Kelpaisiko teille 1900e/kk palkka?
Eli lähtöpalkka tuo ja verot tuosta siis jo vähennetty. Ja toinen vaihtoehto tällä hetkellä olisi ettei ole työtä laisinkaan. Olin ihan tyytyväinen kunnes kaveri sanoi että et kai sä voin paskaa palkkaa hyväksy. Hänen oma palkkansa on vajaa 3000e mutta onkin eri alalla kuin minä. En ole kyllä itse vielä koskaan ollut työpaikassa jossa palkka olisi neuvottelukysymys, se on aina se mikä se on ja jos ei kelpaa nin seuraava työntekijä on jo jonossa.
Kommentit (173)
insinööri kirjoitti:
Olen menossa onnesta soikeana työhön, josta tulen saamaan n. 1900 e/kk nettona. Jäin vuoden vaihteessa työttömäksi ja olen ollut tuskassa uutta työpaikkaa etsiessäni. Tuntuu aivan mielettömältä onnenpotkulta, että tärppäsi näin nopeasti ja palkkakin on ihan kohtuullinen.
Hei mä taidan muistaa sut, tuskailit voiko lapset jatkaa harrastamista jos työttömyys pitkittyy. Ihan mahtavaa että pääsit töihin näin nopeasti. Vaikka työttömiä on paljon, niin muistan miten sua ahdisti jo etukäteen kun et irtisanomisaikana onnistunut saamaan paikkaa, vaikka monta kertaa oli lähellä. Onnea uudesta työpaikasta!
Ja itse ketjun aiheeseen: Olen itse ollut pitkään työttömänä ja pääsen pian aloittamaan hommassa, jossa palkka on ehkä 1800-1900€/kk vähän lisistä riippuen. Pohjapalkka on 1600€/kk ja päälle tulee lisää sen mukaan miten työt sujuu vai miten sen sanoisi. Työ ei ole arvostettua eikä koulutusta vastaavaa (olen rahoitusta opiskellut tradenomi) mutta kun edessä häämötti jo työmarkkinatuelle tippuminen, niin ilolla tervehdin tällaistakin tulotasoa. Laskin loppuvuodelle verokortin 1900€ tuloilla niin eihän tuosta mene veroja kuin 1% ja sitten 8,25% eläkemaksuihin ja muihin. Pienen palkan etu on pieni veroprosentti! Ansiosidonnaisesta olen maksanut veroa 5,5%.
Minulla on verotuksessa jonkin verran vähennyksiä ja pienillä tuloilla ne vähennykset vetää veroprosentin tosi alas. Laskin että jos saan palkkaa 1800€/kk niin käteen tulee 1600€/kk. Työmarkkinatuki olisi ollut alkuun 800€/kk ja loppuvuodesta eteenpäin 700€/kk kun lapsi täyttää 18, joten onhan tämä 1600€ jo reilusti enemmän. Vaikka olemme pärjänneet ihan ok silloinkin kun olen työtön (miehellä on työ) niin ei me kuitenkaan niin porhoja olla, etteikö tuollainen 800-900€/kk tuntuisi missään. Työssäkäynnistä tulevien kulujen jälkeenkin tuosta jää vielä 600-700€ ylimääräistä verrattuna työmarkkinatukeen.
Riippuu työstä ja tunneista. Oman alan hommia voisin tehdä 25 tuntia viikko.
Lähihoitaja 15v. työkokemuksella tienaan 1800-2400 euroa kuussa nettona riippuen lisistä. Pärjäisin todella hyvin mutta tyhmyyttäni maksan nyt poikani takausvelkoja vielä neljä seuraavaa vuotta :(
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja 15v. työkokemuksella tienaan 1800-2400 euroa kuussa nettona riippuen lisistä. Pärjäisin todella hyvin mutta tyhmyyttäni maksan nyt poikani takausvelkoja vielä neljä seuraavaa vuotta :(
Onkö lähäreillä oikeesti noin hyvät tulot? Silti Suomen kovin valittajaryhmä. Johan tuohon 1800e nettoon pitää olla 2500e brutto ja 2400e nettoon lähes 3500e brutto. Varmaan 70% kansasta tienaa vähemmän.
Tienaan vähän alle tuon, asun Pk-seudun ulkopuolella ja maksamme miehen kanssa vuokraa molemmat 215e/nenä kaksiostamme. Lapsia ei ole, pärjää loistavasti ja säästöön jää.
Olen opiskellut ja elänyt säästeliäästi suuren osan elämästäni: en polta, juo, meikkaa tai ostele usein vaatteita. Olen pystynyt matkustelemaan useamman kerran vuodessa ja kanssaihmiset ihmettelee, miten on varaa. No, just tän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkö lähäreillä oikeesti noin hyvät tulot? Silti Suomen kovin valittajaryhmä. Johan tuohon 1800e nettoon pitää olla 2500e brutto ja 2400e nettoon lähes 3500e brutto. Varmaan 70% kansasta tienaa vähemmän.
Onhan sitä ollut paljon kirjoituksia siitä kuinka paljon ylitöitä ja vuoronvaihtoja on terveydenhoitoalalla työnantajan pyynnöstä. Luultavasti noihin tuloihin on laskettu ylityölisät ja kutsurahat.
Kiljuen ottaisin tuon palkan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo olisi liian iso palkka. Käteen kestää jäädä noin 1500 tai alkaa paukkua elarit. Päivärahoihin verrattuna pienessä palkassa on koominen veroprosentti, olematon. Periaate syistä en maksa elareita. Otan vaikka ikuisuuskarenssin jos ei muu auta.
Eron takia pistin hanskat tiskiin ja vasta kun kaikki lapset on 18 voin harkita oikeita töitä. Tätä ei tietenkään kestä sanoa työkkärissä. Onneksi olen jo saanut pitkän työttömyyden ettei hätyytetä kuin korkeintaan palkkatuki tai 9 euron orja hommiin.
En kehtaa sanoa paljonko tienasin oikeissa töissä. Pelkkiin veroihin meni kuukaudesta riippuen vähintään yli 2000, yleensä enemmän. Siinä oli mukana sentään laillisia vähennyksiä. Nyt saa joku muu tienata ne mitä voisin. Selvyyden vuoksi en valita, tämä on täysin oma päätös.
Vai sillä tavalla. Miesten on kyllä ihan turha itkeä ja syytellä ex-vaimoa "lasten vieraannuttamisesta" kun näiden samojen omien lasten elättäminen ei kiinnosta.
Kunnon Kela-loinen tämä sankari näin muutenkin: ei maksa itse elareita vaan pistää valtion (eli muut ihmiset veroineen) maksamaan sen, että ryssi elämänsä ja avioliittonsa eikä käyttänyt kortsua aikanaan.
(Muuten olen sitä mieltä, että naisten ei kannata tehdä lapsia ollenkaan, tai maksimissaan se yksi, koska hyvin todennäköisesti joutuu kuitenkin nykymaailmassa kasvattamaan sen yksin, ilman mitään tukea isältä - tai no, siittäjältä koska ei esim. tuollaista molopäätä voi isäksi kutsua... Terveisin vapaaehtoisesti lapseton, jonka oma isä olisi miehisyyden loistomalli ja esikuva nykyisille lusmu-vellihousuille.)
Ihan kelpo palkka tuo on. Mä teen 7h työpäiviä ja palkka on 1400 nettona ja siitä ulosotto vie 500 eli lapaseen jää 900e/kk. Eihän tuossa mitään järkeä ole, mutta pakko käydä jossain ettei alkoholisoidu kotona työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan vähän alle tuon, asun Pk-seudun ulkopuolella ja maksamme miehen kanssa vuokraa molemmat 215e/nenä kaksiostamme. Lapsia ei ole, pärjää loistavasti ja säästöön jää.
Olen opiskellut ja elänyt säästeliäästi suuren osan elämästäni: en polta, juo, meikkaa tai ostele usein vaatteita. Olen pystynyt matkustelemaan useamman kerran vuodessa ja kanssaihmiset ihmettelee, miten on varaa. No, just tän takia.
Kun on kaksi maksajaa, niin pystyy tekemään noin. Itse elän yksin, käteen tulee n. 1750 euroa kuukaudessa josta 720 euroa menee asumiseen (plus vesimaksu plus sähkö).
Ihan mielelläni minäkin maksaisin vain 215 euroa vuokraa kuukaudessa...
Vierailija kirjoitti:
Ihan kelpo palkka tuo on. Mä teen 7h työpäiviä ja palkka on 1400 nettona ja siitä ulosotto vie 500 eli lapaseen jää 900e/kk. Eihän tuossa mitään järkeä ole, mutta pakko käydä jossain ettei alkoholisoidu kotona työttömänä.
No eipä tuo ulosotto ole syyttä syntynyt. Oma vika.
Näen punaista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteen kestää jäädä noin 1500 tai alkaa paukkua elarit. Päivärahoihin verrattuna pienessä palkassa on koominen veroprosentti, olematon. Periaate syistä en maksa elareita. .
Pidät siis lapsiasi köyhyydessä periaatteesta? Mikä k*pää.
Miksi oletat, että nainen on työtön? Miksi lapsilisä ja elatustuki ei muka riitä, jos onkin? Elarit menevät naisen omaan käyttöön aina. Yksinhuoltajatkin pärjäävät aivan hyvin ilman elareita, ei tässä maassa ketään arkensa edes jotenkin hallitsevaa köyhäksi jätetä. Itse pärjään loistavasti 850e/kk tuilla.
Yksikään mies ei halua maksaa eksälle uusia vaatteita ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ja elänyt säästeliäästi suuren osan elämästäni: en polta, juo, meikkaa tai ostele usein vaatteita. Olen pystynyt matkustelemaan useamman kerran vuodessa ja kanssaihmiset ihmettelee, miten on varaa. No, just tän takia.Kun on kaksi maksajaa, niin pystyy tekemään noin. Itse elän yksin, käteen tulee n. 1750 euroa kuukaudessa josta 720 euroa menee asumiseen (plus vesimaksu plus sähkö).
Ihan mielelläni minäkin maksaisin vain 215 euroa vuokraa kuukaudessa...
Pk-seudun vuokrat on kyllä älyttömiä etenkin yksineläjälle. Sinkkuna maksoin yksiöstä Vantaalla 650e (saako nykyään edes tuohon hintaan?), muutin sata km kauemmas, 308e yksiöstä. Nyt oon jo vuosia asunut muualla, en enää suostuisi maksamaan tuota lähemmäs tonnia yksin. Olen onnellinen pikkukaupungissa. 😀
Vierailija kirjoitti:
Eli lähtöpalkka tuo ja verot tuosta siis jo vähennetty. Ja toinen vaihtoehto tällä hetkellä olisi ettei ole työtä laisinkaan. Olin ihan tyytyväinen kunnes kaveri sanoi että et kai sä voin paskaa palkkaa hyväksy. Hänen oma palkkansa on vajaa 3000e mutta onkin eri alalla kuin minä. En ole kyllä itse vielä koskaan ollut työpaikassa jossa palkka olisi neuvottelukysymys, se on aina se mikä se on ja jos ei kelpaa nin seuraava työntekijä on jo jonossa.
Kaverisi on idiootti.
Miten voitte tyytyä noin alhaiseen palkkaan, pahimmillaan 1200e/kk tms.?? Tämähän on siis vain itsestä kiinni, joten en ymmärrä.
Mistä työstä maksetaan noin kehnosti? Kauheata. Pikkupesulan ahne isäntäkö?
Vierailija kirjoitti:
insinööri kirjoitti:
Olen menossa onnesta soikeana työhön, josta tulen saamaan n. 1900 e/kk nettona. Jäin vuoden vaihteessa työttömäksi ja olen ollut tuskassa uutta työpaikkaa etsiessäni. Tuntuu aivan mielettömältä onnenpotkulta, että tärppäsi näin nopeasti ja palkkakin on ihan kohtuullinen.
Hei mä taidan muistaa sut, tuskailit voiko lapset jatkaa harrastamista jos työttömyys pitkittyy. Ihan mahtavaa että pääsit töihin näin nopeasti. Vaikka työttömiä on paljon, niin muistan miten sua ahdisti jo etukäteen kun et irtisanomisaikana onnistunut saamaan paikkaa, vaikka monta kertaa oli lähellä. Onnea uudesta työpaikasta!
Ja itse ketjun aiheeseen: Olen itse ollut pitkään työttömänä ja pääsen pian aloittamaan hommassa, jossa palkka on ehkä 1800-1900€/kk vähän lisistä riippuen. Pohjapalkka on 1600€/kk ja päälle tulee lisää sen mukaan miten työt sujuu vai miten sen sanoisi. Työ ei ole arvostettua eikä koulutusta vastaavaa (olen rahoitusta opiskellut tradenomi) mutta kun edessä häämötti jo työmarkkinatuelle tippuminen, niin ilolla tervehdin tällaistakin tulotasoa. Laskin loppuvuodelle verokortin 1900€ tuloilla niin eihän tuosta mene veroja kuin 1% ja sitten 8,25% eläkemaksuihin ja muihin. Pienen palkan etu on pieni veroprosentti! Ansiosidonnaisesta olen maksanut veroa 5,5%.
Minulla on verotuksessa jonkin verran vähennyksiä ja pienillä tuloilla ne vähennykset vetää veroprosentin tosi alas. Laskin että jos saan palkkaa 1800€/kk niin käteen tulee 1600€/kk. Työmarkkinatuki olisi ollut alkuun 800€/kk ja loppuvuodesta eteenpäin 700€/kk kun lapsi täyttää 18, joten onhan tämä 1600€ jo reilusti enemmän. Vaikka olemme pärjänneet ihan ok silloinkin kun olen työtön (miehellä on työ) niin ei me kuitenkaan niin porhoja olla, etteikö tuollainen 800-900€/kk tuntuisi missään. Työssäkäynnistä tulevien kulujen jälkeenkin tuosta jää vielä 600-700€ ylimääräistä verrattuna työmarkkinatukeen.
Ihan oikein muistit, olen se sama tuskailija. Paljon onnea myös sinulle uudesta työpaikasta!
Otan osaa kirjoitti:
Mistä työstä maksetaan noin kehnosti? Kauheata. Pikkupesulan ahne isäntäkö?
Esim.sosionomi lähtöperuspalkka kokopäivätyöstä. 2100e kk brutto. Ja käteenhän ei jää edes tuota 1900 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Mulla oli joskus vastaava tilanne. Paskaahan toi on mutta kyllä se siitä. Ja tää tunne kun kaikki on maksettu ja viimeinenkin merkintä poistuu 2vkon päästä. Aamen. Tsemppiä sulle!
Kyllä nettona muutaman vuoden päästä, kun saan suurimmat lainat maksettua pois.