Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Vierailija kirjoitti:
Edes työkenkiä me ei saada laittaa verotukseen tai saada kenkien ostoon avustusta. Esim. Metalliliitolla saa työnantajalta avustusta. Kengät pitää on dekon kestävät joka on desinfiointikone. Kerran vuodessa kengät ja hintaa noin. 100€
Puhumattakaan kotihoidosta jolloin ulkokenkiä tarvitsee neljälle vuodenajalle ja tietenkin sisätyökengät. Siviilikenkiä ei voi harkita pitävänsä, kun asunnoissa voi olla (ja onkin) vaikka luteita, hometta, ulostetta, virtsaa.. kävele niillä sitten lasten päiväkotiin. Vielä neljän vuodenajan ulkovaatetus, em.syistä hankittava erikseen työkäyttöön. Sitten auto, jonka hankintaa ei saa verotukseen ja kaikesta auton kulumisesta (esim startteja uusitaan usein johtuen jatkuvasta käynnistelystä) saat km-korvauksen 41 senttiä. Joka ei riitä puoleenkaan, kuskaat likaisia pyykkejä, apuvälineitä, roskia jne..
Kunta puolella, kaupunkia en mainitse, työnantaja on sanonut että ylitöitä ei makseta vaan ne otetaan aina aikana. En itse edes tiennyt koko asiasta että työnantaja ei saa päättää maksaako rahana vai aikana vaan työntekijä saa sanoo kumpana haluaa. Kerran olen sanonut etten pitkää päivää tee jos en saa rahana ylitöitä, sanottiin että käy niin. Seuraavana päivänä oh sanoi että rahaa et saa, hän katsoi vapaapäivän valmiiksi. Nuorena hoitajana tähän suostuin vaikka mutisin kyllä että syvältä on. Tämä on kuitenkin tapa täälä. Kuka uskaltaa sanoo vastaan kun sopimuksen jatkosta ei ole tietoa. Jännityksellä odottaa aina löytyykö nimi seuraavasta työvuoro taulukosta vai ei.
Sekin on täysin laillista teettää töitä niin että tällä viikolla ma vapaa ja siitä sitten töitä suunnitellusti putkeen niin että seuraava vapaa on seuraavan viikon su. Tulihan siinä yksi viikkovapaa joka pitää olla! Tähän pitää saada muutos. Itselläni on tässä listassa mm. Seitsemän töitä, yksi vapaa, kuusi töitä, kaksi vapaa.... joukossa tietenkin kolme illasta aamuun yhdistelmää. Jaksaminen koetuksella mutta täysin laillista.
Vierailija kirjoitti:
Lomaraha on palkkaa! Eli meille tehtiin palkanalennus ja se halutaan takaisin. Tämä, että terveydenhoitoa pyöritetään ylitöinä pitäisi sitten olla työnantajan päänsärky, tuli vähän yllätyksenä itsellekin, että näinkö tää toimii.
Miten voi yllättää, että homma pyörii joustojen varassa kun olette vuosia suostuneet siihen? Lomarahalla tarkoitan aiemmin lomaltapaluurahana tunnettua palkanlisää. En kitisisi sen poistamisesta kunhan se poistettaisiin kaikilta. Nykyinen tapa on epäoikeudenmukainen.
Yhdeksi kärkitavoitteeksi pitäisi mielestäni näiden viestien pohjalta ottaa ehdottomasti lisähenkilökunnan palkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
On kumma mikä haloo syntyy, kun hoitajat tekevät ne vuorot mitä listassa lukee. EI SE OLE MIKÄÄN LAKKO. Hoitoalan ihmisillä on korkea moraali ja työt tehdään aina niin hyvin kuin mahdollista. Olen niin monta kertaa joustanut, jos työ loppunut klo 14 olen jäänyt tekemään vielä keskenjääneitä hommia klo 15 ja iltavuorosta lähdetään kun ilta työt tehty, menee sitten klo 21.30 tai yli. Ja ylitöitä ei makseta, kaikki on otettu tunti tunnista pois, tämä on työnantajan ohjeistus. Jos jäät tekemään pitkän päivän siis 7-21.30 niin saa yhden vapaa päivän ja jää vielä 2 tuntia takaisin tekemistä että tunnit täyttyy. Ainoo ilo on häly raha jos pyydetään samana päivänä, joka on 51€.Vuoroja vaihdan joka viikko. Kaimen tämän teen sen takia ettei sijaista saada ja ettei työkavereitten tarvi jäädä vajaalla miehityksellä. Olen tästä erittäin tyytyväinen että tähän hoitajien hyväksikäyttöön tulisi muutos ja saisi ylitöistä edes kunnon korvauksen. Olen perheellinen 3 lapsen äiti, päiväkoti ja perhe myös joustaa minun työni mukana. Joustaminen on hoitoalalla sääntö, ei poikkeus. Sijaisia ei todellakaan ole ja työnantajan ohjeistus on että ensin omasta väestä yritetään järjestää, sijainen on viimeinen keino vuoron täyden miehityksen hoitamiseen.
Mitenkäs tuon yhden kirjoittajan päämäärät joihin pitää hänen mukaansa keskittyä (lomarahat ja oma sopimusoikeus tjsp.) sopii yhteen sinun tavoitteidesi kanssa?
Lomarahojen palauttaminen on palkan palauttaminen normaalitasolle. Lomaraha ei ole mikään provisio, vaan työntekijä säästää joka kuukausi palkasta osan, jonka työnantaja maksaa lomakaudella, jotta matalapalkkaisella on yleensäkään vara lomailla ja palaa samaan työpaikkaan loman jälkeen.
Oma sopimisoikeus helpottaisi palkkojen nostamista Ruotsin ja Norjan sekä Brittien tasolle ja ehkä paremman palkan sydänperfuusio- ja hengityskonehoitajille.
Vuoronvaihtoa ja ylitöitä joudumme tekemään eläkeikään saakka, palkka voisi sitä kompensoida, ettei tarvi lähteä myymään potilasvalvontamonitoreja, kliinisiä tietojärjestelmiä, kuvantamislaitteita tai hengityskoneita, kuten aika moni hoitaja on tehnyt. Tai ulkomaille esim saudeihin töihin.
Lomarahat on muinaisjäänne josta kaikkien pitäisi luopua. On outoa että se kohdistettiin vain julkisen puolen ihmisiin.
Teidän tavoitteita on hankala hahmottaa. Onko yhtenä tavotteista lisähenkilökunnan palkkaaminen, koska vajausta näyttäisi olevan?
Varsinkin nyt, kun paikkoja on yksityistetty, näkee selkeästi, että niihin firmoihin, missä lähihoitajalle maksetaan parempaa palkkaa, saa paremmin henkilökuntaa ja parempia työntekijöitä. Ne firmat, jotka maksaa alimman palkan, taistelee koko ajan työvoimapulan kanssa ja töissä on kouluttamatonta porukkaa tosi paljon ja ne lähärit, jotka ei pääse enää muihin paikkoihin töihin päihdeongelmien tms takia.
Joten kyllä rahaa takaa myös omaisellesi hyvän hoidon, koska näissä paikoissa ei ole työvoimapulaa.
No meillä ainakin viitataan kintaalla liiton kieltoihin ja ohjeisiin. Pitäkööt tunkkinsa. Työnantaja maksaa sen 300 euroa parempaa palkkaa kuin työehtosopimuksen mukaan kuuluisi ja muutenkin joustoa löytyy puolin ja toisin.
Kaikki liitosta lähteneet ohjeistukset ja päsmäröinti on lähinnä vituttanut meitä työntekijäpuolta.
Edelliselle vastaajalle että ylityöt vapaana on ihan laillista jos siitä on sovittu yhteisesti. Tarkista löytyykö merkintä työsopimuksesta tai joku yhteinen pöytäkirja asiasta. Ainakin meillä porukka ottaa mieluummin vapaata, tosin palkkakin on yleistä korkeampi jo lähtökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on täysin laillista teettää töitä niin että tällä viikolla ma vapaa ja siitä sitten töitä suunnitellusti putkeen niin että seuraava vapaa on seuraavan viikon su. Tulihan siinä yksi viikkovapaa joka pitää olla! Tähän pitää saada muutos. Itselläni on tässä listassa mm. Seitsemän töitä, yksi vapaa, kuusi töitä, kaksi vapaa.... joukossa tietenkin kolme illasta aamuun yhdistelmää. Jaksaminen koetuksella mutta täysin laillista.
Tämähän ei pidä enää paikkaansa. Vaan Tesin takennus parin vuoden takaa on, että enintään seitsemänä päivänä putkeen saa tehdä suunnitellusti töitä. Ja että joka viikolta löydyttävä se viikkolepopäivä.
Tässä tietysti sellainen porsaanreikä, että viikkolevoksi riittää 24 h yhtenäinen vapaa-aika. Mutta ei pidä sitä hyväksyä itse, että nukkumapäivän jälkeen iltavuoroon tai aamuvuoron jälkeen yöhön. Siis jos se on ainut 24h väli ylipitkässä työputkessa.
Olemme nähneet niin paljon laiskoja sairaanhoitajia ( ja kyllä niitä oli lähihoitajissakin), että ei voi kannattaa työtaistelua paremmista palkoista. Seurasimme erästä sairaanhoitajaa, joka jätti hoitolaitoksessa asukkaita syöttämättä, vessattamatta, lääkkeitä oli antamatta, labravastauksia hän väärensi ja koko ajan listassa oli ylityötunteja, vaikka aika menikin rupatellessa muitten kanssa. Esimies piti häntä tosi hyvänä työntekijänä, vaikka viikoittain hänen jäljiltä löytyi kaltoinkohteluun viittaavaa toimintaa. Joku uskalsi siitä kertoa esimiehelle ja joutui itse syntipukiksi. Siispä emme kannata palkankorotuksia hoitajille eikä mitään muitakaan etuja. Jos ei kelpaa Suomen olot, menkää Norjaan. Siellä on öljyä, millä maksaa teidän palkat.
Joo kiitos toivotuksesta, olen jo lähtenytkin. Kannatti.
Ja sellainen huomio vielä piti lisäämäni, että Suomessa laiskaksi haukutaan, mutta täällä, kas kummaa suomalaiset hoitajat ovat ahkeruutensa vuoksi ihan kärjessä. Mitä lie tuossa matkalla sitten tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Olemme nähneet niin paljon laiskoja sairaanhoitajia ( ja kyllä niitä oli lähihoitajissakin), että ei voi kannattaa työtaistelua paremmista palkoista. Seurasimme erästä sairaanhoitajaa, joka jätti hoitolaitoksessa asukkaita syöttämättä, vessattamatta, lääkkeitä oli antamatta, labravastauksia hän väärensi ja koko ajan listassa oli ylityötunteja, vaikka aika menikin rupatellessa muitten kanssa. Esimies piti häntä tosi hyvänä työntekijänä, vaikka viikoittain hänen jäljiltä löytyi kaltoinkohteluun viittaavaa toimintaa. Joku uskalsi siitä kertoa esimiehelle ja joutui itse syntipukiksi. Siispä emme kannata palkankorotuksia hoitajille eikä mitään muitakaan etuja. Jos ei kelpaa Suomen olot, menkää Norjaan. Siellä on öljyä, millä maksaa teidän palkat.
Kerropas miten hän väärensi labravastauksia??? :)) Ja miten te tai sinä seurasit häntä?? Jos olet työkaveri, niin kuinka et puuttunut tähän heti???
Olen kotihoidossa töissä ja meidän tiimin vetäjä on sairaanhoitaja. Itse olen perushoitaja.
Kysyttiin kuinka toimitaan työpaikalla jos tulee ylitöitä. Hänen vastaus oli. Se ei koske meitä ja itse kuuluu Tehyyn. Hänellä eniten niitä ylitöitä tulee jos kellään.
Meidän kaupungin kotihoito on ainakin huonon johtamisen takia ihan retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidossa töissä ja meidän tiimin vetäjä on sairaanhoitaja. Itse olen perushoitaja.
Kysyttiin kuinka toimitaan työpaikalla jos tulee ylitöitä. Hänen vastaus oli. Se ei koske meitä ja itse kuuluu Tehyyn. Hänellä eniten niitä ylitöitä tulee jos kellään.
Olen myös kotihoidossa!Meillä pomo eilen tähdensi että kotihoito ei kuulu tämän piiriin!On kuulemma hätätyötä(lääkkeenannot,ruokailut,pesut)No tietenkään sairaita,heikkoja ihmisiä ei voi jättää yksin kotiin),mutta olisi kiva tietää mikä on liiton kanta tähän
Vierailija kirjoitti:
Edes työkenkiä me ei saada laittaa verotukseen tai saada kenkien ostoon avustusta. Esim. Metalliliitolla saa työnantajalta avustusta. Kengät pitää on dekon kestävät joka on desinfiointikone. Kerran vuodessa kengät ja hintaa noin. 100€
Saattehan te verottajalta tulonhankkimisvähennyksen, joka kompensoi juuri noita kuluja. Ei sitä huvikseen anneta. Ja jos ylitse menee todelliset kulut, ne saat laittaa verotukseen. Tapelkaa omalta liitoltanne kenkäavustus, ettei tartte siitäkin katellisena valittaa!
Sen takia esimiehelle maksetaan esimiehen palkkaa, että hän ratkaisee henkilöstöongelmat. Ylemmän esimiehen tehtävä on myös organisoida työnjohto niin, että paikalla on joka vuorossa työnjohtaja joka tarvittaessa ratkaisee ongelman. Rivityöntekijällä ei ole velvollisuutta eikä edes valtuuksia värvätä ja komennella henkilöstöä.
On esimiehen ongelma jos hän ei ole antanut kenellekään valtuuksia ratkaista tilannetta kun hän ei itse ole töissä. Ja onhan esimiehilläkin varahenkilöt juuri tätä varten. Ei ole rivityöntekijän vastuulla eikä valtuuksissa määritellä miten työnantaja on vastuuttanut esimiesten varahenkilöt ja heidän työvuorot.
Jos jonkun vastuulla on potilaiden terveys, niin eikös se ole määritelty johtosäännöissä ihan tarkalleen. Ja siitä vastustaa yleensä maksetaan enemmän palkka. Johtajan palkassa lisäksi usein huomioidaan että hän joutuu olemaan puhelimen päässä vapaallakin voidakseen reagoida äkillisiin kriiseihin eiköhän johtajan asia ole organisoida itse niin että sellainen mahdollisuus minimoidaan, jos on yhtään kelvollinen johtaja.
Tiesin että hoitajat ovat enemmän empaattisia kuin loogisia, mutta jotain rationaalisuutta ihmiset.
Heh, hoitajat olleet kaksi päivää ylityökiellossa ja koko terveydenhuollon paletti ihan sekaisin. Vastaanottoja suljetaan, leikkauksia perutaan.....Naurattais, jollei itkettäis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kotihoidossa!Meillä pomo eilen tähdensi että kotihoito ei kuulu tämän piiriin!On kuulemma hätätyötä(lääkkeenannot,ruokailut,pesut)No tietenkään sairaita,heikkoja ihmisiä ei voi jättää yksin kotiin),mutta olisi kiva tietää mikä on liiton kanta tähän
Ei ole hätätyötä. Kannattaa tarkistaa hätätyön käsite. Yhä edelleen myös kotihoidon työntekijöillä on oikeus lähteä töistä, kun työaika loppuu ja esimiesten murhe on järjestää työntekijöitä riittävästi.
Ai miksi suostumme tällaiseen? Yksin on aika vaikea lähteä kapinoimaan. Saa hankalan ihmisen maineen. Aina löytyy niitä, jotka suostuvat ja myöntyvät. Vastarannan kiiskistä ei tykätä. Eikä ainakaan sijaisena tai koeajalla voi lähteä pullikoimaan vaan on pakko myöntyä ja tehdä vaan vaikkei kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tämä on kiristysase neropatti. ja näköjään vielä toimiva sellainen. Vihdoinkin löytyi meillekin keino "lakkoilla". Aiemminhan se ei ole onnistunut. Ja palkkakin vielä juoksee, ei tarvi edes lakkovarastoihin koskea.
Vihdoinkin?
Ylityökieltoahan on käytetty muilla aloilla jo iät ja ajat neuvottelujen aikana.
8 h ylittävästä työstä aina tuplapalkka, 10 h ylittävästä työstä triplapalkka eikä mitään mutinoita. Ylityön pitää aina olla vapaaehtoista ja kannattavaa, ei mitään tunti tunnista systeemiä.
Pitemmän päälle työnantaja voisi innostua rekrytoimaan, kun ylityö tulisi niin kalliiksi.