Mies ei juo ollenkaan vettä, rahaa menee kauheasti ostojuomiin!
Olen tässä vasta viisi päivää pitänyt kirjaa ostoistamme (tarkoitus tehdä otos koko kuulta), ja sinä aikana miehen juomiin on mennyt jo 30€! Mies ei juo vettä kuin vain yöllä, on vesipullo sängyn vieressä. Muuten juo vain vissyjä, mehuja, kotikaljaa, kaljaa, maitoa tms. Olen ennenkin tästä hänelle sanonut, mutta ei ole parantanut tapojaan. Mies perustelee, että juo niin paljon, että ei voi juoda pelkästään vettä. Mutta kun ei juo kuin vain öisin vettä! Nyt ehkä hieman säikähti tuota hintaa, mutta tuskin tulee pitkällä tähtäimellä muuttamaan tapojaan, kun tämä on jo pari vuotta sitten kerran käyty läpi ja taas ollaan samassa. Miten teillä muilla? Itse en voi käsittää tuota litkimistä, kun juon aina ruokajuomana vettä, ja ehkä kerran-pari kuussa jotain limsaa tms "juhlajuomana".
Kommentit (381)
Kaikenlaisten apinoiden kanssa te lisäännytte.
Jos aikuinen ihminen ei osaa ottaa vesilasilla hanasta vettä aina silloin tällöin vaan lähtee mieluummin kaupasta ostamaan kallista ja makeutettua sokerivettä, niin saa kuolla janoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 litran kivennäisvesi maksaa 30-40 senttiä, kun pantti on vähennetty hinnasta. Ei luulisi kenenkään talous menevän kuralle tuollaisesta hinnasta.
Olen elänyt köyhän lapsuuden, joten itselle jokainen säästetty sentti on eteenpäin ja sillä saa ruokaa. Ei mies juo pelkästään vissyjä, eikä pelkästään halvempia. On kalliimpia mehuja ja sitten kaljaa. Ja tuo oli otos viideltä päivältä, 30€! Tuo oli ihan normaalia ostelua. Kuukaudessa se tekee 180€! Jos rahat on tiukilla, niin ensin lähtisin karsimaan sellaisesta turhasta, mitä ilman voi elää. Ymmärrän paremmin sellaisen silloin tällöin juomisen, mutta kun koko ajan itää olla ostojuomaa. Nuo rahat kun vuodessa säästäisi, niin pääsisi jo jonnekkin pienelle reissulle.
ApKöyhyys noussut päähän ja sinusta on tullut itsekäs? Luulet voivasi vaatia piiska kourassa, kun olet leivitäänyt jalkasi jollekin miehelle?
Lompakkoloinen kortti vedetty. Ihan keskenämme keskustelemme asioista, mikään piiska ei viuhu vaikka niin fantasioit. Mies kertoo minulle jos on jokin asia mikä minussa ärsyttää ja koetan parantaa tapani ja päin vastoin. Näin se toimii. Nyt on vähän pakkorako, jos tulot menee niin alhaiseksi että jokainen osto merkkaa. Silloin kun on rahaa, tuo on ärsyttävä tapa, mutta hyväksyttävä. Sellainen joka ei pyöri mielessä koko aikaa, vaan joskus kerran puolessa vuodessa tulee mieleen että ai niin, tuolla rahalla varmaan voitaisiin mennä reissuun. Nyt tuo on akuutimpana ärsytyksenä, kun voisi etukäteen laittaa rahaa talteen, että jos tulee tiukkaa, niin on edes hieman säästössä pelivaraa. Kun nyt ei ole yhtään.
Ap
Sama juttu täälläkin. Mies juo limsoja, vissyä, mehua, energiajuomia ja kaakaota ihan koko ajan. En usko, että hän juo noita sokerijuomia niinkään janoonsa, vaan siitä on tullut tapa, että pitää koko ajan juoda jotain sokerista. Jonkinlainen sokeririippuvuus kenties...
