Vanheneva äitini on alkanut tarvita yhä enemmän apua, mutta minä en ehdi!
Käyn töissä, olen oman vammaisen lapseni omaishoitaja, on toinenkin lapsi harrastuksineen ja omaa aikaakin olis kiva olla. En mitenkään ehdi juosta vielä äitini asioita, eikä hän tunnu ymmärtävän tätä lainkaan vaan loukkaantuu. Sisko asuu 200km päässä eikä välitä tilanteesta pätkääkään.
Neuvoja?
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä yksi:
- Verovähennyksen saa myös vanhempien luokse hommatusta siivousavusta. Eli se sisarus, joka ei ehdi niin usein paikan päälle voi kuitata tuon siivouslaskun ja huomioida sen verotuksessa. Ja se kaikki mitä ei pimeänä maksa, niin siitäkin verovähennykset. Jos tulee katto täyteen mummoilla ja papoilla, niin sitten kierrätätte suvussa muuten.
Mun sisaruksia mikään ei vois vähempää kiinnostaa kuin vanhuksen auttaminen yhtään mitenkään. Yksi asuu 700 km päässä ja käy kerran 2 vuodessa. Kaksi muuta asuu talvet kaukomailla, eivätkä pidä silloin mitään yhteyttä. Kesäisin käyvät kun viitsivät, mitään eivät tee.
Ja miten sen vanhuksen pakottaa muuttamaan? Mun äiti ei ottanut kuuleviin korviinsa, kun joskus vuosia sitten yritin houkutella kaupungille kerrostaloon asumaan. Ja nyt se liian myöhäistä, ei enää oppisi uuteen kotiin, kun nytkin on välillä eksyksissä omassa kodissaan. Lumitöitä ei voi jättää tekemättä, eihän kotihoitokaan pääsisi sitten taloon. Nurmikon voisi muuten jättää leikkaamatta, mutta siitä saa sitten äidiltä kuulla ja hän ei pääse rollaattorilla mihinkään pitkässä heinässä.
Mun äiti on myös sellainen, että jos jostain jotain sanoo, hän soittelee läpi sukulaiset ja sanoo, että kukaan ei hänestä välitä, minulle soittelee ja itkeskelee.
Sellaista se vaan on. Ei muuta kuin päivä kerrallaan.
Tee huostaanottopyyntö heti kun mahdollista.
Mikä se on ja mitä siitä seuraa?
Ilmoitus sos.toimeen. Viranomaiset tarkistavat voi tilanteen ja tarvittaessa järkkäävät vanhukselle laitospaikan.
Appiukkoa oltiin huostaanottamassa, kun anoppi ei pitänyt lakisääteisiä omaishoitajan vapaitaan. Muuten ko.äijää ei saakaan laitokseen, koska on ns. väärin romuna ms-taudin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten eikä lastenlasten tms. velvollisuus ei todellakaan ole hoitaa vanhempiaan. Vanhemmat voivat ostaa palveluita, hankkia apua ja jos eivät pärjää muuttaa palvelutaloon. Lapsilla on omat perheet, oma elämä.
Juuri näin! Mutta siinäpä se sitten kun ne vanhukset alkavat syyllistämään ja vaatimaan, manipuloimaan ja marttyroimaan. Olen hätää kärsimässä vanhempieni kanssa. He eivät koskaan auttaneet lapsiaan, olivat etäisiä ja kylmiä, sanoivat vaan että kukin hoitaa omat ongelmansa. No sitten pärjättiin itse ja oletin että sama koskee vanhempia itseäänkin. Vaan ei!
Syyllistäminen ja manipulointi ja suorastaan kiristys vallitsee kun vaativat nyt apua itselleen, kiristävät ja peluuttavat sisaruksia toisiaan vastaan, vaativat täyden palvelun apua, olen poikki. Vittu :(. Sisaruksiinkin välit menossa kun vanhemmat tahallaan syyllistävät ja kääntävät eripuraisiksi. ”Kun se Perttikin tekee näin niin sinunkin pitää”, ”Liisa sanoi että sinun vuorosi maalata mökki” jne
Ja sinä odotat kuola suupielessä että pääsette myymään sen mökin ja voitte Juhan kanssa ostaa sen Audin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä yksi:
- Verovähennyksen saa myös vanhempien luokse hommatusta siivousavusta. Eli se sisarus, joka ei ehdi niin usein paikan päälle voi kuitata tuon siivouslaskun ja huomioida sen verotuksessa. Ja se kaikki mitä ei pimeänä maksa, niin siitäkin verovähennykset. Jos tulee katto täyteen mummoilla ja papoilla, niin sitten kierrätätte suvussa muuten.
Mun sisaruksia mikään ei vois vähempää kiinnostaa kuin vanhuksen auttaminen yhtään mitenkään. Yksi asuu 700 km päässä ja käy kerran 2 vuodessa. Kaksi muuta asuu talvet kaukomailla, eivätkä pidä silloin mitään yhteyttä. Kesäisin käyvät kun viitsivät, mitään eivät tee.
Ja miten sen vanhuksen pakottaa muuttamaan? Mun äiti ei ottanut kuuleviin korviinsa, kun joskus vuosia sitten yritin houkutella kaupungille kerrostaloon asumaan. Ja nyt se liian myöhäistä, ei enää oppisi uuteen kotiin, kun nytkin on välillä eksyksissä omassa kodissaan. Lumitöitä ei voi jättää tekemättä, eihän kotihoitokaan pääsisi sitten taloon. Nurmikon voisi muuten jättää leikkaamatta, mutta siitä saa sitten äidiltä kuulla ja hän ei pääse rollaattorilla mihinkään pitkässä heinässä.
Mun äiti on myös sellainen, että jos jostain jotain sanoo, hän soittelee läpi sukulaiset ja sanoo, että kukaan ei hänestä välitä, minulle soittelee ja itkeskelee.
Ilmoitus sos.toimeen. Viranomaiset tarkistavat voi tilanteen ja tarvittaessa järkkäävät vanhukselle laitospaikan.
Appiukkoa oltiin huostaanottamassa, kun anoppi ei pitänyt lakisääteisiä omaishoitajan vapaitaan. Muuten ko.äijää ei saakaan laitokseen, koska on ns. väärin romuna ms-taudin takia.
Juu, ilmotellaan vaan viranomaisille niin kyllä ne hoitaa anopit ja appiukon laitokseen.
Mulla on muuten sulkapallo, en kerkiä ny miettii.
Muutto esteettömään asuntoon ihmisten ilmoille pitää tehdä järkensä päivinä, vanhana on jo niin luutunut
omaan kotiinsa ettei halua lähteä. Vanhukset ovat usein myös niin itsekkäitä etteivät osaa ajatella kuin omaa mukavuuttaan. Omaisilta kysyy paljon lujuutta että osaa ja kehtaa sanoa vastaan.
Nurmikko kyllä voi olla kesän ajamatta, lumitöiksi riittää auton mentävä spoori.
Täytyy osata sulkea korvansa turhalta valitukselta, sanoa että etpä halunnut muuttaa sopivampaan asuntoon, tätä se nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joo, vielä yksi juttu:
- Pakottakaa ne vanhukset muuttamaan pois omakotitalosta. Ilmoittakaa, että ette tee lumitöitä, puhdista rännejä, leikkaa nurmikkoa. Ne ovat vanhuksen omia valintoja, mutta ihan turhaa työtä vanhuksen hoidon kannalta. Väsytätte vain itseänne.
Mulla ei ole kuin rivitalon pääty, mutta siitä muutetaan viimeistään kun täytän 70 ja mies jää eläkkeelle. Katsellaan ajoissa senioritalo jossa voi asua muutenkin kuin ihan kasviksena.
