Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen? Miksi?

Vierailija
11.02.2018 |

?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että on molempia, en ainakaan haluaisi natsisaksaa, joka ei siedä erilaisuutta.

Kyllä erilaisuutta on hyvä sietää, mutta ei siinäkään pidä mennä äärimmäisyyksiin.

Ei sentään mitään j*tku tai n*kru juttuja tartte sietää.

Vierailija
82/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuoden eniten tienanneet suomalaiset työskentelee pelialalla, meniköhän paljon luonnonvaroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pro-market vasemmistolainen. Kannatan ehdottomasti vasemmistolaisia arvoja; tasa-arvoa, työläisten oikeuksia ja ajattelen, että tuotantovälineiden yksityisomistukseen perustuva kapitalismi on monesti huono tapa jakamaan valtaa, rahaa ja arvostusta sen perusteella, mihin kukin on oikeutettu omien meriittiensä perusteella. Kapitalismissa on sisäänrakennettuna ristiriitoja, jotka eivät palvele ihmiskunnan tulevaisuutta tai ihmisryhmien/luokkien välistä yhteistyötä. Kannatan tuotantovälineiden demokraattista yhteisomistusta, hieman UK Laborin Jeremy Corbynin mallin tai lainvalmistelun mukaisesti (right of first refusal). 

Toisaalta olen todella pettynyt Suomen vasemmiston änkyrämäisyyteen, muutosvastaisuuteen ja markkinavastaisuuteen. Markkinatalous toimii erittäin tehokkaasti, kun markkinaosapuolet ovat tasavertaisessa asemassa eli pystyvät kilpailulla tuottamaan laadukkaita tuotteita edullisesti. Markkinatalous on myös ollut 32 kertaa tehokkaampi voima kuin demokratia rauhan ja turvallisuuden takaamisessa valtioiden välillä (vapaakauppa pakottanut yhteistyöhön, ei tarvetta sotaan ja luonnonvarojen varastamiseen).

Olen periaatteessa samaa mieltä monien oikeistolaisten ehdotuksista, jotka liittyvät talouteen, mutta ne eivät vain mielestäni ole toteutumiskelpoisia nykyisen tuotantojärjestelmän alla. Esim. minimipalkka: on totta, että korkea minimipalkka on haitallista, sillä se rajaa pois alhaisen tuottavuuden kyvyillä varustetut työnhakijat pois. Mutta työläisten demokraattisissa työpaikoissa ei edes tarvittaisi minimipalkkaa tai työehtosopimuksia, koska työntekijät itse päättäisivät demokraattisesti sen, minkä suuruinen palkka on hyväksyttävä kunkin työntekijän tuottavuus huomioiden.  

Vierailija
84/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestin persuja viime eduskuntavaaleissa. Ensi vaaleissa en äänestä, koska hallituksessa ovat osoittaneet äärioikeistolaista politiikkaa.

Vasemmistoon olen kallellani. Heikommista on huolehdittava.

Jokaisen ihmisen ihmisarvoa on puolustettava ja edistettävä yhdenvertaisuutta.

Ihminen on kaiken mitta. Koska globalisaatio, markkinatalous ja vapaa kauppa johtavat vain muutamien rikastumiseen ja mm. lapsityövoiman käyttöön ja verojenkiertoon, tulen loppuelämäni aikana vastustamaan näitä ilmiöitä parhaani mukaan.

Kai tajuat, ettei ihmiset ole yhdenarvoisia? Ei ainakaan mitä tulee rahalliseen menestykseen/rahan saamiseen. Vai väitätkö, että 80 ÄÖ:n omaavan siivoojan tulisi olla samanarvoinen rahallisesti kuin 140 ÄÖ:n omaava lääkäri, juristi, johtaja tai muussa vastaavassa tehtävässä toimivan. Järki käteen hoi, se että olet elossa ja olemassa ei oikeuta sua rahallisesti yhtään mihinkään. 

Vierailija
85/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut maltillisesti vasemmalle suuntautunut ymmärtäen joitakin oikeistonkin näkemyksiä. Nyt tämän riistohallitusjunttien sekoilua seuratessa käännyn vasemmalle ainakin niin kauan kun tulee seuraavat vaalit. Maltillisen oikeiston ja vasemmiston sopivalla yhteistyöllä voisi tulla jotain parempaa jälkeä. Tärkeätä on kaikkien ihmisten kunnioitus.

Vierailija
86/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestin persuja viime eduskuntavaaleissa. Ensi vaaleissa en äänestä, koska hallituksessa ovat osoittaneet äärioikeistolaista politiikkaa.

Ihminen on kaiken mitta. Koska globalisaatio, markkinatalous ja vapaa kauppa johtavat vain muutamien rikastumiseen ja mm. lapsityövoiman käyttöön ja verojenkiertoon, tulen loppuelämäni aikana vastustamaan näitä ilmiöitä parhaani mukaan.

Kai tajuat, ettei ihmiset ole yhdenarvoisia? Ei ainakaan mitä tulee rahalliseen menestykseen/rahan saamiseen. Vai väitätkö, että 80 ÄÖ:n omaavan siivoojan tulisi olla samanarvoinen rahallisesti kuin 140 ÄÖ:n omaava lääkäri, juristi, johtaja tai muussa vastaavassa tehtävässä toimivan. Järki käteen hoi, se että olet elossa ja olemassa ei oikeuta sua rahallisesti yhtään mihinkään. 

Sinä olet henkisesti sairas. Lahtari luonteeltasi.

Vierailija
87/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sekä että.

Kannatan suurempia palkkaeroaja, sillä kyllä menestyvien ja ahkerien ihmisten tulee voida ansaita työllään enemmän kuin laiskojen ja osaamattomien.

Toisaalta olen sitä mieltä että hyvin menestyvien tulee auttaa (tulonsiirroilla) niitä, jotka eivät tunnu pärjäävään omin avauin. Kannatan esimerkiksi perustuloa.

Äänestä useinmiten demareita, he kun ovat tavallaan vasemmistoporvaripuolue.

Vierailija
88/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämässä menestyminen ole älykkyysödemmästä kiinni, kuten väität. Simpanssikin pärjää esimerkiksi sijoittajana, kun saa riittävän alkupääoman käyttöönsä. Menestyminen on yleenäsä seurausta hyvistä lähtökohdista, hyvästä tuurista ja jotain menestyjien luonteenpiirteitä pitää nostaa esille, niin niitä ovat on röyhkeys ja oman edun tavoittelu. Usein hieman tyhmä pärjää paremmin, koska tyhememmät ovat häikäilemättömämpiä kuin älyköt.

Vierailija
89/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä väliltä. Keskustaa en voisi kuitenkaan äänestää, sillä ovat jämähtäneet 1800-luvulle ja nykyinen pj on oikeasti kokoomuslainen. 

Vierailija
90/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolainen, jos noista pitää valita. Mutta mielestäni yrittäminen pitäisi tehdä helpommaksi.

Kannatan tasa-arvoista yhteiskuntaa, jossa jokaisella lapsella olisi samat mahdollisuudet kouluttautua ja harrastaa. Tasapainoisista ja reilussa yhteiskunnassa elävistä lapsista kasvaa reiluja aikuisia.

Ihmisen arvon mittarina ei saa olla taloudellinen tuottavuus. Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Kun tuloerot pysyvät kohtuullisina, kaikille riittää ja kenelläkään eri ole liikaa. Ei saa olla tuurista kiinni päätyykö menestyneeksi vai katuojaan. Ahkeruudesta tulee palkita, epäonnistumisista ei rankaista. Ahneutta ei pidä hyväksyä.

Väitätkö, ettei suomessa jokainen voi kouluttautua mikäli on haluja ja kykyjä? Tiedän köyhistä perheistä tulleita, jotka ovat kouluttauneet korkealle, mutta tuo vaatii halua, työtä ja kykyjä tehdä se. Elintaso ei tule kuin manulle illallinen, se vaatii kovaa työtä.

Joskus kultaisella 80-luvulla tämä oli mahdollista. 90-luvun laman aikaan alettiin juustohöylätä lapsilta ja nuorilta. Tämä jatkuu edelleen. Nykyään jopa lukion käyminen voi olla perheelle liian suuri kuluerä.

Perheen köyhyys ei välttämättä ole este menestymiselle, jos muu turvallisuudentunne ja itsetunto on kunnossa. Minun ihanneyhteiskunnassani satsataan lapsiin ja nuoriin siten, että oirehtiva ja kärsivä saa tukea. Näin hän voi vaikeuksista huolimatta kasvaa tasapainoiseksi ja menestyä. Nyky-Suomessa on leikattu resursseja mm. koulutuksesta ja päivähoidosta. Liian pienet resurssit aiheuttavat kärsimystä, kärsivä / oirehtiva ei saa riittävästi tukea. Lapsia ja nuoria sairastuu masennukseen, siitä on vaikea ponnistaa, vaikka olisi lahjakas ja ahkera.

Mielestäni aloituksessa kysyttiin olenko vasemmistolainen vai oikeistolainern. Siinä ei pyydetty kommenttia Suomen nykytilaan. Jos näistä kahdesta pitää valita, olen vasemmistolainen. En kuitenkaan ole rakentamassa kommunismia. Jotain siltä väliltä on paras vaihtoehto. Kuten Suomessa pitkään olikin. Nyt oikeiston ollessa vallassa näkyy, miten köyhältä ja heikolta leikataan. Annetaan rahan valua veroparatiiseihin. Ei oikeastaan piitata tavallisesta ihmisestä tuon taivaallista, paitsi työvoimana. Tässä ajassa äänestän vasemmistoa vastapainoksi häikäilemättömyydelle.

Vierailija
91/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalidemokraatti, mutta en ole koskaan äänestänyt SDP:tä. Eli hieman oikeistolainen sekä vasemmistolainen. Suomalaista äänestäjää ajaa keskimäärin verenhimo ja kateus. Puolueet tietysti tarttuvat tähän saadakseen kannatusta.

Olen vasemmistolainen siinä mielessä, että niin kauan kun yhteiskunta kohdistaa veronkantoa yksilöihin on yhteiskunnan myös tarjottava sille jotain vastinetta. Vastaavasti oikeistolainen siinä mielessä, että yhteiskunnan kuuluisi tasoittaa esteitä jotka rajoittavat yksilön mahdollisuutta oman elämän toteuttamiseen.

Vierailija
92/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolainen, jos noista pitää valita. Mutta mielestäni yrittäminen pitäisi tehdä helpommaksi.

Kannatan tasa-arvoista yhteiskuntaa, jossa jokaisella lapsella olisi samat mahdollisuudet kouluttautua ja harrastaa. Tasapainoisista ja reilussa yhteiskunnassa elävistä lapsista kasvaa reiluja aikuisia.

Ihmisen arvon mittarina ei saa olla taloudellinen tuottavuus. Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Kun tuloerot pysyvät kohtuullisina, kaikille riittää ja kenelläkään eri ole liikaa. Ei saa olla tuurista kiinni päätyykö menestyneeksi vai katuojaan. Ahkeruudesta tulee palkita, epäonnistumisista ei rankaista. Ahneutta ei pidä hyväksyä.

Väitätkö, ettei suomessa jokainen voi kouluttautua mikäli on haluja ja kykyjä? Tiedän köyhistä perheistä tulleita, jotka ovat kouluttauneet korkealle, mutta tuo vaatii halua, työtä ja kykyjä tehdä se. Elintaso ei tule kuin manulle illallinen, se vaatii kovaa työtä.

Nyt oikeiston ollessa vallassa näkyy, miten köyhältä ja heikolta leikataan. Annetaan rahan valua veroparatiiseihin.

Tämä on vasemmiston tuoma ongelma. Suomessa yrittäminen ei ole kannattavaa mahdottoman verotuksen vuoksi. Ulkomaalaiset eivät halua tuoda tuotantoa tänne ja suomalaiset joutuvat keinottelemaan verojaan muihin maihin. Mielummin palkkaisin 10 uutta työntekijää kuin maksaisin aivan päättömiä summia veroja, mutta tämä ei aikanaan nyt ole mahdollista.

Vierailija
93/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen. Vasemmisto ei ole toiminut missään. Pidän vasemmistolaisia lapsellisina.

Mielummin vaikka lapsellinen sitten kuin pohjattoman ahne ja itsekäs.

Tämä. Koomisinta on se, että tuntemani oikeistolaiset ne vasta lapsellisilta vaikuttavatkin sen "minäminäminä ja vain minun oikeudet" -asenteensa kanssa. Ymmärrän sen kehittymättömältä lapselta, mutta en aikuiselta.

Kokoomushan tunnetusti on "minä"-puolue, ei koskaan "me".

https://fi.wikiquote.org/wiki/Taru_Tujunen

Vierailija
94/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄÖ, tarkoititko ÄO? Typerys. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämässä menestyminen ole älykkyysödemmästä kiinni, kuten väität. Simpanssikin pärjää esimerkiksi sijoittajana, kun saa riittävän alkupääoman käyttöönsä. Menestyminen on yleenäsä seurausta hyvistä lähtökohdista, hyvästä tuurista ja jotain menestyjien luonteenpiirteitä pitää nostaa esille, niin niitä ovat on röyhkeys ja oman edun tavoittelu. Usein hieman tyhmä pärjää paremmin, koska tyhememmät ovat häikäilemättömämpiä kuin älyköt.

Kirjoitat hyvin ja totta. Tuota sijoittamistahan on tutkittukin ja todettu, että apina sijoittaa yhtä hyvin kuin geelitukat. Joku on myös sanonut osakesijoittamisesta, että sama kun heittäisi tikkaa side silmillä.

Vierailija
95/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeistoilainen, yrittäjä, teen pitkää päivää ja pärjään pk-yrittäjäksi hyvin. Työtunnit kun ottaa huomioon niin eihän se tuntipalkka ole päätä huimaava, mutta saan tehdä itselleni töitä. Puoluekannaltani olen oikeistolainen. En ymmärrä puoliakaan siitä itkuvirrestä mikä syntyi aktiivimallista. 

Yllätyksenä useimmille olen perustulon kannattaja jos se osataan oikein yhdistää osa-aikatyöhön. Ongelma on ollut työn kannattavuus verrattuna sosiaaliturvaan. 

Vierailija
96/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasemmistolainen, koska sukutaustani vuoksi en voi olla muuta, ja ihan tasapainon vuoksikin, koska vasemmiston kannatusta on valunut vuosien mittaan mm. vihreille ja muillekin. En tietenkään purematta niele kaikkia vasemmiston hankkeita, mutta suuret linjat ok.

Joku voisi luulla, että yrittäjänä kannattaisin ilman muuta jotain kokoomusta, mutta en voi. Oikeistolaiset arvot ovat juhlineet täällä jo ihan liian röyhkeästi ja liian kauan. Vaikuttaa siltä, kun epäonnistuneen CCCP:n konkurssin myötä moni olisi heittänyt kaikki vasemmistolaiset arvot romukoppaan. Ihmisten olisi hyvä ottaa asioista, aatteista ja käsitteistä kunnolla selvää eikä vain mutuilla.

Vierailija
97/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄÖ, tarkoititko ÄO? Typerys. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuleeko ihmisestä esim. lääkäri vai siivoaja on aika paljonkin älykkyydestä kiinni, vaikka huippuälykäskin voi tietysti haluta työskennellä siivoojana.

Lääkärit vaan pärjää rahallisestikin paljon paremmin kuin siivoojat, mikä on tietysti ihan oikein.

Vierailija
98/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensisijaisesti vihreä. Käytännössä vasemmistolainen, koska mitään uskottavaa oikeistovihreyttä ei ole vielä esitetty. En kannata kommunismia, mutta fakta on että kapitalistisella jatkuvan kasvun tavoittelulla luontoa tuhoutuu koko ajan vaan lisää ja lisää. En kuitenkaan kannata suomalaisen vasemmiston maahanmuuttopolitiikkaa. Suomi on vielä yksi viimeisiä paikkoja, joissa on paljon puhdasta luontoa, enkä haluaisi tänne yhtään enempää ihmisiä sitä pilaamaan (itsekään en aio tehdä lapsia). Turhaudun lähes joka vaaleissa, kun kunnon ehdokasta on vaikea löytää. Vihreätkin on ekologisesti aivan liian lässyjä.

Vierailija
99/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen olen. Nuorena olin vasemmistolainen, oikein kommunisti, mutta mielipiteeni muuttuivat aikuistumisen myötä. Tajusin että vasemmistolaisuuden ainoa aate on kateus, pitäisi saada rikkaitten omaisuus jakoon. Koska minut kuitenkin oli kasvatettu vastuullisuuteen, alkoi tuntua nololta ja lapsellista se jatkuva valittaminen ja herraviha.

Jaa. Minä olen vasemmistolainen. En ole itsessäni, enkä muissakaan vasureissa huomannut minkäänlaista kateutta, herravihasta puhumattakaan. Ellet sitten tarkoita herravihalla poliitikkojen oman edun ajamista valtion ja sen kansan enemmistön etujen sijaan tai valtionyhtöiden johtajien ylisuuria palkkoja ja lisäeläkkeitä.

Vierailija
100/141 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvaa kasvua tavoitteleva täyskapitalistinen järjestelmä ei vain voi toimia, sillä minkään ei ole mahdollista kasvaa loputtomasti. Luonnonvarat ovat rajalliset, joten niiden käyttöä tulisi ehdottomasti hillitä ja järkevöittää. Ihmiset ovat ihmisiä, emmekä voi tutkailla yhteis- ja ihmiskuntaa vain tuottavuuden ja hyödyllisyyden säälimättömien linssien läpi. Jos joki erottaa meitä eläimistä, se on äly ja empatia, joten pyrkikäämme kaikki toiminnallamme yhteiseen hyvään ja harmoniaan. Itsekkyys ja ahneus pois!

Ymmärtääkö nämä luonnonvaroista jankkaavat, että teknisillä innovaatioilla voidaan säästää luonnonvaroja? Ei siihen vasemmistolaisuutta tai kommunismia tarvita

Jokainen tekninen innovaatiokin kuluttaa luonnonvaroja, ei ne tyhjästä synny. Ja maailman kaikkien saastuttavien teknologioiden korvaaminen vähemmän saastuttavilla se vasta kuluttaakin luonnonvaroja. Ainoa keino säästää luontoa on yksinkertaisesti kuluttaa ja tuottaa vähemmän. Ja tietysti kaikki se mitä on pakko tuottaa, pitäisi tuottaa mahdollisimman ekologisesti.