Mies ei juo ollenkaan vettä, rahaa menee kauheasti ostojuomiin!
Olen tässä vasta viisi päivää pitänyt kirjaa ostoistamme (tarkoitus tehdä otos koko kuulta), ja sinä aikana miehen juomiin on mennyt jo 30€! Mies ei juo vettä kuin vain yöllä, on vesipullo sängyn vieressä. Muuten juo vain vissyjä, mehuja, kotikaljaa, kaljaa, maitoa tms. Olen ennenkin tästä hänelle sanonut, mutta ei ole parantanut tapojaan. Mies perustelee, että juo niin paljon, että ei voi juoda pelkästään vettä. Mutta kun ei juo kuin vain öisin vettä! Nyt ehkä hieman säikähti tuota hintaa, mutta tuskin tulee pitkällä tähtäimellä muuttamaan tapojaan, kun tämä on jo pari vuotta sitten kerran käyty läpi ja taas ollaan samassa. Miten teillä muilla? Itse en voi käsittää tuota litkimistä, kun juon aina ruokajuomana vettä, ja ehkä kerran-pari kuussa jotain limsaa tms "juhlajuomana".
Kommentit (381)
Pimppi etupylly takapylly pimpuli pampuli
Vierailija kirjoitti:
Siis joku täällä tosissaan väittää että ihmiset syövät vähemmän kun juovat mehuja yms?
Voi jokainen itse kokeilla kuinka kylläinen olo on jos juo 2000 kcal kuin että jos syö 2000 kcal.
Nämä mehujen kittaajat eivät todellakaan säästä muusta ruokabudjetista.
KYLLÄ. Aivan tosissaan. Ja jokainen, joka väittää päinvastaista, ei ole pelkästään väärässä, vaan on aivan naurettavan väärässä. Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset, jotka oletettavastikin ovat peruskoulun käyneet, eivät näinkään yksinkertaista konseptia pysty käsittämään.
Sinäkö olet kokeillut, miten kylläinen olo on, kun juo 2000 kcal? Mitä sä luulet, että vauvat tekevät? Kyllä, kaloreista ja ravinteista tulee vähintään yhtä kylläiseksi (enemmänkin) kun ne juo.
JOS maidon/mehun kalorit mukamas menevät hukkaan, niin MINNE ne muka menevät?
Yksinkertaista matematiikkaa: Kevytmaidossa/mehussa on helposti 46 kcal/1 dl. Litrassa on tällöin 460 kcal. 460 kcal kertaa 365 päivää tekee 167 900 kcal vuoden mittaan. Kilossa rasvaa on pyöreät 7000 kcal. Täten 167 900 / 7000 = 23,99 kiloa rasvaa. Tuon verran pyöreästi te lihotte vuodessa, mikäli syötte kulutustanne enemmän moisen määrän.
Ei tämä voi olla niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se rahankulutus on sulta pois? Et saa nyt ostettua uusia huonekaluja tai vaatteita, kun miehen omat rahat menevät juomiin?
Ei ostella kumpikaan mitään "turhaa". Jos jotain vaatetta ostetaan, niin yleensä keskustellaan (muutenkin) asiasta keskenämme ja lähdetään yhdessä kaupoille. Ja huonekaluja ei ole tullut ostettua. Mutta nyt on tiukat ajat oletettavasti edessä, niin oisi tarkoitus hieman säästää, että on sitten jotain millä elää. Mieskin tämän tietää, ja on sanonut että sitten jos niin käy niin juo vettä. Itse näkisin helpompana että olisi jo hieman jotain säästössä, niin ei tarvitse mennä niin tiukoille, ja tuosta juomisesta ja syömisestä on niin helppo typistää kun tähän asti on osteltu mitä mieli tekee.
ApEn kestäisi tuollaista parisuhdettä päivääkään, jossa pitäisi kaikesta neuvotella ja kaupassakin pitää käydä käsi kädessä.
No onpa hyvä ettet ole tässä parisuhteessa sitten. :D Me tykätään käydä yhdessä kaupassa (paitsi itse en jaksa joka päivä käydä ruokakaupassa), ja jos mistään ei koskaan neuvottele, niin mitä ihmettä? Ihan normaalisti keskustellaan toistemme kanssa asioista. Talvi tulee, niin mies saattaa sanoa että tarvisi ehkä neuleen. Minä sanon että käydäänkö viikonloppuna kaupoissa, ja sitten mentiin. Ei se sen kummempaa tarvi, kuin perus keskustelut mitä aamupalapöydässä saattaa keskustella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkiiko omat rahansa? silloin sulla ei pitäis olla mitään vinkumista
Selitin jo äsken. Ja on ihan molempien aloitteesta yhteiset rahat. Välillä minä olen tienannut enemmän, ja välillä mies. Ja tosiaan kun on niin epävakaat ajat, ja ollut työttömyyskausia aikaisemminkin, niin helpompaa kun toisen ei tarvitse syödä vaan kynsiään ja toinen vetää hanhenmaksaa jatkuvasti, vaan huolehditaan toinen toisistamme. Ja keskustellaan ja tehdään kompromisseja. Sitä e parisuhde minusta on.
