Mies ei ymmärrä opiskeluani lainkaan
Pääsin opiskelemaan vaativaa tutkintoa. Keskustelimme etukäteen asiasta ja mies tuki minua pääsykoeprojektissa. Hän tiesi, että jos pääsen opiskelemaan, en pysty tekemään edes puolikasta työaikaa. Miehelle tämä oli ok ja aloitin hyvillä mielin opinnot.
Ongelmaksi on muodostunut se ettei mies kertakaikkiaan ymmärrä ettei opintoni koostu vain luennoista vaan kaikenlaiseen oheistoimintaan (materiaalin hankinta, kirjalliset työt, ryhmä-/paritapaamiset) vievät aikansa. Mies itse on siis käynyt vain ammattikoulun, joten hänen mielikuvansa opiskelusta on hyvin toisenlainen. Nykyään mies valittaa koko ajan miten hän joutuu yksin maksamaan kaiken. Miehen tulot ovat hyvät ja hän vähän väliä muistuttaa minua kuinka paljon tienaa. Tein keikkaluontoisesti muutaman vuoron, jonka jälkeen mies valitti ettei hän hyväksy, että joutuu olemaan lasten kanssa koko illan yksin minun ollessani töissä. En pääse mihinkään ainejärjestön toimintaan mukaan, koska miehen mielestä kaikki opintoihin liittyvät asiat pitäisi hoitaa kouluajalla.
Olen kuitenkin käynyt töissä esimerkiksi tenttiviikolla tai silloin kun opetusta ei ole ollut. Mies ei myöskään tunnu ymmärtävän, että valmistumisen jälkeen todennäköisesti tulen tienamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmista hanttihommista, jotka kävivät terveyteni päälle. Hän ei tajua, että tämä on väliaikainen vaihe!
Kerron tähän loppuun vielä ettei mies enää lainkaan hoida kotia tai lapsia. En tiedä onko tämä kosto opiskelusta vai mistä. Olen neuvoton. En jaksa riidellä asiasta, mutta tilanne stressaa kovasti. Mikään keskustelu ei tunnu auttavan.
Kommentit (213)
Miksi ihmeessä hankit lapset ennen opintoja? Ihan aiheesta miehesi valittaa jos et tuo rahaa, etkä hoida edes lapsia.
Eli loisit tutkinnon ja lastenkasvatuksen miehen rahoilla ja sitten kun tutkinto on valmis ja lapset muuttavat pois, niin "et tunne enää samoin" ja jätät miehen. Perinteinen loisija.
Itse en aio enää ikinä tukea puolison opiskeluprojekteja. Jokaisen pitää hoitaa oma osuutensa siten, että pystyy samalla hoitamaan muut (perhe)velvollisuudet. Uhrasin aikanaan paljon rahaa ja aikaa, jottaex- vaimo valmistuisi ja viivästytin omaa tutkintoa töissä käyden ja lapsia hoitaen. Ja mikä oli kiitos tästä? Kun sitten oli minun vuoroni viimeistellä vaativa tutkinto kasaan niin vaimo alkoi itkeä ettei halua käydä töissä ja erohan siitä sitten tuli. Onneksi sittemmin sain tutkinnon kasaan ja jos joku esim. humanistisen tai valtiotieteellisen alan opiskelija tulee itkemään opiskelujen vaativuudesta niin hymyilen vaan ivallisesti enkä vastaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista näkee miten itsekkäitä jotkut ihmiset ovat. Ei olla valmiita tekemään uhrauksia sen oman rakkaan vuoksi. Ei edes paremman yhteisen tulevaisuuden. Opiskelu ei ole palkkatyötä, mutta tuottaa parempaa toimeentuloa molemmille hetken päästä. Se voidaan siis ajatella työnä, joka tuottaa tulevaisuudessa. Siksi onkin huvittavaa, kun joku täällä huutelee miten ap:n kuuluisi hoitaa lapset kun ei tuo rahaa sisään. Tämmösten huutelijoiden pitäisi ymmärtää se, että hyvä parisuhde on joskus oman mukavuuden pistämistä taka-alalle. Ei rakastava parisuhde ole mitään nollasummapeliä. Harvoin tasapeliäkään. Joskus toinen tekee enemmän ja joskus toinen. Ei ihme, että nykyään erotaan niin paljon eikä edes pariuduta. Ihmiset ovat tulleet itsekkäiksi oman napansa tuijottelijoiksi, jotka eivät ymmärrä rakkaudesta mitään!
Montakos vuotta siellä on maattu kotona ja loisittu miehen tuloilla?
Tämä on just tätä paskapalstan logiikkaa. Vikistään ja piikitellään lompakkoloisimisesta ja sitten kun havittelee opiskelulla parempaa tulotasoa, sekään ei ole hyvä. 🙄 Kattositte nyt jumalauta peiliin 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio enää ikinä tukea puolison opiskeluprojekteja. Jokaisen pitää hoitaa oma osuutensa siten, että pystyy samalla hoitamaan muut (perhe)velvollisuudet. Uhrasin aikanaan paljon rahaa ja aikaa, jottaex- vaimo valmistuisi ja viivästytin omaa tutkintoa töissä käyden ja lapsia hoitaen. Ja mikä oli kiitos tästä? Kun sitten oli minun vuoroni viimeistellä vaativa tutkinto kasaan niin vaimo alkoi itkeä ettei halua käydä töissä ja erohan siitä sitten tuli. Onneksi sittemmin sain tutkinnon kasaan ja jos joku esim. humanistisen tai valtiotieteellisen alan opiskelija tulee itkemään opiskelujen vaativuudesta niin hymyilen vaan ivallisesti enkä vastaa mitään.
Ex-vaimo on valmistunut vaativaan ammattiin  muttei halunnut käydä töissä sen jälkeen, aika outoa..
Miks on opiskellut sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista näkee miten itsekkäitä jotkut ihmiset ovat. Ei olla valmiita tekemään uhrauksia sen oman rakkaan vuoksi. Ei edes paremman yhteisen tulevaisuuden. Opiskelu ei ole palkkatyötä, mutta tuottaa parempaa toimeentuloa molemmille hetken päästä. Se voidaan siis ajatella työnä, joka tuottaa tulevaisuudessa. Siksi onkin huvittavaa, kun joku täällä huutelee miten ap:n kuuluisi hoitaa lapset kun ei tuo rahaa sisään. Tämmösten huutelijoiden pitäisi ymmärtää se, että hyvä parisuhde on joskus oman mukavuuden pistämistä taka-alalle. Ei rakastava parisuhde ole mitään nollasummapeliä. Harvoin tasapeliäkään. Joskus toinen tekee enemmän ja joskus toinen. Ei ihme, että nykyään erotaan niin paljon eikä edes pariuduta. Ihmiset ovat tulleet itsekkäiksi oman napansa tuijottelijoiksi, jotka eivät ymmärrä rakkaudesta mitään!
Tämä on just tätä paskapalstan logiikkaa. Vikistään ja piikitellään lompakkoloisimisesta ja sitten kun havittelee opiskelulla parempaa tulotasoa, sekään ei ole hyvä. 🙄 Kattositte nyt jumalauta peiliin 😂😂
Sinäänsä hauskaa kun meillä on vuoroin eletty toisen tuloilla toisen toteuttaessa itseään jollain tavoin. Mä en näe sitä loisimisena, kun tehdään asioita yhteisen hyvän eteen. En edes sitä että (HUI) mies opiskelee ja itse käyn töissä. Voi että noi huutelijat kuulostaa katkerilta. Ei löydy ymmärrystä rakkaudesta. Kaikki mitataan rahassa ja toinen on vaan luku kirjanpidossa. Onnea valitsemallanne tiellä loishuutelijat! Ette tule koskaan kokemaan aitoa rakkautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vaimo on valmistunut vaativaan ammattiin muttei halunnut käydä töissä sen jälkeen, aika outoa..
Miks on opiskellut sitten?
Ilmeisesti kotona lasten kanssa oleminen oli kivempaa ja sitten seuraavaksi iskikin kolmenkympin kriisi ja menojalkaa alkoi vipattaa. Niin ja ex-vaimon koulutus ei ollut mikään kovin vaativa ja senkin suoritti loppuun kun minä hölmönä kannustin. Annoin vielä hyviä tärppejä kannattavista sivuaineista.
No et sä nyt kummosia tule tienaamaan jos jonkun tradenomin tutkinnon saat. Jos oikeasti olisi hyvä tulevaisuus edessä, ni mies tajuais kyllä. Aika harvassa on semmonen ala, että jollain 1-2 vuoden aikuisopiskelulla olis miljoonia tulossa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäänsä hauskaa kun meillä on vuoroin eletty toisen tuloilla toisen toteuttaessa itseään jollain tavoin. Mä en näe sitä loisimisena, kun tehdään asioita yhteisen hyvän eteen. En edes sitä että (HUI) mies opiskelee ja itse käyn töissä. Voi että noi huutelijat kuulostaa katkerilta. Ei löydy ymmärrystä rakkaudesta. Kaikki mitataan rahassa ja toinen on vaan luku kirjanpidossa. Onnea valitsemallanne tiellä loishuutelijat! Ette tule koskaan kokemaan aitoa rakkautta <3.
Ja meillä taas niin, että reilut kolme vuotta ollaan samaa taloutta eletty ja minä olen koko ajan ollut se parempituloinen. Mies oli alkuunsa työttömänä, sitten muutamassa pätkätyössä, sitten opiskeli ja nyt sitten on saanut ihan vakityön.
Ei miehellä ole velvollisuutta tukea ap:n opiskelua. Ehkä mies ajattelee, että ap jättää hänet saatuaan paremman työn tai että ap ei kuitenkaan saa parempaa työtä opiskelun jälkeenkään. Tai ehkä ajattelee, että nyt ei ole hyvä aika, kun lapset on pieniä. Ei voi tietää, mutta miehen ei olisi tietenkään pitänyt alunperin luvata tukea. Vähän hölmöä tietysti mieheltä pelätä, että ap jättää tulevaisuudessa, kun eihän ap nyt tässäkään tilanteessa tyytyväinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää palstamiehet on järjestään b-luokkaa. Mun mies käy töissä ja elättää perheen eikä lorvi palstalla.
Ajatelkaa muuten asiaa toisinpäin. Kuinka moni rehellisesti supporttaisi ajatusta, että loisi naisen lompakolla sekä viettää päivät ja illat verkostoitumassa? Eihän sitä katsos muuten voi opiskella ellei luuhaa iltoja ainekerhoissa!
Väitän, että jos aloitus olisi sukupuolet toisin päin, olisi palstamammojen vastaus tiukka "et todellakaan salli, että mies luuhaa iltoja missään opiskelijabileissä!!"
Vierailija kirjoitti:
Katkera paskajonne. 😀😀😀
Naiset valitkaa kunnon miehiä. Noi ulisevat palstailevat paskajonnet kandee lempata ajoissa. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä ihmisiä, jotka valitsevat yhden karkin heti, kun heiltä kysyy 'Otatko yhden karkin nyt vai neljä huomenna. '
Minä muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa lapsilla tutkittiin tätä yksi karkki nyt vai monta myöhemmin asiaa. Samoja lapsia tutkittiin useamman vuoden ajan (olikohan 20 vuoden?) ja tuloksissa näkyi, että lapset jotka odottivat useampaa karkkia, olivat aikuisena rikkaampia, menestyneempiä ja myös älykkäämpiä kuin ne jotka ottivat yhden karkin heti. Se tuntuu täälläkin olevan trendi tyhmät eivät tajua miksi puolison kannattaa koulututtautua, kun nyt on hetken vaikeampaa rahan/kotitöiden/lasten hoidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Eli loisit tutkinnon ja lastenkasvatuksen miehen rahoilla ja sitten kun tutkinto on valmis ja lapset muuttavat pois, niin "et tunne enää samoin" ja jätät miehen. Perinteinen loisija.
Jos mies on tasokas niin näin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää palstamiehet on järjestään b-luokkaa. Mun mies käy töissä ja elättää perheen eikä lorvi palstalla.
Toisin kuin sinä, b-luokan nainen. Et käy töissä ja lorvit palstalla, olet tästä kaikesta vielä ylpeä ja oikeutettu miehiä arvostelemaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio enää ikinä tukea puolison opiskeluprojekteja. Jokaisen pitää hoitaa oma osuutensa siten, että pystyy samalla hoitamaan muut (perhe)velvollisuudet. Uhrasin aikanaan paljon rahaa ja aikaa, jottaex- vaimo valmistuisi ja viivästytin omaa tutkintoa töissä käyden ja lapsia hoitaen. Ja mikä oli kiitos tästä? Kun sitten oli minun vuoroni viimeistellä vaativa tutkinto kasaan niin vaimo alkoi itkeä ettei halua käydä töissä ja erohan siitä sitten tuli. Onneksi sittemmin sain tutkinnon kasaan ja jos joku esim. humanistisen tai valtiotieteellisen alan opiskelija tulee itkemään opiskelujen vaativuudesta niin hymyilen vaa
n ivallisesti enkä vastaa mitään.
Ei tainnut olla kovin vaativa tutkinto kun ei kunnon tilipussia tuonut. Muuten olisit kyennyt elättämään perheesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehellä ole velvollisuutta tukea ap:n opiskelua. Ehkä mies ajattelee, että ap jättää hänet saatuaan paremman työn tai että ap ei kuitenkaan saa parempaa työtä opiskelun jälkeenkään. Tai ehkä ajattelee, että nyt ei ole hyvä aika, kun lapset on pieniä. Ei voi tietää, mutta miehen ei olisi tietenkään pitänyt alunperin luvata tukea. Vähän hölmöä tietysti mieheltä pelätä, että ap jättää tulevaisuudessa, kun eihän ap nyt tässäkään tilanteessa tyytyväinen ole.
Jos aloittaja on miehensä kanssa naimisissa, avioliiton myötä mies on elatusvelvollinen.
Onko vika siinä ettet ymmärrä lukemaasi vai etkö ylipäätään vain osaa lukea. Heillähän tilanne on se, että AP:n puoliso on kaatanut koko perheen ap:n niskaan. Ei sekään oikein ole.