Miksi se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä, on monelle niin ihmeellinen ja hieno asia?
Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.
Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).
Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä
erikseen pyytää?
Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".
Kommentit (153)
Meillä kotityöt on suurimmin osin mun harteilla, koska olen kotiäiti. Jo kävisin töissä niin työnjako toki olisi tasaisempi.
Jos mun mies viikonloppuna intoutuu imuroimaan tai pesemään saunaa(vaikka pienestä vinkistä) niin kyllä mä sitä kiitän. Se kotityö on multa pois ja mä annan sille mielelläni kiitoksen. Luo hyvää mieltä molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on ns. miesten hommia, joita te naiset ette koskaan tee? Ja miksi tuo sama tasa-arvo rutkutus ei koske teitä?
Anna esimerkkejä nykyaikaisista miesten töistä.
Voin tunnustaa, että en ole koskaan käynyt ostamassa auton renkaita. Olen kylläkin havainnut tarpeen ja vertaillut eri renkaiden ominaisuuksia ja hintoja. Mies haki kaupasta.
En ole koskaan vaihtanut sähkölaitteeseen johtoa rikkoutuneen tilalle. Mies on tehnyt tuon kahdesti (olemme olleet yhdessä yli 20 v). Käytti muuten minun perintökolviani.
En ole kiinnitänyt palohälytintä kattoon. (Mies on kerran.)
Kauhean vaikeaa keksiä muuta perinteistä miesten työtä jota en koskaan tekisi.
T. 145
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini-ikäiset pojat ovat alkaneet valittaa minulle (äidille), että miksi heidän pitää rehdä kotihommia kun isäkään ei tee. Minä olen pienestä pitäen yrittänyt opettaa poikia tekemään kotitöitä, joten tuntuu kauhealta ajatella, että he tulevissa parisuhteissaan laiskailisivat ja sanoisivat, että nuo ovat naisten töitä, en tee. Ihan turha minun saarnata ja vaatia kun malli on toinen.
Eivät opi "miesten töitäkään", koska mies ei ole ikinä ollut kiinnostunut ottamaan lapsia mukaan homminsa, kun on helpompi tehdä yksin. Ei nitä hommia kyllä meillä juurikaan ole. Joku suksien siteiden säätö ja lampun tai pariston vaihto. Noistakin mies yleensä sanoo, että osaathan sä sen vaihtaa, vaihda itse (+osta).
No voi 😐. Jos nyt kuitenkin pitäisitte palaverin miehen kanssa? Mun lapsuus sujui Hesan keskustassa, mentiin vempeleiden kanssa ihan lähelle sitä paikkaa. Ja siis tuh! Olen ihan nörtti, erittäin äpelö, en sittenkään pärjännyt liikuntatunneilla. Mutta oli kiva hiihdellä Seurasaareen, hyvällä kelillä. Mutta joo, ei ollut lamppuja eikä siteiden säätöä kun olin muksu. Suksia kyllä voideltiin, enkä siitä tajunnut mitään.
Mutta tuohon haluttomuuteen ottaa lasta tai perhettä mukaan: voi ei, jos ei iskä syty. Noin niinkuin. Kannattaisiko vielä panostaa, vaikka Afrikan tähti, ja koko perhe mukaan! Kaikilla kännyt pois - se kai pitää sanoa. Minä olen Kauhu-täti, pyysin laittamaan vempeleet pois joulupöydässä. 15 v poika vielä kysyi, että miksi - vanhemmat seurasivat keskustelua vähän kuin tennisottelua 😀! Eli siis heillä kai syödään aina nenät luurissa?!
No mutta. Sinne bittiavaruuteen häipyi sekin joulupöytäkeskustelu. Minulle oli tärkeää saada jutella lasten kanssa edes muutaman kerran vuodessa - eikä millään muotoa sovi ankkanaamat ja belfiet kotijuhlaan! Kyllä pitää pystyä edes ruokapöydässä olemaan kerran vuodessa ilmeilemättä ja pyllistelemättä.
Että sanon vaan.
On tosi kivat takapuolet varmaan kaikilla, mutta voisiko kerran vuodessa syödä kuvaamatt a itseään?
P. S. Lapset laittoivat älypuhelimet pois kun pyysin. Vanhemmat seurasivat tätä episodia kuin extreme-safaria... Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja taitaa kirjoitella lähinnä tänne pesiytyneet miesvihaajat joilla ei ole minkäänlaista kokemusta parisuhteessa elämisestä.
Väärin. Ensinnäkään en ole miesvihaaja. Läheisiini kuuluu ihana isä, parikin kultaista veljeä, sekä oma todella ihana poika. Mieheni sen siaan valitettavasti on muuttunut "miesvauvaksi"ja ei nykyään tee enää mitään kotitöitä. Taantuma on todellista. Mies livistää kotoa, kun tietää, että on siivouspäivä. Pesukonetta ei osaa käyttää. Suuttuu jos pyytää apua jossakin asiassa. Kaikki täytyy pyytää, joka asia. "Voisitko tomuttaa matot, nostin ne jo valmiiksi ulos", "voisitko imuroida jos minä sitten siivoan muuten koko talon" jne. Mitään ei koskaan tapahdu, jos ei erikseen pyydetä. Petivaatteita ei tajua varmaan vaihtaa ikinä jos minä en huomauta/vaihda. Ja kaiken huippu, peseytymisestäkin pitää sanoa, muuten käy pesulla 2 X viikko. Keittiössä ei todellakaan tapahdumiehen toimesta koskaan mitään. Kaikki pitää tulla valmiina eteen ja kehtaa vielä väittää, ettei minullakaan liikaa töitä ole, vaikka joudunkin yksin tekemään kaikki sisätyöt. Mies jäi juuri eläkkeelle, mutta sama meno oli silloinkin , kun oli työelämässä. Ihan oikeasti aika iso osa miehistä ei tee mitään. Ehkäpä nuorissa miehissä tilanne on toinen ja varmasti onkin, mutta tajuttiin tässä kerran siskojen kanssa, että meidän miehet on vielä kaikki sitä ikäpolvea, jotka ei tee kotona mitään. Hyvä, että osaavat kahvia keittää. Meillä kyllä mies osaa, mutta jos hänellä on joku kaveri käymässä kylässä, hän huutaa minut keittiöön keittämään kahvia hänelle ja vieraalleen, ihan kuin olisin joku palvelija ;) On itse niin iso herra talossa, ettei taivu kahvinkeittoon! Nykyään en ota komentoa kuuleviin korviin. Keittäköön itse kahvinsa vieralilleen, niinhän minäkin teen. Ei kävisi mielessäkään huutaa miestä keittelemään meille kahvia, kun joku ystäväni on kylässä.
Meillä isä nyt 50-vuotta siivoaa ja tekee ruokaa enemmän kun äiti, näin on aina ollut. Samaten vaari yli 80 tekee paljon ruokaa, keittää kahvia ja rakastaa tiskaamista, tiskaa usein heti kahvikupit vaikka ollaan kylässä 😁 toinen vaari kohta 80 tekee paljon ruokaa, muuten kotitöissä "auttaa" mummua, mutta muuten koko ajan joku projekti koko ajan menossa varsinkin mökillä.
Meillä kotona olemme n. 30, minä naisena teen oikeastaan ruoat ja kotityöt, mies kyllä tekee ne "miesten työt" pääosin. Ihan omasta aloitteestani olen alkanut tekemään ja tottunut mies tähän toki. Mutta siis kommentin tarkoitus oli että ei tämä nyt välttämättä mikään ikäkysymyskään ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on ns. miesten hommia, joita te naiset ette koskaan tee? Ja miksi tuo sama tasa-arvo rutkutus ei koske teitä?
Kuinka paljon on ns. miesten hommia, joita te miehet teette jokapäivä tai vähintään joka toinen päivä tai edes yhtenä päivänä viikossa?
Kyllä se on asia josta on syytä miestä arvostaa ja ylistää, sillä toisin kuin pölyhuiskuilla, miehillä ei vähempiarvoinen puuhastelu ole geeneissä. Ns. kotityöthän ovat usein muutenkin turhanpäiväistä liioittelua. Jotain mattoja ei tarvitse tampata edes joka vuosi. Mies ei luonnostaan kanna huolta pikkuasioista. Jos hän siis vaivautuu jotain roskapussia kantamaan on ihan suotavaa, että tiskikone häntä arvostaa siitä. Metsästäjän geeneillä ei paljon viitsisi pyykkejä ripustella kuivumaan. Jos pölyrätti haluaa puuhastella, niin puuhastelkoon.
Miksi nelosen oppilasta kehutaan enemmän saatuaan seiskan kuin kympin oppilasta saatuaan kasin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on asia josta on syytä miestä arvostaa ja ylistää, sillä toisin kuin pölyhuiskuilla, miehillä ei vähempiarvoinen puuhastelu ole geeneissä. Ns. kotityöthän ovat usein muutenkin turhanpäiväistä liioittelua. Jotain mattoja ei tarvitse tampata edes joka vuosi. Mies ei luonnostaan kanna huolta pikkuasioista. Jos hän siis vaivautuu jotain roskapussia kantamaan on ihan suotavaa, että tiskikone häntä arvostaa siitä. Metsästäjän geeneillä ei paljon viitsisi pyykkejä ripustella kuivumaan. Jos pölyrätti haluaa puuhastella, niin puuhastelkoon.
Kerrotko vielä, että mitä olet viimeksi metsästänyt ja missä?
Miten muuten sitä seksiä sitten saisi? Kun sitä ei muuten tipu kun sillee että tekee yhden kotityön.
Jos tekisin kaiken ilmaiseksi ja en sais edes seksiä. Ei siinä ole mitään järkeä.
Kannattaa kokeilla sitä kiittämistä. Kuuluu hyviin tapoihin ja sivistykseen. Vähän ajan kuluttua huomaat, että kumppani alkaa tehdä asioita oma-aloittesesti kun tietää, että sitä arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, että mitä olet viimeksi metsästänyt ja missä?
Puhe oli metsästäjän geeneistä. Toki metsästän esim. kaljatölkkejä kaupasta ja vierasta lihaa netistä.
Meillä minä siivoan ja pesen pyykit, kolaan lumet ja ajan nurmikot. Kaiken mitä pitää tehdä säännöllisesti, teen minä. Mies tekee sellaiset silloin tällöin tehtävät työt, ja minä autan. Mies vaihtaa renkaat, jolloin minä tuon uudet renkaat viereen, vien vanhat pois, pesen vanteet kurasta ja vien varastoon. Mies tekee polttopuut, eli minä nostelen halottavat puut halottavaksi ja pinoan halotut. Mies kaataa puun, eli minä vedän köydellä puuta kaatumaan oikeaan suuntaan samalla kun mies moottorisahalla sahaa, jonka jälkeen minä nostelen oksat peräkärryyn sitä mukaa kun mies niitä irti sahaa. Sitten oksat viedään peräkärryllä oikeaan paikkaan, ja yhdessä nostellaan pois. Kun mies tekee jarruremonttia, minä istun vieressä apukätenä ja haen työkaluja. Terassi öljytään yhdessä, mies sudilla tarkat paikat ja minä telalla isot pinta-alat. Kukahan meillä tekee enemmän kotona hommia, onko reilusti jaettu?