Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se, että mies tekee oman osuutensa kotitöistä, on monelle niin ihmeellinen ja hieno asia?

Vierailija
06.02.2018 |

Ei naisiakaan kehuta ja kiitellä siitä jos he siivoavat talon tai laittavat ruoan eikä kukaan ihmettele jos nainen oma-aloitteisesti laittaa tiskit tai pesee pyykit.
Naisten pitäisi mukamas olla iloisia ja kiitollisia jos mies "auttaa" kotihommissa (vaikka omien kotitöidensä tekeminen ei todellakaan ole auttamista vaan velvollisuus).
Miksi siis niin monet miehet luulevat ansaitsevansa kiitosta siitä että tekevät oman osuutensa (tai edes jotain)? Aika usein täälläkin joku mies valittaa kuinka vaimo ei edes kiitä vaikka mies on vaivalla imuroinut tai tehnyt ruokaa. Miksi pitäisikään kiittää siitä että toinen tekee oman osuutensa kun sehän on ihan itsestäänselvää että aikuinen tekee oma-aloitteisesti omat kotityönsä ilman että kenenkään tarvitsee sitä
erikseen pyytää?
Miesvauvojen suosikkislogan "Sano vaan jos tarvitset apua" tarkoittaa samaa kuin "Minä en suorita velvollisuuksiani ellet sinä erikseen pyydä minua suorittamaan niitä eivätkä ne oikeastaan edes ole minun velvollisuuksiani vaan sinun".

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies tekee paljon kotihommia, käy töissä, käy kaupassa. Tekisi varmaan kotihommiakin enemmän ihan pyytämättä, mutta miehiltä yleensäkin puuttuu joku siivousgeeni, joka naisilla on selkäytimessä.

Meillä esim. lumityöt tekee se, joka on vapaalla tai tulee ensin töistä kotiin.

Eipä noista pikkujutuista tosin viitsi edes riidellä, koti on kuitenkin rentoutumispaikka, ei työleiri.

Vierailija
22/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska evoluutio ei ole antanut miehelle sellaisia fyysis-psyykkisiä kotityövalmiuksia kuin naisille. Eli meillä naiset siivoaa, ja miesväki hoitaa ulkohommat (vastaa siis ammoisten aikojen metsästystä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä ihmetellä mikä niissä kotitöissä on niin raskasta. Mä oon tehnyt 100% kotitöistä + kaikki "miesten työt" päälle jo yli 10 vuotta, eikä tee edes tiukkaa. Tosin asun yksin joten vähän pakko.

Vierailija
24/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miespuolinen ei tee osaansa huushollissa, niin jätä nainen sinäkin hommat sikseen! Pystytkö jättämään?

Vierailija
25/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simeon kirjoitti:

Sun ajattelutapa on aika outo. Monissa maissa naiset ovat vielä ylpeitä naiseudestaan ja mielellään tekevät kotityöt ja ruuan miehilleen sekä lapsilleen.

Uutisvälähdys, naiseus on muutakin kuin kokkaamista, kotitöitä ja lastenhoitoa.

Vierailija
26/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on tuollainen "sano vaan jos tarviit apua". Apua? Eikö nyt voi ihan itse katsoa mitä voisi tehdä.

Tuo on niin ärsyttävää. Sitten kun on tehnyt sen aputyönsä, niin tyynen rauhallisesti istuu katsomaan telkkaa, vaikka näkee että töitä on vielä paljon jäljellä. "Mä leikkasin jo salaatin. Et pyytänyt muuta."

Joo tämä todella ärsyttävää. Mä tein tuota teininä kotona, kun äiti pyysi auttamaan kotitöissä. Tein kirjaimellisesti jonkun yhden palan ja karkasin äkkiä sen jälkeen. Johtui siitä, että en vain viitsinyt. Keksin itse paljon kivempaa tekemistä. En viitsinyt uhrata monta ajatusta sille, jonka kaikki vapaa-aika meni kotitöihin. Mutta sitten kasvoin aikuiseksi.

Vierailija
27/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ruoanlaitto, pyykkäys, tiskaaminen ja siivoaminen ovat naisten töitä, samoin lasten hoitaminen.

Miehet taas kolaavat lumet ajoväylältä talvisin, ajavat nurmikon kesäisin ja vaihtavat auton renkaat kaksi kertaa vuodessa.

No meillä mies ei pääsisi edes töistä autolla kotipihaan jos mä en olisi kolannut ensin sitä aamupäivällä satanutta lumimäärää ajotieltä.

Käyn aamutöissä kävellen ja sen jälkeen mulla on aikaa aurailla pihateitäkin, että mieskin pääsee pihaan. Joten äläpä yleistä.

Mä myös teen osani polttopuista meillä. Että monet hommat sopivat niin miehelle kuin naisellekin, eivät ole mitenkään sukupuolisidonnaisia.

Vierailija
28/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miespuolinen ei tee osaansa huushollissa, niin jätä nainen sinäkin hommat sikseen! Pystytkö jättämään?

Mä en pysty, koska kun asiat menee tiettyyn pisteeseen, mies lähtee ovesta johonkin "pihatöihin" ja palaa tuntien pästä. Kiukuttelevat nälkäiset lapset ja koko kaaos jää loppupeleissä mulle. Joskus olen itsekin tehnyt katoamistempun, mutta se tuntuu olevan lapsille niin rankkaa, etten enää halua. Mun liikkeitä vartioidaan sen jälkeen päiviä, etten vain taas katoa. Ja mies syyllistää rajusti. :(

Vierailija
29/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun mies tekee paljon kotihommia, käy töissä, käy kaupassa. Tekisi varmaan kotihommiakin enemmän ihan pyytämättä, mutta miehiltä yleensäkin puuttuu joku siivousgeeni, joka naisilla on selkäytimessä.

Meillä esim. lumityöt tekee se, joka on vapaalla tai tulee ensin töistä kotiin.

Eipä noista pikkujutuista tosin viitsi edes riidellä, koti on kuitenkin rentoutumispaikka, ei työleiri.

Heh, mä olen sitten varmaan tietämättäni mies, kun mulla ei todellakaan ole mitään "siivousgeeniä" selkäytimessä :D Itseasiassa vihaan siivoamista, ja siksi se onkin meillä ulkoistettu. Ennemmin meillä mies paikkoja siistii kuin minä, hänellä on pienempi toleranssi lievälle epäjärjestykselle. 

Vierailija
30/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan miehet todellakin tekevät puolet tai enemmänkin ns. naisten kotitöistä. Mutta näin omakotitaloasujana en ole havainnut naapuruston naisten esim. levittävän soraa pihalle, vaihtavan autonrenkaita, sahaavan puita, maalaavan taloa, tyhjentävän rännejä, kääntävän kasvimaata, rakentavan puukatosta, leikkimökkiä jne. jne.

Eikö naisen voimilla / taidoilla muka pysty?

Suurin osa noistakin hommista on sellaisia, joita tarvitsee tehdä vain pari kertaa vuodessa. Joten jos ei mies jaksa niitäkään tehdä ilman naisen apua niin johan on ihme homma. 😳

Vierailija
31/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan miehet todellakin tekevät puolet tai enemmänkin ns. naisten kotitöistä. Mutta näin omakotitaloasujana en ole havainnut naapuruston naisten esim. levittävän soraa pihalle, vaihtavan autonrenkaita, sahaavan puita, maalaavan taloa, tyhjentävän rännejä, kääntävän kasvimaata, rakentavan puukatosta, leikkimökkiä jne. jne.

Se ettei sun naapurit tee, ei tarkoita ettei kukaan.

Täällä meilläpäin näkee naisten tekevän noita hommia aika tasapuolisesti miestensä kanssa yhdessä.

Vierailija
32/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Eivät saletisti tee puolia tai enemmän kotitöistä! Varmaan jotkut tekevät, mutta jos tehdään koko Suomen perheistä tutkimus, niin saadaan tulos, että kotityöt ja lapset ovat edelleen suurimmaksi osaksi naisten harteilla.

Toisekseen. Ne eivät ole naisten kotitöitä.

Vierailija
33/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa

Vierailija
34/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä ihmetellä mikä niissä kotitöissä on niin raskasta. Mä oon tehnyt 100% kotitöistä + kaikki "miesten työt" päälle jo yli 10 vuotta, eikä tee edes tiukkaa. Tosin asun yksin joten vähän pakko.

Jos minä teen itselleni voileipiä, laitan sen jälkeen margariinin ja kinkun takaisin jääkaappiin, pyyhin murut pois ja laitan veitsen tiskikoneeseen. Keittiö jää siistiksi minun jälkeeni. Jossain vaiheessa mieskin käy tekemässä itselleen voileipiä. Kun menen pari tuntia myöhemmin keittiöön, on voileipätarpeet pöydällä lämpimässä, leipäpussi on auki ja muruja on lattialla asti. Omien jälkien siivoaminen ei rasita, mutta miehen jälkien siivoaminen rasittaa. Sen lisäksi mies jättää likaiset astiat olohuoneeseen tai missä nyt on leivät syönytkään. Tässä se ero.

Yhteen aikaan mies tuli töistä kotiin minua aikaisemmin ja teki ruuan. Olin ihan hämmästynyt, miten paljon huokailua se sai aikaan, kun muut naiset kuulivat asiasta. "Voi, kun joskus itsekin pääsisi valmiiseen pöytään" oli yleisin kommentti. Kun minä teen ruuan, siivoan keittiön. Kun mies tekee ruuan, keittiön siivoaminen jää minulle. Ei tuokaan mene niin kuin pitäisi.

Vierailija
35/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa

Vierailija
36/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia

Vierailija
37/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei muuten tehdä kotitöitä kuin että jokainen laittaa tavaransa itse paikalleen, likaiset pyykkinsä pyykkikoriin ja ottaa puhtaat kuivauskaapista käyttöön, laittaa likaiset astiansa tiskariin ja ottaa sieltä puhtaat, peittää oman sänkynsä. Ruokaa laittaa joku jos haluaa laittaa, ostetaan paljon valmiita mm. laatikkoruokia, syödään lounaat ulkona/päiväkodissa tai tehdään kaksi tai kolme ruokaa kerrallaan kun kerran yleiskone käynnistetään. Robotti-imuri imuroi kerran päivässä. Siivooja käy kerran viikossa imuroimassa, pesee lattian, vaihtaa liinavaatteet ja pesee ne, pyyhkii pölyt, pesee wc:t, ikkunoita ei viiteen vuoteen ole pessyt kukaan eikä ne ainakaan vielä kaipaa pesemistä. Keittiötasot ja wc:t siistitään itse tarvittaessa.

Vierailija
38/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuri teksti

Vierailija
39/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

punainen teksti

Vierailija
40/153 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ruoanlaitto, pyykkäys, tiskaaminen ja siivoaminen ovat naisten töitä, samoin lasten hoitaminen.

Miehet taas kolaavat lumet ajoväylältä talvisin, ajavat nurmikon kesäisin ja vaihtavat auton renkaat kaksi kertaa vuodessa.

Maalla omakotitalossa on aika paljon muutakin tehtävää, esim. lämmitys ym, josta ainakin meillä useimmiten huolehtii mies.