Onko aktiivimallin hinnasta tulossa selvityksiä?
Vai onko tullut jo? Kelan 8 miljoonaa on kaikilla tiedossa, mutta onko näitä kustannusarvioita koottu jossakin yhteen?
Tietenkin kaikki kulut varmistuvat vasta myöhemmin, mutta millaiset kustannusarviot ennen lain säätämistä tehtiin?
Kommentit (51)
Onko jollain antaa linkkiä? Eivähän nuo arviot mitään salaisia ole. Kai ne nyt sentään tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän huhtikuussa ole sellainen kaaos, että ei ole ennen nähty. Nyt jo Kelan maksama työttömyyspäiväraha viivästyi 4 päivää, kun ilmoitin aktiivimallin mukaiset päivät ilmoitukseeni. Saa nähdä, mikä katastrofi on huhtikuussa edessä, kun hakemuksia aletaan tarkastella aktiivimallin vuoksi. Hintalappua ei edes uskalla arvioida.
Mutta onhan nuo kai sentään huomioitu lakia valmistellessa, vaikka muuten tehtiinkin kaikki päin...
Varmasti laskua piisaa. Mielenosoituksen ja sen tukilakkojenkin hinta pitää laskea mukaan.
Mutta byrokratia tulee maksamaan eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän huhtikuussa ole sellainen kaaos, että ei ole ennen nähty. Nyt jo Kelan maksama työttömyyspäiväraha viivästyi 4 päivää, kun ilmoitin aktiivimallin mukaiset päivät ilmoitukseeni. Saa nähdä, mikä katastrofi on huhtikuussa edessä, kun hakemuksia aletaan tarkastella aktiivimallin vuoksi. Hintalappua ei edes uskalla arvioida.
Mutta onhan nuo kai sentään huomioitu lakia valmistellessa, vaikka muuten tehtiinkin kaikki päin...
No en kyllä jaksa uskoa että on huomioitu. Muistatteko mitä kävi kun toimeentulotuki siirrettiin sossulta Kelalle? Tästä varmaan tulee samanlainen farssi ja kustannukset vain kasvaa entisestään.
Mutta kai joku taho on edes nyt alkuvuodesta arvioita tehnyt? Vai eikö?
Olen varma että laskusta tulee tähtitieteellinen, mutta hallitus yrittää peittää ja vääristää laskelmat.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti laskua piisaa. Mielenosoituksen ja sen tukilakkojenkin hinta pitää laskea mukaan.
Mutta byrokratia tulee maksamaan eniten.
EK:n mukaan lakot maksoivat yrityksille tappioina 120 miljoonaa. Kuluihin mukaan vaan.
Mitäs väliä sillä on paljonko tuo lysti maksaa, pääasia että saadaan työttömiä vähän kiusattua ja tukea pari euroa pois.
Eihän se nyt millään käy, että työtön saa vaan työttömyyskorvauksen entiseen tapaan.
Työssäkäyvät ei halua "elättää työttömiä joten ihan oikein että tukea pienennetään" mutta työssäkäyviä ei haittaa yhtään että heidän verorahojaan palaa tuohon aktiivimalliin ties kuinka paljon enemmän.
Mieluummin maksaa itse satasen kun antaa työttömälle vitosen.
En ymmärrä yhtään, kuinka Kokoomus-hallitus sösselöi näin. Olen aina luullut, että Kokoomus olisi puolueista se tarkka rahankäyttäjä, joka ei halua velkaantua. Sylettää tämä nykyinen nappula-kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs väliä sillä on paljonko tuo lysti maksaa, pääasia että saadaan työttömiä vähän kiusattua ja tukea pari euroa pois.
Eihän se nyt millään käy, että työtön saa vaan työttömyyskorvauksen entiseen tapaan.
Työssäkäyvät ei halua "elättää työttömiä joten ihan oikein että tukea pienennetään" mutta työssäkäyviä ei haittaa yhtään että heidän verorahojaan palaa tuohon aktiivimalliin ties kuinka paljon enemmän.
Mieluummin maksaa itse satasen kun antaa työttömälle vitosen.
Taidat ikävä kyllä olla oikeassa.
Ei tosta mitään rehellistä loppulaskelmaa julkisteta. Toivovat vaan, että käsittelyn jälkeen saavat lakaistua koko paskan hiljaa maton alle ja unohtaa koko tämän hetkisen mallin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosta mitään rehellistä loppulaskelmaa julkisteta. Toivovat vaan, että käsittelyn jälkeen saavat lakaistua koko paskan hiljaa maton alle ja unohtaa koko tämän hetkisen mallin.
No kai mediakin meillä jotakin osaa? Tai oppositiopuolueet?
Aika jännää, että kaikissa aktiivimalli ketjuissa on työssäkäyvät olleet huutamassa, että "ihan oikein, minä en veroja maksa sen takia että joku saa lusmuilla kotonansa, kaikki tuet pois vaan, ihan tarpeeks teitä loisia on tullu elätettyä, tienatkaa omat rahanne tai olkaa syömättä jos työ ei maistu"
Nyt ei näy, eikä kuulu yhtään veronmaksajaa, ilmeisesti aktiivimallia siis mielellään rahoitetaan? Vaikka se taatusti tulee kalliimmaksi kun ns normaalit työttömyystuet.
Mua ainakin työssäkäyvänä kiinnostaa paljonko tuo lysti maksaa, mutta mieluummin siis maksettaisi tuet kuten ennenkin, mutta kun eihän multa kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai mediakin meillä jotakin osaa? Tai oppositiopuolueet?
Osaako? Vähän on mennyt usko varsinkin mediaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän se malli nyt sit toimii... Mulle soitti työkkäristä eilen nainen ja kyseli kaikenlaista. Ootko ettiny töitä. Olen todellakin ja muuta sellaista.... Sitten sano että soittelevat uudelleen kesäkuussa ja kirjaa nyt ylös että etsin töitä normaalisti. Oliks se nyt tossa se, ettei leikata rahoja, kun olen niin sanotusti aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan hallitus kertomaan koskaan koko sotkun hintaa, vai jääkö sekin jonkun Saku Timosen tehtäväksi? Ja sitten taas Kokoomuksen puoluetoimistolta alkaa lähteä vaiennusvaatimuksia apu-lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se aktiivimalli jatku ja jatku, ellei sitä lakkauteta.
Eli tarkoitatko koko ensi vuoden kuluja?
Farssiksi koko asia on menossa lähinnä siitä syystä, että perustuslailliseen sopimusvapauteen yritetään puuttua tai vaikuttaa tällä aktiivimalli -systeemillä.
Sopimusvapaus on tässä maassa lopulta se ainoa ja VIIMEINEN takalaita huolehtimaan siitä, että valtion hallinto ei ala elämään ylitse varojen, eikä myöskään ala siis omavaltaiseksi.
Sopimusvapauden tarkoitus on se, että sopimukset tehdään aina markkinoilla, jossa siis sopimusta hyväksymässä on sekä ostaja että myyjä. Jos hyväksyttävää sopimusta ei saada aikaan molemminpuolin, silloin sopimuksia ei synny.
Ja valtion tehtävä EI OLE hypätä em sopimuspöytiin Kummisetämäisesti rangaistuksiensa ja hevosenpäidensä kera.
Valtion tehtävä ON ohjata taloutta eli toimintaympäristöä, siihen kuuluu verotus, sääntelyt, lainsäädännöt, menoleikkaukset, kaikenlaiset investointien ja työn kysynnän kasvuun johtavat toimet yms.
Tässä on kysymys ISOISTA periaatteellisista kysymyksistä, joihin mahdollisesti aktiivimallilla ollaan nyt sörkkimässä. Rahasummat ja 4,65 prosentit on ihan sivuseikka, kun kyse on sopimusvapauden toteutumisesta, se on jokaisen kansalaisen oikeus kuitenkin tehdä itse omat päätöksensä ja sopimuksensa markkinoilla, mihin ottaa osaa ja mihin ei ota osaa. Valtio ei voi tulla huutelemaan kenellekään että hei nyt sun on tehtävä tämä huono sopimus, jotta saataisiin meiän hienoille virkamiehille noi paremmat sopimukset.
Eheiiiiii ei sinnepäinkään.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän se malli nyt sit toimii... Mulle soitti työkkäristä eilen nainen ja kyseli kaikenlaista. Ootko ettiny töitä. Olen todellakin ja muuta sellaista.... Sitten sano että soittelevat uudelleen kesäkuussa ja kirjaa nyt ylös että etsin töitä normaalisti. Oliks se nyt tossa se, ettei leikata rahoja, kun olen niin sanotusti aktiivinen.
No ei se riitä. Kurssille pitäisi mennä ja sitten toivoa, että lainsoveltamisohjearvonnassa tärppäisi ja kurssi hyväksyttäisiin aktiivitoimeksi.