Nautitaan elämästä ja annetaan muittenkin nauttia. Ei ruveta toistemme hoitajiksi. Ei vaadita sitä lapsilta.
Ja perintö jaetaan samalla ja ylimääräiset omistukset mökeistä jne myydään sille joka ne haluaa.Sama päätös täälläkin. Meillä on talo, mutta se myydään viimeistään kun täytetään 70 ja muutetaan isompaan kaupunkiin johonkin senioritaloon. Lapsille olllaan jo nyt sanottu, että heidän ei tarvitse meitä hoitaa, mutta kiva jos käyvät katsomassa kun ehtivät. Jos ollaan kunnossa, niin mennään talveksi johonkin lämpimään, eikä pelätä, että jos kuolema tulee matkalla. Tulkoot, hyvä jos tulee aikanaa, ei tarvitse kitua täällä muiden riesana 100-vuotiaaksi. Mitään elämää ylläpitävää lääkitystä en aio aloittaa.
Hyvä se on tässä vaiheessa luvata.. Mutta kun tavallista ihmistä rupeaa pelottamaan että joku ryöstää postinhakureissulla niin maailma onkin ihan toinen..
Yritän elää niin että nuppi pysyy terävänä. Kun se tylsyy, tehdään kuten aiemmin mainitsin: lähimpään laitokseen ilman muuta. Tämä on hoitotahtoni. Oman äitini kanssa ei ole vielä edes pahinta käyty läpi, ja hän hermoili paljon järkevämmän äitinsä takia.
Kun minun empatiani on kuollut- toivottavasti ei-, ei tarvitse sääliä.
En aio myöskään sietää mieheltäni samaa kuin hänen isänsä on tehnyt, asia jonka olen myös tehnyt tiettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Muutto esteettömään asuntoon ihmisten ilmoille pitää tehdä järkensä päivinä, vanhana on jo niin luutunut
omaan kotiinsa ettei halua lähteä. Vanhukset ovat usein myös niin itsekkäitä etteivät osaa ajatella kuin omaa mukavuuttaan. Omaisilta kysyy paljon lujuutta että osaa ja kehtaa sanoa vastaan.
Nurmikko kyllä voi olla kesän ajamatta, lumitöiksi riittää auton mentävä spoori.
Täytyy osata sulkea korvansa turhalta valitukselta, sanoa että etpä halunnut muuttaa sopivampaan asuntoon, tätä se nyt on.
Luuletko sä ettet sä itse tule olemaan tuossa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä yksi:
Appiukkoa oltiin huostaanottamassa, kun anoppi ei pitänyt lakisääteisiä omaishoitajan vapaitaan. Muuten ko.äijää ei saakaan laitokseen, koska on ns. väärin romuna ms-taudin takia.Juu, ilmotellaan vaan viranomaisille niin kyllä ne hoitaa anopit ja appiukon laitokseen.
Mulla on muuten sulkapallo, en kerkiä ny miettii.
Anoppi vetää samalla marttyyrin asenteella. Ei luopuisi millään taakastaan joka on oi niin raskas. Voi minua raukkaa, huomiota huomiota.
Jos ei edes yritä, ei mitään saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten eikä lastenlasten tms. velvollisuus ei todellakaan ole hoitaa vanhempiaan. Vanhemmat voivat ostaa palveluita, hankkia apua ja jos eivät pärjää muuttaa palvelutaloon. Lapsilla on omat perheet, oma elämä.
Juu kun se olisikin niin yksinkertaista..
Kaikilla on rahaa ja tonne vaan soittaa niin apua tulee. Ja muuttaa sinne mukavaan palvelutaloon jossa ihmiset hoitaa ja saa viettää mukavia vanhuuden päiviä ilman vaippoja ja lukittuja ovia, ilman sitä että joku määrää mitä syöt ja koska ja koska menet vessaan.
Sinne vaan kaikki kun eläkeikä koittaa. Kaikilla on mukava elämä eikä mikään pelota eikä huoleta, terveenä saa kuolla kun itse päättää.Missä ihmeen harhassa porukka elää?
Voi olla että itku tulee kun tajuaa että on totaalisen vanha, ei oikein osaa ja jaksa ja on yksinäinen ja vähän pelottaa.. Eläke menee sairaalalaskuihin ja lääkkeisiin. Lapset koittaa saada lukkojen taakse vaikka itsellä olisi kaipuu vielä vaikka ulkoilemaan.. Märkä vaippa jalkovälissä.. Tai odottaa koko päivä josko se hoitaja piipahtaa niin olis joku jolle koittaa jutella...
On kyllä kylmää meininkiä.
Olen joskus miettinyt, että tuossa vaiheessa otan ysimillin buranan. Ainakin jos netti ei toimi, eikä pääse tännekään enää rölläilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joo, vielä yksi juttu:
- Pakottakaa ne vanhukset muuttamaan pois omakotitalosta. Ilmoittakaa, että ette tee lumitöitä, puhdista rännejä, leikkaa nurmikkoa. Ne ovat vanhuksen omia valintoja, mutta ihan turhaa työtä vanhuksen hoidon kannalta. Väsytätte vain itseänne.
Mulla ei ole kuin rivitalon pääty, mutta siitä muutetaan viimeistään kun täytän 70 ja mies jää eläkkeelle. Katsellaan ajoissa senioritalo jossa voi asua muutenkin kuin ihan kasviksena.
Nautitaan elämästä ja annetaan muittenkin nauttia. Ei ruveta toistemme hoitajiksi. Ei vaadita sitä lapsilta.
Ja perintö jaetaan samalla ja ylimääräiset omistukset mökeistä jne myydään sille joka ne haluaa.Sama päätös täälläkin. Meillä on talo, mutta se myydään viimeistään kun täytetään 70 ja muutetaan isompaan kaupunkiin johonkin senioritaloon. Lapsille olllaan jo nyt sanottu, että heidän ei tarvitse meitä hoitaa, mutta kiva jos käyvät katsomassa kun ehtivät. Jos ollaan kunnossa, niin mennään talveksi johonkin lämpimään, eikä pelätä, että jos kuolema tulee matkalla. Tulkoot, hyvä jos tulee aikanaa, ei tarvitse kitua täällä muiden riesana 100-vuotiaaksi. Mitään elämää ylläpitävää lääkitystä en aio aloittaa.
Hyvä se on tässä vaiheessa luvata.. Mutta kun tavallista ihmistä rupeaa pelottamaan että joku ryöstää postinhakureissulla niin maailma onkin ihan toinen..
Yritän elää niin että nuppi pysyy terävänä. Kun se tylsyy, tehdään kuten aiemmin mainitsin: lähimpään laitokseen ilman muuta. Tämä on hoitotahtoni. Oman äitini kanssa ei ole vielä edes pahinta käyty läpi, ja hän hermoili paljon järkevämmän äitinsä takia.
Kun minun empatiani on kuollut- toivottavasti ei-, ei tarvitse sääliä.
En aio myöskään sietää mieheltäni samaa kuin hänen isänsä on tehnyt, asia jonka olen myös tehnyt tiettäväksi.
Jep, sama. Mä kans 85-veenä vaan matkailun puolivuosittain Karibialla, koska pätäkkää riittää ja sit päätän, et huomena mä höpsähdän ja meen sinne ihanaan palvelutaloon asuun ja mun mies kanssa joka on kans ihan terävä ja päättää höpsähtää samana päivänä.
Näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on rahaa ja tonne vaan soittaa niin apua tulee. Ja muuttaa sinne mukavaan palvelutaloon jossa ihmiset hoitaa ja saa viettää mukavia vanhuuden päiviä ilman vaippoja ja lukittuja ovia, ilman sitä että joku määrää mitä syöt ja koska ja koska menet vessaan.
Sinne vaan kaikki kun eläkeikä koittaa. Kaikilla on mukava elämä eikä mikään pelota eikä huoleta, terveenä saa kuolla kun itse päättää.Missä ihmeen harhassa porukka elää?
Voi olla että itku tulee kun tajuaa että on totaalisen vanha, ei oikein osaa ja jaksa ja on yksinäinen ja vähän pelottaa.. Eläke menee sairaalalaskuihin ja lääkkeisiin. Lapset koittaa saada lukkojen taakse vaikka itsellä olisi kaipuu vielä vaikka ulkoilemaan.. Märkä vaippa jalkovälissä.. Tai odottaa koko päivä josko se hoitaja piipahtaa niin olis joku jolle koittaa jutella...
On kyllä kylmää meininkiä.Olen joskus miettinyt, että tuossa vaiheessa otan ysimillin buranan. Ainakin jos netti ei toimi, eikä pääse tännekään enää rölläilemään.
Joo ja tässä on mun karvamato ja sit isona mä meen temtation Islandin ja löydän sieltä mun aikuispoikakaverin.
Jutut samaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne palvelutaloon noin vaan mennä, ellei itsellä ole varaa maksaa 5000 euroa kuussa.
Palveluita kotiin ei myöskään niin vaan saa. Kunnalta tulee ne pikaiset vartin käynnit, jolloin annetaan ruoka ja pestään alapää. Mutta kuka hoitaa muut asiat. Ne jää omaisten kontolle. Siis rikkinäisen tavaroiden korjaukset, uusien hankinta, lääkärikäynneillä mukanaolo, vaatteiden osto jne.
Kaverini äiti rekisterissä palveluasumisessa ja kyllä häntä pyydettiin sinnekin sitä ja tätä järjestämään, hoitoneuvotteluun yms. Ja on erittäin inhimillistä, että omaiset pitävät palvelutalovanhuksen puolia.
Niillä on kurjaa, joita ei löydä katsomassa ja joille ei tuoda mitään.
Äitini toimitti oman äitinsä aikoinaan palvelutaloon ja kävi parin kuukauden välein ja soitti joka toinen viikko. Oma perhe ja työ oli niin rankkaa. Asui 200 km päässä.
Nyt itse vanhana sanoo, että toimi ihan väärin. Sanoo, ettei silloin ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne palvelutaloon noin vaan mennä, ellei itsellä ole varaa maksaa 5000 euroa kuussa.
Palveluita kotiin ei myöskään niin vaan saa. Kunnalta tulee ne pikaiset vartin käynnit, jolloin annetaan ruoka ja pestään alapää. Mutta kuka hoitaa muut asiat. Ne jää omaisten kontolle. Siis rikkinäisen tavaroiden korjaukset, uusien hankinta, lääkärikäynneillä mukanaolo, vaatteiden osto jne.
Kaverini äiti rekisterissä palveluasumisessa ja kyllä häntä pyydettiin sinnekin sitä ja tätä järjestämään, hoitoneuvotteluun yms. Ja on erittäin inhimillistä, että omaiset pitävät palvelutalovanhuksen puolia.
Niillä on kurjaa, joita ei löydä katsomassa ja joille ei tuoda mitään.
Siis Kaverini äiti oli *tehostetussa palveluasumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Äitini toimitti oman äitinsä aikoinaan palvelutaloon ja kävi parin kuukauden välein ja soitti joka toinen viikko. Oma perhe ja työ oli niin rankkaa. Asui 200 km päässä.
Nyt itse vanhana sanoo, että toimi ihan väärin. Sanoo, ettei silloin ymmärtänyt.
Sä voit hyvällä omatunnolla toimia samoin ja todeta jälkeenpäin, että toimit väärin.
Olen juuri eläkkeelle päässyt ja nyt suunnittelen muuttoa isoon kaupunkiin, lähelle lapsen perhettä ja lapsenlapsia.
Miksi?
Talo on sellainen, että siellä on paljon yhteisiä tiloja, joissa voi asukkaiden kanssa harrastaa tai seurustella. Kuitenkin jokaisella omat asunnot.
Eli pärjäisin pitkään yksinkin.
Lapsen perheelle olisi helppo matka poiketa mummon luona.
Mitä sanon pojan perhe tähän? Miniä varsinkin.
”Älä vaan tänne muuta, sullahan on ihan hyvä asunto siellä, missä nyt olet! Ja ystävätkin siellä!”
Toinen asia, johon haluan kommentoida.
Te työssäkäyvät sanotte: Pyytäkää apua Punaiselta Ristiltä tai muilta, jotka vapaaehtoisvoimin ja ILMAiSEKSi tulevat seurustelemaan yksinäisten vanhusten kanssa!
Olen itse pienituloinen, mutta en haluaisi ilmaiseksi mennä hoitamaan heitä, rikkaita vanhuksia. Mielestäni meitä eläkeläisnaisia käytetään hyväksi näissä ilmaistöissä.
Väittäisin, että nyt nuorena emme ymmärrä juuri lainkaan sitä, millaiselta tuntuu olla hyvin vanha. Arvelen, että se valtava ja lohduton avuttomuuden tunne ja omaisikävä on suunnaton. enemmän, kun voi ymmärtää
Aika kovaa peliä ettei uskalla pyytää lapsilta apua kun jo lähetetään vanhainkotiin vaippoihin ja lukkojen taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit hyvällä omatunnolla toimia samoin ja todeta jälkeenpäin, että toimit väärin.
Olen niin kiltti luonteeltani, etten pysty. Ja äitini haluaa olla hyvin paljon yhteydessä. Olen lähes omaishoitajan asemassa. Muutoinkin lähemmäs pystyäkseni auttamaan helpommin.
Tärkeä aihe, vaikka aloittaja veti vähän överiksi tuolla vammaisella lapsellaan, muuten ihan uskottava juttu.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää keitä ovat tänne kirjoittelevat ihmiset, sillä asenteet ovat kyllä useimmilla todella karmeita. Pahimmat virheet on aiemmin kommentoitu, mutta otetaan nyt vielä uusiksi.
"Toimitan palvelutaloon" tai johonkin muuhun. Ei onnistu ja on jo sanottuna julmaa. Onneksi kunnat huolehtivat sentään siitä, että lapset eivät voi toimittaa ketä tahansa minne tahansa, vaan paikat saadaan tarpeen mukaan. Tosin nykyään liian myöhään, se on selvä ja lisää paikkoja tarvitaan nykyistä parempikuntoisille. Tällä hetkellä paikat on varattu loppumetreillä oleville, ei niille, joilla on ongelmia tietokoneen kanssa.
"Passauttaa". Järkyttävää luettavaa kun vanheneva omainen toivoo apua! Olen itse vasta 71 v. ja osaan käyttää nykyajan laitteita, mutta en aivan kaikkia ja ymmärrän täysin ihmisiä, joilla ei ole niistä kokemusta. Eikä kyse välttämättä ole alkavasta dementiasta, vaan iäkäs ei kerta kaikkiaan jaksa opetella näitä vempaimia eikä ehkä pidä niitä edes tarpeellisena. Ainakin omat nuoreni auttavat mielellään.
"Lasten ei tarvitse auttaa vanhempiaan". Miksi ihmeessä ei tarvitse?
Sinne vaan kaikki kun eläkeikä koittaa. Kaikilla on mukava elämä eikä mikään pelota eikä huoleta, terveenä saa kuolla kun itse päättää.
Missä ihmeen harhassa porukka elää?
On kyllä kylmää meininkiä.