Vanheneva äitini on alkanut tarvita yhä enemmän apua, mutta minä en ehdi!
Käyn töissä, olen oman vammaisen lapseni omaishoitaja, on toinenkin lapsi harrastuksineen ja omaa aikaakin olis kiva olla. En mitenkään ehdi juosta vielä äitini asioita, eikä hän tunnu ymmärtävän tätä lainkaan vaan loukkaantuu. Sisko asuu 200km päässä eikä välitä tilanteesta pätkääkään.
Neuvoja?
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että kuinka hauskaa on lukea että
Laita se laitokseen
Laita se muistikokeisiin
Tosta vaan omaishoitajaksi
Noin vaan edunvalvontaan
Hanki sille kotiapuSen kun soittaa johonkin ja homma on sillä selvä.
Voi kun totuus on ihan toinen!!!!
Todellakin!!!!
Onko näillä neuvojen antajilla yhtään omakohtaista kokemusta neuvoistaan?
EI!Jos olisi tietäisivät
-laitokseen ei pääse jos silmät liikkuu paitsi jos on itse varaa maksaa n.5000/kk ja kun alkaa olla tarpeeksi huonossa kunnossa yksityiseltä lentänee ulos.Vastaus ei ole myöskään vanhus myy asuntonsa ja rahoittaa sillä hoitonsa.60k vuodessa !Pirustako kukaan tietää etukäteen montako vuotta siellä kärvistellään.-Muistikokokeista ei ole kokemusta,mutta jo ihan normiajan saaminen terveyskeskukseen on lähes mission impossible joten enpä usko apua sieltä löytyvän
- Älä koskaan ikin milloinkaan ala vanhuksen /puolison omaishoitajaksi.Olet naimisissa sen kanssa kuolemaasi tai hoidettavan kuolemaan asti.Menetät eläkkeesi ,oman elämäsi ja mielenterveytesi kaupan päälle.Saat omaishoidosta ihan tarpeeksi ilman virallista statustakin olettaen ,että ei pysty jättämään vanhempiaan kokonaan heitteille.
- Edunvalvonta on aiheellinen monissa tapauksissa.Paperit kannattaisi tehdä etukäteen ,voimaanhan ne tulevat vasta lääkärinlausunnon saatuan (ja mitenkähän sekin hankitaan..)
-kotiapu !Kunnan kotihoito on vitsi! Suihku,laastarien vaihto ja terve.Omaiselle soitetaan 200km päähän ,me varattiin lääkäriaika iltapäiväksi veisitkö?Ai et no jos vaikka lapsenlapsi - ei prkl! Turvapuhelin palvelulta kestää pari kolme tuntia tulla nostamaan kaatunut ylös a'40e keikka kk-maksun lisäksi.Noita 3-4 kuukaudessa,kenen kukkaro kestää?
Olin olosuhteiden pakosta n.5 vuotta omaisteni hoitaja .Tein mitä kotihoito,kauppapalvelu ,siivooja ei tehnyt.Ihan kiitettävästi riitti tekemistä.
Tuo painajaismainen aika ei varmaan ikinä tule poistumaan mielestäni vaikka se loppui pari vuotta sitten.
Joo ja tosiaan äitini hoito isääni joka ei vessaan päässyt, muttei voinut olla omaishoitaja kun oli itse niin huonossa kunnossa.. Oli muttei ollut. Kotihoito kävi silloin tällöin 15 min, veloitti 40 euroa käynti ja teki mitä teki..
Ja kun vähän höppänälle äidilleni hain apua, niin ei hänen tarvinnut sanoa kuin että ei hän omasta mielestään tarvi apua, niin sehän oli siinä.. Nyt on minun vastuulla kun en viitsi heitteillekään jättää.
Ketään tässä maassa kiinnosta. Kaikkea voi luulla ja olettaa mutta totuus on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omissa ja miehen sukulaisissa alkaa olla paljon +80-ikäisiä, osa on kunnossa, mutta suurimmalla osalla on jos mitä kremppaa. Osasyy ongelmiin on kyllä vanhukset itse. Ymmärrän hyvin, miten se oma koti on rakas, mutta pitäisi heidänkin ymmärtää, että jos ei enää pärjää talossaan syrjäkylillä, pitää muuttaa palvelujen luo. Jos kauppa ja terveyspalvelut ovat kymmenien kilometrien päässä eikä edes kotiapua saa niin kauas, ei voi olettaa, että toisella paikkakunnalla asuvat lapset tulevat pilkkomaan puut, tekemään lumityöt, käymään kaupassa ja kuskaamaan sinne tänne.
Ja he eivät ole auttaneet mitenkään?
Aina on ratkaisu muuttaa pois kodistaan.Kyllä. Siellähän sitten värjöttelevät kylmässä talossa ilman puita ja ruokaa jos ei muutto kiinnosta. En satojen kilometrien välimatkan takia pääse usein käymään, joten sitten pitää tehdä valintoja.
No sitten he eivät voi apuusi turvata. Kun ei pysty 100% olemaan siellä aina niin ei kannata koittaa auttaa yhtään.. Ihan totta!
Totta! Miksi tuhlaisin palkkarahojani turhanpäiväiseen ajeluun ja valituksen kuunteluun. Eläkerahoilla saa ostettua palveluja mielensä mukaan.
Niinpä, ei muuta kuin välit poikki vaan ja muista ilmoittaa maistraattiin ettet halua perintöjä etkä ole tekemissä. Se on yksi puhelu niin olet kuin heitä ei olisi.
Puhelimeen estot heiltä.
Siinä sinulle onnen avaimet.Näin teen. Kun ilmoitus kuolemasta vihdoin saapuu, ostan kalleimman samppanjan mitä Alkosta löytyy. Juhlan aika ja paikka!
No minä aion tehdä näin oikeasti. Elämänmittainen pelkohelvetti ja vuosikymmenten piina ja kauhu päättyvät sitten kun isäni kuolee. Tulen juhlimaan ja iloitsemaan, en todellakaan suremaan.
No niin aion minäkin ja samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Missä määrin lapsi on vastuussa vanhemmistaan? Jos on niin miten se näkyy käytännössä?
Eiköhän se ole että kukin menee omantuntonsa mukaan.
Onko oikeasti niin ettet ehdi? Vai niin ettet oikein halua ehtiä? Kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se laitokseen
Laita se muistikokeisiin
Noin vaan edunvalvontaan
Todellakin!!!!
EI!Jos olisi tietäisivät
-laitokseen ei pääse jos silmät liikkuu paitsi jos on itse varaa maksaa n.5000/kk ja kun alkaa olla tarpeeksi huonossa kunnossa yksityiseltä lentänee ulos.Vastaus ei ole myöskään vanhus myy asuntonsa ja rahoittaa sillä hoitonsa.60k vuodessa !Pirustako kukaan tietää etukäteen montako vuotta siellä kärvistellään.-Muistikokokeista ei ole kokemusta,mutta jo ihan normiajan saaminen terveyskeskukseen on lähes mission impossible joten enpä usko apua sieltä löytyvän
- Älä koskaan ikin milloinkaan ala vanhuksen /puolison omaishoitajaksi.Olet naimisissa sen kanssa kuolemaasi tai hoidettavan kuolemaan asti.Menetät eläkkeesi ,oman elämäsi ja mielenterveytesi kaupan päälle.Saat omaishoidosta ihan tarpeeksi ilman virallista statustakin olettaen ,että ei pysty jättämään vanhempiaan kokonaan heitteille.
- Edunvalvonta on aiheellinen monissa tapauksissa.Paperit kannattaisi tehdä etukäteen ,voimaanhan ne tulevat vasta lääkärinlausunnon saatuan (ja mitenkähän sekin hankitaan..)
-kotiapu !Kunnan kotihoito on vitsi! Suihku,laastarien vaihto ja terve.Omaiselle soitetaan 200km päähän ,me varattiin lääkäriaika iltapäiväksi veisitkö?Ai et no jos vaikka lapsenlapsi - ei prkl! Turvapuhelin palvelulta kestää pari kolme tuntia tulla nostamaan kaatunut ylös a'40e keikka kk-maksun lisäksi.Noita 3-4 kuukaudessa,kenen kukkaro kestää?
Olin olosuhteiden pakosta n.5 vuotta omaisteni hoitaja .Tein mitä kotihoito,kauppapalvelu ,siivooja ei tehnyt.Ihan kiitettävästi riitti tekemistä.
Tuo painajaismainen aika ei varmaan ikinä tule poistumaan mielestäni vaikka se loppui pari vuotta sitten.Joo ja tosiaan äitini hoito isääni joka ei vessaan päässyt, muttei voinut olla omaishoitaja kun oli itse niin huonossa kunnossa.. Oli muttei ollut. Kotihoito kävi silloin tällöin 15 min, veloitti 40 euroa käynti ja teki mitä teki..
Ja kun vähän höppänälle äidilleni hain apua, niin ei hänen tarvinnut sanoa kuin että ei hän omasta mielestään tarvi apua, niin sehän oli siinä.. Nyt on minun vastuulla kun en viitsi heitteillekään jättää.
Ketään tässä maassa kiinnosta. Kaikkea voi luulla ja olettaa mutta totuus on ihan toinen.
Ja yksi vanhuksistamme kuoli keuhkokuumeeseen pötkötettyään lattialla tunteja kun hälytyksen ottanut hoitaja ei kerennyt paikalle.
Valittavat 15 min paikan päällä ettei heille ole vessoja ja asiakkaalla ei saa käydä vessassa niin et piti kotiin lähteä paskalle välillä..
Toinen kuoli laitoksessa kun oli lähtenyt yksin vessaan ja kaatui siellä.. Ei maksanut tästä hoitopaikasta ja vahtimisesta kuin muutaman tontun kuussa, mutta heillä resurssipula..
Vierailija kirjoitti:
Joka kunnassa on vanhuspalveluyksikkö. Soitat sinne, tulevat kartoittamaan palvelutarpeen. Äitisi on hyväksyttävä tilanne. Ja sinä lakkaat sekä uhriutumasta että syyllistämästä siskoasi.
Kunta hoitaa, koska omaiset ovat kaukana ja heillä on omat työnsä.
Missä kaikki miehet kuviosta? Heitä ei tippaakaan kiinnosta?
Niinpä niin.
Miehen äo ja empatiakyky ovat enintään 75% naisen kyvyistä.
Miehet on fiksuja, kun eivät ota tätä riippakiveä kannettavaksi. Tietävät, että naiset hoitaa tämän stressin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, miksi LAPSEN pitää palkata se ulkopuolinen apu ja maksaa siitä paljon. Meilläpäin isossa kaupungissa KAIKKI kotipalvelufirmst maksaa 35-40e tunti sis alv. Eli jos palkkaan vanhuksille vaikka 4h viikossa apua niin kuukaudessa se on n. 16h ja maksaa minulle 640e. Joo jotain saa kotitalousvähennykseen mutta silti.
Tiedän nuo hinnat koska omat vanhemmat ei ole KERTAAKAAN auttaneet minua missään, ei esim lastenhoidossa tai kun mursin selän niin olisin tarvinnut kauppa-apua. Nyt sitten minun pitäisi maksaa tuo kuusisatas euroa kuussa hyysätäkseni niitä?? Ei nyt kuulosta ihan reilulta. Ei ne vanhemmatkaan auttaneet minua yhtään mitenkään silloin kun mulla oli hätä.
No sitten et auta. Mut onko se aina se raha..
Nyt menee vähän mankumiseksi, ei ole aikaa, ei ole rahaa ja mun vanhemmat oli ainakin tosi ilkeitä.
Sitten ei auteta.
On lapset ja työ ja harrastukset ja muutenkin oon ihan loppu ja koirakin pitää kusettaa ja naapurikin vittuilee ja kyllä se oon minä jolla on hankalaa.
Selvä. Kuka tuohon voi mitään sanoa.No olen tuo äskeinen ja edelleen sanon että vanhempani eivät ole tukeneet minua mitenkään koskaan. Opiskelijana en saanut mitään apua kotoa, en edes henkistä tukea, ja näin nälkääkin ajoittain kun kaikki rahat meni vuokraan. Vanhemmat on vittumaiset, pirulliset ja varakkaat, ovat ikänsä haslineet omaisuutta mutta vain itselleen. Edelleen kysyn miksi sen huonosti kohdellun LAPSEN pitää järjestää ja maksaa se apu? En ymmärrä että miksi se hyppää lapsen maksettavaksi.
Eiköhän yleensä vanhempien kuulu itse maksaa ne maksulliset avut. Eläkkeestä yleensä riittää vaikka kuukausiivoukseen rahat ja yhteiskuntakin auttaa, kun saa verohelpotuksen niiden palveluiden käytöstä.
Lapsi voi auttaa selvittämällä, mitä palveluita voi hankkia ja ylipuhua ne nuukat vanhemmat niitä käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, miksi LAPSEN pitää palkata se ulkopuolinen apu ja maksaa siitä paljon. Meilläpäin isossa kaupungissa KAIKKI kotipalvelufirmst maksaa 35-40e tunti sis alv. Eli jos palkkaan vanhuksille vaikka 4h viikossa apua niin kuukaudessa se on n. 16h ja maksaa minulle 640e. Joo jotain saa kotitalousvähennykseen mutta silti.
Tiedän nuo hinnat koska omat vanhemmat ei ole KERTAAKAAN auttaneet minua missään, ei esim lastenhoidossa tai kun mursin selän niin olisin tarvinnut kauppa-apua. Nyt sitten minun pitäisi maksaa tuo kuusisatas euroa kuussa hyysätäkseni niitä?? Ei nyt kuulosta ihan reilulta. Ei ne vanhemmatkaan auttaneet minua yhtään mitenkään silloin kun mulla oli hätä.
Ei ole pakko. Ei kaikilla ole varaa. Lasten velvollisuus ei ole huolehtia vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten et auta. Mut onko se aina se raha..
Nyt menee vähän mankumiseksi, ei ole aikaa, ei ole rahaa ja mun vanhemmat oli ainakin tosi ilkeitä.
Sitten ei auteta.
On lapset ja työ ja harrastukset ja muutenkin oon ihan loppu ja koirakin pitää kusettaa ja naapurikin vittuilee ja kyllä se oon minä jolla on hankalaa.
Selvä. Kuka tuohon voi mitään sanoa.No olen tuo äskeinen ja edelleen sanon että vanhempani eivät ole tukeneet minua mitenkään koskaan. Opiskelijana en saanut mitään apua kotoa, en edes henkistä tukea, ja näin nälkääkin ajoittain kun kaikki rahat meni vuokraan. Vanhemmat on vittumaiset, pirulliset ja varakkaat, ovat ikänsä haslineet omaisuutta mutta vain itselleen. Edelleen kysyn miksi sen huonosti kohdellun LAPSEN pitää järjestää ja maksaa se apu? En ymmärrä että miksi se hyppää lapsen maksettavaksi.
Älä tunne syyllisyyttä. Jos ovat sitä omaisuutta haalineet, niin käyttäköön sen sitten pois. Ei ole sinun velvollisuutesi antaa aikaa eikä rahaa. Ja vaikka ne välit vanhempiin olisivat ok, niin kyllä se työ ja ne omat lapsetkin vaan sitä aikaa vie. Vanhemmat voivat myös asua toisella paikkakunnalla. Mutta kun jotkut päättäjät ovat sitä mieltä, että kun vanhukset niin haluavat asua kotonaan vaikka siihen eivät kykene. Omat vanhempani eivät ole vanhemmistaan huolehtineet. Miksi on yhtäkkiä niin tärkeää, että oma sukupolveni huolehtisi vanhemmistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omissa ja miehen sukulaisissa alkaa olla paljon +80-ikäisiä, osa on kunnossa, mutta suurimmalla osalla on jos mitä kremppaa. Osasyy ongelmiin on kyllä vanhukset itse. Ymmärrän hyvin, miten se oma koti on rakas, mutta pitäisi heidänkin ymmärtää, että jos ei enää pärjää talossaan syrjäkylillä, pitää muuttaa palvelujen luo. Jos kauppa ja terveyspalvelut ovat kymmenien kilometrien päässä eikä edes kotiapua saa niin kauas, ei voi olettaa, että toisella paikkakunnalla asuvat lapset tulevat pilkkomaan puut, tekemään lumityöt, käymään kaupassa ja kuskaamaan sinne tänne.
Aina on ratkaisu muuttaa pois kodistaan.Kyllä. Siellähän sitten värjöttelevät kylmässä talossa ilman puita ja ruokaa jos ei muutto kiinnosta. En satojen kilometrien välimatkan takia pääse usein käymään, joten sitten pitää tehdä valintoja.
No sitten he eivät voi apuusi turvata. Kun ei pysty 100% olemaan siellä aina niin ei kannata koittaa auttaa yhtään.. Ihan totta!
Totta! Miksi tuhlaisin palkkarahojani turhanpäiväiseen ajeluun ja valituksen kuunteluun. Eläkerahoilla saa ostettua palveluja mielensä mukaan.
Niinpä, ei muuta kuin välit poikki vaan ja muista ilmoittaa maistraattiin ettet halua perintöjä etkä ole tekemissä. Se on yksi puhelu niin olet kuin heitä ei olisi.
Puhelimeen estot heiltä.
Siinä sinulle onnen avaimet.Näin teen. Kun ilmoitus kuolemasta vihdoin saapuu, ostan kalleimman samppanjan mitä Alkosta löytyy. Juhlan aika ja paikka!
Muista myös, että sinun velvollisuutesi ei ole järjestää hautajaisia, vaikka oletkin lapsi. Hyvin usein oletetaan, että lähiomaisten on pakko järjestää hautajaiset. Se on ehkä moraalinen velvollisuus, mutta ei lakisääteinen. Ilmoita se myös vanhemmillesi, että saavat järjestää omat hautajaisensa. Ystävänsä voi valita, mutta ei valitettavasti sukulaisiaan.
Meidän perheessä on huolehdittu kolme vanhusta hautaan. Siitä on opittu seuraavaa kierrosta varten nämä seikat:
- Vaadi, valita ja tiedä oikeutesi. Tee valituksia, pyydä kirjallisia päätöksiä ja valita uudestaan. Soita joka päivä. Pyydä kaikki palvelut joihin olette lain mukaan oikeutettuja. Jos et saa niitä, niin valita uudestaan.
- Kun vanheneva omainen alkaa karkailemaan muistisairauden takia, niin älkää vain ensimmäisenä menkö sukulaisvoimin sitä mummoa hangesta etsimään. Silloin siitä vaaratilanteesta ei jää mitään merkintää mihinkään. Soittakaa eka poliisille ja tehkää ilmoitus. Sen jälkeen menkää etsimään ja kun löydätte mummon, niin vietti ensiapuun tarkastettavaksi. Ihan sama onko kesä ja helle vai talvi ja pakkasta. Aina toimitaan samalla tavalla. Ja joka keikasta ilmoitukset kunnan vanhusjohtajalle.
- Hae asumistukea, toimeentulotukea ja seuraa lääkekattoa. Se sukulainen, joka tämän ruletin + tuon valitussysteemin pyörittää, voi ottaa ihan palkkion siitä. Tai vaatia kuolinpesältä korkeintaan 5 v ajalta ennen kuolemaa työhyvitystä.
- Hanki apua mahdollisimman halvalla kotihoidon lisäksi. 4H, naapurin työtön aikamiespoika, oma teini-ikäinen lapsi, kuka vaan kelpaa seuranpitäjäksi, lamppujen vaihtajaksi, roskisten viejäksi ja lehden lukijaksi. Maksa sen verran kuin yhdessä sovitte. Pimeänä on ihan ok.
- Hanki edunvalvontavaltuutus itsellesi. Myy kaikki mitä tarvitaan hoidon järjestämiseen. Meidän suvussa yhdellä tädillä oli talon myynnin jälkeen 200 000 euron omaisuus ja 2000 euron eläke. Hankittiin hoitopaikka 4000 e kuukaudessa kun täti oli 80 v. Kuoli ollessaan 88, mutta oli siirtynyt julkiselle oli pari vuotta aikaisemmin. Rahat meni, mutta eipä ollut ihan tajuton stressi sukulaisillakaan.
- Älä kuuntele liikaa vanhuksen höpinöitä. Äläkä varsinkaan syyllisty. Sinulla on omakin elämä, monella lapset ja vaativa työ. Et voi ottaa töistä potkuja noudattaaksesi vanhuksen jokaista toivetta. Et voi olla pois kaikesta tärkeästä lapsesi lapsuus- ja nuoruusvuosina. Ja parisuhteelle ja omaan hyvinvointiinkin pitää jättää aikaa.
- Älä vain ajattele, että perintö sitten kuittaa tämän kaiken. Mieluummin 10 stressitöntä vuotta kaikille kuin joku iso perintö perillisille.
- Tee vanhukselle aikataulu: maanantaisin tulee klo 11 ruokaostokset kaupasta, klo 12 kotihoito laittamaan lääkkeet ja klo 16.30 soittaa tyttärentytär Milja, tiistaina klo 9 tulee naapurin Pena viemään roskat ja tuo pullat kahvilasta, klo 17 soittaa Mirkku, keskiviikkona klo 11 tulee lounas ja klo 13 hakee taksi kyläilemään tutun luona, klo 11 torstaina tulee lounas ja iltapäivällä tulee siivousfirma tekemään viikkosiivouksen, perjantaina klo 11 tulee lounas ja klo 18 tulee poika Markku kylään yhdeksi yöksi. Sunnuntaina klo 14 tulee tytär kylään valmiin päivällisen kanssa ja lämmittää saunan. Tai mitä nyt kukakin keksii. Tällä aikataululla on pari hyötyä: kukaan vanhus ei ole kaatuneena 24 h kauempaa, on jotain mitä odottaa, vastuu jakaantuu, viikkoon tulee rytmiä.
- Hankkikaa apuvälineitä ja ainakin turvaranneke! Monia apuvälineitä saa kunnasta ilmaiseksi lainalle kunhan vaatii.
- Hanki kunnan taksisetelit. Monessa kunnassa vanhukset ovat oikeutettuja taksiseteleihin, joilla voi ajella muita kuin lääkärimatkoja.
- Vaadi kotihoidon palvelukartoitus.
- Puhukaa jo etukäteen näistä asioista. Vanhuus tulee kyllä vaikka siitä ei puhuisikaan etukäteen, mutta etukäteen puhuttuna asiat ovat himpun verran helpompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on ratkaisu muuttaa pois kodistaan.
Auttavat sen minkä ehtivät ja jaksavat. Joka päivä ei kuitenkaan voi ajella sataa kilometria suuntaansa, ei sitä kukaan jaksa oman työn ja perheen lisäksi. Väkisin ei ketään voi kotoaan pois ajaa, jos omaa halua ei ole.
Ensisijaisesti ihmisen velvollisuus on huolehtia perheestään eli omista alaikäisistä lapsistaan. Tämä ei meuhkaamalla miksikään muutu. Näin laissa lukee. Tunteet liittyvät velvollisuuteen ja niitä on hyödytöntä ympätä keskusteluun vanhuspalveluista.
Jokainen aikuinen päättää itse, ottaako jotain harrastevanhusta esim. 1 tapaamiskerta/kk. Monet miehet ei esim. ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se laitokseen
Laita se muistikokeisiin
Noin vaan edunvalvontaan
Todellakin!!!!
EI!Jos olisi tietäisivät
Tuo painajaismainen aika ei varmaan ikinä tule poistumaan mielestäni vaikka se loppui pari vuotta sitten.
Minä elän tätä vaihetta juuri nyt. Omaishoitajaksi en ryhtynyt, vaikka maaniteltiin. Olen kuullut, miten vaikea vapaita on toteuttaa ja kun on omaishoitaja, palveluja on entistäkin vaikeampi saada. Tällä hetkellä olen järjestänyt työni niin (olen yrittäjä), että ehdin käydä äitini luona 2 kertaa päivässä, kotihoito käy vain kerran, enempää ei ole myönnetty. Minkäänlaista yksityistä apua ei ole vara palkata, äidillä on pieni eläke ja minun tienesteistä ei kyllä liikene yhtään, itsekin ollaan tiukoilla. Niinpä minä siivoan, käyn kaupassa, haen lääkkeet, pyykkään, hoidan kaikki asiat silmälasien hankinnasta laskujen maksuun. Meidän nuoriso leikkaa nurmikon ja tekee lumityöt.
Äitini on iäkäs ja muisti mennyt tyystin, mutta ei suostu lähtemään mihinkään tutkimuksiin, niinpä sekin on syynä siihen, että palveluja ei saa, kun ei ole diagnoosia. Ja kuulemma vanhusta ei voi pakottaa, koska on se itsemääräämisoikeus. Voi vittu, suoraan sanottuna.
Vähän aikaa sitten joku palveluohjaaja kävi pyynnöstäni tekemässä palvelutarvekartoituksen. Hän näki miten väsynyt olen ja kehotti menemään lääkäriin. Ihmettelin, mutta menin. Lääkäri ihmetteli vielä enemmän, mutta kirjoitti kaksi viikkoa sairauslomaa. Heh, joo, ei yrittäjä voi noin vain jäädä sairauslomalle, jos väsyttää, ei näet tulee silloin rahaa mistään, mutta kulut juoksevat. Sairauslomalle jäädään vain, jos ei pääse eteenpäin kuin konttaamalla. Ja tuon kartoituksen tulos oli, että ei äitini tarvitse enempää palveluita, hyvin pärjää. Totta hemmetissä pärjää, kun minä huolehtin kaikesta.
Miehen vanhemmat melkein samassa tilanteessa, toiselle sentään saatiin hoitopaikka, kun ei enää päässyt sängystä ylös, ei syönyt eikä tiennyt missä on ja kenen kanssa. Anoppi vielä muuten pärjää, mutta liikkuminen on lähes olematonta. Appiukko tekee kuolemaa, mies menee jokatoinen päivä hänen ja äitinsä luona käymään, matkaa 80 km.
Puuh, näin sitä vaan avaudutaan, kyllä nyt varmasti auttaa, kun aaveelle kirjoittaa..! Toisaalta naurattaa, toisaalta itkettää nämä kommentit, että kotihoito on olemassa, käyttäkää yksityisiä palveluita, onhan hoitopaikkoja. Jotkut eivät nyt ihan ole kartalla tämän asian suhteen.
Ai joo, vielä yksi juttu:
- Pakottakaa ne vanhukset muuttamaan pois omakotitalosta. Ilmoittakaa, että ette tee lumitöitä, puhdista rännejä, leikkaa nurmikkoa. Ne ovat vanhuksen omia valintoja, mutta ihan turhaa työtä vanhuksen hoidon kannalta. Väsytätte vain itseänne.
Ja vielä yksi:
- Verovähennyksen saa myös vanhempien luokse hommatusta siivousavusta. Eli se sisarus, joka ei ehdi niin usein paikan päälle voi kuitata tuon siivouslaskun ja huomioida sen verotuksessa. Ja se kaikki mitä ei pimeänä maksa, niin siitäkin verovähennykset. Jos tulee katto täyteen mummoilla ja papoilla, niin sitten kierrätätte suvussa muuten.
Omalle äidilleni olen sanonut, että ottaisi omaisuuden suojavakuutuksen. Olisi varaa mennä hoitokotiin ja vaikka leikkaukseen jonon ohi.
Hän ei ole täysin köyhä, mutta luonnostaan huono säästämään. Olisi meilläkin yksi huoli vähemmän, kun tietäisi että on hyvässä hoidossa ( ja tulee olemaan erityisvanhus).
Harmi vaan ettei hänen muistiinsakaan voi luottaa. Täytyy tarkistaa asia sitten kun on sen aika.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuon kartoituksen tulos oli, että ei äitini tarvitse enempää palveluita, hyvin pärjää. Totta hemmetissä pärjää, kun minä huolehtin kaikesta.
Pointti onkin siinä, että sun PITÄÄ lakata huolehtimasta. Äitisi saa lisää palveluita sitten kun kotihoito löytää hänet X kertaa keskeltä karmeaa sotkua ja Y kertaa pyöryneenä, kun poliisit on soitettu etsimään Y kertaa ja kun lääkkeitä ei selvästi ole osattu ottaa oikeisiin aikoihin aikoihin. Sun vaan PITÄÄ päästää tilanne ensin tuohon. SITTEN äitisi saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä yksi:
- Verovähennyksen saa myös vanhempien luokse hommatusta siivousavusta. Eli se sisarus, joka ei ehdi niin usein paikan päälle voi kuitata tuon siivouslaskun ja huomioida sen verotuksessa. Ja se kaikki mitä ei pimeänä maksa, niin siitäkin verovähennykset. Jos tulee katto täyteen mummoilla ja papoilla, niin sitten kierrätätte suvussa muuten.
Mun sisaruksia mikään ei vois vähempää kiinnostaa kuin vanhuksen auttaminen yhtään mitenkään. Yksi asuu 700 km päässä ja käy kerran 2 vuodessa. Kaksi muuta asuu talvet kaukomailla, eivätkä pidä silloin mitään yhteyttä. Kesäisin käyvät kun viitsivät, mitään eivät tee.
Ja miten sen vanhuksen pakottaa muuttamaan? Mun äiti ei ottanut kuuleviin korviinsa, kun joskus vuosia sitten yritin houkutella kaupungille kerrostaloon asumaan. Ja nyt se liian myöhäistä, ei enää oppisi uuteen kotiin, kun nytkin on välillä eksyksissä omassa kodissaan. Lumitöitä ei voi jättää tekemättä, eihän kotihoitokaan pääsisi sitten taloon. Nurmikon voisi muuten jättää leikkaamatta, mutta siitä saa sitten äidiltä kuulla ja hän ei pääse rollaattorilla mihinkään pitkässä heinässä.
Mun äiti on myös sellainen, että jos jostain jotain sanoo, hän soittelee läpi sukulaiset ja sanoo, että kukaan ei hänestä välitä, minulle soittelee ja itkeskelee.
Sellaista se vaan on. Ei muuta kuin päivä kerrallaan.
Valitettavasti käytännössä ei ole.