Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä, on monelle niin ihmeellinen ja hieno asia?

Vierailija
06.02.2018 |

Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.
Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).
Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä
erikseen pyytää?
Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simeon kirjoitti:

Sun ajattelutapa on aika outo. Monissa maissa naiset ovat vielä ylpeitä naiseudestaan ja mielellään tekevät kotityöt ja ruuan miehilleen sekä lapsilleen.

Minä olen ylpeä naiseudestani ja juuri siksi en suostu olemaan mikään kynnysmatto joka tekee muidenkin kotihommat. Naiset eivät ole mitään kotiorjia.

- ap

Vierailija
62/153 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei siivoa käytännössä kukaan. Nainen ehkä useammin kuin mies mutta nainen myös sotkee puolet enemmän ja jättää kaikki tavarat lojumaan ympäriinsä. Myös roskat. Mies siivoaa sitten kun tilanne on jo todella paha. Nainen ei enää kykene tekemään moneen päivään mitään kun sotku on mennyt tarpeeksi pahaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat on tehneet tasapuolisesti kaikkea jo yli 20v. Asiasta ei ole tarvinnut edes keskustella, saati pyytää miestä tekemään jotain.

Molemmilla on jutut joita ei haluta tehdä - minä en vaihda renkaita eikä mies pese vessanpyttyjä (no toki tekee senkin jos en ole kotona). Mutta ruuanlaitot, siivoukset, pyykkäykset, lastenhoito, puutarhanhoito, rempat ja talojen rakentamiset sujuu kyllä molemmilta.

Nyt kun olen kotona teen yleensä ruuan mutta kun mies oli kotitoimistolla ja minä muualla hän teki sen 5 pv viikossa.

Vierailija
64/153 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä koet naiseutesi uhatuksi jos vastaat naisena kodista ja lapsista kuten useimmissa maailman kulttuureissa on tehty ja tehdään. Hyvin on mennyt kultturimarxistien feministinen oppi ja aivopesu läpi.

Vierailija
65/153 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset pitää sitä vähän huvittavana miten Suomessa alkaa nykyään olla vähän kuin "miespuolisia äitejä".

No eipä ole ihmekkään, suomalaisnaisten mielenlaatuun on helposti istunut uuden perinteisiä arvoja vastaan taistelevan ideologian aatteet.

Vierailija
66/153 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kehua kuitenkin koska muutoin näyttää ettet huomaa häntä.  Ihminen odottaa rehellistä tunnustusta, ei se lapsellista ole.

Vierailija
67/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun nainen maalaa talon, kokoaa huonekalut, vaihtaa autonrenkaat ja osallistuu muihin vastaaviin töihin alan tekemään "kotitöitä". Ja joo painakaa sitä alapeukkua, teistä varmaan on ok täällä valittaa näistä töistä, mutta kun tulisi aika vaihtaa renkaita tai muita tehtäviä mitä ette ole jaksaneet opetella ääni muuttuu kellossa. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan tämä ketju, hävetkää.

Vierailija
68/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun nainen maalaa talon, kokoaa huonekalut, vaihtaa autonrenkaat ja osallistuu muihin vastaaviin töihin alan tekemään "kotitöitä". Ja joo painakaa sitä alapeukkua, teistä varmaan on ok täällä valittaa näistä töistä, mutta kun tulisi aika vaihtaa renkaita tai muita tehtäviä mitä ette ole jaksaneet opetella ääni muuttuu kellossa. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan tämä ketju, hävetkää.

Varmaan se, joka hommien epätasaisesta jakautumisesta hyötyy, ei tajua sitä itse, että on etuoikeutettu. Kuten tämä kirjoittaja.

Talo maalataan kerran kahdessakymmenessä vuodessa. uusia huonekaluja ostetaan muutaman vuoden välein, jos silloinkaan. Autonrenkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa. Vaikka mies tekisi nämä kaikki yksin (mitä yleensä ei tee), hommat ei siltikään menisi lähellekään tasan. Häpeä, sinä mies, joka loisit puolisosi työpanoksella. Kehtaat vielä täällä julistaa sitä, että käytät törkeästi hyväksesi elämänkumppaniasi.

Vierailija
69/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa asuvalla ei ole omakotitalon ulkotöitä. Olisit vaan sanonut jämäkästi "ei", kun vaimo ehdotti talon ostamista.

Vierailija
70/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simeon kirjoitti:

Sun ajattelutapa on aika outo. Monissa maissa naiset ovat vielä ylpeitä naiseudestaan ja mielellään tekevät kotityöt ja ruuan miehilleen sekä lapsilleen.

Miten naiseus liittyy kotitöihin?

Vierailija
71/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla se olisi ihmeellinen ja hieno asia, jos meikälikka vaihtaisi autoon pakoputken tai jakohihnan. Ei onnistu edes polttimoiden vaihto tai talvirenkaiden. Syytän siitä sekä isääni (jonka mielestä tuollaisia ei tarvitse tytöille opettaa) ja miestäni (jonka mielestä on niin likaista puuhaa ettei sovi naisille). No, mikäpä siinä. Minä vain ajelen ja pesen koslani, mies tekee korjaus- ja huoltohommat. Minä imuroin ja moppaan ja pyykkään sillä välin. Ruuanlaiton hoidamme fifty-fifty. Perheonni kukoistaa.

Vierailija
72/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä suhteessa asiat tehdään yhdessä. Mies rakensi talon, minä maalasin sen sekä ulkoa että sisältä. Minä olen entisöinyt ja ostanut/koonnut kaikki huonekalumme, mies kiinnitti kiinteät kalusteet. Sillä välin kun mies vaihtaa autoni renkaita, minä pesen ja siivoan hänen autonsa. Kun mies kokkaa, minä imuroin. Ja niin edelleen. Mukavaa puuhailla kimpassa muuallakin kuin sängyssä.

Vierailija
73/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaadan, pilkon ja pinoan polttopuut, raahaan ne sisälle ja sytytän. Huollan autoni (ja pienkoneet), teen remontteja, leikkaan nurmikot ja hoidan kukkapenkit, talvella teen lumityöt (traktorilla tai kolaten). Siihen päälle laitan ruuat, käyn kaupassa, siivoan, hoidan lemmikit ja pesen pyykit. Teen siis valtaosan kaikista kodin töistä. Minulla on myös enemmän töitä kuin miehellä ja usein vapaa-aikaa ei ole päivässä kuin ajomatkoilla.

Mieheni silti odottaa kiitosta joka kerta kun tyhjentää tiskikoneen tai kun kerran kuussa saa puhdin imuroida. Hiton vätys, mutta minähän olen nalkuttaja jos valitan. Jos en jaksa laittaa ruokaa, niin hakee Hesepullaa ja kiukuttelee kun on niin kallista, itsehän ei viitsi opetella kokkaamaan.

Täytyy kyllä sanoa, että olisi kyllä helppo elämä jos riittäisi vain nuo "miesten työt" ja muuten saisi vain nauttia olostaan, mutta eihän se niin päin sovi.

Vierailija
74/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

61. Mahtava meininkin teillä, kumpa mäkin löytäisin tommosen naisen ja ehkä olenkin löytänyt. Hyviä jatkoja! Oli kiva lukea tämä kirjoituksesi, kiitos.

Vierailija
75/153 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on tuollainen "sano vaan jos tarviit apua". Apua? Eikö nyt voi ihan itse katsoa mitä voisi tehdä.

Tuo on niin ärsyttävää. Sitten kun on tehnyt sen aputyönsä, niin tyynen rauhallisesti istuu katsomaan telkkaa, vaikka näkee että töitä on vielä paljon jäljellä. "Mä leikkasin jo salaatin. Et pyytänyt muuta."

Miksi olet suostunut tuohon järjestelyyn? Itse olisin ihan yhtä laiska jos joku tekisi kaiken puolestani.

Vierailija
76/153 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simeon kirjoitti:

Voisko olla myös niin, että näissä monissa maissa nainen on ihan se kotona oleva osapuoli, jolla sitten tosiaan on aikaa aina hoitaa kaikki kotityöt?

Meillä menee niin, että se, jolla on enemmän aikaa, hoitaa kotihommat. Esim. Silloin kun mies oli työtön ja minä ihan kokopäiväisesti töissä, hän hoiti suurimmaksi osaksi siivoukset ja ruoanlaitot. Silloin kun molemmilla oli noin yhtä paljon töitä, se teki joka ehti ja nyt sitten kun minulla on jonkun verran vähemmän töitä kuin miehellä, minä hoidan kotihommat arkisin, mies sitten viikonloppuisin, kun hänellä ne ovat aina vapaat.

Vierailija
77/153 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä suora oletus, ettei nainen osaa noita hommia? 😉 Minä osaan kyllä vaihtaa autoon renkaat ja muitakin pikkuhommia tarvittaessa ja itse asiassa olen myös se, joka meillä on viimeksi jotain huonekalua kasannut 😂

Ja valitathan itsekin viestissäsi talon maalauksesta, renkaanvaihdosta ja huonekalujen kokoamisesta, hyi häpeä 😉

Vierailija
78/153 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko vaikka siitä, että ihmistä kannustetaan aina siitä, että tekee asiaa, jota sukupuolensa edustajilla ei ole ollut tapana tehdä? Harvemmin näet lehtijuttua miehestä, jossa intoillaan siitä, että mies on palomies tai lentäjä. Miehelle ei ole ollut perinteisesti tapana tehdä kotitöitä, joten miehiä kannustetaan siihen enemmän, koska oletetaan heidän tarvitsevan kannustusta. Useimmat naiset loukkantuisivat ja luulisivat heitä pidettävän vähintään huumeongelmaisena, jos heitä alettaisiin kehua kotitöiden tekemisestä.

Vierailija
79/153 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä omaishoitajamummi (63), eikö olisi aika muuttaa helpompaan asumismuotoon? Alapas pehmitellä

miestäsi asiaan. Kuntosi huonontuu entisestään iän myötä,kuinkas sitten pärjäätte ilman apuja?

Oma mieheni onneksi tekee kotitöitä leipomisesta lähtien ja pölyallergikkona siivoaakin useammin kuin

minä. Jo alussa tein selväksi että minusta ei kotiorjaa saa tekemälläkään.

Vierailija
80/153 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tuttua viisikymppistä naista pitää miestäni luojan lahjana kun hän joskus siivoilee ja tekee silloin tällöin ruokaa. Itse olemme 36-vuotiaita. Minua sen sijaan ärsyttää se kun mieheni ei tee tarpeeksi (ei todellakaan puolia kotiaskareista), mutta noiden tätien mielestä hän on suorastaan lahja naiskunnalle. Itse ihmettelen lähinnä, että miten about 15 vuotta voi tehdä noin suuren ajatuseron minun ja noiden tätien välille? 

Ajatella. Itse olen melkein 60 v. Mieheni tekee ja on aina tehnyt itsestään selvästi osuutensa kotitöistä siis ihan vessanpesuja myöden. Tuttavatätisi eivät edusta tätä ikäluokkaa luotettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi