Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työskentelen musiikkialalla ja nyt on aivan pakko avautua!

Vierailija
06.02.2018 |

Helsingissä vaikutan (ylläri) ja isompia liikkeitä ollaan tekemässä. En halua kertoa tarkemmin omasta työstäni, jotta minua ei tunnistettaisi, mutta on eräs asia, josta on pakko avautua anonyymisti.

Mä olen aivan kurkkuani myöten täynnä tätä suomalaista musiikkibisnestä. Ongelma on ilman muuta myös globaali, mutta ärsyttää aivan vietävästi se, että näitä läppä-youtube-artiseja signeerataan levy-yhtiöihin, vaikka eivät osaa mitään. Sit tehdään huonoja biisejä, joissa ei ole yhtään sielua, talenttia eikä pätkänkään vertaa taidetta, ja jengi kuuntelee tällaisia ''artisteja''. Maksavat heidän keikoistaan ja fanittaa.

En suomalaisia ala tässä nyt nimeltä luettelemaan tietyistä syistä, mutta ulkomaalaisista kappaleista Man's not hot on tästä oiva esimerkki tai Cardi B:n Bodak Yellow. Tulee mieleen myös artisteja, kuten Bebe Rexha, Zara Larsson, Fifth Harmony yms. Kaikki tekevät sitä samaa kuraa ja koko ajan nousee uusia, jotka jatkavat samoja jalanjälkijä. Kotimaastammekin löytyy mm. yksi, joka lähtenyt ulkomaille toteuttamaan isoa unelmaansa, mutta hänkin tekee valitettavasti samaa listapoppia. Eikä ole edes niin tunnettukaan tai lahjakas vielä, mitä meidän media antaa hänen suosiostaan ymmärtää. Maksettuja keikkoja ja haastatteluita.

Sitten on näitä, jotka tekevät ihan tosissaan musaa, mutta se ei ole mitenkään omaperäistä, eli kopioidaan tai matkitaan jonkun toisen tyyliä ja soundia. Tehdään biisejä, jossa äänehdellään studiolla ja käytetään hitosti kompressoria ja autotunea, mut sit livenä onkin meininki aivan jotain muuta, ellei turvauduta playbackiin.

En todellakaan ole katkera tai kateellinen tämmösille tyypeille (uskokaa pois, nään tätä todellisuutta ihan tarpeeksi työkuvioissa), vaan lähinnä harmittaa se, että oikeat artistit jäävät tuollaisen paskan varjoon. Suomestakin löytyy lahjakkaita ja monipuolisia artisteja, mutta ''sisälle'' päästetään vain ne, jotka ovat valmiita myymään sielunsa ja tekemään paskaa. Tai sit näitä, jotka maksavat levytyssopparista tai sit jonkun isukki tuntee esim. levy-yhtiön pomon. Olen nähnyt ja kuullut kaikenlaista. :) Näissä piireissä tapahtuu myös paljon hyväksikäyttöä, kiristystä, manipulointia ja selkäänpuukotusta. Melkein kaikki käyttää jotain aineita sekä ovat itseriittoisia ja ahneita. Hyviäkin tyyppejä löytyy ilman muuta. En dumaa kaikkia. Enhän minä muuten työskentelisi tällaisessa ympäristössä, jos ei olisi mitään positiivista sanottavaa.

Suurin osa näistä uusista sekä vanhoista ''artisteista'' hamuaa vain julkisuutta, rahaa ja mainetta. Sitä intohimoa ja lahjakkuutta harvemmin on, vaan se halu olla '' jotain''. Sen huomaa jo avaamalla sosiaalisen median tai seuraamalla X-factoria, Idolsia ja The Voicea.
Nykyään kaikki haluavat olla artisteja, ja koska laulajien ja kappaleiden taso on laskenut kuin lehmän häntä, niin se on näille julkisuuden nälkäisille pyrkyreille mahdollista. Levy-yhtiöiden vika myös, kun ovat antaneet mahdollisuuden näin helpolle systeemille, mutta loppupeleissähän se on niin, että raha ratkaisee...

Tähän loppuun Emma Gaalasta poimittua: ''Soosoo, mää on fakin legenda, pane pane, kotona junnut on töis, bisset läikkyy ja mun on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa!''

Kommentit (283)

Vierailija
1/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä musiikki tehtiin 60- ja 70-luvuilla.

Vierailija
2/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko tosissas? Eli sitä musiikkia ei pitäisi levy-yhtiöiden ottaa omakseen, mistä kuitenkin porukka tykkää ja mikä myy? Vaan sinun mieleinen musiikki olisi ainoa oikea vaihtoehto. Enpä viitsi edes miettiä mitä alalla teet, mutta et ainakaan ammattilainen ole. En minäkään nykyartisteista perusta, mutta noinhan se bisnes kuitenkin pyörii..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai vittu! Nyt ollaan ytimessä! :D 

Vierailija
4/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet soitellut skebaa teinistä asti erilaisissa kaveribändeissä ja kun levy-yhtiö ei kelpuuttanut demoa, pahoitit mielesi ja haukut ne joiden tuotannossa on nähty potentiaalia

Vierailija
5/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan signeerataan. Et ole musabisnestä nähnytkään.

Et maininnut yhtäkään indielafkaakaan.

Vierailija
6/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissas? Eli sitä musiikkia ei pitäisi levy-yhtiöiden ottaa omakseen, mistä kuitenkin porukka tykkää ja mikä myy? Vaan sinun mieleinen musiikki olisi ainoa oikea vaihtoehto. Enpä viitsi edes miettiä mitä alalla teet, mutta et ainakaan ammattilainen ole. En minäkään nykyartisteista perusta, mutta noinhan se bisnes kuitenkin pyörii..

Kyllä tuosta ap:n tekstistä huomaa että ymmärtää miten ala toimii ja mistä homma perustuu, vaikka tuohtuneena tuo on ilmeisesti kirjoitetukkin.

Vierailija
7/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Saara Aalto

Vierailija
8/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan signeerataan. Et ole musabisnestä nähnytkään.

Et maininnut yhtäkään indielafkaakaan.

Tuota noin, kuuntelen tietenkin kaikenlaista musiikkia laidasta laitaan ja olen kyllä tietoinen hyvistä indiebändeistäkin. Kuten sanoin, en ala tässä nyt nimiä erikseen mainitsemaan. Kyllä, olen hieman tuohtunut, pahoittelen jos tekstini oli jotenkin epäselvää. Etteköhän te kuitenkin saaneet pointistani kiinni. 

AP

Vierailija
9/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan olen kanssasi samaa mieltä. Nämä musamaailman "huiput" ei todellakaan ole niitä taitabimpia ja osaavimpia musantekijöitä. On toko niitäkin, mutta läheskään kaikki ei ole näitä ns. isoja nimiä, mutta toisaalta haittaako se? Onko kaikkien pakko olla näitä kuuluisimpia tähtiä, luulis että nykyään jokainen löytää oman tyylistä musaa ja oman suosikkiartistin vaikka se ei huipulla oliskaan.

Samaa mielt olen siitä etä nää youtube-artistit vievät tilaa oikeasti taitavilta ja osaavilta tyypeiltä. Eniten mua Emma-gaalassa harmittaa se että, juuri ne jotka eniten tekevät työtä ja ovat nähneet vaivaa harjoitteluun yms. Eivät saa tunnustusta, vaan siellä "parhaita" on nämä jotka eniten julkisuuden ja rahan perässä juoksee, eikä aidosta rakkaudesta musiikkiin ja sen tekemiseen.

Voisitko ap alan ammattilaisena nimetä Suomesta sellaisia artisteja, jotka ansaitsisivat tulla mielestäsi enemmän kuulluksi? Tai ketkä näistä nykyisistä "tähdistä" on paikkansa ansainnut?

Vierailija
10/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu on aika pitkälti totta, mutta Bebe Rexha on  kyllä äärettömän lahjakas. ps. Rihanna pölli sen laulun.

Vierailija
11/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kielityttö laulaa ihan kivoja lauluja ja osaa se Almakin meilkein yhtä hyvin.

M44

Vierailija
12/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä sitten keikkamuusikkoja seuranneena olen kuullut että hyvin yleinen käytäntö on jättää muusikko vaille palkkaa. Olen hämmästynyt! Siinä ammattilaiset jotka ovat opiskelleet 4-vuotiaasta asti ovat lähinnä köyhiä tyhjätaskuja ja suurin osa jonkin tasoisia alkoholisteja.

Vierailija
13/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan olen kanssasi samaa mieltä. Nämä musamaailman "huiput" ei todellakaan ole niitä taitabimpia ja osaavimpia musantekijöitä. On toko niitäkin, mutta läheskään kaikki ei ole näitä ns. isoja nimiä, mutta toisaalta haittaako se? Onko kaikkien pakko olla näitä kuuluisimpia tähtiä, luulis että nykyään jokainen löytää oman tyylistä musaa ja oman suosikkiartistin vaikka se ei huipulla oliskaan.

Samaa mielt olen siitä etä nää youtube-artistit vievät tilaa oikeasti taitavilta ja osaavilta tyypeiltä. Eniten mua Emma-gaalassa harmittaa se että, juuri ne jotka eniten tekevät työtä ja ovat nähneet vaivaa harjoitteluun yms. Eivät saa tunnustusta, vaan siellä "parhaita" on nämä jotka eniten julkisuuden ja rahan perässä juoksee, eikä aidosta rakkaudesta musiikkiin ja sen tekemiseen.

Voisitko ap alan ammattilaisena nimetä Suomesta sellaisia artisteja, jotka ansaitsisivat tulla mielestäsi enemmän kuulluksi? Tai ketkä näistä nykyisistä "tähdistä" on paikkansa ansainnut?

Ai olitki laittanut ettet nimiä kirjota. Ja tulipa sekava teksti minulta

Vierailija
14/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantelemusiikki on ainoaa oikeaa musiikkia, ja itkuvirret.

Vierailija
15/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä musiikki tehtiin 60- ja 70-luvuilla.

Paitsi että ei silloin hyviä artisteja oli paljon vähemmän kuin nyt.

Nykyään vaan julkaisu on niin helppoa ja halpaa, että kuka tahansa 8 vuotiaskin voi kuvata itselään ja pistää musavideonsa youtubeen ja päästä julkisuuteen. Ennen nettiä julkisuuteen pääseminen ei vaan ollut mahdolista ilman suuren viihdeorganisaation apua.

Vierailija
16/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teksti on totta niin en ole yllättynyt millään lailla. Tuo aika lailla se käsitys mikä mulla noista kuvioista on ollut.

Vierailija
17/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kertonut edes ketä ne harvat hyvät tyypit alalla on (siis vaikka paskaa tekisivätkin). Se on ankeinta, jos on paska ihminen ja tekee paskaa.

Vierailija
18/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks tuttu, joka yrittänyt breikata jo todella pitkään. Youtubet täynnä kymmeniä cover-videoita ja teki biisinkin yhden tunnetun suomalaisen räppärin kanssa, joka joutui nyt jättäämään koko alan mm. näistä syistä, joita ap mainitsi. 

Tämä mimmi on ihan ok laulamaan, mutta puuttuu se persoonallisuus äänessä. Myös epätoivo on todella suurta ja on sen myöntänyt. Vaihtoi mm. laulukielen englannista suomeksi ja heiluu puolialasti musavideossa, jotta olisi relevantti. Kertoi myös, että Suomessa vaikea breikata, jos ei tee suomenkielellä musiikkia ja suostu keikkumaan puolialasti. Noh, puolialasti on keikuttu ja keikkailtu ja kavereita löytyy ties mistä missikisoista yms. ja biisejä tehty, mutta ketään ei kiinnosta. :/ 

Tää oli vähän tällänen ohis, mutta tuli vain mieleen tuosta itsensä ja sielunsa myymisestä. Ei oikea taiteilija tai muusikko toimi näin. Ainahan näitä on ollut, mutta se ero on nyt se, että levy-yhtiöt antavat tällaisille pahimmassa tapauksessa mahdollisuuden. Nämä tekisivät mitä tahansa sen julkisuuden ja sopimuksen eteen. Syntyy paskaa ja paskoja esikuvia nuorille, jotka näitä artisteja sitten kuluttaa. 

Oletteko muuten huomanneet, että MTV sponssaa ihan hirveästi näitä turhakkeita? Ihan kuin haluttaisiin tahallaan rappeuttaa musiikin kautta nuorten aivotoimintaa. Eli tehdään paskaa, joka vaikuttaa nuorten alitajuntaan. Näihin kaikkiin yhdistyy some, media ja musiikki. En tiedä oletteko muut huomanneet tätä, mutta itse olen jo pitkään huomannut että jotain on pahasti pielessä. 

Vierailija
19/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä vaikutan (ylläri) ja isompia liikkeitä ollaan tekemässä. En halua kertoa tarkemmin omasta työstäni, jotta minua ei tunnistettaisi, mutta on eräs asia, josta on pakko avautua anonyymisti.

Mä olen aivan kurkkuani myöten täynnä tätä suomalaista musiikkibisnestä. Ongelma on ilman muuta myös globaali, mutta ärsyttää aivan vietävästi se, että näitä läppä-youtube-artiseja signeerataan levy-yhtiöihin, vaikka eivät osaa mitään. Sit tehdään huonoja biisejä, joissa ei ole yhtään sielua, talenttia eikä pätkänkään vertaa taidetta, ja jengi kuuntelee tällaisia ''artisteja''. Maksavat heidän keikoistaan ja fanittaa.

En suomalaisia ala tässä nyt nimeltä luettelemaan tietyistä syistä, mutta ulkomaalaisista kappaleista Man's not hot on tästä oiva esimerkki tai Cardi B:n Bodak Yellow. Tulee mieleen myös artisteja, kuten Bebe Rexha, Zara Larsson, Fifth Harmony yms. Kaikki tekevät sitä samaa kuraa ja koko ajan nousee uusia, jotka jatkavat samoja jalanjälkijä. Kotimaastammekin löytyy mm. yksi, joka lähtenyt ulkomaille toteuttamaan isoa unelmaansa, mutta hänkin tekee valitettavasti samaa listapoppia. Eikä ole edes niin tunnettukaan tai lahjakas vielä, mitä meidän media antaa hänen suosiostaan ymmärtää. Maksettuja keikkoja ja haastatteluita.

Sitten on näitä, jotka tekevät ihan tosissaan musaa, mutta se ei ole mitenkään omaperäistä, eli kopioidaan tai matkitaan jonkun toisen tyyliä ja soundia. Tehdään biisejä, jossa äänehdellään studiolla ja käytetään hitosti kompressoria ja autotunea, mut sit livenä onkin meininki aivan jotain muuta, ellei turvauduta playbackiin.

En todellakaan ole katkera tai kateellinen tämmösille tyypeille (uskokaa pois, nään tätä todellisuutta ihan tarpeeksi työkuvioissa), vaan lähinnä harmittaa se, että oikeat artistit jäävät tuollaisen paskan varjoon. Suomestakin löytyy lahjakkaita ja monipuolisia artisteja, mutta ''sisälle'' päästetään vain ne, jotka ovat valmiita myymään sielunsa ja tekemään paskaa. Tai sit näitä, jotka maksavat levytyssopparista tai sit jonkun isukki tuntee esim. levy-yhtiön pomon. Olen nähnyt ja kuullut kaikenlaista. :) Näissä piireissä tapahtuu myös paljon hyväksikäyttöä, kiristystä, manipulointia ja selkäänpuukotusta. Melkein kaikki käyttää jotain aineita sekä ovat itseriittoisia ja ahneita. Hyviäkin tyyppejä löytyy ilman muuta. En dumaa kaikkia. Enhän minä muuten työskentelisi tällaisessa ympäristössä, jos ei olisi mitään positiivista sanottavaa.

Suurin osa näistä uusista sekä vanhoista ''artisteista'' hamuaa vain julkisuutta, rahaa ja mainetta. Sitä intohimoa ja lahjakkuutta harvemmin on, vaan se halu olla '' jotain''. Sen huomaa jo avaamalla sosiaalisen median tai seuraamalla X-factoria, Idolsia ja The Voicea.

Nykyään kaikki haluavat olla artisteja, ja koska laulajien ja kappaleiden taso on laskenut kuin lehmän häntä, niin se on näille julkisuuden nälkäisille pyrkyreille mahdollista. Levy-yhtiöiden vika myös, kun ovat antaneet mahdollisuuden näin helpolle systeemille, mutta loppupeleissähän se on niin, että raha ratkaisee...

Tähän loppuun Emma Gaalasta poimittua: ''Soosoo, mää on fakin legenda, pane pane, kotona junnut on töis, bisset läikkyy ja mun on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa!''

Pakko kysyä...oletko Jurek?

Vierailija
20/283 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan Evelina Autotune vuoden naisartisti vai mikälie.