Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei juo ollenkaan vettä, rahaa menee kauheasti ostojuomiin!

Vierailija
06.02.2018 |

Olen tässä vasta viisi päivää pitänyt kirjaa ostoistamme (tarkoitus tehdä otos koko kuulta), ja sinä aikana miehen juomiin on mennyt jo 30€! Mies ei juo vettä kuin vain yöllä, on vesipullo sängyn vieressä. Muuten juo vain vissyjä, mehuja, kotikaljaa, kaljaa, maitoa tms. Olen ennenkin tästä hänelle sanonut, mutta ei ole parantanut tapojaan. Mies perustelee, että juo niin paljon, että ei voi juoda pelkästään vettä. Mutta kun ei juo kuin vain öisin vettä! Nyt ehkä hieman säikähti tuota hintaa, mutta tuskin tulee pitkällä tähtäimellä muuttamaan tapojaan, kun tämä on jo pari vuotta sitten kerran käyty läpi ja taas ollaan samassa. Miten teillä muilla? Itse en voi käsittää tuota litkimistä, kun juon aina ruokajuomana vettä, ja ehkä kerran-pari kuussa jotain limsaa tms "juhlajuomana".

Kommentit (381)

Vierailija
21/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissy on hyvä jano- sekä ruokajuoma. Tuo 6e/päivä tuskin vie miestäsi konkurssiin, kun kerran ei siitä itse numeroa tee. Minä ostan joka viikonloppu 25e punaviinin ja 15e valkkarin, miksikö? Koska teen kovasti töitä, saan palkkaa jolla rahoitan elämääni, ja siihen kuuluu viikonloppuisin hyvä ruoka ja juoma.

Vierailija
22/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu jolla ostaa juomansa?

No eikä ole kun meillä on yhteiset rahat. Ei osata elää erillisellä systeemillä, kun oli jotenkin tosi luonteva vaan jakaa kaikki. Ei tarvitse alkaa säätämään kuka maksaa mitäkin ja jääkö toiselle käyttörahaa ollenkaan, kun välillä on ollut työttömyyskausia. Helpompaa minusta kun huolehditaan taloudellisesti kumpikin toisistamme. Ja ei käytetä juuri rahaa mihinkään vaatteisiin yms. vaan laitetaan ylimääräistä säästöön matkusteluun. Tuntuisi ihan pöljältä miehen juomisten takia eriyttää rahat ja hyvin toiminut systeemi, kun olisi niin helpolla korjattu että juo vaan enemmän vettä, päivälläkin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollasia ihmisiä tuntuu olevan aika paljon, jo lapsesta alkaen. Minuakin kauhistuttaa, että mitä tapahtuu kun eivät oikeaa vettä juo jotkut ollenkaan. Esim kaverini poika on tällanen, äitinsä kantaa niska väärällä limsoja ja maitoa, muuta ei juo, niin ja energiajuomaa.

kaikenlisäksi tällä lapsella puhksi diabetes ja meinas henki lähteä ennen kuin se havaittiin, mutta äiti on vaihtanut vain limsat "sokerittomiin" limsoihin, joita tuo kaupasta aina niitä isoja pulloja monen pullon tonkat joka kauppareissulla. En ymmärrä tuota järjenjuoksua.

:(

En tiedä onko tämä sitten jotain perua lapsuudesta mieheltä, vai mistä lie oppinut tavan. Itse olen oppinut että ruoka- ja janojuoma on vesi, eikä muulla tunnu jano lähtevän. Mies taas äitinsä kanssa puhuvat aina miten hyvä janojuoma vissy on, ja itse en voi käsittää. Ja turhia ruokakaupassa käyntejä tulee viikossa vaikka miten, vaikka asutaan ihan kahdestaan! Mies saattaa sanoa että nyt pitää lähtä kauppaan kun on juomat loppu, vaikka vasta eilen käytiin, ja on ostettu tartpeet monen päivän ruualle. Sitten samalla kun käy kaupassa, niin ostaa jotain turhaa, kun ei kehtaa pelkkää juomista ostaa. Sekin tympii, kun melkein joka päivä käydään kaupassa, ja sen ajan voisi käyttää johonkin fiksumpaan! Suomessa on hyvä vesi, miksi turhaan ostella pullojuomia? En käsitä.

Ap

Kyllä sen selvästi huomaa että kotoa noi kauppalitkujen juojat ovat tapansa oppineet, aina on juotu jotain mehuja vaan. Sitten ei aikuisenakaan ymmärretä että jokaisesta keittiöstä löytyy hana josta saa hyvää juotavaa. Sehän on luksusta että Suomessa on hyvä vesi ja jokaisella hana kotona, mutta ei, kaupasta pitää kantaa mehua ja limsaa ettei kuolla janoon.

Koita nyt saada se mies järkiinsä, sano että edes ruualla joisi sitä vettä mitä sinäki, että alottas pienin askelin, ei tarttis kaikesta kauppalitkusta luopua.

Vierailija
24/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap kannattaa alkaa etsiä uutta kotia. Ongelmasi on ratkaistu.

Vierailija
25/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Mies ei juo pisaraakaan vettä, pitää olla kuplavettä, zero limuja tai mehua.  Raivostuttavaa, nuo maksaa viikkotasolla parikymppiä! Yli 20v koulutus ei ole tuottanut tulosta.

Vierailija
26/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on tuohon varaa niin mitäpä turhaa kummastelemaan.

Meillä on yhteiset rahat, ja muuten toimii hyvin kun samanlainen rahankäyttö. Paitsi tältä osalta. Ja nyt oli tarkoitus alkaa säästämään, kun tulot saattaa tippua ja hammaslääkärikäyntejä tiedossa miehelle. Itselle nämä juomat ja muu ruuan osto olisi helppo paikka säästää, kun tähän mennessä on aika huolettomasti osteltu mitä mieli tekee.

Ap

Mikä on sinun panos tähän säästämiseen? Laitat vaikka exeliin ylös, että luopumalla näistä tuotteista säästän tämän verran on helpompi esittää asia miehelle. Sillä, kun et toivottua lopputulosta saavuta, että piiska kourassa miehen selän takana vaadit.

Vierailija
27/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole lihava nytkään niin tarvitsee sitten ne mehujen yms. kalorit ruuasta eli sitä menee enemmän. Ja tosiaan, jos haluaa halvemmaksi ruokakuluja niin voi sitten käskeä ostamaan edullisempaa vissyä, ettei kulu niin paljon siihen. Laitatte vaikka budjetin juomisille. En lähtisi tuollaista tapaa nyt kauheasti rajoittamaan, jos siinä on miehelle nautinto. Ajattele jos polttaisi tupakkaa tai kittaisi vaikka pelkkää kaljaa. Vissy ja mehu ei niihin verrattuna ole pahoja, sitä paitsi esim. Saksassa on ihan yleisesti tapana ettei koskaan juoda tavallista vettä, vaan aina juuri jotain hiilihapollista. Miehelläsi on siis Keski-eurooppalaiset juomatavat. :)

Vierailija
28/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkiiko omat rahansa? silloin sulla ei pitäis olla mitään vinkumista

Selitin jo äsken. Ja on ihan molempien aloitteesta yhteiset rahat. Välillä minä olen tienannut enemmän, ja välillä mies. Ja tosiaan kun on niin epävakaat ajat, ja ollut työttömyyskausia aikaisemminkin, niin helpompaa kun toisen ei tarvitse syödä vaan kynsiään ja toinen vetää hanhenmaksaa jatkuvasti, vaan huolehditaan toinen toisistamme. Ja keskustellaan ja tehdään kompromisseja. Sitä e parisuhde minusta on.

Ap

Vierailija
29/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole kun meillä on yhteiset rahat. Ei osata elää erillisellä systeemillä, kun oli jotenkin tosi luonteva vaan jakaa kaikki. Ei tarvitse alkaa säätämään kuka maksaa mitäkin ja jääkö toiselle käyttörahaa ollenkaan, kun välillä on ollut työttömyyskausia. Helpompaa minusta kun huolehditaan taloudellisesti kumpikin toisistamme. Ja ei käytetä juuri rahaa mihinkään vaatteisiin yms. vaan laitetaan ylimääräistä säästöön matkusteluun. Tuntuisi ihan pöljältä miehen juomisten takia eriyttää rahat ja hyvin toiminut systeemi, kun olisi niin helpolla korjattu että juo vaan enemmän vettä, päivälläkin.

Ap

Vesi sisältyy vuokraan?

Vierailija
30/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi, kun nalkutat vesi vaihtuu kaljaan ja siitä kun jatkat mies viihtyy enemmän pubissa kuin kotona.

Vierailija
31/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se rahankulutus on sulta pois? Et saa nyt ostettua uusia huonekaluja tai vaatteita, kun miehen omat rahat menevät juomiin?

Ei ostella kumpikaan mitään "turhaa". Jos jotain vaatetta ostetaan, niin yleensä keskustellaan (muutenkin) asiasta keskenämme ja lähdetään yhdessä kaupoille. Ja huonekaluja ei ole tullut ostettua. Mutta nyt on tiukat ajat oletettavasti edessä, niin oisi tarkoitus hieman säästää, että on sitten jotain millä elää. Mieskin tämän tietää, ja on sanonut että sitten jos niin käy niin juo vettä. Itse näkisin helpompana että olisi jo hieman jotain säästössä, niin ei tarvitse mennä niin tiukoille, ja tuosta juomisesta ja syömisestä on niin helppo typistää kun tähän asti on osteltu mitä mieli tekee.

Ap

Vierailija
32/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu. Mies ei juo pisaraakaan vettä, pitää olla kuplavettä, zero limuja tai mehua.  Raivostuttavaa, nuo maksaa viikkotasolla parikymppiä! Yli 20v koulutus ei ole tuottanut tulosta.

Pienet on teillä murheet jos sun pitää tollasesta raivarit ottaa. Eiköhän tuokin murhe mene oikeaan perspektiiviin kun oikea murhe kohdalle sattuu. -Ohiksena.

Vierailija
33/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huonolaatuinen vesi ja itsellä menee siitä maha sekaisin, miehellä ei. Joten juon myös pullojuomia.

Hiilihapollinen muuten imeytyy paremmin kuin ei-hiilihapollinen.

Jos juttu rassaa sinua, pistä mies maksamaan yksin juomansa.

Meillä on muutenkin omat ruoat ja ruokakulut, koska mulla on erikoisruokavalio ja mies taas syö noin 5 krt enemmän treenatessaan.

Vierailija
34/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitin jo äsken. Ja on ihan molempien aloitteesta yhteiset rahat. Välillä minä olen tienannut enemmän, ja välillä mies. Ja tosiaan kun on niin epävakaat ajat, ja ollut työttömyyskausia aikaisemminkin, niin helpompaa kun toisen ei tarvitse syödä vaan kynsiään ja toinen vetää hanhenmaksaa jatkuvasti, vaan huolehditaan toinen toisistamme. Ja keskustellaan ja tehdään kompromisseja. Sitä e parisuhde minusta on.

Ap

Mutta nyt kuitenkin olet vaatimassa, että miehen pitää luopua vissyn yms juomisesta? Mitä kompromissia siinä on? Keskustelkaa ja tehkää se kompromissi. Sitä se parisuhde minusta on.

Vierailija
35/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se rahankulutus on sulta pois? Et saa nyt ostettua uusia huonekaluja tai vaatteita, kun miehen omat rahat menevät juomiin?

Ei ostella kumpikaan mitään "turhaa". Jos jotain vaatetta ostetaan, niin yleensä keskustellaan (muutenkin) asiasta keskenämme ja lähdetään yhdessä kaupoille. Ja huonekaluja ei ole tullut ostettua. Mutta nyt on tiukat ajat oletettavasti edessä, niin oisi tarkoitus hieman säästää, että on sitten jotain millä elää. Mieskin tämän tietää, ja on sanonut että sitten jos niin käy niin juo vettä. Itse näkisin helpompana että olisi jo hieman jotain säästössä, niin ei tarvitse mennä niin tiukoille, ja tuosta juomisesta ja syömisestä on niin helppo typistää kun tähän asti on osteltu mitä mieli tekee.

Ap

En kestäisi tuollaista parisuhdettä päivääkään, jossa pitäisi kaikesta neuvotella ja kaupassakin pitää käydä käsi kädessä.

Vierailija
36/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5 litran kivennäisvesi maksaa 30-40 senttiä, kun pantti on vähennetty hinnasta. Ei luulisi kenenkään talous menevän kuralle tuollaisesta hinnasta.

Olen elänyt köyhän lapsuuden, joten itselle jokainen säästetty sentti on eteenpäin ja sillä saa ruokaa. Ei mies juo pelkästään vissyjä, eikä pelkästään halvempia. On kalliimpia mehuja ja sitten kaljaa. Ja tuo oli otos viideltä päivältä, 30€! Tuo oli ihan normaalia ostelua. Kuukaudessa se tekee 180€! Jos rahat on tiukilla, niin ensin lähtisin karsimaan sellaisesta turhasta, mitä ilman voi elää. Ymmärrän paremmin sellaisen silloin tällöin juomisen, mutta kun koko ajan itää olla ostojuomaa. Nuo rahat kun vuodessa säästäisi, niin pääsisi jo jonnekkin pienelle reissulle.

Ap

Vierailija
37/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo mutta parisuhde on myös sitä, että annetaan toisella liikkumavaraa ja mahdollisuus elää elämäänsä kuten itse haluaa. Taidat olla kaulimen kanssa kyttäävä justiina

Vierailija
38/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mis-tä si-nä o-let vas-taa-vas-ti luo-pu-mas-sa?

ps. montako työpaikkahakemusta olet tämän jankkaamisen aikana kirjoittanut?

Vierailija
39/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te tietenkään voi laskea, että mitä vesi maksaa (noin 0 euroa) ja verrata sitä siihen mitä maito/mehu maksaa (enemmän) ja kuvitella, että se kaikki ylimääräinen hinta on tuossa kaivoon heitettyä rahaa. Johtuen siitä, että niissä juomissa on todennäköisesti kaloreita. Kalorit puolestaan ovat suoraan pois ruokamenekistä.

Ruokahan maksaa sekin. Teidän pitää siis verrata tilanteita, joissa juodaan vettä + syödään enemmän ruokaa VS juodaan maitoa + syödään vähemmän ruokaa.

Otetaan esimerkki:

Litrassa kevytmaitoa on 460 kcal hintaan 0,62 €/l. Siskonmakkarasoppaa 460 kcal edestä mun reseptilläni maksaa 1,46 €. Tässä tilanteessa säästöä tuli 0,84 € verrattuna siihen, että mies olisikin juonut vettä.

Vierailija
40/381 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun kirjoitus on malliesimerkki siitä, miksi kannattaa pitää erilliset rahat liitossakin, varsinkin silloin kun on tiukkaa taloudellisesti. Muuten liiiton taru on hyvin äkkiä lopussa kun aletaan riidellä rahasta ja arvioida toisen kulutustottumuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi