Olenko liian tiukka kasvattaja? En ole ostanut alakouluikäiselle älypuhelinta.
On ollut puhetta, että saa älypyhelimen kun siirtyy yläkouluun. Mielestäni 5 luokkalainen ei vielä tarvitse jatkuvaa pääsyä internettiin puhelimen kautta.
Monet ovat tätä ihmetelleet ja en nyt enää itsekkään tiedä teenkö oikein vai en.
Kommentit (155)
Meidän alakouluikäisillä on älypuhelin muttei mobiilidataa. Netti toimii kotona ja koulussa. WhatsApp on tärkeä yhteydenpitoväline jo alakoululaiselle!
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen voi ottaa lapselta yöksi pois.
Ei toiminu mulla :D kävin hakemassa kun vanhemmat nukahtivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huoh sit sen puhelimen voi vaikka laittaa vanhempien makkariin niin ettei se kolistelematta löydy.
mielestäni viidesluokkalaiselle ei älypuhelin ole pakollinen. ei siinä mistään piireistä jää pois, jos jää, kertoo enemmänkin sosiaalisesta lahjattomuudesta.
yläasteelle siirtyessä on minun mielestäni sopiva aika hankkia älypuhelin. se jollain tavalla kuuluu sen ikäisten nuorten elämään. koulubussissa kun näkee niitä ala-asteelaisia, joille on älypuhelin hankittu, niin ne joko ottavat salakuvia tai pelaavat pelejä, jota voi tehdä hyvinkin ilman nettiä.
netinkinn saa muualta kuin kotoa. muun muassa yleensä kouluissa, kirjastoissa ja muissa vapaa-ajan viettopaikoissa on vapaa wi-fi.
kasvion sain itse viitosella tehtyä helposti, kun otin kuvat kameralla ja siirsin ne tikulle, jonka vein opettajalle. ei sekään kovin vaikeaa ole.
tähän on kenenkään aivan turha väittää vastaan, koska olen itsekkin vielä ylä-asteella, eikä kukaan muu pysty sanomaan totuutta nykynuorten puhelimen tarpeesta kuin nykynuori itse.
ps. hankkikaa elämä
nykynuori kirjoitti:
mielestäni viidesluokkalaiselle ei älypuhelin ole pakollinen. ei siinä mistään piireistä jää pois, jos jää, kertoo enemmänkin sosiaalisesta lahjattomuudesta.
yläasteelle siirtyessä on minun mielestäni sopiva aika hankkia älypuhelin. se jollain tavalla kuuluu sen ikäisten nuorten elämään. koulubussissa kun näkee niitä ala-asteelaisia, joille on älypuhelin hankittu, niin ne joko ottavat salakuvia tai pelaavat pelejä, jota voi tehdä hyvinkin ilman nettiä.
netinkinn saa muualta kuin kotoa. muun muassa yleensä kouluissa, kirjastoissa ja muissa vapaa-ajan viettopaikoissa on vapaa wi-fi.
kasvion sain itse viitosella tehtyä helposti, kun otin kuvat kameralla ja siirsin ne tikulle, jonka vein opettajalle. ei sekään kovin vaikeaa ole.
tähän on kenenkään aivan turha väittää vastaan, koska olen itsekkin vielä ylä-asteella, eikä kukaan muu pysty sanomaan totuutta nykynuorten puhelimen tarpeesta kuin nykynuori itse.
ps. hankkikaa elämä
Sulla on niin paljon kirjoitusvirheitä tekstissäsi, että ehkä sullekaan ei olisi kannattanut sitä älypuhelinta vielä ostaa. Keskity äidinkielen tunneilla, äläkä räpläile sitä kännykkää.
lapsiparka kirjoitti:
tottakai lapsi tarvitsee puhelimen. jos on poissa koulusta niin mistäs sitten hommaa läksyt kavereilta, lähettää postikortin vai? tai kysyy kauempana asuvaa kaveria ulos, kävelee sinne ja tulee surullisena takasin, ei ollutkaan kotona.
Onko ihmisistä tullut näin avuttomia?
Vierailija kirjoitti:
lapsiparka kirjoitti:
tottakai lapsi tarvitsee puhelimen. jos on poissa koulusta niin mistäs sitten hommaa läksyt kavereilta, lähettää postikortin vai? tai kysyy kauempana asuvaa kaveria ulos, kävelee sinne ja tulee surullisena takasin, ei ollutkaan kotona.
Onko ihmisistä tullut näin avuttomia?
Samaa kysyi mummoni, kun sähkeen lähettämisen sijasta, olisin halunnut soittaa puhelimella.
hyvä renki huono isäntä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään sitä älypuhelinta tarvitaan siinävaiheessa kun aletaan keräämään kasviota. Nykyään kasvioon ei kerätä itse kasveja vaan napataan kuvia puhelimella.
voi uusavuttomuutta.
ne kasvit voi kerätä ja viedä kotiinsa ja kuvata. kuvata vaikka tavallisella puhelimella tai kameralla. ootko sellaisista kuullutkaan?
Ohiksena: niitä ei kuulu kerätä, osa on suojeltuja ja ne kuuluu joka tapauksessa kuvata kasvuympäristössään. Toki digikamera ajaa saman asian, mutta kännykästä kuvat on helpoin siirtää suoaan pilveen, jonne ne edellytetään siirrettävän.
Sitä paitsi tuo kasvion kerääminen lieni vain esimerkki. Meidän molempien lasten kouluissa käytettiin älykännyköitä tunneilla tiedonetsintään jo alakoulussa, yläkoulussa koko ajan (toinen lapsistani on nyt lukiossa ja toinen yhdeksännellä).
Oikeasti et selvästi tiedä nykyajan koulunkäynnistä paljoakaan.
Onhan se hyvä, että on puhelimia, mutta kyllähän totuus on se, että kännykän/älypuhelimen käyttö aiheuttaa monissa riippuvuutta, se on liian suuri osa jokapäiväistä elämää. Puhelin on kädessä kokoajan ja samaan aikaan sille keksimällä keksitään uusia sovelluksia, iso osa ihan turhia.
Tuossa edellä puolusteli kännyä valokuvauksessa sillä, että kuvat kasveista voi siirtää suoraan pilveen... ennenhän kasvit kerättiin ja kuivattiin nyt vaan valokuvataan... sitten perusteltiin, että osa kasveista on suojeltuja... Minulle heräsi kysymys siitä, miksi niitä pitää edes käydä kuvaamassa, kyllähän ne kaikki löytyy jo valmiiksi sieltä netistä? voisi sen kuvausajankin käyttää pelaamiseen....
Itse olen tehnyt kasvion 3-8 luokille mentäessä joista 4 luokan jälkeen kuvina eikä kuivattuina kukkina. Ei ne opettajat ole tyhmiä. Ei niitä kuvia netistä kopioida. Meillä vaadittiin kuvaan lappu, jossa luki päivämäärä ja oma nimi ja luokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huoh sit sen puhelimen voi vaikka laittaa vanhempien makkariin niin ettei se kolistelematta löydy.
Ne luuli olevansa fiksuja ja pisti sen yhteen tiettyyn kaappiin missä asioita vähän kolisi mutta mä olin opetellut hakemaan sen ilman ääntäkään.
Vierailija kirjoitti:
nykynuori kirjoitti:
mielestäni viidesluokkalaiselle ei älypuhelin ole pakollinen. ei siinä mistään piireistä jää pois. jos jää, kertoo enemmänkin sosiaalisesta lahjattomuudesta.
ps. hankkikaa elämä
Sulla on niin paljon kirjoitusvirheitä tekstissäsi, että ehkä sullekaan ei olisi kannattanut sitä älypuhelinta vielä ostaa. Keskity äidinkielen tunneilla, äläkä räpläile sitä kännykkää.
jos kiinnostaa, niin äidinkieleni on aina ollut kymppi. opettele itse kertomaan kunnon vasta-argumentteja. ja jos tälle linjalle lähdetään, että mammapalstoilla käytettävän kielen pitäisi olla virheetöntä, niin opettele sinäkin kirjakieltä. kännykkää ei minulle ostettu, vaan ostin sen itse kesätyöpalkallani.
osaan kyllä käyttää isoja alkukirjaimia, mutta mielestäni ne ovat rumia. näitä sinun mainitsemiasi kirjoitusvirheitä ei ole edes paljoa isojen kirjainten puuttumisen lisäksi, kunhan halusit johonkin virheeseen tarttua, kun et pystynyt kunnolla argumentoimaan. jos ryhdytään vertailemaan, kirjoitan huomattavasti puhtaampaa tekstiä kuin sinä. jos haluat muille äidinkielestä päteä, jätä ensin epäsanat pois.
katkeriin ja typeriin keski-ikäisiin naisiin kyllästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykynuori kirjoitti:
mielestäni viidesluokkalaiselle ei älypuhelin ole pakollinen. ei siinä mistään piireistä jää pois. jos jää, kertoo enemmänkin sosiaalisesta lahjattomuudesta.
ps. hankkikaa elämä
jos kiinnostaa, niin äidinkieleni on aina ollut kymppi. opettele itse kertomaan kunnon vasta-argumentteja. ja jos tälle linjalle lähdetään, että mammapalstoilla käytettävän kielen pitäisi olla virheetöntä, niin opettele sinäkin kirjakieltä. kännykkää ei minulle ostettu, vaan ostin sen itse kesätyöpalkallani.
osaan kyllä käyttää isoja alkukirjaimia, mutta mielestäni ne ovat rumia. näitä sinun mainitsemiasi kirjoitusvirheitä ei ole edes paljoa isojen kirjainten puuttumisen lisäksi, kunhan halusit johonkin virheeseen tarttua, kun et pystynyt kunnolla argumentoimaan. jos ryhdytään vertailemaan, kirjoitan huomattavasti puhtaampaa tekstiä kuin sinä. jos haluat muille äidinkielestä päteä, jätä ensin epäsanat pois.
Tämä on kyllä totta, pitäisi pystyä argumentoimaan kunnolla.
Meillä ainakin ekaluokkalainen sai käyttöön iPhone 5:sen. Ei ostettu vaan sellainen oli jäänyt vanhemmilta yli laitteiden uusimisen vuoksi. Nyt hän on kolmosella ja sai äidin käytöstä poistuneen iPhone 6S:n. Edullista kun ei ole tarvinnut lapselle vielä älypuhelinta ostaa. Vanhemmilla siis työnantaja maksaa laitteet, 2v välein uusi ja vanhan saa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa kasvattaa lapset niinkuin itseni on kasvatettu, eli ala-asteella ei esim kännyköitä vielä ennen 5-6.luokkaa, ei saa katsoa vilmiä, pelata tmv ruutujen ääressä jos on ulkona on hyvä keli, eli lapset ulkona paljon. Haluaisin lasten keskittyvän leikkeihin eikä kännyköihin ja tietsikoihin yms. Valitettavasti suurinosa vanhemmista eivät arvosta näin perinteistä kasvatusta, joten pakko antaa aikanaan myönnytyksiä omillekin, koska en halua, että muut lapset karttavat tmv lapsiani siksi, että he eivät saa tehdä samaa kuin muut.
Lapseni ovat vasta 4- ja 6-vuotiaita, joten vielä ei ole nuo älylaitteet niin in juttu, eli leikkivät paljon (tosin päiväkodin palautteesta päätellen monet tuon ikäiset lapset ovat jo zombiintuneet älylaitteista, eivätkä osaa leikkiä, ja meidän lapsia taas kehuttu kun osaavat leikin jalon taidon).
Niin ja olen "vasta" 26-vuotias, eli ei me kaikki nuoremmat äidit olla niitä älypuhelinäitejä..
Iso peukku sulle! Onneksi on vielä järkeviä ihmisiä.
Minä olen myös vanhemmilleni kiitollinen siitä, ettei meillä ollut pleikkaria ja jokaisella omaa telkkaria. Muutamia Pc-pelejä pelailin satunnaisesti ja klo 17 lastenohjelmat katsoin. Nyt aikuisena monet ikätoverit ihmettelevät ja kadehtivat monia harrastuksiani (piirustus, kitara, laulu, hiihto jne.), heillä kun menee enin vapaa-aika telkkaria katsellessa. Jos on koko lapsuutensa tuijottanut ruutua, on vaikea alkaa yhtäkkiä aktiiviseksi. Minkä nuorena oppii...
Tänään käytin niin kuopuksen pikkujätissä. Siellä oli aikamoinen vilske, mutta yhdelläkään lapsella tai edes aikuisella en nähnyt kännykkää kädessä. Että sellaista!