Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanheneva äitini on alkanut tarvita yhä enemmän apua, mutta minä en ehdi!

Vierailija
11.02.2018 |

Käyn töissä, olen oman vammaisen lapseni omaishoitaja, on toinenkin lapsi harrastuksineen ja omaa aikaakin olis kiva olla. En mitenkään ehdi juosta vielä äitini asioita, eikä hän tunnu ymmärtävän tätä lainkaan vaan loukkaantuu. Sisko asuu 200km päässä eikä välitä tilanteesta pätkääkään.
Neuvoja?

Kommentit (443)

Vierailija
1/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asioissa hän tarvitsee apua?

Vierailija
2/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ettet ehdi. Sun velvollisuutesi on hoitaa ne lapsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito on olemassa.

Vierailija
4/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivänä ole kenenkään velvollisuus hoitaa vanhempiensa asioita. Silti näitä ihmisiä riittää - kotihoitoa on tarjolla ja siitä olisi varaa maksaakin, mutta "ei kehdata" vaivata ulkopuolisia ja odotetaan sukulaisten hoitavan. Kun ei ennen vanhaankaan ole vieraat hoitaneet ja meidänkin mummu eli pihakammarissa loppuikänsä. 

Vierailija
5/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se karmivaa huomata, kun vanhemmat alkaa muuttua avuttomiksi. Ovat vasta 75-vuotiaita ja hyväkuntoisia sillä tavoin, että autolla huristellaan, mökkeillään jne. Mutta kun tulee ongelmatilanne, soittavat lapsia heti avuksi. Jotain on ongelmanratkaisukyvyssä heikentynyt muutamassa vuodessa. Ei siinä mitään, avuntarve on aika pientä, mutta hämmentää vaan välillä, millaisten asioiden kanssa ovat nykyään hukassa. Ovat aina olleet omatoimisia ja osaavia ihmisiä, isäkin on ollut hyvä etsimään tietoa esim. netistä.

Vierailija
6/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykypäivänä ole kenenkään velvollisuus hoitaa vanhempiensa asioita. Silti näitä ihmisiä riittää - kotihoitoa on tarjolla ja siitä olisi varaa maksaakin, mutta "ei kehdata" vaivata ulkopuolisia ja odotetaan sukulaisten hoitavan. Kun ei ennen vanhaankaan ole vieraat hoitaneet ja meidänkin mummu eli pihakammarissa loppuikänsä. 

Tämä on niin totta. Olen törmännyt useisiin tapauksiin, joissa  lapset olisivat jopa valmiita maksamaan itse avusta, mutta vanhemmat eivät ota maksettua apua vastaan. Vaan lasten pitää hoitaa, se on heidän velvollisuutensa. Ennen tämä ehkä toimikin, mutta ei välttämättä enää nykypäivänä. Monen työ on raskasta ja stressaavaa, lasten harrastukset, koulukin ottaa omansa kun onkaikenlaista kissanristiäistä mihin pitää osallistua...

Vierailija
7/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei tarvitse vielä mitään kotihoitoa, mutta milloin tietokone on jumissa, kännykän kanssa ongelmia, autottomana tarvii kyytiä tai isompien tavaroiden kuskausta, kodin jotain pientä korjaushommaa, isojen tavaroiden siirtelyä. Taksi tai mikään ostopalvelu ei tule kuuloonkaan. Minkään asian hoito ei tunnu sujuvan puhelimitse saati netin kautta vaan hänen pitää aina päästä kasvotusten tiskille hoitamaan asia. Ja soittaa mulle töihin, että tule kuskaamaan. No en kuskaa kesken työpäivän kuin ehkä äärimmäisesdä hädässä lääkäriin.

Ap.

Vierailija
8/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää hyväkseen sun kiltteyttä. Pistä rajat tolle. Sä et ole mikään palvelija ja juoksutyttö. Kunnalta saa apua hankittua. Teet karhunpalveluksen jos hyysäät liikaa niin tulee entistä avuttomampi.

Vierailija
9/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaatte ulkopuolista apua. Vanhuksia ei saa hylätä.

Vierailija
10/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttää hyväkseen sun kiltteyttä. Pistä rajat tolle. Sä et ole mikään palvelija ja juoksutyttö. Kunnalta saa apua hankittua. Teet karhunpalveluksen jos hyysäät liikaa niin tulee entistä avuttomampi.

Mikä on se taho kunnalla, josta saa apua kyseisiin asioihin?

Ohis

Vierailija
11/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaatte ulkopuolista apua. Vanhuksia ei saa hylätä.

Ai minä palkkaan? Ja ei tässä nyt ketään ole hylätty. Äiti passuuttaa vaan kun ei halua ostaa niitä palveluita. Jos/kun minusta tulee joskus äitini edunvalvoja (paperit on valmiina), palkkaan heti apua tai hommaan hoitokotipaikan.

Ap.

Vierailija
12/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei tarvitse vielä mitään kotihoitoa, mutta milloin tietokone on jumissa, kännykän kanssa ongelmia, autottomana tarvii kyytiä tai isompien tavaroiden kuskausta, kodin jotain pientä korjaushommaa, isojen tavaroiden siirtelyä. Taksi tai mikään ostopalvelu ei tule kuuloonkaan. Minkään asian hoito ei tunnu sujuvan puhelimitse saati netin kautta vaan hänen pitää aina päästä kasvotusten tiskille hoitamaan asia. Ja soittaa mulle töihin, että tule kuskaamaan. No en kuskaa kesken työpäivän kuin ehkä äärimmäisesdä hädässä lääkäriin.

Ap.

Kylläpä kuulostaa tutulta. Kyllä autan äitiäni mielellään mutta minulla on omakin elämä enkä aina ehdi enkä jaksa auttaa äitiä.

Samalla paikkakunnalla asuu myös muita lapsia mutta he eivät päätänsä vaivaa äidin asioilla. Meillä on lapset muuttaneet omiin asuntoihinsa ja sen vuoksi muut ajattelevat että me ehdimme auttamaan. Se vain että meillä on todella vaativat ja aikaa vievät työt jonka vuoksi olemme molemmat useita päiviä kuukaudessa työmatkoilla. Kiva sitten saada illalla soittoja äidiltä mitä kaikkea hänellä oisi tehtävää kun vain joku ehtisi käymään. Ja sitten koko viikonloppu olisi asioita hoidettavana. Missähän kohtaa me sitten levähdämme?

Äiti saisi ihan varmasti kotihoidosta apua mutta kun maksaa.

Vierailija
13/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se karmivaa huomata, kun vanhemmat alkaa muuttua avuttomiksi. Ovat vasta 75-vuotiaita ja hyväkuntoisia sillä tavoin, että autolla huristellaan, mökkeillään jne. Mutta kun tulee ongelmatilanne, soittavat lapsia heti avuksi. Jotain on ongelmanratkaisukyvyssä heikentynyt muutamassa vuodessa. Ei siinä mitään, avuntarve on aika pientä, mutta hämmentää vaan välillä, millaisten asioiden kanssa ovat nykyään hukassa. Ovat aina olleet omatoimisia ja osaavia ihmisiä, isäkin on ollut hyvä etsimään tietoa esim. netistä.

Alkavaa dementiaa, ainakin sillä joka on niitä asioita aina ennenkin ratkonut? Toinen ehkä tottumuksesta odottaa sen toisen edelleen järjestävän asiat.

Kipin kapin lääkäriin, jos etenemistä suinkin voi hidastaa!

Vierailija
14/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita äitisi atk-kurssille ja hankkikaa yhdessä myös senioripuhelin, jolla hän osaa soitella. Senioreille järjestetään sellaisia. Ja kerrot, että taksi, siivooja yms. palvelut ovat ostettavissa. Sinulla ei omaishoitajana aika ja jaksaminen riitä. Jos jaksat voi kokeilla vaikka kyläilyä kerran viikossa tunnin pari esim. kahvilla tai kutsut äitisi välillä teille. Näin me vieroitettiin mummi onnistuneesti omilleen ja välit ovat hyvät.

Vierailija
15/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se taho kunnalla, josta saa apua kyseisiin asioihin?

Ohis

Ei sellaista ole.

Vierailija
16/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi voi oikeasti kaivata vaan seuraa. Passaaminen tulee heikentämään hänen aivojensa toimintaa nopeasti, joten anna tehdä asiat itse. Vasta kun itse tekeminen ei oikeasti enää onnistu, on syytä auttaa.

Vierailija
17/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee heti aluksi selväksi että et voi aina olla käytettävissä. Vanhemmille ihmisille esim. taksin käyttö on

täysin mahdoton ajatus koska maksaa- vaikka rahaa olisi kuinka. Oma isäni esimerkiksi soittaa liian kiltin

pikkuveljeni viemään autolla pankkiin tai muille asioille. Rahaa olisi pitemmätkin matkat taksilla ajaa mutta

kun ei voi! Maksaa! Puhu äidillesi järkeä, nyt on aika käyttää varoja omaan mukavuuteensa eikä enää säästää pahan päivän varalle. 

Vierailija
18/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat apua ja ilmoitat äidillesi tiukasti, että ota tai jätä. Siskosi on fiksu, kun ei suostu äitisi pompoteltavaksi. Lisäksi voit vähentää esimerkiksi kotihoidonkulut kotitalousvähennyksenä.

Kuljetusavuksi toimii taksi. Kun et itse joudu hoitamaan noita konkreettisia asioita, voit keskittyä ihan vaan pitämään seuraa äidillesi - otappa hänet joskus mukaan vaikka lapsen harrastusvientikeikalle yms.

Vierailija
19/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut antavat itseään pompotella noin? Itse olen ilmoittanut tiukasti vanhemmilleni, että minä en tasan tarkkaan mihinkään moppiin tai haravaan tartu - en ole sen takia vuosia opiskellut, että alkaisin piian hommia hoitamaan. Siinä vaiheessa, kun eivät enää itse pysty, niin apu palkataan muualta. Sen voin toki tehdä ja paperitöissä auttaa. Ja tämän ovat ymmärtäneet oikein hyvin.

Vierailija
20/443 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti passaaminen on pahinta mitä voit tehdä. Silloin hänen toimintakykynsä alkaa oikeasti alentumaan. Ohjaa hänet hankkimaan seuraa tuttavapiiristä ja uusista harrastuksista.