ApJoo mutta parisuhde on myös sitä, että annetaan toisella liikkumavaraa ja mahdollisuus elää elämäänsä kuten itse haluaa. Taidat olla kaulimen kanssa kyttäävä justiina
Tähän asti ei ole ollut imtään ongelmaa, kun rahaa on taas tullut niin ettei tarvitse laskeskella. Mutta jatkossa pitää ehkä, ja mieskin tajuaa sen. Täällä halusin keskustelua aikaiseksi, että miten normaalia tuollainen pullojuominen on, ja olisiko sitä järkevää jatkossa rajoittaa. Itse olen tietty sitä mieltä että ei tarvitse tuossa mittakaavassa (jatkossakaan jos tulot taas sitten tasaantuu), mutta siksi kysynkin täältä vielä lisää mielipidettä. Miten muissa perheissä/parisuhteissa toimitaan?
Ap
Ei huolta tämän asian tiimoilta :)
-Limsoja en ole ostanut vielä tähän päivään mennessä ikinä kaupasta omassa kodissa asuessani.
-Maitoa juon jonkun verran, mielestäni paras ruokajuoma. Luusto pysyy kunnossa. Kahvin sekaan pikkuisen kanssa.
-Alkoholin kanssa nolla linja myös. Kuin myös kotikaljat vissyt tms.
-Mehu silloin tällöin ja sekin 1l appelssiini mehu purkki ja lantrattuna veteen. Eli tulee sellaista sopivan mietoa mehua janoon. Pari jäätä ehkä siihen sekaan vielä.
-Vettä tulee juotua melko paljon. Ehkä se yleisin jano juoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se rahankulutus on sulta pois? Et saa nyt ostettua uusia huonekaluja tai vaatteita, kun miehen omat rahat menevät juomiin?
Ei ostella kumpikaan mitään "turhaa". Jos jotain vaatetta ostetaan, niin yleensä keskustellaan (muutenkin) asiasta keskenämme ja lähdetään yhdessä kaupoille. Ja huonekaluja ei ole tullut ostettua. Mutta nyt on tiukat ajat oletettavasti edessä, niin oisi tarkoitus hieman säästää, että on sitten jotain millä elää. Mieskin tämän tietää, ja on sanonut että sitten jos niin käy niin juo vettä. Itse näkisin helpompana että olisi jo hieman jotain säästössä, niin ei tarvitse mennä niin tiukoille, ja tuosta juomisesta ja syömisestä on niin helppo typistää kun tähän asti on osteltu mitä mieli tekee.
ApMis-tä si-nä o-let vas-taa-vas-ti luo-pu-mas-sa?
ps. montako työpaikkahakemusta olet tämän jankkaamisen aikana kirjoittanut?
No ehe-ehe. Olen sairaslomalla, ja mies on minulle tämän "oikeuden myöntänyt". Ymmärtää että terveys on tärkeämpi kuin se, että yritän pakolla töihin ja menen taas huonompaan kuntoon. Vastaavasti olen miestä kannustanut lopettamaan työpaikassaan, joka huonontaa miehen mielenterveyttä. Siksi tulot tippuu, karenssi lätsähtää, jos mies nyt päättää ottaa loparit. Ei ole tarpeeksi näyttöä osoittaa työpaikan puutteita, että selviäisi ilman karenssia. Mutta edelleenkin, minusta on parempi se, että mieskään ei omaa kuntoaan tuossa paikassa tuhoa (niin fyysistä kuin psyykkistä! työpaikassa on molemmissa puolissa pahoja ongelmia), ja selvitään kyllä juuri ja juuri karenssin yli, jos vaan lasketaan syömisiämme ja muita menoja. Itselle tämä on tuttua lapsuusajoilta, ja onnistuu yhä selkärangasta. Mutta en sitten tiedä miten karu kokemus tulee olemaan miehelle, kun on muutenkin ihan loppu tuosta höykytyksestä. Mies on kyllä puhunut töiden etsimisestä karenssin ajalle, mutta itse huomaan miten uupunut mies on, niin näkisin melkein parempana vaihtoehtona että mies henkäisisi hetken (on itsekin puhunut siitä) jotta ei romahda täysin.
Ap
Miksi tuo on sinulle ongelma? Onko miehen juotava vettä ruuan kanssa, koska sinäkin juot? Halvimmat markettien vissyt/kivennäisvedet eivät todellakaan ole kalliita. Itsekin juon niitä ruuan kanssa. Maitoa en juo ja janojuomana minullakin on hanavesi. Mieheni saa juoda mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ihmisiä on, jotka eivät "osaa" juoda vettä. Oma isäni, pian 70 v., on tällainen. On ylipainoa ja ties mitä vaivaa, mutta käypä tuon ikäistä "opettamaan". Juo mehuja, limuja, kotikaljaa ja uusin keksintö aamuyön tunneille kun kahvinjuonti tuntuu liian aikaiselta: kaakao. Ihan turhaa rasvaa ja sokeria siinäkin aikuiselle ihmiselle.
Omat lapseni olen todellakin totuttanut juomaan vettä. Katso ap, jos teillä on lapsia, etteivät opi miehen huonoille tavoille. Ruokapöytään vaan vaihtoehtona maito ja vesi, joillain aterioilla pelkkä vesi.
Vettä se on kaupastakin kannettu vesi.
Kotona otetaan hanavettä mutta tiedän paljon ihmisiä jotka eivät tykkää juoda hanavettä.
Esim. syystä, että siinä on erinäisiä aineita varsinkin nykyää jopa lääkemääriä löytyy ym. Moni sanoo ettei voi juoda hanavettä koska näkee esim suihkupäistä miten niihin kertyy harmaa kerros kalkkia/suolaa tms töhnää. Sitä vettä kun juo nii voiko olla turvallista elimistölle.
Kaupoista saa kivennäisvesiä jopa 0,80 e 1,5 l ja siitä pantti pois niin litrahinnaksi ei jää paljon. Myynnissä on viiden litran astioita lähdevettä.ym.eikä hinta huimaa päätä.
Jossain oli vastikään että vanavedessä on nykyään myös muovipartikkeleita kun ihmiset roskaavat muovilla vesistöjä.
Pian suomessakin mennään yhä enemmän pullotettujen vesien kulutukseen kuten useissa maissa on menty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu jolla ostaa juomansa?
No eikä ole kun meillä on yhteiset rahat. Ei osata elää erillisellä systeemillä, kun oli jotenkin tosi luonteva vaan jakaa kaikki. Ei tarvitse alkaa säätämään kuka maksaa mitäkin ja jääkö toiselle käyttörahaa ollenkaan, kun välillä on ollut työttömyyskausia. Helpompaa minusta kun huolehditaan taloudellisesti kumpikin toisistamme. Ja ei käytetä juuri rahaa mihinkään vaatteisiin yms. vaan laitetaan ylimääräistä säästöön matkusteluun. Tuntuisi ihan pöljältä miehen juomisten takia eriyttää rahat ja hyvin toiminut systeemi, kun olisi niin helpolla korjattu että juo vaan enemmän vettä, päivälläkin.
ApSun kirjoitus on malliesimerkki siitä, miksi kannattaa pitää erilliset rahat liitossakin, varsinkin silloin kun on tiukkaa taloudellisesti. Muuten liiiton taru on hyvin äkkiä lopussa kun aletaan riidellä rahasta ja arvioida toisen kulutustottumuksia.
Ihan on useita vuosia selvitty keskenämme. Ja keskustelemalla aina pärjätty. Täällä palstalla tulee nyt pahempaa palautetta, mitä itse mies on minulle heittänyt! Että huh huh. :D
Ap
Kuka juo yöllä vettä?
Minä nukun yöllä.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole lihava nytkään niin tarvitsee sitten ne mehujen yms. kalorit ruuasta eli sitä menee enemmän. Ja tosiaan, jos haluaa halvemmaksi ruokakuluja niin voi sitten käskeä ostamaan edullisempaa vissyä, ettei kulu niin paljon siihen. Laitatte vaikka budjetin juomisille. En lähtisi tuollaista tapaa nyt kauheasti rajoittamaan, jos siinä on miehelle nautinto. Ajattele jos polttaisi tupakkaa tai kittaisi vaikka pelkkää kaljaa. Vissy ja mehu ei niihin verrattuna ole pahoja, sitä paitsi esim. Saksassa on ihan yleisesti tapana ettei koskaan juoda tavallista vettä, vaan aina juuri jotain hiilihapollista. Miehelläsi on siis Keski-eurooppalaiset juomatavat. :)
Terveisiä Keski-Euroopasta ;)
SodaStreamin puolesta liputan minäkin, ei todellakaan vie paljoa tilaa ja maksaa itsensä pian takaisin. Eri makuja on vaikka kuinka paljon ja ennen kaikkea vesi on aina tuoreena hanasta eikä ole seissyt vuotta muovipullossa. Muoviroskaakin tulee paljon vähemmän.
Oho, tästähän tuli melkein mainos :D
Hieno mainos. No en tiedä. Tuo roskan väheneminen kyllä houkuttaisi. Jos mies innostuu, niin sittenpähän olisi hänelle siinä. Itse en näe hyödyllisenä, kun en juuri mitään juo, mutta jos se vähentäisi tuota rumbaa ja mies alkaisi oikeasti käyttämään sitä ja tulisi halvemmaksi, niin sitten. :D
Ap
Eipä sulla ole paljoa asiaan sanomista, jos mies juo omilla rahoillaan. Jos kyseessä yhteiset rahat niin sitten pitää sopia, että kuinka paljon kumpikin saa kuukaudessa herkkujuomia juoda.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän valituksen, jos miehen juomien takia pitää jostain muusta luopua, muuten en.
No ei muuten tässä ole tarvinnut puuttua, mitä nyt muutaman kerran parin vuoden aikana pyytänyt että joisiko kanssani vettä lasista. Mutta nyt jos vaihtoehtona on se, että saadaanko ruokaa, tai tuleeko velkaa jostain pikavipeistä, niin joo. Silloin karsitaan kaikesta ylimääräisestä. Ja näin muuten, mies on puhunut että tahtoisi useammin matkoille. Tuosta tavastaan jos karsisi, niin jäisi ihan mukavasti säästöön reissailuun. Tästä en ole vielä ehtinyt miehen kanssa keskustella, että mitä olisi mieltä.
Ap
Tee miehelle jääkaappiin pulloihin valmiiksi jotain juotavaa. Vaikka tiivistemehusta.
Helppoa. Mies ostaa juomansa itse, eli maksaa ja kantaa ne, ja sinun ei tarvitse enää miehen tavasta mieltäsi pahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 litran kivennäisvesi maksaa 30-40 senttiä, kun pantti on vähennetty hinnasta. Ei luulisi kenenkään talous menevän kuralle tuollaisesta hinnasta.
Olen elänyt köyhän lapsuuden, joten itselle jokainen säästetty sentti on eteenpäin ja sillä saa ruokaa. Ei mies juo pelkästään vissyjä, eikä pelkästään halvempia. On kalliimpia mehuja ja sitten kaljaa. Ja tuo oli otos viideltä päivältä, 30€! Tuo oli ihan normaalia ostelua. Kuukaudessa se tekee 180€! Jos rahat on tiukilla, niin ensin lähtisin karsimaan sellaisesta turhasta, mitä ilman voi elää. Ymmärrän paremmin sellaisen silloin tällöin juomisen, mutta kun koko ajan itää olla ostojuomaa. Nuo rahat kun vuodessa säästäisi, niin pääsisi jo jonnekkin pienelle reissulle.
ApAnna jo anteeksi se lapsuutesi.
Traumat on tiukassa. Kun rahaa on ollut, niin olen hyvin oppinut tavan ettei tarviste laskeskella. Mutta äkkiä tulee selkäytimestä opit kun rahat on tiukoilla. Silloin jokainen sentti ratkaisee. Tärkeintä on se että saa jotain ruokaa syödäkseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta tämän asian tiimoilta :)
-Limsoja en ole ostanut vielä tähän päivään mennessä ikinä kaupasta omassa kodissa asuessani.
-Maitoa juon jonkun verran, mielestäni paras ruokajuoma. Luusto pysyy kunnossa. Kahvin sekaan pikkuisen kanssa.
-Alkoholin kanssa nolla linja myös. Kuin myös kotikaljat vissyt tms.
-Mehu silloin tällöin ja sekin 1l appelssiini mehu purkki ja lantrattuna veteen. Eli tulee sellaista sopivan mietoa mehua janoon. Pari jäätä ehkä siihen sekaan vielä.
-Vettä tulee juotua melko paljon. Ehkä se yleisin jano juoma.
Maito nimenomaan tuhoaa luustoa. Lukekaa tutkimuksia!
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmaissut miehelle, että toivoisit hänen juovan enemmän vettä. Hän on kieltäytynyt. Mitä vaihtoehtoja sinulla on jäljellä?
Ei ole kieltäytynyt, vaan se on enemmänkin siinä kyätöksessä. Saattaa hetkeksi skarpata, ja sitten palaa vanhaan. Ymmärtää kyllä tilanteen, että toivottavasti tosipaikan edessä on valmis kanssani köyhäilemään.
Ap
Kunnan ja kaupungin vedessä sitten naishormonit sekä lääkeaineet ja huoli sitten miehisten kykyjen puolesta.