei sitä ratkaisua kelpuuttanut, koska ei halunnut lapsia hoitaa sillä aikaa kun ap olisi esim. illan töissä. Suurin epäkohtahan tuossa miehen mielestä on se, että hän myös omalta osaltaan joutuu vastaamaan lapsista ja kodista ja kun se ei hänelle käy, niin osoittaa mieltänsä sillä, ettei noista asioista hoida omaa osuuttaan.
Jännää on myös se, että jos sukupuolet olisivat toisinpäin, suurimmassa osassa vastauksia käskettäisiin potkia akka pihalle,
jos ei ymmärrä että paremman alan opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen 😉😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Tasokkaita ja fiksuja naisia. Miksi ovat valinneet vähemmän tasokkaita, suoraan sanoen mänttejä puolisoita?
Mistä päättelit, että he ovat fiksuja ja tasokkaita? Käsittääkseni naiset eivät laittaneet itsestään valokuvaa ja ulkonäkö määrittää 90% naisen tasosta.
Koulutettu ja itsestään huolta pitävä nainen on tasokas.
Ainoastaan naisen itsensä mielestä. Miehet ovatkin sitten täysin toista mieltä.
Olen koulutettu, talousalalla, liikun säännöllisesti ja pukeudun klassisesti. Minulla ei ole profiilikuvaa deittisivustolla, mutta saan todella paljon yhteydenottoja miehiltä. Hyvin monet ovat valmiita tapamaan pelkästään viestittelyn perusteella tietämättä ulkonäköäni sen tarkemmin.
Tyhmä mies, kun ei näe nokkaansa pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Jännä tilanteessa on se, että sä ap puhuit miehen kanssa ja sovitte asiasta. Mies lupasi tukea. Nyt mies ei tuekaan vaan päinvastoin yrittää suoraan sabotoida sun opintoja.
Nyt teidän pitäisi keskustella uudestaan miehen kanssa niin että hän on hereillä ja ymmärtää mistä on kyse ja mihin on sitoutunut. Ilmeisesti ei tajunnut edellisellä kerralla. Kannattaa tehdä sille se rautalankamalli. Jos hän ei haluakaan tukea sun opintojasi, sitten olette parisuhdekriisissä.
No tuohan on ihan samaa mitä mustasukkainen exäni teki.
"Totta kai sä saat mennä kaverisi kanssa ulos, hyvä kun sulla on omiaki juttuja :) "
-> lähdön hetkellä: "jaa, että mua ei huolita mukaan. Ootte vissiin miesjahtiin menossa?"
Yritti myös sabotoida töissä käymistäni, koska arveli minulla olevan salasuhde jokaisen mieskollegan kanssa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs me sen tiedämme, että millä rahalla ap opiskelee? Siitä ei käsittääkseni ole ollut mainintaa.
Ja ongelman ydinhän ei tunnu olevan se raha. Kun aloittaja oli kuitenkin valmis tekemään keikkatöitäkin satunnaisesti, mutta mies ei sitä ratkaisua kelpuuttanut, koska ei halunnut lapsia hoitaa sillä aikaa kun ap olisi esim. illan töissä. Suurin epäkohtahan tuossa miehen mielestä on se, että hän myös omalta osaltaan joutuu vastaamaan lapsista ja kodista ja kun se ei hänelle käy, niin osoittaa mieltänsä sillä, ettei noista asioista hoida omaa osuuttaan.
Jännää on myös se, että jos sukupuolet olisivat toisinpäin, suurimmassa osassa vastauksia käskettäisiin potkia akka pihalle,
jos ei ymmärrä että paremman alan opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen 😉😂
No kyllähän aloitusviestissä oli mainittu, että miestä harmittaa, kun hän joutuu maksamaan, ja ap yrittää selitellä tätä sillä, että hän tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän. Eiköhän tässä kuitenkin käy perinteisesti ja ap on miehen kanssa vain juuri niin kauan kuin hänestä on ap:lle taloudellista hyötyä ja opiskeluiden päätyttyä (ja duunipaikan saatuaan) jättää hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei ymmärrä että paremman alan opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen 😉😂No kyllähän aloitusviestissä oli mainittu, että miestä harmittaa, kun hän joutuu maksamaan, ja ap yrittää selitellä tätä sillä, että hän tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän. Eiköhän tässä kuitenkin käy perinteisesti ja ap on miehen kanssa vain juuri niin kauan kuin hänestä on ap:lle taloudellista hyötyä ja opiskeluiden päätyttyä (ja duunipaikan saatuaan) jättää hänet.
Ap on mennyt miehen kanssa naimisiin ja saanut tämän kanssa lapsia. Yleensä se tarkoittaa halua olla yhdessä pysyvästi. Jos heidän parishteensa päättyy, niin se johtuu vain miehen halveksuvasta suhtautumisesta. Normaali mies ottaisi päävastuun lapsista ja kodista, ja jos rahan kanssa tulisi tiukkaa, hän myös ymmärtäisi naisen työkeikat. Nythän mitään noista ei tunnu tapahtuvan.
Aloituksen pariskunta lienee kolmenkympin tienoilla, joten heillä parisuhde voi kestää hyvinkin 40-50 vuotta. Jos mies ei kestä muutaman vuoden kestävää opiskeluaikaa, niin miten hän kestää tulevaisuudessa tulevat vastoinkäymiset. Jos ap saa syövän tai jonkun muun vakavan sairauden, mies joutuu silloinkin maksamaan enemmän ja hoitamaan kodin. Itse en luottaisi tuossa tapauksessa, että miehestä olisi silloinkaan tuon enemmän apua, pelkkää kiukuttelua vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei ymmärrä että paremman alan opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen 😉😂No kyllähän aloitusviestissä oli mainittu, että miestä harmittaa, kun hän joutuu maksamaan, ja ap yrittää selitellä tätä sillä, että hän tulee tulevaisuudessa tienaamaan enemmän. Eiköhän tässä kuitenkin käy perinteisesti ja ap on miehen kanssa vain juuri niin kauan kuin hänestä on ap:lle taloudellista hyötyä ja opiskeluiden päätyttyä (ja duunipaikan saatuaan) jättää hänet.
Mutta ei konkreettisia summia. Jos ap on ollut tähän asti pienipalkkaisissa hanttihommissa, tulot tuskin ovat järin suuret olleet aikaisemminkaan.
Ja tottakai siinä on mahdollisuus, että ap ottaa ja lähtee. Ainahan löytyy (sukupuolesta riippumatta!) ihmisiä, jotka ovat toisen kanssa tasan siihen asti kun heistä on hyötyä ja sitten lähdetään kytkemään. Mutta on eri asia kannattaako tuolla asenteella lähteä jo lähtökohtaisesti liikkeelle, sillä nimittäin vain petaa itselleen sitä tilannetta, että kumppani häipyy, kun tulevaisuus on saatu taloudellisesti vakaammalle pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja:
älä missään nimessä jätä opintojasi kesken! Valmistuttuasi ei kukaan voi viedä tutkintoasi pois. Kannat sitä mukanasi vaikka teille tulisi ero. Se on sitä henkistä pääomaa - parisuhteita tulee ja menee, lapset lähtevät joskus maailmalle, mutta omat saavutuksesi ovat aina mukanasi. Niiden avulla voit saada parempia töitä, parempaa palkkaa, kiinnostavampia tehtäviä. Sano miehellesi, että juuri nyt hän on muuttunut kannustavasta puolisosta kivireeksi, vaikka lupasi toisin. Väännä rautalangasta, että korkeampi opiskelu ei ole sama asia kuin peruskoulun ekaluokkalaisen läksyjen lukeminen.
Todistit juuri tässä viestissä sen tosiasian että miehen EI pidä ikinä tukea naista opinnoissaan.
Turha perustella opintoja sillä että sitten perheen tulot voi kasvaa kun nainen voi koska vaan kävellä pois.
Jos kohtelisit naisiasi paremmin, ne ei kävelisi pois. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri samanlainen tilanne, siis että minä opiskelen ja mies töissä. Joutuuhan mies juu nyt maksamaan enemmän, MUTTA hänelläkin on ihan sama oikeus tähän asetelmaan.
Nyt itse asiassa minä olen kahtakymmentä opintopistettä vaille valmis ja mies on kiinnostunut eräästä koulutuksesta. Kannustin hakemaan, sillä minä valmistuisin samalla kun mies aloittaisi.
Meilläkin itseasiassa mies taisi jossain vaiheessa olla hiljaa katkera tästä asetelmasta, koska erään kerran pari vuotta sitten rähähto, että hänkin haluaa opiskella nykyistään paremman ammatin.
En tiedä oliko varautunut inttämisiin tms, kun näytti niin yllättyneeltä siitä, että ilahtuneesti kannustin hakemaan ja aloin kysellä, onko jotain alaa jo etukäteen mielessä 😁
Kahden kauppojahan nämä on. Voi sitä tietty molemmat kärvisteillä itselleen huonoissa ammateissa eläkeikään asti, jottei hetkeäkään elä "toisen siivellä". Eri asia sitten kuinka järkevää se pidemmällä tähtäimellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin opiskelemaan vaativaa tutkintoa. Keskustelimme etukäteen asiasta ja mies tuki minua pääsykoeprojektissa. Hän tiesi, että jos pääsen opiskelemaan, en pysty tekemään edes puolikasta työaikaa. Miehelle tämä oli ok ja aloitin hyvillä mielin opinnot.
Ongelmaksi on muodostunut se ettei mies kertakaikkiaan ymmärrä ettei opintoni koostu vain luennoista vaan kaikenlaiseen oheistoimintaan (materiaalin hankinta, kirjalliset työt, ryhmä-/paritapaamiset) vievät aikansa. Mies itse on siis käynyt vain ammattikoulun, joten hänen mielikuvansa opiskelusta on hyvin toisenlainen. Nykyään mies valittaa koko ajan miten hän joutuu yksin maksamaan kaiken. Miehen tulot ovat hyvät ja hän vähän väliä muistuttaa minua kuinka paljon tienaa. Tein keikkaluontoisesti muutaman vuoron, jonka jälkeen mies valitti ettei hän hyväksy, että joutuu olemaan lasten kanssa koko illan yksin minun ollessani töissä. En pääse mihinkään ainejärjestön toimintaan mukaan, koska miehen mielestä kaikki opintoihin liittyvät asiat pitäisi hoitaa kouluajalla.
Olen kuitenkin käynyt töissä esimerkiksi tenttiviikolla tai silloin kun opetusta ei ole ollut. Mies ei myöskään tunnu ymmärtävän, että valmistumisen jälkeen todennäköisesti tulen tienamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmista hanttihommista, jotka kävivät terveyteni päälle. Hän ei tajua, että tämä on väliaikainen vaihe!Kerron tähän loppuun vielä ettei mies enää lainkaan hoida kotia tai lapsia. En tiedä onko tämä kosto opiskelusta vai mistä. Olen neuvoton. En jaksa riidellä asiasta, mutta tilanne stressaa kovasti. Mikään keskustelu ei tunnu auttavan.
Mikä mies se on, ja miksi välität hänen mielipiteistään? Joku naapuri kyseessä? Yksinkertainen ratkaisu: älä enää käytä häntä lastenvahtina vaan pyydä joku muu katsomaan lasten perään. Vaikkapa lasten isä, jos hän on elossa.
Omituisin kommentti tähän mennessä! Mitäs jos se mies onkin niiden lasten ISÄ?!
Palstamammoille on katsos ihan arkea, että lapsia saattaa olla vähän kelle sattuu miehelle. Ei kaikki jouda kotona asumaan yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja:
älä missään nimessä jätä opintojasi kesken! Valmistuttuasi ei kukaan voi viedä tutkintoasi pois. Kannat sitä mukanasi vaikka teille tulisi ero. Se on sitä henkistä pääomaa - parisuhteita tulee ja menee, lapset lähtevät joskus maailmalle, mutta omat saavutuksesi ovat aina mukanasi. Niiden avulla voit saada parempia töitä, parempaa palkkaa, kiinnostavampia tehtäviä. Sano miehellesi, että juuri nyt hän on muuttunut kannustavasta puolisosta kivireeksi, vaikka lupasi toisin. Väännä rautalangasta, että korkeampi opiskelu ei ole sama asia kuin peruskoulun ekaluokkalaisen läksyjen lukeminen.
Todistit juuri tässä viestissä sen tosiasian että miehen EI pidä ikinä tukea naista opinnoissaan.
Turha perustella opintoja sillä että sitten perheen tulot voi kasvaa kun nainen voi koska vaan kävellä pois.
Jos kohtelisit naisiasi paremmin, ne ei kävelisi pois. -ohis
Ihania te omien valintojen ja ongelmien muille ulkoistajat. Vähän sama kuin väittäisi, että jos et nalkuttaisi miehellesi niin et saisi nyrkistä käkättimeen.
Hei kaikki keittiöpsykologit! Mutta mitäs jos on sellainen tilanne että toinen hyväksyy ja kannustaa toisen opintoja ja pyrkimyksiä parempaan työhön ja parempaan elämään teoriassa mutta itse käytäntö tökkii. Eli puhuu että kyllä mä tokkatai tuen ja tottakai sitten jaetaan kotihommat ja lasten hoito mutta kun se tilanne tulee kohdalla niin sohvalla maataaan entiseen tahtiin kun ollaan niiiiiiin väsyneitä. Välillä sujuu paremmin, välillä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinun puolellasi, mutta kysyn silti, kerroitko miehelle, että opiskelu vaatii kaiken tuon, minkä luettelit, vai oletitko vain? Miksi hänen pitäisi tietää, millaista yliopistossa on, jos hän ei siellä ole itse opiskellut? Kuinka hyvin itsekään tiesit, mitä kaikkea se vaatii.
