Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Täällä eläkkeellä oleva hoitaja naureskelee tyytyväisenä, kun siskot kieltäytyvät ylitöistä; palasin työrintamalle ja teen kahdessa pisteessä hommia enkä kieltädy ylitöistäkään. Hyvää jatkoa teille, minä lyön rahoiksi ja lähden sitten pitkälle lomalle!
Pelkään saavani potkut, koska en suostunut jäämään aamusta iltavuoroon. Tämä yksityisessä hoivapaikassa. Esimies oli todella vihainen. Olen koeajalla. Kuulun liittoon. Pelkään karenssia, jos saan potkut.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään saavani potkut, koska en suostunut jäämään aamusta iltavuoroon. Tämä yksityisessä hoivapaikassa. Esimies oli todella vihainen. Olen koeajalla. Kuulun liittoon. Pelkään karenssia, jos saan potkut.
Haluatko ihan oikeasti jäädä sitten tuollaiseen työpaikkaan? Muista kuitenkin, että työantajan täytyy pystyä antamaan perusteltu syy irtisanomiselle koeajasta huolimatta ja tässä tilanteessa on kyllä riskialtista purkaa kenenkään sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti jäädä sitten tuollaiseen työpaikkaan? Muista kuitenkin, että työantajan täytyy pystyä antamaan perusteltu syy irtisanomiselle koeajasta huolimatta ja tässä tilanteessa on kyllä riskialtista purkaa kenenkään sopimuksia.
No ei tarvitse. Koeajalla voi purkaa työsuhteen vedoten nimenomaan koeaikaan. Miksi ihmeessä et suostunut? Liitotkin suosittavat, että koeajalla joustetaan, koska koeaikapurkua on todella vaikea lähteä viemään eteenpäin.
Tähän ongelmaan olisi jo aikoja sitten tehty jotain jos hoitajat olisivat solidaarisia ja pitäisivät puoliaan. Minua on usein pyydetty jäämääm ylitöihin ja olen joka kerta sanonut etten jää koska arvostan myös vapaa-aikaani ja jos olen jo työvuorossani antanut kaikkeni (=uupunut) niin en todellakaan jää tekemään tuplavuoroa josta ei saa muuta korvausta kuin tekemät työtunnit. Mutta..aina työyhteisöstö löytyy niitä marttyyrejä (=lapamatoja) jotka eivät uskalla sanoa EI. Nämä "korvaamattomat" hoitajat joustavat ja johdon ei tarvitse koskaan palkata lisää henkilökuntaa puhumattakaan että joustavuudesta saisi kunnon palkkion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten jos saat potkut!? Eiköhän meidän alalta löydy työpaikkoja. Nyt rohkeutta kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme nähneet niin paljon laiskoja sairaanhoitajia ( ja kyllä niitä oli lähihoitajissakin), että ei voi kannattaa työtaistelua paremmista palkoista. Seurasimme erästä sairaanhoitajaa, joka jätti hoitolaitoksessa asukkaita syöttämättä, vessattamatta, lääkkeitä oli antamatta, labravastauksia hän väärensi ja koko ajan listassa oli ylityötunteja, vaikka aika menikin rupatellessa muitten kanssa. Esimies piti häntä tosi hyvänä työntekijänä, vaikka viikoittain hänen jäljiltä löytyi kaltoinkohteluun viittaavaa toimintaa. Joku uskalsi siitä kertoa esimiehelle ja joutui itse syntipukiksi. Siispä emme kannata palkankorotuksia hoitajille eikä mitään muitakaan etuja. Jos ei kelpaa Suomen olot, menkää Norjaan. Siellä on öljyä, millä maksaa teidän palkat.
Hienoa, kun uskallat tuoda hoidon epäkohtia julki! Vanhusten ja vammaisten hoidossa ja nykyisin valitettavasti myös kotihoidossa uutisoidaan usein hoidon laiminlyönneistä ja potilasvahingoista. Vammaiset, mielenterveysongelmaiset ja vanhukset eivät pysty itse puolustamaan itseään ja oikeuksiaan. Lähiomaisten on valvottava ikäihmisten hoitoa ja kohtelua. Tarvittaessa on tehtävä kantelu esimiehille, Aviin tai Valviraan potilaan epäasiallisesta kohtelusta ja hoitovirheistä.
Terveyskeskuksen vuodeosasto ihan karsea paikka potilaan ja omaisen näkökulmasta! Jopa kaltoinkohtelun kriteerit täyttyvät: Ruokaa ja juomaa annetaan niukasti. Päiväkahvia ei tarjota, jos potilas ei itse pysty sitä vaatimaan. Jos lähiomaiset eivät käy syöttämässä ja juottamassa potilasta päivittäin, niin potilas kärsii nestehukasta ja aliravitsemuksesta. "Hoito" on vuoteessa makuuttamista.
Potilaan soittokelloon ei vastata tai soittokello viedään kokonaan pois. Levottomassa 4 hengen potilashuoneessa on turvatonta. Samaan huoneeseen ahdetaan pari järkevää vanhusta ja pari levotonta, jopa aggressiivista dementikkoa. Nämä dementikot huutavat ja kiroavat päivin ja öin ja voivat jopa lyödä muita potilaita.
Näissä olosuhteissa potilaan turvallisuutta ei voida taata ja jo perushoidossa on paljon puutteita. Paljon on parannettavaa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa. Potilaan hoito ja kohtelu eivät muutu paremmaksi niin kauan, kun hoitovirheistä ja epäkohdista vaietaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos saisitte valita lisää palkkaa tai lisää henkilökuntaa työkuormaa keventämään kumman valitsisitte?
Itse valitsisin lisää henkilökuntaa. Työssä viihtyminen ja jaksaminen eläkeikään on tärkeämpää kuin itsensä hajottaminen ja sairauseläkkeelle joutuminen muutaman lisäsatasen takia.
Sh kirjoitti:
Kaimen tämän teen sen takia ettei sijaista saada ja ettei työkavereitten tarvi jäädä vajaalla miehityksellä." "Sijaisia ei todellakaan ole ja työnantajan ohjeistus on että ensin omasta väestä yritetään järjestää, sijainen on viimeinen keino vuoron täyden miehityksen hoitamiseen.
Hoitoalalle saa sijaisia - on päätoimisia keikkatyöntekijöitä, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Monella alalla käytetään myös vuokratyövoimaa eli vuokratyöyritys järjestää sijaisen. Sijainen saadaan usein melko lyhyellä, jopa muutaman tunnin varoitusajalla. Jos työnantajasi ei pyydä sijaista, niin se on työnantajan valinta. Vikaa voi olla myös työpaikassa ja työilmapiirissä. Sijaiset ovat järkeviä ja sana kiertää varsin nopeasti. Sijaiset eivät tule töihin kurjaan työpaikkaan, jossa joutuu jopa työpaikkakiusatuksi!
Jaa, just luki lehdessä, että ei niitä päteviä ja kykeneviä vaan oo vapaana. Toki johonkin perusvuodeosastolle voi löytyä sijaisia, muttei vaativaan erikoissairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, just luki lehdessä, että ei niitä päteviä ja kykeneviä vaan oo vapaana. Toki johonkin perusvuodeosastolle voi löytyä sijaisia, muttei vaativaan erikoissairaanhoitoon.
Juuri näin, teho-osastoile, leikkuriin tai vaativan erikoisalan vuodeosastollekaan on vaikea heittää sijaista joka ei ole koskaan edes esim. talossa käynyt.
Jaa..pomo viikonloppuna vapaalla, sanonut ettei hän vastaa työpuheluihin silloin. Eli me työntekijät soitellaan niille jotka vapaalla, jos toinen työntekijä sairastuu ( la ja su vain kaksi töissä). Pitää varmaan sit soitella ylemmälle johtajalle, jos käy niin että ei oo työntekijää. Et kun tuotu esille sitä, kuinka ylempi taho voi sitten paikata tarvittaessa, jos ei sijaista saada. Oon päättänyt, että silloin kun vapaalla niin voin surutta jättää vastaamatta mahdollisiin töihin kutsuihin..
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Tuo sairastapauksen tilanne toimii varmaan samoin kuin muuallakin. Pomo soittaa henkilöstövuokrausfirmaan, että lähettäkää tänne aamulla joku skarppi tuuraamaan vuoro. Sit sinne tulee joku parikymppinen untuvikko jostain VMP:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes työkenkiä me ei saada laittaa verotukseen tai saada kenkien ostoon avustusta. Esim. Metalliliitolla saa työnantajalta avustusta. Kengät pitää on dekon kestävät joka on desinfiointikone. Kerran vuodessa kengät ja hintaa noin. 100€
En minäkään saa vähentää pukuani verotuksesta. Pukuun sentään menee vuodessa 10x noiden kenkien verran. kyllähän jokaisen omat vaattensa pitää ostaa. Ja sitäpaisi jos työnantaja maksaa korvausta vaatehankinnoista on se veronalaista palkkaa.
Entäpä opettajat? Ei kai ne rääsyissä voi töissä olla ja vähennyksiä ei tule muuta kuin tulonhankkimisvähennys verotuksessa. Sen lisäksi ne ostaa sisäjumppavaatteet, ulkouluvaatteet, sukset, luistimet ja saattaa olla, ettei niillä ole muuta käyttöä kuin vain opetuksessa. Eivätkä valita, kun aivokapasiteetti riittää älyämään, ettei kaikki vaan tule yhteiskunnan pussista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sairastapauksen tilanne toimii varmaan samoin kuin muuallakin. Pomo soittaa henkilöstövuokrausfirmaan, että lähettäkää tänne aamulla joku skarppi tuuraamaan vuoro. Sit sinne tulee joku parikymppinen untuvikko jostain VMP:ltä.
Hyvin harvoin sijaiset joutuu aloittaa sellaisesta vuorosta jossa ovat yksin. Esim ekat kerrat päivällä kun joku on poissa, ehtii tutustua taloon jne tai sama sijainen kiertää osastolta toiselle, missä tarvetta on.
Samoin kun mullekki aloille sijaisia perehdytetään.
Miten menee?
Meillä ei ole näkynyt vielä mitenkään. Kaikki ovat olleet normaalisti töissä.
Aivan oikein! Niin pitääkin asiat laittaa tärkeysjärjestykseen. Mitäpä turhaan työnantja palkitsee koulutuksella tuollaista väkeä!