Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä, on monelle niin ihmeellinen ja hieno asia?

Vierailija
06.02.2018 |

Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.
Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).
Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä
erikseen pyytää?
Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan tee kotitöitä. Minä siksi koska vauva vie kaiken ajan ja energian, mies siksi koska käy töissä. Miehellä ois aikaa tuntikausia töiden jälkeen mutta on laiska.

Vierailija
102/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas ulistaan kotitöistä, mammapalstalla kuitenkin aamusta iltaan notkuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjm kirjoitti:

Meillä ei kukaan tee kotitöitä. Minä siksi koska vauva vie kaiken ajan ja energian, mies siksi koska käy töissä. Miehellä ois aikaa tuntikausia töiden jälkeen mutta on laiska.

Makaat kotona ja sotket, ja miehesi pitäisi loisen elättämisen lisäksi siivota loisen sotkut?

Vierailija
104/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat asunnot ratkaisu. Mieheni asunto on järkyttävän saastainen. Ei varmaan koskaan ole esim. pyyhkinyt keittiön kaappeja. Käsitys siivoamisesta on imurointi kerran kahdessa viikossa ja roskien vienti.

Vierailija
105/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun se ikävä kyllä ei vaan vieläkään ole mikään itsestäänselvyys. Samoin kuin sekään että näkee naisen tasa-arvoisena kumppanina ja ihmisenä eikä seksi- ja statusobjektina.

Kaikki naiset ei voi saada miehiä jotka yltäisivät edes välttämättömään minimitasoon. Ei edes kaikki itse kaikin puolin kelvolliset naiset. Siksi se on ja tulee vastaisuudessakin olemaan niin ihana, helpottava, positiivinen poikkeus kun sellaisen miehen jostain itselleen saa.

Vierailija
106/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hjm kirjoitti:

Makaat kotona ja sotket, ja miehesi pitäisi loisen elättämisen lisäksi siivota loisen sotkut?

Lapset ne enimmäkseen sotkee :/

Vierailija
107/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun nainen maalaa talon, kokoaa huonekalut, vaihtaa autonrenkaat ja osallistuu muihin vastaaviin töihin alan tekemään "kotitöitä". Ja joo painakaa sitä alapeukkua, teistä varmaan on ok täällä valittaa näistä töistä, mutta kun tulisi aika vaihtaa renkaita tai muita tehtäviä mitä ette ole jaksaneet opetella ääni muuttuu kellossa. Kaksinaismoralismia parhaimmillaan tämä ketju, hävetkää.

Minä naisena olen remontoinut kodin. Kaikki työkalut mitä meidän perheestä löytyy ovat minun. Kokoan huonekalut, hoidan autojen katsastukset, renkaiden vaihdot ja lumityöt + muut pihahommat. Nämä eivät kuitenkaan ole viikoittain / päivittäin tehtäviä töitä eikä niitä voi verrata kotitöihin tai lasten hoitoon.

Vierailija
108/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä naisena leikkaan aina nurmikon, ja se on ihan kivaa ulkoilua, ei mikään kotityö. Teen myös suurimman osan lumitöistä. Kokoan huonekalut (mikä on oikeasti helppoa ja mukavaa, jos tykkää ylipäätään käsillä puuhastelusta) ja olen maalannut taloa.

Kotitöitä teen myös, mutta en niistä pidä. Enkä pystyisi kunnioittamaan miestä, jonka mielestä nurmikonleikkuu on joku vaativa kotityö. Mutta onneksi oma mies on aika paljon fiksumpi kuin nämä palstamiehet täällä.

Vierailija
109/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku keksisi hintataulukon kotitöille, jonka perusteella voisi laskea kumpi tekee enemmän. Nykyään kun kaikki asiat arvotetaan kustannusten perusteella. Esim. tiskikoneen tyhjennys voisi olla 3 euroa, renkaiden vaihto 15 euroa jne. Sitten vaan laskettaisiin kumman panos on suurempi.

Vierailija
110/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee juuri niin, että mies odottaa suuria kiitoksia siitä, että jos joskus tekee jotain kotihommia. Auta armias, jos vielä on joskus tehnyt jotain oma-aloitteisesti, niin sehän olisi suorastaan palkintoseremonian paikka. Asiasta on paljon keskusteltu ja riideltykin ja tavallaan mies ymmärtää, että pitäisi osallistua, mutta kun on kotoaan oppinut, että nainen hoitaa kodin ja lapset ja mies tekee, mitä sattuu huvittamaan, niin ymmärrän kyllä, että tuosta on vaikea oppia pois. Varsinkin kun lapsuudenkodissaan naiset ovat hoitaneet kaiken, niin eihän mies edes tiennyt, mitä asioita kodinhoitoon kuuluu, kun muutti omilleen.

Vierailija
111/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua läpi, mutta kommentoin silti. Meillä mies tekee huomattavasti enemmän töitä kun minä, tuo toki 4 kertaa enemmän rahaakin taloon, mutta viikot ovat helposti 50h. Itse teen paaaljon lyhyempää työviikkoa, tietenkin pienemmällä korvauksella, joten mielestäni olisi outoa jos olettaisin että teemme saman määrän kotitöitä.

Vielä laajentaen, tilastokeskuksenkin mukaan kokopäivätyössä olevien miesten työaika on pidempi.

Vierailija
112/153 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska evoluutio ei ole antanut miehelle sellaisia fyysis-psyykkisiä kotityövalmiuksia kuin naisille. Eli meillä naiset siivoaa, ja miesväki hoitaa ulkohommat (vastaa siis ammoisten aikojen metsästystä).

:D

Vierailija
113/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska evoluutio ei ole antanut miehelle sellaisia fyysis-psyykkisiä kotityövalmiuksia kuin naisille. Eli meillä naiset siivoaa, ja miesväki hoitaa ulkohommat (vastaa siis ammoisten aikojen metsästystä).

:D

Varmaan asuvat jossain havumajassa tai kallion (en tarkoita kaupunginosaa Helsingissä) kolossa?

Vierailija
114/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun joku keksisi hintataulukon kotitöille, jonka perusteella voisi laskea kumpi tekee enemmän. Nykyään kun kaikki asiat arvotetaan kustannusten perusteella. Esim. tiskikoneen tyhjennys voisi olla 3 euroa, renkaiden vaihto 15 euroa jne. Sitten vaan laskettaisiin kumman panos on suurempi.

No voihan ne helposti laskea. Katsot vain yrirysten taksat ja sen mukaan, jos joku homma ei hoidu niin sen voi teettää ostopalveluna ja veloittaa siltä jonka kotityösaldo on vähäisempi, näin ollen voi päättää kerääkö rahan ja teettää työn vai olisiko helpompi imuroida itse, kuin esim. kerätä 50 € pulloja, että saa firman imuroimaan. Näin yksinkertaista se on.

Vierailija
115/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttityttö kirjoitti:

Meillä mies tekee ruuat ja suurimmaksi osaksi käy kaupassa. Yhdessä hoidetaan lemmikit. Kumpikin pyykkää. Minä omistan talon ja vastaan sen kuluista. Autot on kummankin omalla vastuulla. Vaihdan renkaat, osaan tehdä pienet huollot, käytän moottorisahaa, ajan moottoripyörällä, käytän traktoria (kesällä kauhalla soraa, talvella lanalla lumia) Mies imuroi, mutta minä pesen lattiat ja vessat. Metsästän. Kumpikin käy omissa harrastuksissaan. Minä hoidan puutarhan koska mies ei siitä välitä. Homma toimii eikä tarvi valittaa kun toinen ei osallistu.

Näin meilläkin, tosin mies tekee ne ihan raskaimmat hommat mitä minä 155 cm ihminen en kykene kun vipuvarsi on lyhyt. Todella tylsää jos kotielämä on töiden laskemista, kumpi tekee mitä. Ja meillä kyllä kumpikin yleensä kiittää jos huomaa toisen kerenneen tehdä jonkun työn mikä jäänyt tekemättä. Lapset ovat laiskempia osallistujia, heitä täytyy komentaa osallistumaan mutta me aikuiset kyllä molemmat hoidamme osamme. Molemmat osallistui lastenhoitoonkin vanhempaisvapaata vuorotellen, ehkä meillä se tasa-arvoinen malli on peräisin noista ajoista.

Vierailija
116/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä ihmetellä mikä niissä kotitöissä on niin raskasta. Mä oon tehnyt 100% kotitöistä + kaikki "miesten työt" päälle jo yli 10 vuotta, eikä tee edes tiukkaa. Tosin asun yksin joten vähän pakko.

Voisihan se alkaa tuntua raskaalta, jos mä muuttasin puoleksi vuodeksi teille ja töistä tultuani linnoittautuisin koneen ääreen josta poistuisin vain ruoka-ajaksi ja nukkumaan.

Vierailija
117/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmhm. Oon patistellut miestäni osallistumaan kotitöihin nyt varsinkin kun on tulossa lapsi. Hän imuroi tänään ja ilmoitti siitä kuuluvasti :D Sanoin, että fanfaariako odotat? Kävi se myös kaupassa ja kokkasi viimeinkin, ah. Toivottavasti jatkuu tämä.

Olen tehnyt selväksi etten halua olla monitoimikone-talousvastaava.

Vierailija
118/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olis pari viikkoa pois palstalla, niin sama skeida pyörii.

Häivyn kolmeksi viikoksi!

Vierailija
119/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia nuo rusinat pullasta -meninistit, joiden mielestä naisen pitää sekä tehdä työtä kodin ulkopuolella että kaikki kotityöt... koettakaa miehet valita!

Vierailija
120/153 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis teenkö väärin kun kiitän vaimoani kotitöistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi