Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei ymmärrä opiskeluani lainkaan

Vierailija
12.02.2018 |

Pääsin opiskelemaan vaativaa tutkintoa. Keskustelimme etukäteen asiasta ja mies tuki minua pääsykoeprojektissa. Hän tiesi, että jos pääsen opiskelemaan, en pysty tekemään edes puolikasta työaikaa. Miehelle tämä oli ok ja aloitin hyvillä mielin opinnot.

Ongelmaksi on muodostunut se ettei mies kertakaikkiaan ymmärrä ettei opintoni koostu vain luennoista vaan kaikenlaiseen oheistoimintaan (materiaalin hankinta, kirjalliset työt, ryhmä-/paritapaamiset) vievät aikansa. Mies itse on siis käynyt vain ammattikoulun, joten hänen mielikuvansa opiskelusta on hyvin toisenlainen. Nykyään mies valittaa koko ajan miten hän joutuu yksin maksamaan kaiken. Miehen tulot ovat hyvät ja hän vähän väliä muistuttaa minua kuinka paljon tienaa. Tein keikkaluontoisesti muutaman vuoron, jonka jälkeen mies valitti ettei hän hyväksy, että joutuu olemaan lasten kanssa koko illan yksin minun ollessani töissä. En pääse mihinkään ainejärjestön toimintaan mukaan, koska miehen mielestä kaikki opintoihin liittyvät asiat pitäisi hoitaa kouluajalla.
Olen kuitenkin käynyt töissä esimerkiksi tenttiviikolla tai silloin kun opetusta ei ole ollut. Mies ei myöskään tunnu ymmärtävän, että valmistumisen jälkeen todennäköisesti tulen tienamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmista hanttihommista, jotka kävivät terveyteni päälle. Hän ei tajua, että tämä on väliaikainen vaihe!

Kerron tähän loppuun vielä ettei mies enää lainkaan hoida kotia tai lapsia. En tiedä onko tämä kosto opiskelusta vai mistä. Olen neuvoton. En jaksa riidellä asiasta, mutta tilanne stressaa kovasti. Mikään keskustelu ei tunnu auttavan.

Kommentit (213)

Vierailija
1/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On osaa nyt äkkiseltään muuta kuin voimia, lujasti voimia ja tsemppia ja jaksamista sinulle!

Vierailija
2/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin menemään, jos olis tollanen mies, eikä suostu tajuamaan noin yksinkertaista asiaa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun pitäisi hänen mielestä siis tehdä..? Sano että ne jutut on osa opiskelua. 

Vierailija
4/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi nyyh, uhri.

Vierailija
5/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan sun väliaikainen vaihe kestää?

Vierailija
6/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi halusi sinusta kotivaimon, joka on hoitsu, lastenhoitaja, kodinhengetär ja siivooja. Nyt sitä ärsyttää.

Vierailija
7/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taas kerran pitää korostaa tuota ”vaativuutta”? Kerroppa nyt ihan rohkeasti mikä erityistutkinto on menossa.

Vierailija
8/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi taas kerran pitää korostaa tuota ”vaativuutta”? Kerroppa nyt ihan rohkeasti mikä erityistutkinto on menossa.

Tämä. Ja tietysti ”vaativan” opiskelun jälkeen pääsee suoraan tienaamaan töihin ja vielä paljon enemmän kuin mies.

Vierailija
9/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lannistu vaan jatka sitkeesti opintoja. Tyttärellä on vähän vastaava tilanne. Tsemppiä.

Vierailija
10/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän hoitaa lapsensa, se on hänen tehtävänsä vanhempana. Ei voi kieltäytyä tai se on lasun paikka. Älä ota miehen marinaa todesta.

Vierailija
11/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän hoitaa lapsensa, se on hänen tehtävänsä vanhempana. Ei voi kieltäytyä tai se on lasun paikka. Älä ota miehen marinaa todesta.

Kyllä lastenhoito on myös äidin tehtävä vanhempana, vaikka kuinka olisi opiskelija. Ei siitä voi kieltäytyä tai se on lasun paikka.

Vierailija
12/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinun puolellasi, mutta kysyn silti, kerroitko miehelle, että opiskelu vaatii kaiken tuon, minkä luettelit, vai oletitko vain? Miksi hänen pitäisi tietää, millaista yliopistossa on, jos hän ei siellä ole itse opiskellut? Kuinka hyvin itsekään tiesit, mitä kaikkea se vaatii.

Onko ainejärjestössä mukana oleminen sinulle välttämätöntä? Ymmärrän, että varmaankin etsit nyt itsellesi uutta viiteryhmää ja verkostoa, mutta ei opiskelu aikuiselle, jolla on lapsia, voi olla ihan samanlaista kuin nuorelle sinkulle.

Vierailija
13/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi halusi sinusta kotivaimon, joka on hoitsu, lastenhoitaja, kodinhengetär ja siivooja. Nyt sitä ärsyttää.

Juuh. Ei vaan peloissaan uskaltanut sitä sanoa, vaan teeskenteli tukevansa naisen pyrkimyksiä. Ja nyt kaikilla on paha olla, kun naista on johdettu harhaan, ja lapsiakin on erehdytty tekemään.

Miksi mies ei voi sanoa, mitä oikeasti haluaa? Olisiko se niin kamalaa olla rehellinen?

Vierailija
14/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perheellinen voi osallistua opiskelurientoihin. Eikä opiskella koko aikaa. Myös perhe vaatii aikaa

Aika iso riski jättäytyä ilman tuloja muutenkin. Sitten pitäisi vielä päästä ainejärjestön rientoihin

Vierailija
15/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

petaatko tällä lähtöä kun olet saanut opiskeltua ja haluat rikkaamman miehen?

Vierailija
16/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähtisin menemään, jos olis tollanen mies, eikä suostu tajuamaan noin yksinkertaista asiaa... 

Lapset mukaan? Opintotuella eläminen lasten kanssa houkuttelee tosiaan. Eikä ainakaan tarvitse mennä ainejärjestön rientoihin

Vierailija
17/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastenhoito on myös äidin tehtävä vanhempana, vaikka kuinka olisi opiskelija. Ei siitä voi kieltäytyä tai se on lasun paikka.

Aivan. Myös.

Ei ainoastaan äidin, kuten tässä tapauksessa.

Vierailija
18/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan aikuisopiskelijana mene minnekään ainejärjestöihin mukaan. Tee opinnot ja that's it.

Nim. valtiotieteiden kandi+maisteri yht. kolmessa vuodessa, kaksi lasta

Vierailija
19/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset mukaan? Opintotuella eläminen lasten kanssa houkuttelee tosiaan. Eikä ainakaan tarvitse mennä ainejärjestön rientoihin

Kyllä ne voisi isälleenkin jättää tai vuoroviikotella. :) Nopeasti tulee vaimoa ikävä, kun kerrankin joutuu omia lapsiaan kaitsemaan. Useissa suhteissa tosin tuolloin on jo liian myöhäistä saada vaimo takaisin...

Vierailija
20/213 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi on keskusteltava siitä, että opiskelu on työtä, jonka hedelmät korjataan tulevaisuudessa ja ne hyödyttävät silloin koko perhettä. Myös ainejärjestötoimintaan on hyvä osallistua ja verkottua tulevaisuutta ajatellen kollegojen kanssa.

Kotitöistä kummallekin kuuluu osuus, ne eivät missään tapauksessa kuulu vain toiselle puolisoista. Jos mies ei halua hoitaa omaa osuuttaan ehdota, että hän palkkaa siivous- ja lastenhoitoapua hoitamaan hänen osuutensa. Mikä on miehen selitys, miksi hän ei halua hoitaa omia lapsiaan?

Älä anna miehen torpedoida opiskeluasi! Sinulla on edessäsi vuosikymmeniä työelämää, muutaman vuoden opiskelu ei siinä ole pitkä ajanjakso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme