###Ensikot vk 16###
Kommentit (88)
Kävin tuossa aamulla jo kauppakierroksen ja juttelin entisen koulukaverini kanssa!
Heille oli lääkäri antanut luvan alkaa yrittämään raskautta :) Sokeritaudin takia eivät ole voineet vielä lapsia alkaa tekemään.. Mutta nyt saa!! Olen niin onnellinen heidän puolestaan :D
Varasin kuitenkin " tavis" puolelta sen hammaslekurin ja ajan sain vasta kesäkuun alkuun :( Sillon jo rv 32 menossa.. voipi olla aika tukalaa sitten!!
Täytyy vielä miettiä sitä yksityisellä käyntiä.. ei ole tieten mitään halpaa puuhaa?!
Q.lle noista liikkeistä.. Meillä tuo tiitiäinen on potkinut oikeastaan kokoajan tonne ala masulle ja eilen sitten tuntui oikeen " mulahdus" ja potkut tuntui ylä massulla sen jälkeen... Illalla sitten kääntyi toistepäin ja potkut tuntuu taas alhaalla!
Kait sitä seuraa niin tarkasti kaikki pienimmätkin liikkeet kun kotona köllii suurimman osan päivästä!!
Tänään mennään illalla käymään kirjastossa ja sit anopilla.. Oon kohta lukenu kaikki vähääkään kiinostavat kirjat raskaudesta, äitiydestä, synnytyksestä ja imetyksestä :) Pää aivan pyörällä..
Anopilla jäi käymättä pääsiäisenä kun meillä kävi jokapäivä vieraita ja sit kun oltais maanantai iltana menty sinne ni se oliki töissä!
Veljen vaimo sai kyllä pahoitettua mun mielen ihan täysin..
Juteltiin maanantaina nimistä kun ollaan listattu kivoja nimiä ostamaamme " Kulta pieni" vauva kirjaan (on muuten aivan ihana ja erinlainen vauva kirja) ja hän sitten hieman arvosteli..
Tytön nimi on jo aika varma mikä se sitten tulisi olemaan ja tietysti oli juuri se nimi jota tämä vaimoke ei voi sietää! On aivan kamala ja vanhan aikainen :(
Ei tarvii miettiä miks ei pyydetä kummiksi! Oliski mukava jos meille tyttö tulisi.. olis ristiäisissä ainakin yksi ihminen hieman vaikeana :)
No joo.. ehkä sitä ottaa nyt helposti nokkiinsa pienistäkin asioista!
Mutta nyt lopetan tämän sepustukseni ja jään odotteleman josko mun amerikan tilaus kohta saapuisi ovelle kolkuttelemaan :) Tilattiin siis vauvan huoneen tapetit ym ym.. vähän kauempaa kun ei kaupoista löytynyt mitä haluttiin!
Niamey ja tiitiäinen rv 24+6
Nyt on sitten käsilaukussa todiste pienestä ihmisenalusta, siis kuva :-) Vähän sekava oli se alku siellä sairaalalla ku siin infossa sanottiin et pitäs olla rakko täynnä ja mä sitte siinä odotusaulassa litkin vettä urakalla. No sit huoneeseen mennessä kätilö kuitenki sano et parempi et se on tyhjä!? No hö. Hyvin näky kuitenki! Ensin ultrattiin tosta mahan päältä ja lisäks sit viel sisäkautta. Kaveri vastas viikkoja 12+2 ja ne nyt muutti sitä la:taki vaik oli vaan parista päivästä kyse eli uusi la on nyt sit 30.10. ku neuvolan laskema la oli 1.11. Niskaturvotus 1,4 mm eli ok. Ja jos mä tosta kortista saan selvää ni 5,8 senttiä oli kaveri pitkä, luinkohan oikein? Ei se täti kauheesti jutellu mut yritin kysellä kaikkee. Mies oli mukana, tuijotti herkeämättä sitä näyttöä hymy kasvoilla :-D Kyl tuli niin ihana fiilis ku näki pikkusen! Ja hieno sykekin kuului! Ultran jälkeen kävin viel labrassa antamassa verta putkilollisen. Nyt täytyy yrittää vaan tääl töissä pitää naama peruslukemilla ku en aio täällä viel kertoo, ku tääl on pieniä organisaatiomuutoksia meneillään ni saattaa tollanenki asia vaikuttaa omaan tulevaisuuteen täällä. Ni kerron sitte ku on selvemmät työkuviot. Kyl menee pakka sekasin täällä, hih...
Nyt en saa kyllä kommentoitua teiän muitten juttuja mitenkään, ainakaan tähän samaan syssyyn ;-)
Palataan myöhemmin!
JoJo + Napero ja uudet viikot 12+2
Eli neiti painoi 3,9kg (viime vkon ti 3450g ja sp 3245g) eli painoa on tullu ihan kiitettävästi. Pituutta oli 52,7cm eli sitäkin oli tullut 3,7cm:ä lisää.
En jaksa nyt kirjoitella sen enempää. Kaikki oli meidän pikku Koolla todella hyvin =)
Iglu ja Kepa 26 päivää
Ne mun tilaamat boordi ja siirtotarrat tuli :) Oli aivan ihania kaikki!!
Toimitus tosiaan suoraan kotiovelle!! Voih.. nyt pääsee sitten tosissaan puuhaileen vauvan huonetta :D
Jos jotakuta kiinnostaa niin kannattaa käydä kurkkaan osoitteesta; www.homelinens.co.uk
Mitään halpaa puuhaa tuolta tilaamien ei ole mutta saapahan vähän erinlaista ku muilla!
Ja tosiaan oli Englannista toi tilaus eikä ameriikasta :)
Palailen taas kunhan järkiinnyn.. meni mamma ihan sekasi ku tilaus tuli!
aluksi omaa ).( sen verran, että on hassua kun ei oo oikeen mitään oireita..ehkä vähän pelottavaakin.. tais iis mahas kyl nippailee joka päivä jossain vaihees, ja ummetusta on:/ mut eipä oikeen muuta.. no väsymys meinaa kyl saada yliotteen.. ja vähän pyörryttelee vieläkin.. heh.no onhan noita näköjään jotain oireita sittenki.piti vaan kirjottaa ne,et tajus :D mut ei oo pahoinvointia.. viime raskaudes, mikä oli siis tuulimuna, oli paljo slvemmät oireet.. oksetti ja ällötti koko ajan..nyt ei.
no maitoo oon kyl alkanu juomaa, se on uutta:)
niin, ja varasin sit varhaisraskauden ultraan ajan 5.5. sit näkee onko tuolla masussa joku. toivotaan et on, ja oon kyl aika positiivisin mielin. yritän ainaki:) vaiks jänskättää jo nyt.
Lisa: Ihanan pitkä viesti. Hyvä, et kaikki ok. Kyl se Pertti-Irmeli koht sielt haluaa ulos. Ehkä oottelee vaa lämpimämpii ilmoi:) Enää hetki, ja sit teil muuttuu elämä, ja saatte ihanan nyytin kainaloon. Mäki täs käyn unelmoimaa.
Pepsis: Ne on varmaan niitä liitoskipuja, niinku Lisakin sano. Mun kaverilla samanlaisia, ja alkaa aina ku lähtee kävelee.. Sullakin jo noin pitkällä raskaus:) vitsit.
Q: Toivottavast olo helpottais,ettei tarvis istuu ihan tuskissaa töissä.
Amy: Huh helpotus. Onneksi kaikki hyvin:)
Fio: Toiv. et kauheesti enää sairastele. Muistan ku itelläni oli aikasemmin oikeen kunnon poskiontelontulehdus, kun ei se vaan ikinä lähteny pois. Muutaman vuoden olin vähän välii siin inhottavas taudis. Nyt ei oo ollu vuoteen, en tiiä mistä johtuu.. Ehkä tupakoinnin lopettamisest tai jostain elintapojen parantamisest:)
Redmary ja Ladie: Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Se on inhottavaa.
Burde: Kivaa, uusia laitteita. Mekin ostettiin uus sohva ja saadaan se ens viikolla. Ai että, mä ootan sitä:)
Osborne: Mukavaa neuvolavisiittiä. Olikos se tänään vai huomenna?
AinoAurora: Minnekäs te meinaatte muuttaa? Vaihdatteko vaan isompaan asuntoon vai millasia suunnitelmia? Tsemppiä myös sulle sen pahoinvoinnin kanssa.
pikku-milli: Kohta se synnytys alkaa, kivan kokonen maha:) Kohta se on sit varmaan itelläki:)
cactus: Me viimeks kerettii jo joilleki kertomaa, ni ei tuu niille enää yllätyksenä, mut muuten kyl monet yllättyy.. ne varmaan luulee et on vahinko,vaikkei todellakaan oo.. niin monet aattelee et eka pitäs käydä toi koulu loppuu ja sit vast.
Jojo1: Ihania ultrakuulumisia. Hyvä et kaikki on hyvin:)
NapNap: Kiva kuulla miten teil menee. Toivottavast saatte jo kohta nukkua tarpeeksi. Tai edes jonku verran.
Niamey: Inhottavaa tollanen nimien arvostelu. Mul ei tulis ainakaan mieleenkään arvostella mitään toisten suunnittelemia nimiä. Vaikkei ite niin tykkäisi, niin typerää sanoa se ääneen. Usein käy kuitenkin niin, että ajan myötä se nimi ei kuulosta yhtään hullummalta. Plaah. Antakaa vaan se nimi, josta itse pidätte! :)
Mä nyt varmaan unohdin joitakin.. Kaikille muille myös ihanaa odotusaikaa ja hauskaa keskiviikon jatkoa:)
heippahei.
Lara 6+1
Onpas joukko ollut aktiivista kirjoittelemaan - tosi kiva lukea! Ja vielä melkoisen mukavia juttuja kaikilla, vain muutamalla pahoinvointia. Toivottavasti pääsette huonosta olosta eroon pian!
Ankka, oli aika huikeaa luettavaa synnytyskertomuksesi. Lukiessa jo tuntui pahalta, mutta sinä jaksat nähdä sen hienon puolen. Hyvä niin! Ja onnea vielä kerran koko perheelle!
Ykkösope tosiaan pistää tuulemaan: vauva, kihlat ja häät. Siis yhtä juhlaa koko vuosi... =) Miten muuten työhaastattelu meni?
Pikku-milli ja Lisa alkavat tosiaan olla lähtökuopissa. Kyllä paco ja Pertti-Irmeli varmaan ihan pian tahtovat nuuskimaan kevättä ja hiirenkorvia. Miten sä lisa muuten jaksat vielä kaupoissa pyöriä, vai haetaankos sillä jo synnärireissua? ;o)
Mitenkäs burde verhoshoppailut, löytyikö? Olet varmaan ennenkin kertonut, mutta on jo unohtunut, että minkäslainen se teidän uus koti onkaan?
Ja AinoAurorakin on muuttoaikeissa. Taitaa levitä tuokin näin kevään tullen ja vauvankin... Me nimittäin olemme neuvottelemassa mun vanhempien omakotitalosta. Nyt asustellaan kaksiossa, mutta tarkoitus olisi tehdä sukupolvenvaihdos vielä tämän vuoden puolella vanhempien taloon. Se on sellainen 70-luvulla vaarini rakentama talo 2000 neliön tontilla. Talosta löytyy kaks takkaa ja pihalta iso autotalli, missä mies mahtuu rakentamaan moottoripyöräänsä. Odotan jo ihan hirmuisesti.
Suippo, kerro hiukan lisää taiteilijaelämästäsi, soitatko vai laulatko vai mitä?
Iglun Kerttukin kasvaa huikeaa vauhtia. Miten aika voi mennä näin nopeasti?
Osse, mä huomaan kans ton, että kovempi rasitus ei tunnu hyvältä. Salillakin vaikka yrittää tehdä kevyesti, niin äkkiä saa hunon olon. Onneks tuo kevät tuosta pian tulee kunnolla, niin kävelylenkitkin taas maistuu paremmalta.
Fiollakin pian selviää, montakos nyyttiä onkaan tulossa. Toivottavasti saatte pian selvyyden.
Q:n " häntäkivut" kuullostaa inhottavilta. Auttaako edes mikään vieni kävely/venyttely välillä? Toivottavasti löydät ainakin sen tyynyn oloa helpottamaan!
JoJollakin hyviä ultrakuulumisia ja huono olokin helpottanut. Hyvä juttu!
No johan tuli romaani, enkä silti ihan kaikille saanut kommentoitua. Huh! Vielä kuitenkin omaa napaa sen verran, että näin viime yönä ekan oikeen kunnon vauvaunen. Meidän vauva syntyi ja toinenkin eli unessa saatiin kaksoset. Mutta mitään ei ollutkaan valmiina, vain yks äitiyspakkaus. Aika stressiks meni. Mutta pääsin imettämään vaavia, ja se tuntui hienolta... Jotta tällaisia tällä kertaa. Nyt soffalle Emmerdalen pariin...
-Amy ja EkaVekara rv 12+6
Kivoja kuulumisia oli kaikilla, mä en osaa nyt jokaiselle erikseen kommentoida, mutta onneksi Amy ja muut on edellä jo sen puolen hoitaneet ;) Tottakai vauva-puolellakin pitää oma Enska-pino olla, että tunnemme kaikki sitten " olomme kotoisaksi" kun sinne joskus pääsemme!
Mä tässä harkitsen ulkoilemaan lähtöä, oon vaan niin laiska nykyään, ettei millään viitsisi raahutua :) Onneksi koulussa sentään tulee aika usein " pakko ulkoilua" liikunantuntien ym. parissa ;) Siitä puheenollen, taitaa meillä töissä kohta kaikki tietää mun raskaudesta, kun aika moni jonka kanssa olen asiasta puhunut, onkin jo " kuullut jotain" ;) Vaikka ei se nyt sinänsä haittaa, kyllä tämä nyt on jo ihan julkinen tieto, kun eilen siellä haastattelussakin sen sanoin ja rehtorikin oli paikalla. Saapahan sitten pähkäillä, minkä luokan antaa mulle syksyllä ;) Muuten kun mulla olis periaatteessa " vuorossa" ekaluokka, mutta tuskin kannattaa mun aloittaa niiden kanssa, kun heti kohta vaihtusi ope pienillä ;)
Kiva kun piditte peukkuja työhaastattelun suhteen. Ensi keskiviikko-iltana vasta ratkeaa, miten käy. Toivottavasti hyvin!
Miehen vanhemmat on kuulemma innostuneet vauva-aiheesta tyystin ;) Olivat kaivaneet esiin vanhat valokuvat, kastemekon ja maljojakin kaksin kappalein :) Ja kuulemma pinnasänkykin on säästössä 32 vuoden takaa :DD Jotenkin tuntuu, että meidän " Ahaa" saa kyllä aivan kaiken mitä keksitään haluta ja vielä vähän enemmänkin :DD
Maha ei kyllä vieläkään ole kasvanut, tai ei ainakaan siitä syystä kuin toivoisi ;) Makkaraa kyllä löytyy jo ihan muutenkin noin kotitarpeiksi, mutta kyllä se sais vähitellen edes hiukan alkaa näkymään :) Malttamatonko?!
Jos nyt sinne ulos edes hetkeksi koittaisi raahautua, kun aurinkokin paistaa minkä kerkiää ja keli on suorastaan keväinen!
t. Ope + Ahaa 13+2
Kylläpäs olikin homma kun luin kaikki läpi! :-) Hyvä vaan. En, harmi kyllä, anna itselleni lupaa käydä tällä tavalla " normaalina" aikana täällä kuin kerran päivässä, joten luettavaa kertyy. Kommentointini saattaa olla tynkää myös, koska yritän asettaa etusijalle gradun tänne kirjoittelun kustannuksella. :-P Suonette anteeksi. Luen kyllä kaikki, ja jos jotain oikein huomionarvoista tulee, kommentoin toki.
Kuten nyt Amy! Olipa ihania uutisia, että vuodolle löytyi selitys!! Jotenkin helpotti omaakin huolta mahdollisista vuodoista. Tuntuu, että loppukolmannekselle on vielä niin pitkä aika, että kaikki mahdolliset stressin aiheuttajat tästä väliltä pitäisi saada minimoitua. Olen varma, että ainakin ennen ekaa ultraa olen ihan hermona jos vuotoa tulee.
Kerroinko, että meillä on eka neuvola ensi maanantaina eli 24. päivä? Siellä varmaan annetaan lupa varata ultraan aika. Odotan jo Kovasti. :-)
Kiitos kaikille kuvotusavusta ;-). Eilinen oli kamala, tänään on ollut vähän helpompaa (taas vahingosta viisastuneena). Syömisten rytmittämisessä saa kyllä olla tarkkana, heti jos on syönyt liian vähän aikaa sitten, ei maistu sillä seurauksella että kohta on nälkä. :-/ Sitten kun on nälkä, niin jos ei ala kuvottaa niin alkaa masentaa. Mulla on nyt vähän sellainen tilanne, että mies on todennäköisesti lähdössä kesäksi töihin Etelä-Suomeen mikä tarkoittaa sitä, että sinne on munkin lähdettävä jos mielin hänen kanssaan arkea vietellä. Toisaalta pitäisi saada nyt gradu tehtyä, ja epäilen, miten siellä sujuisi. Hänen työnsä alkavat jo vapulta. No, toivotaan nyt vielä, että kotikaupungin mahdollinen paikka varmistuisi eikä hänen tarvitsisi lähteä. Olis mukava laittaa parveketta jne. täällä kotosalla!
Tulipas pitkästi omaa napaa. Toivottavasti en kyllästytä. Väsyttää niin pirskatisti, ja vielä ajattelin gradua tehdä. Tänään meni aikaa liiaksi, kun innostuin kylvämään ja istuttamaan... Kevät tulee, vaikka väkisin! :-)
Niin, Niameylle piti vielä kommentoida siitä nimiasiasta: olen täysin samaa mieltä Laralein kanssa, että pitäkää ihmeessä vaan ne nimet mitä olette suunnitelleet, älkääkä käykö muuttamaan jos joku arvosteleekin! Kyllä mielipide sitten muuttuu kun pikkuinen alkaa elellä omaa elämäänsä. Tunnistan muuten jo nyt itsessäni tuon saman taipumuksen ottaa todella helposti nokkiinsa vähän kaikesta. Onko se jotain alkukantaista suojeluvaistoa.
No niin. Mutta nyt language learning aptituden pariin. :-/
Ladie, rv. 7+3
Q: mullakin noita potkuja tuntuu tulevan vähän sinne tänne, enemmän kuitenki alas ja toiseen kylkeen, rakenne ultrassa huomasin että on pullalla jo vahvat kädetki millä tuuppia, näin sen huitasevan just kädellä kun tunsin
kunnon tömäyksen:)
Niamey: mä kävin hampilääkärissä joskus rv 8+ eikä sekään kyllä mukavaa ollu ku meinasin oksentaa koko ajan ja ne tökötit maistu karmeilta!Mä en oo ees meidän vauvan tulevia nimiä kellekkään kertonu, äitiä lukuunottamatta, ku tiiän että hitsaa pahasti kiinni jos joku käy niitä haukkumaan, en mä ainakaan ees kehtais kenenkään muun suunnittelemia nimiä haukkua..pitäisin kyllä mölyt visusti mahassani:)
Amy: ihanaa että kaikki on hyvin! Mun piti vielä käydä illalla kurkkaamassa sun kuulumisia.
Muistan pepsin ja laralein kurjat uutiset silloin ku itekki oli ihan alussa ja tuntu niin kamalan pahalta:/ onneks molemmilla on nyt kaikki hyvin!:)
Pahoinvoiville tsempitystä täältäki, mulla oli paha olo melkein plussaamisesta asti jonnekki rv 16 paikkeille, oksensin monta kertaa päivässä..oli muuten ihan karseeta ikuisuudelta tuntuneen pahoinvoinnin jälkeen ku terkka lohdutti että kyllä se kuukauden päästä helpottaa..kuukauden!!!! mut se meni kuitenki nopsaa ja oliki ihanaa ku sit heti sen jälkee masu pullahtikin esiin ja liikkeitäki alko tuntumaan:) Mulla ainakin helpotti just jatkuva ja säännöllinen napostelu, vkloppusin oli karmee olo ku tuli syötyä miten sattuu ja pahoinvoinnin loputtua oli ihanaa ku pysty vihdoin olla syömättä sen verran pidempään että ehti tulla oikeen nälkä..hullulla on halvat huvit;) Voimia teille!!!
Jojolle onnittelut 12 viikon saavuttamisesta ja ultrakuulumisista:)
Iglun pikkuisellaki oli kaikki hyvin neuvolassa:)
Burde: Nyt kelpaa sitte vauvan pyykkejä pestä:)meki ostettiin joku aika sitten pyykinpesu- ja astianpesukoneet..meillä oli hetken jopa pulaa pyykistä kun pesin niin innolla;)
Pepsi:Mulla sattuu kanssa mahaan välillä kun kävelen, täytyy mennä aika rauhallisesti mutta sitkeesti oon silti kävelly noi työmatkat ja nyt se on tainnu vähän helpottaa tai sitte oon vaan oppinu varomaan sitä? Kumma juttu ku välillä saa mennä tosi reippaasti eikä mitään.
Omaa napaa vielä..miten tasaisesti teillä pidemmällä olevilla on paino noussut..kun mulla se ensin laski pahoinvoinnin takia, sitte nousi kuukauden ajan 200g/vk, sen jälkee pari kuukautta yli 600g/vk ja nyt sitte ei oo noussu grammaakaan parin viikon aikana? Nouseeko se yleensä tasaisesti? 5-6 kiloa on kuitenki nyt yhteensä tainnu tulla.
Meiltä hajos yöllä akvaariosta suodatin ja uus maksoki sitte mukavat 150e..ihanaa..:/ sit en tietty päässy liikkeestä ulos ilman kaloja ja törsäsin niihinki! Ikeaan menoa vielä eilen suunnittelin mutta taidan vähän lykätä;)
Tulipa romaani:)
Queen ja pulla rv 24+0 ( nyt ootan 25vkon täyttymistä..sit varmaan alan kyttäämään 30:tä)
Voitais tosiaan aloitella ensikkopinoa tuonne vauvapuolellekin..joukko kasvaa tasaiseen tahtiin=)
Kaikille vauvautuneillekin tuntuu kuuluvan pelkkää hyvää, hieno juttu! Joko NapNapin neiti on saanut nimen..? En nyt muista onko ollut juttua...
Tämä ankka tunsi hurjaa äidin ylpeyttä eilen, kun typy osoitti itsenäisyyttä köllöttelemällä juonittelematta sitterissä=) Ja pitkään viihdytteli siinä itseään..päivä päivältä tuntuu kasvavan, kyllä se vauva-aika taitaa tosiaan loppupelissä mennä hujauksessa ohi!
Meille tulee huomenna terkka kotikäynnille, saa nähdä paljonko on tullut painoa lisää, somasti neiti on pyöristynyt=)
Nyt meillä aletaan tässä valmistautua kylpyyn, isikin kotiutuu renkaanvaihdosta! Hyviä vointeja kaikille edelleen toivoo
Ankka & Prinsessa
Niamey, höh, tosi kurjaa tollanen nimen arvostelu. Annatte vaan sen nimen minkä haluatte!
Ja kannattaa tosiaan sitä hammaslääkäriä miettiä. Mua huimas vielä pari tuntia sen jälkeenkin kun olin hammaslääkäristä pois päässyt ja mulla siellä sentään jätettiin penkissä pää aavistuksen koholle.
JoJolle onnittelut ihanista ultrakuulumisista!!! =)
Laralei, ei mullakaan alussa ollut juuri mitään oireita. Väsymystä vaan ja sitten joskus 8 viikolla alkoi pieni kuvotus.
Amy, pakko vastata vaikka Lisalta kysyitkin tuosta kaupoissa pyörimisestä¿ musta ainakin tuntuu, että sitä vaan haluaa tehdä mahdollisimman paljon kaikkee että aika kuluis. Käytiinhän mekin viikonloppuna kahtena päivänä keilaamassa =D
Ykkösope, toi on kyllä ihanaa kun tulevat isovanhemmat on innoissaan =) Meillä on kanssa molempien vanhemmat ihan sekaisin. Mun äiti tossa tänään juur soitteli ja sitä on alkanut nyt jännittää ihan kamalasti. Isäkin kuulemma jännittää kun kertoo joka päivä äidille kuinka monta päivää laskettuun aikaan vielä on jäljellä =D
Täällä on yks joka pesi melkein naapureidenkin pyykit joulun jälkeen kun saatiin kuivausrumpu =D
Äsken käytiin miehen kanssa kävelyllä. Käveltiin Makuuniin ja takaisin. Sunnuntaina vielä oli kiva käydä kävelyllä, mutta nyt ei ollu kivaa¿ Alakertaan vihloi niin, että huh huh. Oliskohan tuo pikkukaveri laskenut vielä vähän enemmän alas.
Nyt leffaa katsomaan¿
[color=red]pikku-milli & paco 38+5[/color]
Täytyy tähän alkuun sanoa, että nostan hattua niille ihmisille, jotka jaksatte kommentoida jokaisen juttuja erikseen. Mulla ei keskittymiskyky riitä millään muistamaan jokaisen yksittäisen nimimerkin kuulumisia. Siksi välillä jää tämä kirjoittelukin vähemmälle kun ei jaksa lähteä jokaista juttua kommentoimaan ja toisaalta oman navan kirjoittelu tuntuu itsekkäältä ja tylsältä. Olen kuitenkin jatkuvasti käynyt lukemassa ensikoiden kuulumisia.
Vähän nyt kuitenkin kommentointia siihen mitä nyt muistan:
pikku-milli odottaa ainakin jo kovasti jakaantumista. Komean mahan olet kyllä kasvattanut *haaveilee isosta masusta*. Eiköhän se Paco löydä pian tiensä ulos sieltä kohdun suojista. Toisaalta siellä on varmaan aika mukava olla :)
Lisalle myös tsempit loppuodotukseen. Toivottavasti et joudu turhan takia sairaalassa makoilemaan.
Ykkösopella oli vakinaistamiskuviot töissä. Täällä sama juttu ja vakinaistamisen pitäisi olla jo varma juttu, mutta en usko, ennen kuin näen sen työsopimuksesta. Huomenna ajattelin kertoa raskaudesta työnantajalle, jos neuvolassa on kaikki kunnossa ja sydänäänet saadaan kuuluviin.
Amylla oli huolta verenvuodosta, mutta onneksi selvisit säikähdyksellä ja vaavi voi hyvin.
Niameyllä oli ollut pahaa mieltä nimiehdotusten tyrmäämisestä. Mulla on ongelmana noiden nimien kanssa, että moni minulle mieluinen pojan nimi on jo lähipiirin käytössä ja toisaalta kun työskentelee lasten kanssa, niin on joitakin sellaisia nimiä, joita ei halua omalle lapselleen siksi, että se tuo jonkun lapsen mieleen ja juuri sellaisen, jonka kanssa ei ole niin kemiat kohdanneet. Sitten meillä on aika lailla miehenkin kanssa eri ajatukset nimistä. Hän haluaisi sellaisen turvallisen tusinanimen ja minä taas haluaisin ehkä vähän vanhahtavan tai muuten vähän harvinaisemman suomalaisen nimen. Mutta ei tosiaan kannata toisten mielipiteistä välittää, vaan antaa sen nimen mikä itsestä tuntuu lapselle sopivimmalta.
Jotain keskustelua oli myös kodinkoneista. Me ostettiin pari viikkoa sitten pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen kaveriksi kuivausrumpu ja olen siihen kyllä tosi tyytyväinen. Inhoan yli kaiken pyykin kuivumaan laittamista ja nyt sitten säästyy siltä vaivalta ja saa ihanan pehmoista ja kuitenkin sileää pyykkiä. Varmasti siitä on apua sitten vauvankin kanssa, kun saa vaatteet nopeasti pesusta käyttöön.
(.) Sellaista olen tässä muutaman päivän mietiskellyt, että pitäisikö huolestua kun välillä istumaan mennessä ja seisomaan noustessa tuntuu sellainen paineen tunne tuolla alakerrassa. Tuntuu, että painaa tuota virtsarakkoa ja silloin se erityisesti tuntuukin kun on rakko vähänkään täydempi. Ja tänään otin lasten perässä muutaman juoksuaskeleen niin tuntui tosi inhottavalle tuolla alakerrassa. Onneksi on huomenna se neuvolalääkäri niin voi siltäkin kysellä, mutta laittakaa kokemuksianne, jos tulee mieleen mistä tällainen voisi johtua. Nyt on sitten selkäkin ihan kipeä, kun piti vetää lapsille tosi huonossa asennossa kurahousuja jalkaan. Varmaan pitäisi töissä (olen siis töissä päiväkodissa) kiinnittää vähän enemmän huomiota noihin työasentoihin, että säästäisi niissä parhaansa mukaan itseään. Sitä yrittää vaan mennä entiseen malliin ;) Pitäkää peukkuja mulle, että selviän huomisesta lääkärireissusta kunnialla. Kovasti itseä ainakin rauhoittaisi kun saisi kuulla ne sydänäänet vaikka masussa on jo huomattavissa kasvua ja raskausoireitakin on edelleen riittämiin.
Terkuin,
Mörötin ja " Otso" rv 11+5
Pitkästä aikaa jaksan pinoutua.
Pikku-Milli taitaa lähteä kohta synnärille, toivotaan sellaisia kipakoita supistuksia sinneppäin jos ne patistais Pacon ulos :)
Kamalasti on enskojen vauvoja syntynyt, muistan, kun eka synty (siis tän pinon) Onnea kaikille vauvansa hakeneille :)
Ihana kuulla Pepsiksestäkin, APUA puoliväli on ihan kohta :D
Oon kyllä lueskellu pinoja, vaikka en ite ole saanut aikaiseksi kirjoittaa oon ollu niin laiska. Äkkiä on tuntunut kaikilla viikot lisääntyvät, kattelin tuossa kun ei tahdo perässä pysyä.
OmmaaNappaa:
Kävin tänään hakemassa taas saikkua, ei tämä oksentaminen lopu ikinä. Tosi huono olo varsinkin aamuisin, pahin olo just syömisen jälkeen. Ehdottivat että jäisin pitemälle saikulle mutta taidan taistella vielä, jos jakaisin.
Kysyin neuvolantätiltä (eiri nainen, kuin normaalisti) että miksi miun masua juilii ja repii niin oudosti. Siinä samalla, kun kuunneltiin sydänäänet tunnusteli kohdun ja totes, että ei oo ihme jos vähän vihloo. On nimittäin kasvanu ihan kamalasti. Pitäis olla tän viikon lopussa noin navan korkeudella mutta on mulla jo reilusti yli. Kaikki nauravat, kun miettivät minkälainen mun masu oikein sitten kesällä on ku se on nyt jo TOSI iso!
T: Ull-Maij & Pikku-Pupu(norsu) rv 19+2
QueenBzZ:
Omaa napaa vielä..miten tasaisesti teillä pidemmällä olevilla on paino noussut..kun mulla se ensin laski pahoinvoinnin takia, sitte nousi kuukauden ajan 200g/vk, sen jälkee pari kuukautta yli 600g/vk ja nyt sitte ei oo noussu grammaakaan parin viikon aikana? Nouseeko se yleensä tasaisesti? 5-6 kiloa on kuitenki nyt yhteensä tainnu tulla.
Ehkä mua ei vielä lasketa " pidemmällä oleviin" , mutta vastaanpa kuitenkin :) Mulla ei oo ollut mitään pahoinvointia ja paino onkin noussut tasaiseen tahtiin... Eka neuvola oli rv 10+0 ja silloin oli jo lähtöpainoon tullut 1,5kg. Seuraavalla käynnillä 15+0 oli tullut yhteensä jo 3,5kg. Mulla on siis neuvola nyt perjantaina 22+4 ja jännitän tosissaan, mihin kamaliin lukemiin se vaaka jo pompsahtaa. Meillä ei oo kotona digitaalivaakaa, mutta pahasti näyttäis siltä, että painoa on tullut yhteensä jo lähemmäs 7kg! Hui hui, mitä tästä vielä tuleekaan? Mutta ei mulla oo yhtään turvonnut olo. Pikemminkin oon pysynyt muualta oikein " solakkana" , paitsi masusta, joka on jo tosi iso. Taas työkaverit sitä päivittelikin tänään :) Mulla on toi vauvalehden mukana tullut raskauskiekko, ja sen mukaan keskimääräinen painonnousu näillä viikoilla on 6kg. Mä taidan kyllä ylittää noi keskiarvot roimasti, jos tää sama kehitys jatkuu loppuraskaudessakin... Mutta toisaalta, tärkeintä on kai se, että voin hyvin ja jaksan puuhailla kaikenlaista. Käyn uimassa ja tanssissa säännöllisesti ja syönkin yleensä tosi terveellisesti, joten ei kai tästä tartte huolestua.
Öitä Enskoille!
-Q- ja -q-
Amy kyseli verho- ja asuntojuttuja...
...verhot löytyi joka huoneeseen paitsi Penni-ennin (jätin ne vielä tarkotuksella ostamatta =)). Eli meillä on siis 4h+k 83,5m aika lähellä Särkänniemeä! =) Sauna on + iso lasitettuparveke. Oma ei ole, vaan vuokralla ollaan. Ollaan tykätty ihan hirveesti ja on ihanaa kun on tilaa!
Burde 16+3
PS. Pakko kertoo vielä... Oltiin äsken saunassa; ukolta oli jääny pesuhuoneen ovi auki ja koira tuli palloilemaan saunan oven taakse. Hiukan huvitti, kun se tökki kuonollaan saunanoven nuppia, kun sekin olis halunnu tulla saunaan... (Se tykkää istua saunassa -lattialla- kun me saunotaan.) Lopulta se luovutti ja kävi oven eteen maate ja tunki kuononsa oven ali saunan puolelle... =0)
Heräsin tuossa hieman neljän jälkeen nukuttuani viisi tuntia. Syötin tytsyn laiskasti pullosta (omaa lypsymaitoa) ja lypsin. Tunsin itseni niin pirteäksi etten viitsinyt mennä takasin nukkumaan.
Eilinen olikin yhtä hullunmyllyä. Käytiin siellä neuvolassa, josta painelin suoraan kaupungille shoppailee ja isäni kanssa lounastamaan (K pääsi ekan kerran ravintolaan). Kun pääsin kotia, pari opiskelukaveria tuli kahville ja eipä aikaakaan kun yks kaveri tuli, lähdettiin kävelylle, jonka jälkeen saunottiin.
NapNap, meidänkin neiti on nyt muutaman illan valvonut about kuusi tuntia iltasella putkeen, mitä nyt on vähän torkahdellut. Muuten sitten nukkuukin syömisiä lukuunottamatta. Toisaalta tuo valvominen ei ole niin paha asia, sillä isänsä on iltauninen, joten hän viihdyttää neitiä sinne nukahtamiseen saakka (ainakin toisinaan) ja minä pääsen ajoissa nukkumaan. Heräilen sitten jo aamun varhaisina tunteina, mutta saan unta kiitettävästi.
Niameynä en kauheasti välittäisi muiden kommenteista mitä nimiin tulii. On aivan sama minkä nimen lapsellesi annat, niin aina on niitä, jotka eivät nimestä pidä ja toisaalta, useisiin asioihin tottuu ajanmyötä =)
Jojolla oli kivoja ultrakuulumisia. Mitä niihin työasioihin tulee, jos pelkään potkuja, kannattaa vaavista kertoa, koska raskaana olevaa on lähestulkoon mahdoton potkia pellolle...
Amya unohin onnitella hyvistä uutisista viimeksi =)
Jospa aloitettaisiin jakaantuneiden pino enskoille ensi vkon alussa?
Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa kärvisteleville!
Ai niin, meinasin unohtaa kertoa, että tämä hullu äitiliini menee ensimmäisen kerran töihin jo vappuaattona. Rahantuloa ei voi estää... ;)
I ja K 27 päivää
Jojo: mahtaa olla ihanaa kun sai ekat kuvat käteensä, niitä on ihana katsella, muistan kun siskoni näytti molemmista lapsukaisistaan ultrakuvia, ja multa melkein pääsi itku.
Laralei: Sulla on kohta kanssa jännät paikat varhaisultraan ei ole enää pitkä aika.
asuntohommista:
Asumme tällähetkellä keravalla ja tarkoitus olisi etsiä asunto jostain lähialueelta, tuusula ja sipoo kiinnostaa kovasti, mutta tällä hetkellä ei oikein ole sellaista kivaa tarjolla.
eilen kävimme katsomassa yhtä asuntoa tuossa Peijaksen sairaalan takana Asolassa, asunto oli UNELMA rakastuin siihen silmitömästi, kun sinne astui sisään niin heti tiesi että tämä on minun....mutta alue on kamala, aivan koivukylän vieressä ( anteeksi niille jotka siellä asuvat mutta minua se kammoksuttaa ) lisäksi aivan asunnon edessä oli rikottu auto, joten luulenpa että vauvan kanssa minua sinne ei saa.
Harmitti aivan vietävästi ettei asia menny niin kuin olisi halunnut.
Kävin safkiksella katsomassa myös yhtä paritaloa keravalla, mutta ei kolahtanut ei sitten yhtään.
Tänään tulee välittäjä arvioimaan meidän asunnon ja perjantaina marssimme pankkiin, katsotaan pajonko ne meille lupaa osaa sitten etsiä sen mukaan oikean hintaluokan asuntoa.
Mulla on ihan tolkuton asuntokuume, ukko on jo ihan kypsä kun mä raijaan sitä näytöissä, sillä on kamalan kiire töissä eilenkin tuli 10 vaille 6 kotiin ja puoli 7 oli se asunnon katsominen, meinasi tulla kiire.
Lisäksi hän onmenossa ensiviikolla selkä leikkaukseen ja on 8 viikkoa sairaslomalla, mitenköhän mä kestän se valituksen, miehet kun on NIIN KAMALAn kipeitä aina ;D
Nyt on jatkettava töitä, mutta palattaan taasen !
Aino ja masuasukki 5+6
Eilen en päässyt palstailemaan, kun odottelin vaan neuvolaa. Kovasti jännitti, että millaisia mielipiteitä tädillä on, mutta vastassa olikin niin herttainen nuori terveydenhoitaja, että oli oikein kiva olla. Juteltiin kaikkea yleistä, mittailtiin niitä verenpaineita ja painoa ja näytteitä piti antaa. Yritin kyllä sanoa, että HIV, hepatiitti ja kuppa on testattu kolme kuukautta sitten, mutta kun halusivat ne silti ottaa uudelleen ni mikäs siinä.
Dopplerilla yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta ei siellä ketään tuntunut olevan. Hoitaja kysy varmaan kymmenen kertaa, hermostuttaako kun ei kuulu, niin et meinasin lopulta kysyä et pitäiskö hermostuttaa... :) Ei oikeesti hermostuttanut, ensi viikolla on viimeinen ultra TAYSissa ja siellähän se sit nähdään, jos on jotain vialla. Ainakin rinnat on edelleen kipeät ja kaikenlaisia vihlontoja on kohdussa. Kai siellä elossa ollaan. Yritän asennoitua siten, että äänet ei vielä kuulu kun mulla on tuota mahaa niin paljon edessä...
Otin painon itse puheeksi, kun en halunnut, että siitä muut rupeavat puhumaan. Kerroin, että oon laihduttanut n. 10 kg vuoden alusta, mutten oikeastaan tiedä, mikä tilanne on nyt, kun ollaan oltu rempan takia evakossa eikä ole ollut vaakaa. No, neuvolan vaa' an mukaan olis tullut jo viisi kiloa alimmasta painosta, jonka kyllä mittasin influenssan jälkeen, eli tosi huonossa kunnossa olin silloin muutenkin! Viisi! Nyt täytyy jotain tehdä, eihän tästä tule muuten mitään... ja minä kun oon yrittänyt käydä lenkillä. Pakko kai tässä on ruveta vaan salaattikuurille, en kestä jos paino nousee 20 kg... Kun ees pysyis nyt tässä... :( Olo on kyllä hyvä ja vaatteet tuntuu ihan normaalilta päällä, ei kiristä vaan pikemminkin löysiä ovat edelleen. Argh... No, ei se th mitään painosta sanonut, totesi vaan et sitä on hyvä tarkkailla jatkossakin ja harrastaa liikuntaa.
Nyt en muista, mitä muut on kirjottaneet, suonette anteeksi. Täytyy siirtyä töiden pariin.
-Osse ja Santeri rv 11+1
Huhhuh, en taida yrittääkään esittää olevani kärryillä kaikista kuulumisista. Kannattaa tulla vasta loppuviikosta lukemaan pinoja kunnolla, niin riittää ainakin lukemista. Tällä viikolla on jälleen kerran ollut aika paljon mietiskeltävää ja tekemistä, joten ei ole ollut rauhallista hetkeä syventyä näihin juttuihin. Tilanne ei varmaan parane ensi viikolla, kun on matkavalmistelut kuitenkin kuumimmillaan - viimetingassa sekin kuten kaikki tässä huushollissa. Kreetan reissullemme pitäisi vielä parille yölle varata hotelli ja vuokra-auto, mutta muut isommat jutut on ehkä jo kunnossa.
Pepsis kertoi niistä kivuista kävellessä. Mä ehdottaisin, että voisivat olla jo jonkinlaisia supistuksiakin, eivät välttämättä liitoskipuja. Mä huomasin samanlaista joskus jo aika varhaisessa vaiheessa (oisko ollut rv 15 tienoilla viimeistään). Eli kävellessä reippaasti tuntuu ehkä ensin että lonkkiin alkaa jomottaa tai nivusiin pistää. Ja sit se kipu säteilee kohdun alueelle ja alapäähän. Aluksi en huomannut kohdun kovettumista, mutta nykyään se kyllä kiristyy kovaksi, jos tolleen supistaa. Vauhdin hiljentäminen auttaa. Mitäs ne kivut on nimeltään, jotka tuntuu viiltävinä kipuina kohdun kiinnikkeiden venymisen takia? Kiinnikekipuja? Mä olen kuvitellut että liitoskivut liittyy noihin lantiorenkaan(?) luiden ja kudosten löystymiseen ja muutoksiin muuten. Itselläni ainakin olen erottanut erilaisiksi ne jalkovälissä tuntuvat liitoskivut, jotka tuntuu kuin sinne johonkin luihin (välillä myös häpyluuhun) sattuisi ja sit semmoinen hankala tunne kävelemään lähtiessä - kuin paikat olisi jotenkin eri asennossa kuin aiemmin. Ja sit sellaset kiristävät kivut kohdun sivuilla ja alla on taas vähän eri juttu, tulee äkillisistä liikkeistä ja nyttemmin tuntunut myös kävellessä joskus, jos maha pomppii :D jopa mahan päältä on kiristänyt välillä. Mullakin alkaa jo olla ihan kohtuullinen maha.. Olin kyllä ihan tyytyväinen ja yllättynytkin, ettei se tosiaan pahasti erottunut edes vielä rv 20, jos pukeutui sopivasti. Kun jotenkin tämä pömppö ei ihan joka päivä tunnu niin ihanalta asialta, vaikka hyvästä syystä tuohon onkin kasvanut. Nyt meinaa mennä hermot, kun ei mikään takki enää tahdo mennä kiinni... Tulisipa jo lämpimät ilmat.
Huomenna on mulla seuraava neuvolakäynti. Neljäsköhän kerta tuo nyt on..? Olen vieläkin mietiskellyt, että olisiko pitänyt yrittää saada lääkärineuvola jo ennen matkalle lähtemistä, mutta ehkäpä se ei ole välttämätöntä, kun ei tässä ole mitään ongelmiakaan ilmennyt. Ehkäpä siellä uskaltaa jopa kerran käväistä jossain uima-altaassa - olen yrittänyt loogisesti päätellä, ettei kohdunsuu ole voinut avautua itsekseen tässä vaiheessa ilman supistelemisia. Liitoskipujakaan ei ole nyt enää kovin inhottavasti ollut, vaikka silloin rv 23 säikähdinkin, että nyt se on sitten jo lopunalkua noiden oireiden kanssa. Näköjään nekin vaivat voi vähäksi aikaa vähentyä tai jopa hävitä.
Tsempit kaikille pahoinvoinnista ja ällötyksestä kärsiville! Muutaman viikon päästä voitte varmasti suurin osa jo ihmetellä, että se on kadonnut ja olo on mitä normaalein :)
Vauvan liikkeistäkin oli puhuttu jotain vielä. Tässä vaiheessa ainakin se otus tuntuu olevan jo sen verran voimissaan, että myös nyrkkien iskut taitaa tuntua. Mun mahassa jumpataan joskus sillä tavalla, että sätkäytetään yhtä aikaa sekä jalat että nyrkit (tai pää?) kohdun seinämiin. Yleensä silleen vinossa asennossa, että esim. jalat on oikealla ylhäällä ja kädet vasemmalla alhaalla. Paljon tuntuu asennot vaihtelevan, eli " kova" potku voi tuntua puolen tunnin sisään sekä alavatsalla että lähellä kylkiluita.
Olikos Ladiekin muuten Jyväskylästä? (voisin tämän varmaan esittelylistastakin tarkistaa mutta...)
Mii- ja mynkerö rv 24+6
Tsempitykset kaikille pahoinvoinnin kourissa tuskaileville!
Burde, kyllä mä niiden ekojen liikkeiden kanssa ainakin moneen kertaan mietin, että oliko ne nyt liikkeitä vai ei. Sitten vasta kun alkoi selvästi tunnistamaan liikkeiksi pystyi sanomaan, että ne ensimmäisetkin epäilyt oli liikkeitä.
Marika, voi kun teidän Eetukin on jo iso poika! Kamalan nopeasti aika menee!!!
Amy, ihanaa että kaikki oli hyvin!
Fio, no mä en olis kyllä masua saanut piiloon enää 23 viikolla, mutta sitten taas toisaalta tuossa maaliskuun lopussa oltiin häissä joissa yksi kaveri oli suurinpiirtein 22-23 viikoilla ja oli kyllä hyvin pystynyt peittämään masunsa.
Niamey, kannattaa tosiaan pikaisesti se hammaslääkäri varata. Mä jouduin käymään joskus 33-34 viikolla kun hammas lohkesi ja tuli tosi huono olo siinä tuolissa!
Lisa, kyllä toi masu vähän on alaspäin tipahtanut. Jo alkaa olla aikakin¿ ;) Peukut pystyssä, ettet joudu osastolle makaamaan!
Q, mä en ainakaan pystynyt yhtään sanomaan miten päin vauva on ennen kun nyt ihan viimeisillä viikoilla vasta. Joka paikassa muksi yhtä tasaiseen tahtiin. Toisessa paikassa potki jalat ja toisessa huitoi ihan yhtä lujaa nyrkit.
Iglu, voi teilläkin on jo eka neuvola Kepan kanssa =)
JoJolle onnittelut maagisesta 12 viikosta! =) Tulethan kertomaan ultrakuulumisia!!!
NapNap, juu pistäkää pinoa pystyyn vauvapuolellekin jo vähitellen¿ kyllä me muutkin täältä sinne joskus päästään. =D
Omaan napaan ei mitään uutta. Viime yön nukuin kohtalaisen hyvin. Illasta oli tosi oksettava olo ja tuli muutama vähän kipeämpi supistuskin, mutta nekin meni sitten ohi¿ =/ tahtoo lisää sellaisia!!
[color=red]pikku-milli & paco 38+5[/color]