En tiedä muuten mutta jsan ärtymyksesi. Meilla mies juo vain maitoa. Aina ja janoon. Ihan tosissaan saattaa mennä 7 litraa päivässä ja normaalisti vähintään 3. Mun mielestä tossa ei oo mitään järkeä että aikuinen ihminen lillittää 1,5 litraa yhdellä huikalla, kun vesi on kuulemma pahaa. Ja ei todellakaan kompensoidu syödyn ruuan määrässä millään lailla. En ole vielä kertaakaan nähnyt että hän olisi juonut vettä. Että onhan näitä. Minä pidän naamani kiinni tasan niin pitkään kun äijä maksaa ja kantas juomansa itse kotiin, ja purkit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minunkin mielestäni on hieman turhaa ostaa kuussa sadoilla euroilla limuja ja vissyjä, jos rahat ovat tiukilla. Sen sijaan sinun tapasi hoitaa asiaa ei kuulosta hyvältä. Et voi vaatia, että mies "tulee järkiinsä" ja alkaa tekemään asioita, niin kun ne sinun mielestäsi ovat oikein.
Teidän kannattaa nyt miettiä tuota yhteisraha-asiaa. Yhteiset rahat toimivat, jos molemmilla on kulutustottumukset samantapaiset eikä toisen rahankäyttö ärsytä tai aiheuta ongelmia. Teillä taitaa nyt aiheuttaa.
Koska et voi muuttaa miestä ja hänen tottumuksiaan, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: 1) siedät miehen juomien ostelun ja lopetat tykkänään siitä huomauttelun 2) otatte omat rahanne erilleen ja maksatte yhteiseen talouskassaan kuukausittaisen summan suhteessa tuloihinne. Mies ostaa limskat omasta osuudestaan.
No niinpä niin. Eihän siinä oikeen muuta tapaa ole toimia. Samoilla rahoilla kuitenkin tullaan menemään, ja oletan että mies pystyy myös köyhäilemään tiukempana aikana. Muutoin tuossa ei ole niin isoa ongelmaa, ja se on helposti siedettävissä kun en ole itsekään mikään täydellisyys.
Ap
Mä kanssa suosittelen sodastreamia, meillä viiden hengen perheessä kovassa käytössä, ihan päivittäin. Ehkä 3-4 kertaa kuussa ostetaan pullovettä pulla tai pari.
Minä ja kaksi lasta ollaan vissyilijöitä, nuorin ei välitä eikä mies. Mehua tai limua meille ei sitten osteta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku täällä tosissaan väittää että ihmiset syövät vähemmän kun juovat mehuja yms?
Voi jokainen itse kokeilla kuinka kylläinen olo on jos juo 2000 kcal kuin että jos syö 2000 kcal.
Nämä mehujen kittaajat eivät todellakaan säästä muusta ruokabudjetista.
KYLLÄ. Aivan tosissaan. Ja jokainen, joka väittää päinvastaista, ei ole pelkästään väärässä, vaan on aivan naurettavan väärässä. Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset, jotka oletettavastikin ovat peruskoulun käyneet, eivät näinkään yksinkertaista konseptia pysty käsittämään.
Sinäkö olet kokeillut, miten kylläinen olo on, kun juo 2000 kcal? Mitä sä luulet, että vauvat tekevät? Kyllä, kaloreista ja ravinteista tulee vähintään yhtä kylläiseksi (enemmänkin) kun ne juo.
JOS maidon/mehun kalorit mukamas menevät hukkaan, niin MINNE ne muka menevät?
Yksinkertaista matematiikkaa: Kevytmaidossa/mehussa on helposti 46 kcal/1 dl. Litrassa on tällöin 460 kcal. 460 kcal kertaa 365 päivää tekee 167 900 kcal vuoden mittaan. Kilossa rasvaa on pyöreät 7000 kcal. Täten 167 900 / 7000 = 23,99 kiloa rasvaa. Tuon verran pyöreästi te lihotte vuodessa, mikäli syötte kulutustanne enemmän moisen määrän.
Ei tämä voi olla niin vaikeaa.
Rauhoitupa nyt. Eihän kyse ole kalorien hukkaantumisesta vaan siitä että nämä juopot syövät normaalisti ja juovat siihen päälle mehunsa ja limpparinsa. Ja se on sitä rahan tuhlausta.
Totta kai rasvainen maito tai vastaava tekee kylläiseksi mutta pelkät sokerilitkut eivät. Olen ollut mehupaastolla ja karsea nälkähän siinä on vaikka kaloreita tulee ellei lisää avokadoa tms.
Tunnen useamman ihmisen jotka syövät sen 2000 kcal ja lisäksi tuhlaavat satasia ja tuhansia teollisiin juomalitkuihin aivan turhan takia. Osa ylipainoisia, osa läpipaskoja. He eivät todellakaan juo strategisesti säästääkseen ruokakuluissa eikä varmasti APn mieskään.
Meillä menee viikossa lähemmäs kaksikymppiä pelkkään limuun. En olekaan ennen ajatellut tätä, kun kehokin on jo tottunut jatkuvaan "kuivaan" tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 litran kivennäisvesi maksaa 30-40 senttiä, kun pantti on vähennetty hinnasta. Ei luulisi kenenkään talous menevän kuralle tuollaisesta hinnasta.
Olen elänyt köyhän lapsuuden, joten itselle jokainen säästetty sentti on eteenpäin ja sillä saa ruokaa. Ei mies juo pelkästään vissyjä, eikä pelkästään halvempia. On kalliimpia mehuja ja sitten kaljaa. Ja tuo oli otos viideltä päivältä, 30€! Tuo oli ihan normaalia ostelua. Kuukaudessa se tekee 180€! Jos rahat on tiukilla, niin ensin lähtisin karsimaan sellaisesta turhasta, mitä ilman voi elää. Ymmärrän paremmin sellaisen silloin tällöin juomisen, mutta kun koko ajan itää olla ostojuomaa. Nuo rahat kun vuodessa säästäisi, niin pääsisi jo jonnekkin pienelle reissulle.
ApKöyhyys noussut päähän ja sinusta on tullut itsekäs? Luulet voivasi vaatia piiska kourassa, kun olet leivitäänyt jalkasi jollekin miehelle?
Eiköhän tässä nyt käytetä tuota köyhää lapsuutta pirun huonona tekosyynä ja kuvitellaan, että se antaa jotain diktatuurimaista rajatonta valtaa toteuttaa niitä omia saavuttamattomia unelmia(matka) toisen kustannuksella.
Vaikka teillä yhteiset varat onkin säästä jostain omasti että saavutat sen minkä SINÄ haluat. Ei se ole enää vuonna 2018 trendinä, että toisen pitää luopua toisen eteen jostakin jota toinen ei halua.
Nyt meni ohi ja lujaa. Köyhä lapsuus nostaa päätään silloin kun tullaan taas samaan tilanteeseen että rahoja pitää laskea, että saa ruokaa. Matkustelusta taas mies itse on puhunut, minulla ei ole siihen niin kovaa hinkua. Tietty on mukava viettää lomaa miehen kanssa, mutta se onnistuu kotonakin. Mies itse sanoo että haluaisi reissata useammin, ja minä olen sanonut että laitetaan rahaa sivuun sitä varten, ja kai voi ruuasta pihistää jos reissulle tahtoo. Mutta ruoka on mennyt edelle ja minulle se on ollut ihan ok, kun kuitenkin hengissä ollaan eikä ole mitään pakottavaa tarvetta.
Ap
Meillä minä olen se, joka ei juo vettä hanasta, en ole koskaan juonut. Kärsinkin todennäköisesti kuivumisesta ja nyt raskausaikana olen skarpannut juomalla sokeritonta, maustettua kivennäisvettä (oisko Rainbowin vadelma tms.). En saa tavallista vettä juotua kuin äärimmäisen harvoin, onneksi mies ei kuitenkaan ajattele että saisin mieluummin kuolla janoon vaan ihan asiallisesti kantaa pullovettä kaupasta :D Samoin itsekin ostan hälle mielestäni hieman turhia ja tarpeettomia lihavalmisteita, vaikka en itse niitä syö. Tai tupakkaa.
Sellaistakin parisuhde on. Kulut on alunperinkin mitoitettu niin että pienelläkin pärjätään.
Ps. Meillä asuu myös lapsia, jotka juovat janojuomana ja ruoalla vettä, hyyyyvin harvoin maitoa, joskus saunailtana limpparia tai mehua.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja monologi.
Sivun kolme jälkeen ap yksinään vastannut joka kommenttiin? :D
Vierailija kirjoitti:
Eli miehen pitää tehdä niin kuin Ap määrää. Ap tykkää juoda vettä niin miehenkin pitää. Sodastreamiakinnehdotettu, mutta Ap ei halua. Kukin saa omassa kodissaan juoda mitä haluaa.
Me miehen kanssa ei tykätä juoda tavallista vettä (eikä maitoa). Juodaan sodastream hapotettua vettä koko perhe lähes 6-10l päivässä. Kun kaasu loppuu niin ollaan janoisia.
Minulle tuollainen on ihan absurdia, mutta selkeästi joillekin ihan normia. Eli pitää se uskoa. Turhakkeita en tykkää hankkia, joten pitää keskustella että käyttäisihän mies varmasti sitä laitetta sitten jos se hankitaan. Ajattelin, että se on joku hieno mainoskikka vaan, että säästää rahaa, ja oikeasti sitä säästöä ei niin paljoa tule, joten en ole kauheana lämmennyt tuolle masiinalle. Nyt jos mies pitää sitä hyvänä hankintana, niin pistetään se listalle odottamaan parempia päiviä. Ainakaan niitä pulloja ei sitten pyörisi joka paikassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin menee hampaat rikki kun juo kalliita mehuja ja sitten hammaslääkäri vie loputkin pennoset. Ymmärrän ap:tä paremmin kuin hyvin.
Enemmän menee vissyjä ja kaljaa kuin mehuja. Minä olen se joka olen sokerin perään, mutta hoidankin sitten hammaslääkärit säännöllisesti. Mies taas on vältellyt nyt useamman vuoden, ja nyt on hammasta lohjennut ja pitäisi muutenkin tarkistaa, niin laskua on varmasti tulossa ja kallista. Huonoon rakoon tulee tuo, mutta ennemmin hoitaa hampaat nyt oikeasti kuntoon ja terveys edellä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon pelkkää vettä. Mies saattaa viikonloppuisin ostaa pullon-pari vichyä limun sijaan.
Tällaisen ymmärtäisin. Itsellä on ruokaillessa vesikannu nenän edessä, ja miehellä vissypullo mistä rystää suoraan pullon suusta. Sekin oikein kruunaa sen, että voisi nyt edes lasia käyttää. Ja kun se minun vesikannu siinä on, niin ei olisi iso vaiva kaataa itselleen vettä siitä. Kuitenkin aina syödään yhdessä.
Ap
Toteat useammassakin viestissä, että mies juo mieluummin pullon suusta kuin lasista. Miten olisi kestokäyttöinen juomapullo, johon täytät valmiiksi raikasta kylmää vettä miehelle ruokailua varten tai tietokoneen, tv:n ja harrastusten ääreen? Tai ihan vaan peset ja uudelleen täytät jonkun niistä kaupan vesipulloista. Kannattanee ainakin kokeilla.
Mä en juuri koskaan osta mitään valmisjuomia kaupasta, paitsi Tropicanan omenamehua vähän ja lisäksi maitoa (sekin muroja ja kahvia varten). Ei sen takia etttä olisin pihi vaan sen vuoksi että hanavesi maistuu mielestäni hyvältä. Kesämökillä jossa ei ole vesijohtoa ostan valmisjuomia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko miehen käydä lääkärissä, eihän tuollaista määrää juomaa tarvitse jos saa energiaa ruuastakin.
On käynyt lääkärissä, ja saattaa tuo uusi lääkityskin lisätä janon tunnetta. Vaan aina on silti ollut näin, että juo melkein pelkästään ostojuomia. Fyysinen työ janottaa, ja kun urheilee niin sekin janottaa. Ruokaa syö silti ihan hyvin. Vissystä ja kaljasta ei niin kaloreita tule, mehuja kuitenkin juo ehkä vähemmän. En ole niin tarkkaillut kun ei ole mitään tarvetta ollut aiemmin. Nytkin enemmän rahallisesti, ja se tulee nuista kauppakuiteista ilmi.
Ap
Ap sano miehellesi, että eroaa sinusta. Et voi olla tosissasi tällä aloituksella. Kyllä, jokainen aikuinen ihminen saa juoda vissyä ja muita virvokkeita niin paljon, kuin haluaa. Ei hyvää päivää. Kuulutko myös niihin naisiin, jotka kieltävät olevansa äidin korvike?
Ehkä sitä pitää sitten harkita ja ehdottaa miehelle. On se pullojen kanssa läträäminen niin tympeää, että jos sen kanssa selviää helpommalla, niin ennemmin. Vaikka nyt ei kyllä mitään ylimääräistä uskalla ostaa, niin puhun silti että ehkä myöhemmin kun tilanne on varmasti vakaa.
Ap