Poliisi sai lapseni tänään itkemään
Tosi mukava ja kiva matka oli takana, oltiin oltu viisi yötä Espanjassa. Kyseessä oli 4-vuotiaan ensimmäinen ulkomaan matka, ja tyttö oli tosi hyvällä tuulella, kun palasimme Suomeen. Kävelimme normaalisti laukkuhihnalta terminaaliin, ja matkalla seinän vierustalla seisoi poliisi (tai mikä tullimies nyt olikaan) koiran kanssa, ilmeisesti huumeita varten päivystämässä.
Kun tyttäreni käveli meidän kanssa heidän ohi, koira kurkotti nuuhkimaan vähän. Tyttö pysähtyi iloisena, hän pitää koirista, ja ojensi kätensä koiran nuuhkittavaksi, niinkuin hänelle on opetettu vieraiden koirien kanssa toimittavan. Olin juuri sanomassa lapselleni, että jatketaan matkaa ja annetaan koiran työskennellä rauhassa (en siis siinä ihmisvilinässä heti huomannut, että tyttö oli pysähtynyt koiran luokse), kun koiran ohjaaja ärjäisi todella vihaisesti, että "älä koske siihen koiraan!". Tyttäreni pelästyi ja alkoi itkeä, kun vieras mies, vieläpä poliisi, alkaa aggressiivisesti läksyttää, kun hän ei edes itse tiennyt tehneensä mitään pahaa.
Tyttö itki koko matkan autolle ja ison osan matkasta kotiin. Koitettiin selittää hänelle, että poliisi on kiireinen ja että poliisikoiriin ei saa koskea. Tyttö on muutenkin todella herkkä, saattaa alkaa itkeä jo siitä, jos me vanhemmat puhumme yhtään tiukemmin. Niin tämä varmasti tulee pyörimään mielessä vielä monta päivää.
Minusta poliisi toimi tässä väärin. Ymmärrän kyllä, että poliisikoiria ei saa mennä koskemaan, mutta onko mitään järkevää syytä, miksei pienelle lapselle voi puhua vähän pehmeämmin sen sijaan että korottaa heti äänensä?
Kommentit (246)
Joskus ei vaan ole aikaa puhua nätisti ja rauhallisesti. Minä oon ärähtänyt aika tehokkaasti omalle muksulle, kun se juoksi kohti vilkasliikenteistä tietä. Paheksuva katseita sain ja muksu itki hillittömästi, mutta säilyipähän hengissä.
"Huvitun ajatuksesta, koska oma koirani ei osoittaisi minkäänlaista mielenkiintoa muksuasi kohtaan..Akita kyseessä."
Juuri niin. Tässä keskustelussahan oleellisinta on se, mikä koira sinulla on ja mitä se tekisi missäkin tilanteessa.
Tai sitten ei?
Miksi ihmeessä ap opettaa lastaan vaarallisella metodilla "Tyttö pysähtyi iloisena, hän pitää koirista, ja ojensi kätensä koiran nuuhkittavaksi, niinkuin hänelle on opetettu vieraiden koirien kanssa toimittavan"
Vieraalle koiralle ei missään nimessä mennä työntämään kättä! aina ensin kysytään omistajalta, että saako koiraa silittää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ap opettaa lastaan vaarallisella metodilla "Tyttö pysähtyi iloisena, hän pitää koirista, ja ojensi kätensä koiran nuuhkittavaksi, niinkuin hänelle on opetettu vieraiden koirien kanssa toimittavan"
Vieraalle koiralle ei missään nimessä mennä työntämään kättä! aina ensin kysytään omistajalta, että saako koiraa silittää!
No jos nyt olisit vaikka lukenut ketjusta pari viestiä ennen kommentointia, oppisit että Ap on opettanut näin, että ensin kysytään lupa omistajalta ja sen jälkeen koiran annetaan haistella ennen silittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt olisit vaikka lukenut ketjusta pari viestiä ennen kommentointia, oppisit että Ap on opettanut näin, että ensin kysytään lupa omistajalta ja sen jälkeen koiran annetaan haistella ennen silittämistä.
Kenellä täällä nyt on aikaa ruveta koko ketjua käymään läpi, on muutakin tekemistä. Eiköhän ap:n olisi kannattanut noinkin merkittävä asia laittaa ihan aloitukseensa, eikä kertoa siinä asiaansa ihan väärin!
Meillä lapset tykkää eläimistä; mutta tietävät, että vieraisiin koiriin tai mihin tahansa eläimiin tulee suhtautua välinpitämättömästi. Kävellä ohitustilanteessa ohi niin kuin ei huomaisikaan. Ei todellakaan ole opetettu, että pitää kaiken maailman koiria silitellä.
Lentokentällä pidetään koko ajan kädestä kiinni niin kuin muuallakin ihmisvilinässä.
Sinne olisi saattanut ihan hyvin huomion herpaannuttua koiralla päästä ties mikä huumeheppu lasteineen seulan läpi.
Vika ei ole koirassa, ei poliisissa, ei tytössä. Vika löytyy tällä kertaa kaikin puolin äidistä.
No on kyllä herkkä 4-vuotias jos tuosta itkee vielä PITKÄÄN tapahtuman jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä paitsi aika iso osa lapsista (ja aikuisistakin) ei tosiaankaan tunnu tottelevan mitään lepertelyä vaan todellakin vaativat napakan käskyn, jotta lopettavat välittömästi tekemisensä.
Tämä on totta. Olen baarissa töissä, ja portsari aloittaa paikan "tyhjentämisen" ilmoitusluontoisella äänensävyllä siinä vartti pilkun jälkeen. Kuitenkin on aina näitä, jotka tajuavat klo 2:59 (baari menee kiinni klo 3:00) että pitää käydä vessassa. Tai pitää tilata taksi, mutta sitähän ei voi ulkona tehdä. Portsari on käynyt sanomassa 9 kertaa, että pitää poistua, ja sitten ihmetellään 10. kerran kohdalla että miksi portsari huutaa.
Onkohan jo se a) koira jo lopetettu, b) "poliisi" erotettu ja c) pentu lakannut parkumasta?
Ihme itkupilli lapses kyllä on. Onko mahdollisesti vielä Felony Martybitzin fani?
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Minä olen opettanut omalle jälkikasvulleni että edes perheen omiin koiriin ei kosketa ilman että kysytään lupaa. Koiralla on oikeus olla perheessä rauhassa lapselta, eikä koira ole lapsen leikkikalu. Tämän kun opettaa jo kotona näin, ei ole mitään ongelmaa vieraidenkaan koirien kanssa. Koirien kanssa touhutaan vasta sen jälkeen kun ikä mahdollistaa asiallisen käytöksen koirien kanssa.
en oo ikinä koskenut luvatta koiriin.
Kun tutustun uuteen koiraan..seison sivuttain..anna haistella ja tutusta..
sit se käsihaistelu ..sit vasta ropsutus.
Koira saa päättää haluukoKoiran elekieltä ja käytöstä sinä ei juuri ymmärrä. Miksi annat epävarmuudesta ja pelosta kertovia singnaaleja koiralle? Haluatko että koira ryhtyy astumaan sinua seuraavaksi? Minä seison aina kohtisuoraan koiraa kohti ja itse kutsun koiran luokseni. Vieras eikä tuttukaan koira koira ei tule tökkimään ja hyppimään minua vasten ilman minun lupaani. Minä osoitan elekielellä koiralle aina että sinä olet koira, minä olen ihminen ja täällä mennään minun tavallani ja minun ehdoillani, ei sinun.
Ilmankos kavereiden koirat aina panee mua jalkaan...;)
En suutu ..tää on ihan totta
Aion silti jatkossakin kunnioittaa vieraiden koirien elintilaa.
Hyppää intiassa rantakoiran eteen ja katso sitä silmiin..puree sua välittömästi pers..seen ..kokeilepa
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä
Jokainen ihminen joka huutaa toisen lapselle on huonosti käyttäytyvä juntti.
Pieni lapsi voi vahingossa esim rikkoa jotain, mutta se EI OLE LAPSEN SYY.
LAPSET ovat VIATTOMIA ja itse puhun lapselleni aina rauhalliseti ja lempeästi .
POLIISI ei saa käyttää asemaansa väärin HUUTAMALLA PIENILLE LAPSILLE!
sitäpaitsi ison koiran omistajan tulee vetää koira POIS jos pieni lapsi lähestyy.
LAPSI ei ole VASTUUSSA teoistaantoivottavasti asia selveni
No kasvata vaan se muksus pumpulissa. Toki lapset on erilaisia, mutta mä olin tarhaikäisenä sellainen jääräpää joka ei uskonut ennenkuin sanottiin todella tiukasti. Rauhallinen ja lempeä puhe harvoin tehosi. No itkuhan siinä saattoi tulla, lapsena olin herkkä mutta en enää aikuisena, kiitos vanhemmilleni jotka osasivat oikean tilanteen tullen sanoa napakasti.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen äiti päästää väkijoukossa 4 vuotiaan pois silmistään ja kosketusetäisyyttä pidemmälle. Normaali vanhempi pitää kyllä tiukasti kädestä kiinni. Tää on provo.
Samaa mieltä. En voisi ajatellakaan että laskisin oman nelivuotiaani pois silmistä ihmisvilinässä. Ymmärrän kyllä että yksin liikkuessa lasten kanssa on haastavaa, mutta jos molemmat vanhemmat on paikalla niin toinen odottaa laukut ja toinen on lasten kanssa. Tai sitten vaihtoehtoisesti pongataan sitä omaa laukkua yhdessä tenavien kanssa. Ja sitten tuo vieraiden koirien lähestyminen, missään nimessä ei saa lapselle opettaa että mennään kättä työntämään koiran haisteltavaksi. Ihan tautisen järjetöntä tuollainen. Kyllä se koira halutessaan haistelee tenavaa vaikka kintuista. Ensinnäkin ikinä ei voi tietää mitä nelivuotias (ja vielä vanhempikin lapsi) muistaa ohjeista / säännöistä tai ylipäätään saa päähänsä. Jos opetat jotain tuollaista että käsi työnnetään koiran nokan eteen, niin kerjää vaikeuksia.
Mutta sekin on kyllä sanottava (vaikka tämä ap:n tapaus lienee mielikuvitusta koko juttu), että osa virka-asuisista rajavartijoista, poliiseista ja esim. ensiapuhenkilöstöstä on todella paskantärkeitä. Tavallaan se auktoriteetin ja tilan haltuun ottaminen ei heillä tule vielä luontevasti, vaan sitä yritetään hakea sellaisella "ylijämyllä" asenteella, jossa on sitten ok huutaa nelivuotiaalle. Ja tämän sanon ihan lainkuuliaisena kansalaisena, ihan ammattini puolesta joudun olemaan tekemisissä kyseisten ammattikuntien edustajien kanssa. Tosin joutuvathan he näkemään kaikenlaista tallaajaa, mikä osaltaan vaikuttaa asenteeseen, mutta suhteellisuudentajua joskus silti toivoisi. Ja joillakin virka-asuisilla taas se auktoriteetti on luonnostaan, ei heidän tarvitse olla töykeitä ihmisille tai karjua pikkulapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi vielä kotimatkallakin on tuota asiaa itkenyt, niin jotain vikaa täytyy lapsessa olla. Ei 4-vuotias itke noin kauaa pientä säikähdystä.
Viisi päivää vieraassa maassa, paljonko nukkunut, onko edes ruoka ollut tuttua, kaikki muukin tietysti pelottaa. Jonotukset lähtökentällä, ryntäys koneeseen, nousu, lento, lasku, kuinka hyvin korvien paineentasauksesta huolehdittu. Ryntäys koneesta, matkatavarojen jonotus hihnalla, kaiken lisäksi tämä koirajuttu, väsyneenä lapsi ei muistanut miten toimia ja sitten tajuaa että koira olisi voinut purra. Viranomainenkin pelästyi ja huusi, kotona ei ole kenties koskaan korotettu ääntä vaikka lapsi olisi tehnyt mitä vain.
Normaalikin lapsi voi itkeä pitkään tämän jälkeen. Lasta ei voi syyttää tästä.
Aikuisen pitäisi ymmärtää vastuunsa eikä syyttää kaikesta aina jotain toista.
Suomeen paluu on aina ankeaa. Ensinmäinen ankeuttaja on heti kentällä vastassa. Näin minullekin käy aina.
Itse olen muutamaan otteeseen joutunut korottamaan ääntä lapselle kun on lähtenyt ryntäämään mun koiria päin. Pari kantavalla äänellä sanottua kieltoa ei ole tehonnut niin pakko siinä on ääni korottaa ja sanoa kovasti. Mun koirat on kuitenkin kilttejä, mutta lapsiin tottumattomia (lähipiirissä nuorin lapsi on 15v..), ja näin laumanjohtajanasemassa minun vastuullani on ettei koirani saa epämukavia kokemuksia lapsista, enkä tietenkään voi olla 100% varma kuinka ELÄIN käyttäytyy sille itselleen uhkaavaksi kokemassaan tilanteessa (ilosta kiljuva ja huutava pieni ihminen juoksee kädet ilmassa heiluen ja koiraa silmiin tuijottaen kohti kun koira itse on kytkettynä hihnaan eikä näin ollen pääse pakenemaan).
Tulli-, rajavartija- tai poliisikoira mikä lie nyt olikaan kyseessä, reagoi hyvin vahvasti ihmisten käytökseen, äkkiä nappaa kiinni jos kokee olevansa uhattuna (näitä koiria kun ei kouluteta olemaan ystävällisiä kotisessejä työtehtävissä vieraan ihmisen lähestyessä), siksi erittäin hyvä että komennetaan lähestyvää ihmistä kovasti heti lopettamaan käytöksensä, todella monelle kun ei ekalla mene läpi niinkuin alussa oman kokemukseni lapsista kerroin. Enkä nyt tarkoita että koira olisi kokenut välttämättä tuon kädenojennuksen uhkaavana, vaan eläin on aina eläin, sen aivoituksia nyt ei vaan aina voi ennustaa, varsinkin kun koira on töissä ja aistit viritettyinä.
Ja kuten joku tuolla jo mainitsikin, niin myös lapsia käytetään huumekuriireina/hämäämään työntekijöitä. Tai koiranohjaaja on tietoinen mahdollisesta kuorman salakuljetuksesta ja odottaa koiran merkkiä kuumeisesti ja siihen tulee lapsi häiritsemään koiraa ja vie myös ihmisen huomion massasta niin aijai.
Kunnollinen tullimies pyysi nurkuen passia.
Et sinä ulkoapäin voi tietää onko koira kiltti tai jos on "kiltin" näköinen, saattaa se silti olla aggressiivinen.
Yhdellä tutulla on söpö pikku villakoira joka jostain syystä ei tykkää tuntemattomista lapsista yhtään ja yrittää aina yhtäkkiä purra ohikulkevia lapsia! Sen kanssa pitääkin olla tosi tarkkana lenkillä, isompi koira jos olisi niin varmaan olis jouduttu lopettamaan.
Ei todellakaan kannata opettaa mitään kättä ojentelemaan vieraille koirille. 
Öööö no varmaan aika monikin poliisi saa joka päivä lapsen. Ketäpä ei oman lapsen saaminen herkistäisi?