Onko ainejärjestössä mukana oleminen sinulle välttämätöntä? Ymmärrän, että varmaankin etsit nyt itsellesi uutta viiteryhmää ja verkostoa, mutta ei opiskelu aikuiselle, jolla on lapsia, voi olla ihan samanlaista kuin nuorelle sinkulle.
Teidän molempien on pidettävä huolta niin kodista kuin lapsista. Sinun pääasiallinen työ on kuitenkin opiskelu ja jos teille sopii niin teet välillä sitten jotain osa-aikaista työtä. Opiskelu menee kuitenkin perheen ja lasten ehdoilla.
On varmaan ihan selvää, että mihinkään ylimääräiseen ainejärjestöihin osallistuminen on turhaa jos peruasioidenkin hoitaminen on vaikeaa.
Teillä on kuitenkin jo perhe ja lapset. Niiden ehdoilla menette. Se, että olet opiskelija ei poista sitä, että olet äiti. Niin miehellesi kuin sinulle on varmasti tullut yllätyksenä kuinka paljon opiskelu voi viedä aikaa. Onnistuuko opiskeluiden hitaampi tahti, jotta helpottaa teidän arkea kotona.
Ymmärrän sinua, mutta ymmärrän miestäsikin. Tämä on tosi vaativa vaihe molempien kannalta. Koita vielä keskustella miehen kanssa. Ja sen lisäksi mieti miten muuten voisit asiaa auttaa. Voisitko hankkia lastenhoitoapua isovanhemmilta tai ihan jostain ulkopuolelta? Laske vaatimustasoa ruokahuollon ja siivouksen osalta. Hommaa vaikka kertakäyttöastioita, ja syökää eineksiä tai kokkaa viikonloppuisin isoja satseja ruokaa pakastimeen. Laske vaatimustasoa myös opiskelujen suhteen. Riittää, että pääset läpi kursseista mahdollisimman vähällä vaivalla. Osallistu kouluajan ulkopuoliseen toimintaan niin vähän kuin mahdollista. Tee sen sijaan kotona ne tehtävät jotka pystyt. Varmasti löytyy opiskelukavereita, joiden kanssa voit ryhmätyötkin jakaa niin että teet itsenäisesti oman osan, hän oman ja sitten vaan raakasti yhdistätte ne.
ainejärjestöön mukaan? nehän on selaista haalariteinien leikkiä ja ryyppäämistä, ei todellakaan aikuinen nainen sellaiseen mene ellei ole idiootti
Minun opinnot viivästyi pahasti koska oli käytävä töissä samalla. Mies halusi ostaa talon vaikka olin vielä opiskelija, ja olin tyhmä ja suostuin, vaikka olisin halunnut asua halvemmalla ja pienemmässä. Mies ansaitsi kunnon palkkaa mutta minun piti silti maksaa kaikesta puolet. En tajua miksi suostuin.
Lopulta olin säästänyt sen verran että pystyin niillä tekemään lopputyön. Tein kolme kuukautta sitä ilman yhtään vapaapäivää, mies ei edes huomannut, koska hänellä oli kyllä normaalit vapaapäivät. Oli ärtynyt kun olin väsynyt.
Kun pääsin koulutusta vastaavaan työhön, mies ei ymmärtänyt yhtään mitä teen. Kun olisin halunnut olla hoitovapaalla, hän kyllä sanoi että hän ei minun lomailua kustanna, ja hän haluaa vaihtaa auton ja lähteä lomamatkalle. Olin kotona niin kauan kunnes omat säästöt olivat loppu ja menin sitten töihin.
Häntä ei ollut kiinnostanut minun opiskelut eikä kiinnostanut minun työt. Palkka kyllä kelpasi. Hän kävi festareilla ja baarissa kavereiden kanssa ja minä hoidin sillä välin kodin ja lapset.
Lopulta kun vanhin oli kymmenen, jätin hänet. Minulla oli hyvä palkka ja turvallinen työpaikka.
Yllättäen rahani riittivät paremmin, kotitöitä oli vähemmän, nukuin hyvin enkä enää stressannut, ja koti oli siisti.
Nyt on jo muutamia vuosia ja minulla on miesystävä joka on ihan erilainen ja tukee minua työssä ja juttelemme myös töistä.
Exän naisystävät ovat olleet kaikki aika kiltin oloisia eikä koulutettuja.