Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelpaisiko teille 1900e/kk palkka?

Vierailija
10.02.2018 |

Eli lähtöpalkka tuo ja verot tuosta siis jo vähennetty. Ja toinen vaihtoehto tällä hetkellä olisi ettei ole työtä laisinkaan. Olin ihan tyytyväinen kunnes kaveri sanoi että et kai sä voin paskaa palkkaa hyväksy. Hänen oma palkkansa on vajaa 3000e mutta onkin eri alalla kuin minä. En ole kyllä itse vielä koskaan ollut työpaikassa jossa palkka olisi neuvottelukysymys, se on aina se mikä se on ja jos ei kelpaa nin seuraava työntekijä on jo jonossa.

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuollainen palkka melkein 40 vuotta töissä ollessani ja nyt on eläke sitten siitä 1500 e kuussa. Eli palkka vaikuttaa eläkkeeseenkin. Jos työ on mieleistä, niin kuin mulla oli, ei haittaa vaikka rahoilla ei juhli. Tuet eivät kerrytä eläkettäsi yhtään. Mieluummin pienikin palkka kuin ei palkkaa ollenkaan. Eli menisin ilman muuta!

Sulla ei vielä vaikuttanutkaan elinaikakerroin eläkkeesi määrään. Nykyään sun palkalla saisi 1300 Br eläkettä. Siitä verot pois niin saa saman kuin takuueläke verottomana. Pienipalkkainen työ ei kannata millään mittarilla nykyään.

Jos eläkkeen määrä on 1300 euroa, jää siitä käteen esim. kirkkoon kuuluvalle espoolaiselle 1157 eur/kk, joka on 380 euroa enemmän kuin takuueläke. Joka ainoa kuukausi. Minusta se ei ole mitätön ero.

Vierailija
102/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuollainen palkka melkein 40 vuotta töissä ollessani ja nyt on eläke sitten siitä 1500 e kuussa. Eli palkka vaikuttaa eläkkeeseenkin. Jos työ on mieleistä, niin kuin mulla oli, ei haittaa vaikka rahoilla ei juhli. Tuet eivät kerrytä eläkettäsi yhtään. Mieluummin pienikin palkka kuin ei palkkaa ollenkaan. Eli menisin ilman muuta!

Sulla ei vielä vaikuttanutkaan elinaikakerroin eläkkeesi määrään. Nykyään sun palkalla saisi 1300 Br eläkettä. Siitä verot pois niin saa saman kuin takuueläke verottomana. Pienipalkkainen työ ei kannata millään mittarilla nykyään.

Tuo on kyllä harmi! Mä olen ollut vuoden eläkkeellä ja just just pärjään tuolla 1500 eurolla. Mulla on valtavat lääkekulut, onneksi niissä on katto. Mä olin töissä jo ennen kuin täytin 23 vuotta ja sitä ei kerrytetty eläkkeeseen. Musta sekin oli väärin. Kaksi vuotta tein ilman eläkekertymää. Mutta silti sain opintolainat maksettua kymmenessä vuodessa ja nyt pärjään säästäväisesti eläen. Työn tekoa pitäisi aina kannustaa.

Ei eläkettä meille 70-luvulla syntyneillekään kertynyt ennen kuin täytti 23v. Mulla on myös 25 vuotta työelämää jäljellä mutta lopetan työt kokonaan viimeistään 10 vuoden kuluttua. Eläkettä ajatellen työnteko ei kannata ja vapaa-aika vie heittämällä voiton stressaavasta sekä pienipalkkaiselta työstä.

Epäilen, että et tunne kunnolla eläkkeen määräytymistä. Pienikin työeläke nostaa eläkkeen takuueläkettä paremmaksi, sillä pientä työeläkettä saava saa lisäksi kansaneläkettä. Sellaista tilannetta normaalilla työkykyisellä alle 63-vuotiaalla ei ole, että palkallinen työnteko ei parantaisi kokonaiseläkettä (työttömyyseläkeputkessa olevia lukuunottamatta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan 2700 e nettona ja olen korkeakoulutettu opettaja 22 vuoden kokemuksella. Brutto n.5100 e / kk. Kovat on verot, kun vähennyksiä olemattomasti. Siihen nähden 1900 e/ netto on hyvä, jos ei korkeakoulutusta tarvita ja on suorittavaa työtä. Suomessa koulutus kannattaa vain pienellä osalla nykytilanteessa palkan kannalta.

Hohhoijaa taas... Miten korkeakoulutettuna voit olla noin hukassa veroprosenttisi kanssa? Täällä korkeakoulutettu 4500 e/kk bruttopalkalla, netto 2960 e/kk, ei vähennyksiä. Korjaa se veroprosenttisi, niin jää enemmän kuussa käteen. Toki vuosittaiset veronpalautukset on tällöin pienemmän.

Kummasti tällä palstalla aina löytyy näitä muka korkeita liksoja tienaavia, joilla verojen jälkeen on olemattomat tulot. Opetelkaa laskemaan se veroprosentti oikein, älkääkä provoilko.

Vierailija
104/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä harmi! Mä olen ollut vuoden eläkkeellä ja just just pärjään tuolla 1500 eurolla. Mulla on valtavat lääkekulut, onneksi niissä on katto. Mä olin töissä jo ennen kuin täytin 23 vuotta ja sitä ei kerrytetty eläkkeeseen. Musta sekin oli väärin. Kaksi vuotta tein ilman eläkekertymää. Mutta silti sain opintolainat maksettua kymmenessä vuodessa ja nyt pärjään säästäväisesti eläen. Työn tekoa pitäisi aina kannustaa.

Ei eläkettä meille 70-luvulla syntyneillekään kertynyt ennen kuin täytti 23v. Mulla on myös 25 vuotta työelämää jäljellä mutta lopetan työt kokonaan viimeistään 10 vuoden kuluttua. Eläkettä ajatellen työnteko ei kannata ja vapaa-aika vie heittämällä voiton stressaavasta sekä pienipalkkaiselta työstä.

Epäilen, että et tunne kunnolla eläkkeen määräytymistä. Pienikin työeläke nostaa eläkkeen takuueläkettä paremmaksi, sillä pientä työeläkettä saava saa lisäksi kansaneläkettä. Sellaista tilannetta normaalilla työkykyisellä alle 63-vuotiaalla ei ole, että palkallinen työnteko ei parantaisi kokonaiseläkettä (työttömyyseläkeputkessa olevia lukuunottamatta).

Korjaan yllä olevaa tekstiäni sen verran, että jos työeläke jää kokonaisuudessaan alle 400 euron, niin silloin kokonaiseläke ei välttämättä nouse takuueläkettä paremmaksi. Mutta kaikki sen päälle tulevat eläkekertymät parantavat eläkettä.

Vierailija
105/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät vain osaa arvostaa itseään ja yritän hiukan opettaa. Anteeksi jos kovalla kädellä ..

Sinkkumies

Kerrankin olen samaa mieltä kanssasi.

Ja niin, jos ajatellaan että ei hätää kun mies tienaa 5000€/kk, joten nyt voi olla kotona työttömänä ja jos tulee ero, se on sen ajan murhe. No varmasti on sen ajan murhe, koska mistähän niitä töitä sitten löytyy kun työkokemusta ei ole, tai on kauan aikaa siitä kun viimeksi on ollut töissä, kun on miehen palkalla eletty ja pärjätty?

En ikinä, IKINÄ uskaltaisi laittaa omaa kohtaloani toisen käsiin, siis että jättäytyisin pois työelämästä tai en etsisi töitä, koska ei tarvitse kun mies tienaa ihan ok. Vähän vois kyrsiä jos tuleekin ero joskus.

Kuka on heittäytynyt miehen tulojen varaan kotiin makaamaan työttömäksi? En minä ainakaan, vaikka olette nyt niin olettaneet.

T. Se, jonka kanssa tämä sinkkumies alkoi vänkäämään.

Juurihan vastasit, että perheessä on 5000€ tienaava mies ja 1900€ olisi extraa jonka voisi laittaa vaikka yhteiselle säästötilille.

Niin, tällä hetkellä ektraa tulee 2500€. Kyllä, tienaan vähemmän kuin mieheni. Ja kaikki tuloni menee säästöön. Yhteiselle tilille, josta maksamme ulkomaanmatkat ym. ekstrat.

Höpö höpö, älä yritä.

Jos sun nettopalkka olisi nyt 2500, niin olisit vastannut, että ei kelpaisi, tai vaihoehtoisesti olisit vastannut, että kyllähän sekin kelpaisi paremmin kun työttömänä olo mutta nyt tienaan enemmän.

Et todellakaan olisi alkanut mitään miehen palkoista puhua jos olisit töissä.

Vierailija
106/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan 2700 e nettona ja olen korkeakoulutettu opettaja 22 vuoden kokemuksella. Brutto n.5100 e / kk. Kovat on verot, kun vähennyksiä olemattomasti. Siihen nähden 1900 e/ netto on hyvä, jos ei korkeakoulutusta tarvita ja on suorittavaa työtä. Suomessa koulutus kannattaa vain pienellä osalla nykytilanteessa palkan kannalta.

Hohhoijaa taas... Miten korkeakoulutettuna voit olla noin hukassa veroprosenttisi kanssa? Täällä korkeakoulutettu 4500 e/kk bruttopalkalla, netto 2960 e/kk, ei vähennyksiä. Korjaa se veroprosenttisi, niin jää enemmän kuussa käteen. Toki vuosittaiset veronpalautukset on tällöin pienemmän.

Kummasti tällä palstalla aina löytyy näitä muka korkeita liksoja tienaavia, joilla verojen jälkeen on olemattomat tulot. Opetelkaa laskemaan se veroprosentti oikein, älkääkä provoilko.

Kuulepas nyt. Olen tuo lainattu. Olen saanut vuosikausia veronpalautuksia korkeintaan 100 euroa, yleensä vain muutaman kympin. Verotukseni menee sius kohdalleen enkä halua maksaa mätkyjä! Kotitalousvähennystä ei ole, lainankorot max 30e/v, ei työmatkakuluja. Mitä voin tehdä veroprosenttini suhteen, sanopa se!?

Vierailija
107/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä hemmetin takia puhut nettopalkasta? Harhaanjohtavaa tuo on. Tuohon nettopalkkaan tarvitaan 2500e bruttopalkka joka taitaa olla suomalaisten yleisin liksa. 

Mutta kysymykseen vastaten: Ei kelpaisi. Saan nykyisin 3100e nettona ja tuntuu että vasta nyt on Suomen hintatasolla varaa mukavaan elämään jossa ei tarvitse murehtia rahasta. 

Olet tyhmä. Helpompi se on normaalin ihmisen hahmottaa paljonko tilille kilahtaa rahaa ja miten sillä elää kuin alkaa laskeskelemaan ja keksiä päästään jotain veroprosentteja.

Vierailija
108/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli brutto 2900 ja netto 1900.

Vierailija
109/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kouluttamaton ylioppilas, tienasin noin 1800 - 1900 € / kk. Sitten opiskelin 4 vuotta insinööriksi. Eli arvaa kelpaako? Ja voiko minua sanoa kiittämättömäksi jos sanon, että ei todellakaan kelpaa? On kyllä yritetty tarjota tuotakin. En ole opiskellut hölmöyttäni, vaan osin myös saadakseni aiempaa parempaa palkkaa.

Vierailija
110/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun vero% taitaa olla vähän pielessä??

Kannattaa ehkä käydä hakemassa verotoimistosta muutosverokortti.

Vierailija
111/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt. Olen tuo lainattu. Olen saanut vuosikausia veronpalautuksia korkeintaan 100 euroa, yleensä vain muutaman kympin. Verotukseni menee sius kohdalleen enkä halua maksaa mätkyjä! Kotitalousvähennystä ei ole, lainankorot max 30e/v, ei työmatkakuluja. Mitä voin tehdä veroprosenttini suhteen, sanopa se!?

Suomessa korkein kunnallis- ja kirkollisveroprosentti (yhteensä) on Jämijärvellä. Sielläkin 5100 euron bruttotuloista jää käteen 3100 euroa kuukaudessa. Tämä on siis laskettu kirkkoon kuuluvalle, jolla ei ole mitään vähennyksiä). Joko veroprosenttisi on väärin laskettu tai sitten jätät jotain olennaista kertomatta (esim. jotkut lisätulot, joiden verot vähennetään palkastasi tai autoetu).

Vierailija
112/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaa, ja aika lailla tuon saankin, akateeminen koulutus. Olen onnellinen työstäni, melkein tekisin ilman palkkaakin!

Vierailija
113/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaisi. En käytä rahaa muuta kuin asumiseen ja ruokaan, sekä maksan opintovelkaa pois. Olen tylsä ihminen, harrastan lenkkeilyä. 

Vierailija
114/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No herranen aika, sehän tietysti riippuu ihan siitä, millä alalla kukin on ja mikä on lähtötilanne. Missä asuu, mikä on työtilanne, mikä on koulutustaso ja oma työkokemus jnejne.

Itse olen akateeminen viisikymppinen toimittaja, ollut alalla jo melkein 30 vuotta ja bruttopalkka noin 4,5 tonnia, vuoroista riippuen. Tietenkään en NYT vaihtaisi alle kahden tonnin nettopalkkaan.

Mutta jos olisin nuori ja työtön, niin totta mooses.

En ymmärrä palstalaisten vimmaa hakea vastauksia tuollaisiin kysymyksiin. Ei OLE OLEMASSA mitään yhteistä arviota, koska se, millaisen palkan kukin kokee riittäväksi riippuu niin monesta eri tekijästä.

:D Ehkä ohi aiheen mut jos olisit lukenut aloituksen niin siellä sanottiin "jos toinen vaihtoehto on se että olet työtön", mahdollisesti kunnes löydät jonkun parempipalkkaisen tai sitten pidempään. Kannattaa lukea ennen kuin alkaa vaahtoamaan.

Vierailija
115/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittäisi mainiosti mikäli työ olisi huomattavan mielenkiintoista, voisin tuottaa huomattavaa lisäarvoa lähimmäisilleni ja yhteiskunnalle tai muuttaa maailmaa muuten paremmaksi (ympäristön- tai luonnonsuojelu, eläinten oikeudet), voisin oppia uusi asioita ja käydä mielenkiintoisia täydennyskoulutuksia ja käyttää korkeaa koulutustani hyväkseni. Työajat olisivat liukuvat ja vapaat ja kesälomat, hiihtolomat, kaamoslomat ja marjastuslomat vapaita (vaikka palkattomalla), lomaa yhteensä vähintään 3 kk. Lisäksi minulla olisi huomattava päätäntävalta siihen miten työ tehdään enkä joutuisi katselemaan epäpäteviä mulkeroita ympärilläni. 

Vierailija
116/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tuohan on 2500e bruttopalkka, hyvin yleinen, ei edes huonoimmasta päästä.

Sitäpaitsi progressiivinen verotus syö kyllä bruttoerot, joten olisin oikein tyytyväinen.

Kaverisi kuulostaa ääliöltä.

Vierailija
117/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lähtöpalkka tuo ja verot tuosta siis jo vähennetty. Ja toinen vaihtoehto tällä hetkellä olisi ettei ole työtä laisinkaan. Olin ihan tyytyväinen kunnes kaveri sanoi että et kai sä voin paskaa palkkaa hyväksy. Hänen oma palkkansa on vajaa 3000e mutta onkin eri alalla kuin minä. En ole kyllä itse vielä koskaan ollut työpaikassa jossa palkka olisi neuvottelukysymys, se on aina se mikä se on ja jos ei kelpaa nin seuraava työntekijä on jo jonossa.

No totta vitussa kelpaisi !!

, oma brutto on 1850 😡

Vierailija
118/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kelpaisi. Nyt nettoan 1300-1600 €/kk. Syksyllä toivottavasti pääsen opiskelemaan ja joskus vielä tulevaisuudessa tienaankin ehkä paremmin...

Vierailija
119/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäi edellisessä työssä verojen jälkeen noin 1300e, josta vuokraan meni 650e koska asuin Helsingissä. Tuolla samalla palkalla olisi tullut hyvin toimeen jossain toisella paikkakunnalla jos vuokra olisi 200-300e vähemmän. En kyllä tuollakaan palkalla aivan kädestä suuhun elänyt mutta melkein.

Niinkö kuvittelet ??

Olen muuttamassa, 15000 asukkaan kunnassa. Kolmioon jossa viokra 640 euroa ja palkka 1500 netto..

Vierailija
120/173 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kike79................. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäi edellisessä työssä verojen jälkeen noin 1300e, josta vuokraan meni 650e koska asuin Helsingissä. Tuolla samalla palkalla olisi tullut hyvin toimeen jossain toisella paikkakunnalla jos vuokra olisi 200-300e vähemmän. En kyllä tuollakaan palkalla aivan kädestä suuhun elänyt mutta melkein.

Mä asun todella kaukana pääkaupunkiseudusta, ja täällä yksiötkin reilusti yli 350€, eli ei vuokrat ole muuallakaan niin halpoja kun kuvittelet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan