Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työskentelen musiikkialalla ja nyt on aivan pakko avautua!

Vierailija
06.02.2018 |

Helsingissä vaikutan (ylläri) ja isompia liikkeitä ollaan tekemässä. En halua kertoa tarkemmin omasta työstäni, jotta minua ei tunnistettaisi, mutta on eräs asia, josta on pakko avautua anonyymisti.

Mä olen aivan kurkkuani myöten täynnä tätä suomalaista musiikkibisnestä. Ongelma on ilman muuta myös globaali, mutta ärsyttää aivan vietävästi se, että näitä läppä-youtube-artiseja signeerataan levy-yhtiöihin, vaikka eivät osaa mitään. Sit tehdään huonoja biisejä, joissa ei ole yhtään sielua, talenttia eikä pätkänkään vertaa taidetta, ja jengi kuuntelee tällaisia ''artisteja''. Maksavat heidän keikoistaan ja fanittaa.

En suomalaisia ala tässä nyt nimeltä luettelemaan tietyistä syistä, mutta ulkomaalaisista kappaleista Man's not hot on tästä oiva esimerkki tai Cardi B:n Bodak Yellow. Tulee mieleen myös artisteja, kuten Bebe Rexha, Zara Larsson, Fifth Harmony yms. Kaikki tekevät sitä samaa kuraa ja koko ajan nousee uusia, jotka jatkavat samoja jalanjälkijä. Kotimaastammekin löytyy mm. yksi, joka lähtenyt ulkomaille toteuttamaan isoa unelmaansa, mutta hänkin tekee valitettavasti samaa listapoppia. Eikä ole edes niin tunnettukaan tai lahjakas vielä, mitä meidän media antaa hänen suosiostaan ymmärtää. Maksettuja keikkoja ja haastatteluita.

Sitten on näitä, jotka tekevät ihan tosissaan musaa, mutta se ei ole mitenkään omaperäistä, eli kopioidaan tai matkitaan jonkun toisen tyyliä ja soundia. Tehdään biisejä, jossa äänehdellään studiolla ja käytetään hitosti kompressoria ja autotunea, mut sit livenä onkin meininki aivan jotain muuta, ellei turvauduta playbackiin.

En todellakaan ole katkera tai kateellinen tämmösille tyypeille (uskokaa pois, nään tätä todellisuutta ihan tarpeeksi työkuvioissa), vaan lähinnä harmittaa se, että oikeat artistit jäävät tuollaisen paskan varjoon. Suomestakin löytyy lahjakkaita ja monipuolisia artisteja, mutta ''sisälle'' päästetään vain ne, jotka ovat valmiita myymään sielunsa ja tekemään paskaa. Tai sit näitä, jotka maksavat levytyssopparista tai sit jonkun isukki tuntee esim. levy-yhtiön pomon. Olen nähnyt ja kuullut kaikenlaista. :) Näissä piireissä tapahtuu myös paljon hyväksikäyttöä, kiristystä, manipulointia ja selkäänpuukotusta. Melkein kaikki käyttää jotain aineita sekä ovat itseriittoisia ja ahneita. Hyviäkin tyyppejä löytyy ilman muuta. En dumaa kaikkia. Enhän minä muuten työskentelisi tällaisessa ympäristössä, jos ei olisi mitään positiivista sanottavaa.

Suurin osa näistä uusista sekä vanhoista ''artisteista'' hamuaa vain julkisuutta, rahaa ja mainetta. Sitä intohimoa ja lahjakkuutta harvemmin on, vaan se halu olla '' jotain''. Sen huomaa jo avaamalla sosiaalisen median tai seuraamalla X-factoria, Idolsia ja The Voicea.
Nykyään kaikki haluavat olla artisteja, ja koska laulajien ja kappaleiden taso on laskenut kuin lehmän häntä, niin se on näille julkisuuden nälkäisille pyrkyreille mahdollista. Levy-yhtiöiden vika myös, kun ovat antaneet mahdollisuuden näin helpolle systeemille, mutta loppupeleissähän se on niin, että raha ratkaisee...

Tähän loppuun Emma Gaalasta poimittua: ''Soosoo, mää on fakin legenda, pane pane, kotona junnut on töis, bisset läikkyy ja mun on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa!''

Kommentit (283)

Vierailija
61/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Robinki ihan kuspää?

Ei ole. Aika massatuote kylläkin, muttei ihan lahjaton laulajana ainakaan.

Minä nään tän Robin-kuvion niin, et tyypissä on kyllä potentiaalia ja lahjakkuutta. Osaa laulaa oikeasti hyvin teknisesti, laaja ja joustava ääniskaala(joka voi tuoda mukanaan omat vaikeutensa), hyvä karismaattinen live-esintyjä. Sekä tietysti miellyttävä olemus ja ulkonäkö tuo omat etuudensa. Mutta ongelma tuskin on itsessään Robin, vaan tämä musabisnes sen ympärillä. Robinille(tai Robinin omat) kirjoitetut biisit ei ehkä ole niitä kaikista sielukkaimpia kappaleita, mutta ne on sellaisia että NE MYY.

Mun mielestä Robinin taidot ei tule esiin milään muotoa sen omassa tuotannossaan. Mutta tosiasiassahan se on ihan sama miten osaat laulaa vai osaatko ollenkaan, sinusta voidaan tuotteistamalla ja muokkaamalla tehdä ihan samanveroinen laulaja kuin oikeasti taitavasta laulajasta.

Vierailija
62/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lukemisen Man`s not hot kohtaan.

Biisi on parodia, Big Shaq on koomikko. Saarnaa samasta kuin ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nään tän Robin-kuvion niin, et tyypissä on kyllä potentiaalia ja lahjakkuutta. Osaa laulaa oikeasti hyvin teknisesti, laaja ja joustava ääniskaala(joka voi tuoda mukanaan omat vaikeutensa), hyvä karismaattinen live-esintyjä. Sekä tietysti miellyttävä olemus ja ulkonäkö tuo omat etuudensa. Mutta ongelma tuskin on itsessään Robin, vaan tämä musabisnes sen ympärillä. Robinille(tai Robinin omat) kirjoitetut biisit ei ehkä ole niitä kaikista sielukkaimpia kappaleita, mutta ne on sellaisia että NE MYY.

Mun mielestä Robinin taidot ei tule esiin milään muotoa sen omassa tuotannossaan. Mutta tosiasiassahan se on ihan sama miten osaat laulaa vai osaatko ollenkaan, sinusta voidaan tuotteistamalla ja muokkaamalla tehdä ihan samanveroinen laulaja kuin oikeasti taitavasta laulajasta.

Tässä nykyisessä musatuotannossa on se ongelma, et hyvät ja huonot artistit eivät päällisinpuolin erotu toisistaan, kaikista tehdään autotunen ja muun muokkaamisen avulla samankuuloisia. Lisäksi keikoilla monet artistit eivät laula livenä, jolloin siinäkään ei ole eroa oikeasti taitavien ja heikompien välillä.

Kyllähän nämä erot huomaa jos vähäkään musiikista ymmärtää, mut suurelle osalle nykykuluttajista tällä ei valitettavasti ole mitään merkitystä.

Vierailija
64/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Eriksson on hyvä. Lie ap?

Vierailija
65/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysissä huippuartisteissa on muutama jotka osaa laulaa; pysyy nuotissa vaikka liikkuisikin esiintyessään, riittävän vahva ääni, on harjoitellut laulutekniikkaa ja äänenkäyttöä

On taas eriasia kuka osaa laulaa ja kuka tekee hyvää musiikkia

Vierailija
66/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain Robinilla ei ole ollut tähän mennessä ees uran ja koulunkäynnin välillä pompotellessa aikaakaan todella miettiä itse musiikkiaan. Varmasti alkuvuosina on painostettu pistämään nopeasti kyhättyjä levyjä ulos. Viimeinen oma levy on nyt vuodelta 2015, joten seuraava levy sitten tauon jälkeen toivottavasti kertoo enemmän.

Vierailija
67/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma-gaala oli kyllä jo ihan pohjanoteeraus tälle musahommalle

Vierailija
68/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen Man`s not hot kohtaan.

Biisi on parodia, Big Shaq on koomikko. Saarnaa samasta kuin ap.

Sitä ironian määrää, kun koomikko tekee läpällä paskan biisin -jossa ei ole lyyrisesti eikä laulu- tai räppitaidollisesti mitään annettavaa- nousee listojen kärkeen ja lampaat pommppii aivot tyhjinä mukana. Se siitä saarnasta. Tekopyhää on mennä vetään keikkaa ja raidailla tuolla julkisuudella mitä on nyt saanut. 

Vierailija
69/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ongelma tuskin on itsessään Robin, vaan tämä musabisnes sen ympärillä. Robinille(tai Robinin omat) kirjoitetut biisit ei ehkä ole niitä kaikista sielukkaimpia kappaleita, mutta ne on sellaisia että NE MYY.

Mulle Robin oli pitkään sellainen lööpeistä tuttu, olin lukenut siitä juttuja ja nähnyt jonkun haastattelunkin ja tosi mukavalta ja fiksulta nuoreltamieheltä se vaikutti. Ja toki tiesin, että on valtavan suosittu, mutta mitään kappaleita en tiennyt. Sitten uteliaisuudesta erehdyin katsomaan sen jonkun uuden kappaleen videon ja herrajumala mitä roskaa! Olin ihan järkyttynyt! Siis todella aivotonta huttua, melodiakaan ei ollut hääppöinen. Eikö Suomessa ole lauluntekijöitä jotka osais tehdä Robinille kunnollista musiikkia, kun kaverissa on selkeästi ainesta?

Vierailija
70/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää ihmiset keikoilla, vähän pienemmilläkin sellaisilla, klubeilla ym. Voitte löytää paljon sellaista hyvää musiikkia, joka ei juuri radiosoittoon tai festarilavoille pääse.

Soittolistat ovat syvältä. Onneksi on levykauppoja ja Spotify.

Vierailija
71/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Abreu tuli heti mieleen. Hän ei osaa oikein laulaa, muistatteko Idolsista? Hän ikäänkuin puski väkisin sellaista voimaa siihen lauluun. Anyway, hän joutui nyt viime aikoina vaihtamaan artistinimensä Abreuksi, muutti laulukielen myös suomeksi. Ronskimpaa lyriikkaa, samaa edm-roskaa ja vielä enemmän paljaampaa pintaa. Tämä on selkeästi viimeinen mahdollisuus Annalle. Ei myynyt eikä toiminut aikaisemmin, niin kokeiltiin tyylimuutosta. Ei vaan yksinkertaisesti riitä, mutta Annapas on epätoivoinen. Hän on täydellinen esimerkki epäonnistuneesta ja epätoivoisesta unelmoijasta, jonka ura ei valitettavasti lähtenyt nousuun, eikä tule lähtemään. 

Vierailija
72/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä kiitos!!

Vierailija
73/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esiintyjä pystyy tekemään rahaa,se kai riittää levylafkalle.Esim. Matti Nykänen.

Vierailija
74/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimiä kiitos!!

Kunnon haaskalintu, nimesi olisi varmasti esillä jos olisit alalla.

Vierailija
75/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zara Larsson ja Fifth Harmony eivät kyllä ole mitään "läppä-youtube artisteja" vaan tekevät oikeasti hyvää musiikkia. Zara ja kaikki Fifth Harmonyn jäsenet (myös se yksi ex-jäsen) osaavat laulaa, jos et usko niin katso vaikka Youtubesta heidän live-esiintymisiään.

Vierailija
76/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikait levy-yhtiölle ole merkitystä osaako artisti laulaa vai ei, pääasia et se tuottaa rahaa. Ja ei nykynuoriso arvosta laulutaitoa ja musiikillista lahjakkuutta niin paljon kuin ennen.

Vierailija
77/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan nuorisosta, niin tähän keskusteluun voisi lisätä myös aiheen josta keskustellaan tuossa pitkässä ketjussa "You tuben vahingolliset "lastenkanavat" . Eli se, miten lasten ja nuorten aivoja muokkaa sonta jota you tube ja myös monet artistit suoltavat. Vakava asia, jota jokaisen vanhemman kannattaisi miettiä.

Vierailija
78/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun ketju: "Yutuben häiriintyneet lastenkanavat". Lukekaa!

Vierailija
79/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisimmat kommentit tästä keskustelusta on poistettu! MIKSI?

Vierailija
80/283 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan joitakin eturivin artisteja.

Osan biisit eivät ole hääppöisiä mutta arvostan silti laulutaitoja ja karismaa. Tällaisia artisteja ovat esimerkiksi Jenni Vartiainen, Anna Puu, Robin, Johanna Kurkela jne.

Sitten on sellaisia, joiden ääni ei ole erityisen vakuuttava, mutta tekevät itse biisinsä ja ihan pätevää kamaa. Mainittakoon näistä Vesala, Maija Vilkkumaa ja Chisu.

Ja sitten esim. Sanni, Haloo Helsinki ja Ellinoora joiden äänestä tai biiseistä en tykkää, mutta osaan silti arvostaa sitä, että tekevät omat raitansa.