Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä, on monelle niin ihmeellinen ja hieno asia?

Vierailija
06.02.2018 |

Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.
Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).
Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä
erikseen pyytää?
Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan miehet todellakin tekevät puolet tai enemmänkin ns. naisten kotitöistä. Mutta näin omakotitaloasujana en ole havainnut naapuruston naisten esim. levittävän soraa pihalle, vaihtavan autonrenkaita, sahaavan puita, maalaavan taloa, tyhjentävän rännejä, kääntävän kasvimaata, rakentavan puukatosta, leikkimökkiä jne. jne.

Eikö naisen voimilla / taidoilla muka pysty?

Mä oon tehnyt kaikkea noita, miehen kanssa yhdessä. Siivoamme myös yhdessä, mies vie matot ulos ja tamppaa ne, mä imuroin ja pesen lattiat. Ihan hyvin sujuu yhteistyö näin 20 vuoden jälkeen vielä.

Vierailija
42/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuri teksti

Vierailija
44/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

alleviivattu teksti

Vierailija
45/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.

Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).

Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä

erikseen pyytää?

Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".

Ei munkaan mies tee kuin joskus. On kausia ettei sitä saa tekemään mitään muutakin vetämällä kunnon kilarit. Meillä kaikki hommat on jaettu; minä teen kotityöt, hoidan lapset ja kaiken siihen liittyvän, yöheräilyt jne, ja mies lepää ja nukkuu kun minä en voi. ;D

En oikeastaan jaksaisi enää.. 

Vierailija
46/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan miehet todellakin tekevät puolet tai enemmänkin ns. naisten kotitöistä. Mutta näin omakotitaloasujana en ole havainnut naapuruston naisten esim. levittävän soraa pihalle, vaihtavan autonrenkaita, sahaavan puita, maalaavan taloa, tyhjentävän rännejä, kääntävän kasvimaata, rakentavan puukatosta, leikkimökkiä jne. jne.

Suurin osa noistakin hommista on sellaisia, joita tarvitsee tehdä vain pari kertaa vuodessa. Joten jos ei mies jaksa niitäkään tehdä ilman naisen apua niin johan on ihme homma. 😳

Haha, nauroin kun näin mielessäni omakotitalon pihan jonne on väännetty vuoden jokaisena päivänä leikkimökki :D

Ja tuota...kääntävän kasvimaata? Jos nyt mennään anekdotaalisella tiedolla, niin mun tuttavapiirissa naiset hoitaa 100% puutarhatöistä, myös sen kääntämisen.

Vierailija
47/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen päättää sisustuksen, hankinnat ja on muutenkin halunnut muuttaa yhteen asumaan taloon, joka on naisen valitsema.

Vierailija
48/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh... minä teen meillä suurimman osan kotitöistä ja sen lisäksi ne päivittäiset tai viikottaiset pihatyöt. Jopa sen kasvimaankäännön KERRAN vuodessa.

Ja se miksi tähän kommenttiin tartuinkin on se, että tajuat kai itsekin ettei niitä leikkimökkejä rakenneta ja seiniä maalata päivittäin? Mutta päivittäin tarvitaan ruokaa, puhtaita astioita ja vaatteita. Keittiötä saa siivoilla päivittäin, muita tiloja viikottain.

Olin muuten minä, joka tuossa viime liukkailla kävin rautakaupasta sen sorasäkin ja levitin pihaan...

T. Nainen, 38v

Vierailija
49/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin! Se asenne on juuri tuo, että "onpa ihana että mies auttaa". Siis hoitaa velvollisuutensa! Ja normaalista kotitöitä hoitavasta miehestä voi todella helposti työttömyyden tai äitiysloman jälkeen kuoriutua sellainen lapamato, joka ei hoida hommiaan. Monet kerrat nähty ja todettu, että ei sitä voi etukäteen ennustaa, kuka on "hyvä" mies, ja hoitaa aina ja ikuisesti omat velvollisuutensa. Ja vaikkakin mies hoitaisi niitä kotitöitä, niin yleensä nainen joutuu organisoimaan koko asian. Eli pyytämään että mies tulee hoitamaan, kertomaan mitkä kaipaa siivousta, hankkimaan ja ylläpitämään niitä siivoustarvikkeita. Siinä on niin paljon muutakin, kuin pelkkä se siivoussuoritus. Jos miehet toimisi niinkuin naiset toimii, niin niitä pidetään suunnilleen jumalasta seuraavana, kun uhraa suurta miehistä aikaansa lihakset pullistellen. Nainen on vaan nainen, ei mitään sen ihmeellisempää. Ja luultavasti saa vielä haukut päälleen, jos koti on hoidettu huonosti, tai lapset huutaa ja remastaa. Se on aina silloin naisen vika, ja se on ihan automaattinen ajatus ihmisillä. Naisten pitää yhä taistella tasa-arvostaan, päivittäin ja kotona vielä kaiken hyvän päälle. Siitä että puoliso osallistuisi tasa-arvoisena aikuisena kodin huolehtimiseen ja lasten hoitoon.

Vierailija
50/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoidetaan kotihommat aika tasan, välillä mies tekee enemmän, välillä minä. Miehellä on tapana aina niin vuolaasti kehua minua jos olen vaikka imuroinut tai tiskannut. Itseäni tämä tapa kummastuttaa, koska ne ovat niin itsestään selvä asia tehdä. Toki se, että joku huomaa kiittää tehdystä askareesta ilahduttaa sitä tekijääkin, joten yritän muistaa kiittää myös miestäni. Mistään palkinnosta tässä ei ole kyse, vaan ihan perus kohteliaisuudesta.

Niin ja olemme molemmat 25-vuotiaita.

Vierailija
51/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi itse tuon rahat pöytään, olen siis töissä ja nainen on kotona lasten kanssa. Tämän lisäksi kokkailen esim vkonloppuisin ja siivoan nykyään jälkenikin aika hyvin:) Yritän myös huolehtia siitä että äiti saa breikkejä arjesta ja katson lasten perään tarvittaessa jos hän haluaa esim käydä jossain. Toimin myös koko perheen autonkuljettajana, huolehdin kaikesta autoon liittyvästä aina kaupoista muuhun ylläpitoon. Lumihommat yms teen myös mielelläni ja mukisematta. Jos tarve, nukun toisen lapsen kanssa kun valvovat. Esim tälläisiä hommia itse teen, ja kaikki noista mielelläni. Arvostan suuresti puolisoni panosta kodin ja lasten hoitamisessa, autan mielelläni tarvittaessa. Miksi tästä tarvitsee kenenkään vetää hernettä nenään jos esim minun auttamistani puolisoni arvostaa? Ei kaikki ihmiset ajattele asioista samalla tavalla.

Vierailija
52/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi itse tuon rahat pöytään, olen siis töissä ja nainen on kotona lasten kanssa. Tämän lisäksi kokkailen esim vkonloppuisin ja siivoan nykyään jälkenikin aika hyvin:) Yritän myös huolehtia siitä että äiti saa breikkejä arjesta ja katson lasten perään tarvittaessa jos hän haluaa esim käydä jossain. Toimin myös koko perheen autonkuljettajana, huolehdin kaikesta autoon liittyvästä aina kaupoista muuhun ylläpitoon. Lumihommat yms teen myös mielelläni ja mukisematta. Jos tarve, nukun toisen lapsen kanssa kun valvovat. Esim tälläisiä hommia itse teen, ja kaikki noista mielelläni. Arvostan suuresti puolisoni panosta kodin ja lasten hoitamisessa, autan mielelläni tarvittaessa. Miksi tästä tarvitsee kenenkään vetää hernettä nenään jos esim minun auttamistani puolisoni arvostaa? Ei kaikki ihmiset ajattele asioista samalla tavalla.

Asia on hieman eri, jos toinen puoliso on kotona. Useimmat varmaan viittaavat tilanteeseen, jossa molemmat puolisot käyvät töissä. Silloin on normaalia, että kotityöt, myös niihin kuuluva metatyö, kuuluvat tasapuolisesti molemmille.

Vierailija
53/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee enemmän. Multa puuttuu se siisteysgeeni. Mä hoidan sit kyl mielelläni kaikkia paperihommia ja lasten asiat (harrastukset, vaatteet, päivähoito- ja kouluasiat yms.). Yhdessä tehdään kodin remontointia ja kunnossapitotöitä. Sisustuksesta en päätä yksin. Siitä saadaan yleensä riita aikaiseksi.

Vierailija
54/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, itse olemme siinä tilanteessa että käyn kokopäivätöissä ja vaimoni hoitaa kodin ja lapset, itse autan aina tarpeen mukaan. Tunnen myös pariskuntia joissa molemmat käyvät töissä ja siltikin hoitaa vaimo mielellään pääosin lapsia miehen autellessa. Joissain tapauksissa perheeseen palkattu lastenhoitaja (nainen). Tosin tämä yleisempää ulkomaisten tuttujeni keskuudessa. On todella outoa miten joillain tuntuu olevan päähänpinttymä siitä miten KAIKKIEN pariskuntien tulisi asiansa hoitaa. Tämä on vain subjektiivinen mielipide, on myös muunlaisia näkemyksiä ihmiselämästä.

Vierailija
55/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna miehen tehdä kotitöitä, haluan hoitaa kodin itse.

Vierailija
56/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä ihmetellä mikä niissä kotitöissä on niin raskasta. Mä oon tehnyt 100% kotitöistä + kaikki "miesten työt" päälle jo yli 10 vuotta, eikä tee edes tiukkaa. Tosin asun yksin joten vähän pakko.

Jos minä teen itselleni voileipiä, laitan sen jälkeen margariinin ja kinkun takaisin jääkaappiin, pyyhin murut pois ja laitan veitsen tiskikoneeseen. Keittiö jää siistiksi minun jälkeeni. Jossain vaiheessa mieskin käy tekemässä itselleen voileipiä. Kun menen pari tuntia myöhemmin keittiöön, on voileipätarpeet pöydällä lämpimässä, leipäpussi on auki ja muruja on lattialla asti. Omien jälkien siivoaminen ei rasita, mutta miehen jälkien siivoaminen rasittaa. Sen lisäksi mies jättää likaiset astiat olohuoneeseen tai missä nyt on leivät syönytkään. Tässä se ero.

Yhteen aikaan mies tuli töistä kotiin minua aikaisemmin ja teki ruuan. Olin ihan hämmästynyt, miten paljon huokailua se sai aikaan, kun muut naiset kuulivat asiasta. "Voi, kun joskus itsekin pääsisi valmiiseen pöytään" oli yleisin kommentti. Kun minä teen ruuan, siivoan keittiön. Kun mies tekee ruuan, keittiön siivoaminen jää minulle. Ei tuokaan mene niin kuin pitäisi.

Suoraan kuin mun kynästä kirjoitettu. Ei voi olla noin samanlaista kuin meillä. 😲

Vierailija
57/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Nainen päättää sisustuksen, hankinnat ja on muutenkin halunnut muuttaa yhteen asumaan taloon, joka on naisen valitsema.

Meillä nää päätti kyllä mies.

Halus vanhempiensa lähelle asumaan ja päätti suurimmaksi osaksi sisustuksesta kun mä ite en mikään sisustusihminen oo.

Vierailija
58/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mennyt alusta lähtien kotityöt ja myös "miestentyöt" puoliksi. Talo pysyy siistinä kun molemmat siivoaa jälkensä ja viikkosiivous: meillä 6kk välein vaihtuu roolit tässä, viikottaim toinen imuroi ja pyyhkii lattiat ja toinen hoitaa pölyjen pyyhinnät yms.

Pyykit pestään niin että molemmat pesee omansa ja jos koneessa on tilaa, täyttää sen toisen vaatteilla. Pyyhkeet ja lakanat pestään yleensä siinä sivussa, hoituu luonnostaan noin 50/50.

Ruoat suunnitellaan etukäteen yhdessä ja samalla tehdään kauppalista (ihan kivaa meistä suunnitella yhdessä mitä herkkuja tehdään). Kaupassa yleensä käydään yhdessä. Mies tekee aavistuksen enemmän ruokaa, kun syö enemmän.

Nurmikonleikkuut, remontit jne. "miestentyöt" hoituu joko vuorotellen tai etukäteen päättäen kumpi on päävastuussa mistäkin (selvittää työtavat ja tarvikkeet ja on vetovastuussa), monet remonttihommat on kiva tehdä yhdessä, mutta helpottaa kun molempien ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea eikä huolehtia tarvikkeista jne. Niin ja ennen kuin joku tulee huutelemaan etten naisena osaa ja otan vetovastuun vaan helpoista ja kevyistä jutuista, niin ei pidä paikkaansa. Viimeksi muurasin sisäseinän, purkaakin piti. Niin ja ihan itse kannoin tiiletkin. Näin esimerkkinä.

Molemmat huolehtii omat autot ja niiden huollot.

Eikä kummastakaan tunnu miltään natsimeiningiltä kun ei sitä ole, joustoa löytyy molempiin suuntiin, ja joskus on kiva yllättää toinen hoitamalla senkin juttuja (esim. viikkosiivous, ruohonleikkuu jne.) Eikä kummallakaan raksuta jatkuvasti prosenttilaskuri päässä.

Alusta lähtien ollut molemmat tasa-arvoisen parisuhteen kannalla ja elänyt sen mukaan. 8-vuotta yhdessä.

Vanhat ihmiset ei aina ymmärrä: esim. mies hermostui isänsä uudelle naiselle kun tämä kysyi että tyssääkö nyt remontti kun mies teloi kätensä (=kipsi) vai pystyykö vaimo auttamaan hommissa sillä tavalla että voidaan jatkaa. Yllättävän rakentavasti osasi oma mies kertoa miten meillä asiat hoidetaan eikä vaimo ole mikään apuri, joten remontti jatkuu. Kotona vasta vähän kirottiin yhdessä. . Ei siinä, hyvissä väleissä ollaan kyllä oltu aina (ja vieläkin) sukulaisiin.

Niin ja kyllä meillä kiitetään, kuuluu hyviin tapoihin. Ihan sama onko kyse ruuasta tai lattian asennuksesta.

Seksillekin jää aikaa (ja etenkin halua) kun ei tarvitse kummankaan niuhottaa tai vahtia toisen tekemisiä tai olla vetovastuussa koko arjesta, suosittelen kokeilemaan! Riitoja hyvin hyvin harvoin.

Ei tosin varmaan toimi jos on jompikumpi syntynyt laiskiaiseksi eikä halua/pysty/uskalla ottaa vastuuta tai oppimaan uutta. Tai jos toinen ei luota, uskalla sitä vastuuta toiselle antaa yhtälailla.

N30

Vierailija
59/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät siivoa niin usein ap. Naiset taas haluavat siivota useammin. Minusta tämä on kyllä ihan maailman laajuista. Loppupeleissä kaikki on kiinni yksilöista, mutta ei ole yllättävää, vaan aika tavanomaista, ettei mies siivoa usein ja ei ole yllättävää että nainen siivoaa usein. Kaiken maailman ihmettelyitä. Älkää peukuttako, vaan kommentoikaa jos olette eri mieltä.

Vierailija
60/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan mukavuuksilla ei ketään pitäisi kotityöt vaivata. Ei vaikka tekisi ne aina yksin. Useinhan kyse onkin enemmän tasa- arvosta. Että toinen pääsee helpommalla kuin minä.

Itse asun talossa, jossa ei ole kaikkia mukavuuksia. Puulämmitys, ulkosauna. Usein tuntuu raskaalta "miesten" työt, kun ei saa apua. Nivelrikkokin vaivaa.

Puolisoni ei osallistu, koska on liikuntakyvytön. Huolehdin hänenkin hyvinvoinnistaan, puen ja pesen.

Mies on usein pahantuulinen, koska sairaus vie voimat. Joskus toivoo, että pääsisi helpommalla. Tulee kateus, kun näkee pariskuntien puuhaavan yhdessä.

T. Omaishoitaja mummi.