Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Sh kirjoitti:
On kumma mikä haloo syntyy, kun hoitajat tekevät ne vuorot mitä listassa lukee. EI SE OLE MIKÄÄN LAKKO. Hoitoalan ihmisillä on korkea moraali ja työt tehdään aina niin hyvin kuin mahdollista. Olen niin monta kertaa joustanut, jos työ loppunut klo 14 olen jäänyt tekemään vielä keskenjääneitä hommia klo 15 ja iltavuorosta lähdetään kun ilta työt tehty, menee sitten klo 21.30 tai yli. Ja ylitöitä ei makseta, kaikki on otettu tunti tunnista pois, tämä on työnantajan ohjeistus. Jos jäät tekemään pitkän päivän siis 7-21.30 niin saa yhden vapaa päivän ja jää vielä 2 tuntia takaisin tekemistä että tunnit täyttyy. Ainoo ilo on häly raha jos pyydetään samana päivänä, joka on 51€.Vuoroja vaihdan joka viikko. Kaimen tämän teen sen takia ettei sijaista saada ja ettei työkavereitten tarvi jäädä vajaalla miehityksellä. Olen tästä erittäin tyytyväinen että tähän hoitajien hyväksikäyttöön tulisi muutos ja saisi ylitöistä edes kunnon korvauksen. Olen perheellinen 3 lapsen äiti, päiväkoti ja perhe myös joustaa minun työni mukana. Joustaminen on hoitoalalla sääntö, ei poikkeus. Sijaisia ei todellakaan ole ja työnantajan ohjeistus on että ensin omasta väestä yritetään järjestää, sijainen on viimeinen keino vuoron täyden miehityksen hoitamiseen.
Uskokaa jo, niitä sijaisia kyllä saisi mutta kun työnantaja tietää että ihmiset joustaa, niin se sanoo ettei sijaisia saa mistään.
Kun ihmiset sanois vaan ettei voi jäädä, niin alkais sijaisia löytymään.
Liitto ensin tekee sopimuksen, jonka hyväksyneet. Nyt sitten alkavat vaatimaan hyväksytylle asialle kompensaatiota. Olisivat silloin miettineet millaisen sopimukset tekevät. Turha nyt ruveta mitään kinuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Edes työkenkiä me ei saada laittaa verotukseen tai saada kenkien ostoon avustusta. Esim. Metalliliitolla saa työnantajalta avustusta. Kengät pitää on dekon kestävät joka on desinfiointikone. Kerran vuodessa kengät ja hintaa noin. 100€
Täh?
Työnantajahan se muillakin aloilla hommaa työvaatteet ja -kengät, ja kaiken muun tarvittavan, sekä huolehtii niiden pesun ym, ei niihin mitään avustuksia haeta tai itse ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes työkenkiä me ei saada laittaa verotukseen tai saada kenkien ostoon avustusta. Esim. Metalliliitolla saa työnantajalta avustusta. Kengät pitää on dekon kestävät joka on desinfiointikone. Kerran vuodessa kengät ja hintaa noin. 100€
Täh?
Työnantajahan se muillakin aloilla hommaa työvaatteet ja -kengät, ja kaiken muun tarvittavan, sekä huolehtii niiden pesun ym, ei niihin mitään avustuksia haeta tai itse ostella.
Ei ainakaan päiväkodissa :( Itse on kaikki hommattava.
Eiijumankauta kun olisi itse tällaisella alalla töissä että lakkoillaan ja sekoillaan... ja inistään jotain rikkuruuksia. Huh. Jos ei työt maistu niin kortistossa on varmaan tulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi suostumme tällaiseen? Yksin on aika vaikea lähteä kapinoimaan. Saa hankalan ihmisen maineen. Aina löytyy niitä, jotka suostuvat ja myöntyvät. Vastarannan kiiskistä ei tykätä. Eikä ainakaan sijaisena tai koeajalla voi lähteä pullikoimaan vaan on pakko myöntyä ja tehdä vaan vaikkei kuuluisi.
Tämähän se on naisvaltaisten alojen vitsaus. Valitetaan ja valitetaan, mutta sitten kuitenkin joustetaan tai sitten porukasta löytyy ainakin se yksi tai pari liian hyväntahtoista ja liian lojaalia ihmistä jotka ei osaa sanoa ei, tai ei uskalla sanoa ei, kun ei halua riskeerata työpaikkaansa, ja näin he tekevät turhaksi muiden päätöksen kieltäytyä esim ylitöistä.
Ne ahkerat uhrautujat polkevat omia ja samalla muiden työehtoja ja palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
On kumma mikä haloo syntyy, kun hoitajat tekevät ne vuorot mitä listassa lukee. EI SE OLE MIKÄÄN LAKKO. Hoitoalan ihmisillä on korkea moraali ja työt tehdään aina niin hyvin kuin mahdollista. Olen niin monta kertaa joustanut, jos työ loppunut klo 14 olen jäänyt tekemään vielä keskenjääneitä hommia klo 15 ja iltavuorosta lähdetään kun ilta työt tehty, menee sitten klo 21.30 tai yli. Ja ylitöitä ei makseta, kaikki on otettu tunti tunnista pois, tämä on työnantajan ohjeistus. Jos jäät tekemään pitkän päivän siis 7-21.30 niin saa yhden vapaa päivän ja jää vielä 2 tuntia takaisin tekemistä että tunnit täyttyy. Ainoo ilo on häly raha jos pyydetään samana päivänä, joka on 51€.Vuoroja vaihdan joka viikko. Kaimen tämän teen sen takia ettei sijaista saada ja ettei työkavereitten tarvi jäädä vajaalla miehityksellä. Olen tästä erittäin tyytyväinen että tähän hoitajien hyväksikäyttöön tulisi muutos ja saisi ylitöistä edes kunnon korvauksen. Olen perheellinen 3 lapsen äiti, päiväkoti ja perhe myös joustaa minun työni mukana. Joustaminen on hoitoalalla sääntö, ei poikkeus. Sijaisia ei todellakaan ole ja työnantajan ohjeistus on että ensin omasta väestä yritetään järjestää, sijainen on viimeinen keino vuoron täyden miehityksen hoitamiseen.
Mitenkäs tuon yhden kirjoittajan päämäärät joihin pitää hänen mukaansa keskittyä (lomarahat ja oma sopimusoikeus tjsp.) sopii yhteen sinun tavoitteidesi kanssa?
Lomarahojen palauttaminen on palkan palauttaminen normaalitasolle. Lomaraha ei ole mikään provisio, vaan työntekijä säästää joka kuukausi palkasta osan, jonka työnantaja maksaa lomakaudella, jotta matalapalkkaisella on yleensäkään vara lomailla ja palaa samaan työpaikkaan loman jälkeen.
Oma sopimisoikeus helpottaisi palkkojen nostamista Ruotsin ja Norjan sekä Brittien tasolle ja ehkä paremman palkan sydänperfuusio- ja hengityskonehoitajille.
Vuoronvaihtoa ja ylitöitä joudumme tekemään eläkeikään saakka, palkka voisi sitä kompensoida, ettei tarvi lähteä myymään potilasvalvontamonitoreja, kliinisiä tietojärjestelmiä, kuvantamislaitteita tai hengityskoneita, kuten aika moni hoitaja on tehnyt. Tai ulkomaille esim saudeihin töihin.
Oma sopimisoikeus?
Kyllähän nytkin työnantaja saa maksaa isompaa palkkaa kun TES määrää, ei sitä mikään kiellä. Ja monessa muussa asiassa TES määrittelee minimiehdot, esim se että on oltava aina vähintään yksi viikkovapaa, mutta jos työnantaja haluaa ja pystyy, niin voi antaa joka viikko sen 2 vapaata, ei sitä mikään kiellä.
En nyt ihan varmaksi tiedä, korjatkaa kuka tietää, mutta eikös tuo oma sopimusoikeus/ paikallinen sopiminen tarkoita sitä, ettei työnantajan tarvitse esim maksaa TESn mukaista palkkaa, vaan voidaan työpaikkakohtaisesti sopia paljonko palkkaa maksetaan, enemmän vai vähemmän kun TESn minimi. Arvatkaas maksaako ta:t mieluummin enemmän vai vähemmän? Tai voidaan sillä "omalla sopimusoikeudella" työpaikkakohtaisesti sopia, ettei joka viikko ole pakko olla sitä yhtä viikkovapaata. Jne...
Ainakin muilla aloilla tuo paikallinen sopiminen tarkoittaa juuri sitä, ettei TESiä tarvitse noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Lomaraha on palkkaa! Eli meille tehtiin palkanalennus ja se halutaan takaisin. Tämä, että terveydenhoitoa pyöritetään ylitöinä pitäisi sitten olla työnantajan päänsärky, tuli vähän yllätyksenä itsellekin, että näinkö tää toimii.
En ole varma ymmärsinkö oikein, siis olet luullut että on työntekijöiden ongelma kuinka henkilöstövaje paikataan, et ole tiennyt että se on työnantajan ongelma, ei työntekijöiden.
Samoin joku toinen kommentoi ettei ole tiennyt että ylityöt voi vaatia rahana tai vapaana, eikä tiennyt ettei työnantaja voi määrätä kumpana ne annetaan.
Moniko teistä on lukenut oman alan työehtosopimuksen? Ja tietää oikeutensa ja velvollisuutensa?
Aiemmin ainakin joillakin aloilla työehtosopimus piti olla työntekijöiden vapaasti luettavissa työpaikalla aina ja milloin vain, nyt se määräys on kai poistunut kun ne tiedot löytää helposti netistä, jos vain haluaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Eiijumankauta kun olisi itse tällaisella alalla töissä että lakkoillaan ja sekoillaan... ja inistään jotain rikkuruuksia. Huh. Jos ei työt maistu niin kortistossa on varmaan tulijoita.
Ei taida olla sellaista alaa, jossa ei joskus olisi oltu lakossa, ylityökiellossa tai järjestetty ulosmarssi.
Niitä ei vaan aina uutisoida.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidossa töissä ja meidän tiimin vetäjä on sairaanhoitaja. Itse olen perushoitaja.
Kysyttiin kuinka toimitaan työpaikalla jos tulee ylitöitä. Hänen vastaus oli. Se ei koske meitä ja itse kuuluu Tehyyn. Hänellä eniten niitä ylitöitä tulee jos kellään.
Meidän kaupungin kotihoito on ainakin huonon johtamisen takia ihan retuperällä.
Onko sama kaupunki, josta joulurauha julistetaan. Ja älkää ihan sokeina uskoko kaikkea, mitä esimies sanoo, ainahan se on taloon päin, ei työntekijän puolella.
No nyt tuli jotkut määräyslomakkeet s- postiin. Selventäkää rautalangasta vääntäen mitä ne trakoittaa.
Jaha.. meillä perutaan sovittuja koulutuksia jotta saadaan käsiä potilastyöhön.
Meillä on ongelmana työntekijät jotka haluaisivat tehdä tessin ja lakien vastaisesti pitkiä vuoroja ja työputkia jotta saisivat vapaat niihin kohtiin kun haluavat eli vaikka viikko "lomaa" vapaapäivillä.
Ymmärrän että vapaa sopiminen johtaisi toisissa paikoissa siihen, että työnantaja voisi pakottaa pitkiin työputkiin mutta toisaalta harmi että nyt joutuu kieltäytymään työntekijöiden suunnitelmista ja jonkun ex tempore lapin loma jää sen vuoksi lyhyemmäksi kuin työntekijä toivoo. Joudun kertomaan että viikkovapaat on pakko pitää ja 10 päivän työputki on laitonta. Monesti yrittävät että eikö muka saa jos itse haluaa omasta toiveesta, mutta säännöt on molempiin suuntiin samat.
Toivoisin että työntekijät uskaltaisivat joka paikassa kieltäytyä ylitöistä ym jos ne ei sovi tai ei jaksa koska se on aina mahdollista, ei pelkästään nyt. Meillä korostan sitä aina kun kysyn vuoronvaihtoa. Usein laitan viestin useammalle kerralla jottei kukaan kiltimpi tuntisi painostusta. Ja sanon että ei tarvitse vastata heti. Olisi mukava myöntää noita pitkiä vapaita kun niitä tarvitaan, mutta jaksamisen kannalta työnantajakin pidemmän päälle voittaa siinä että viikkovapaat ja levot pidetään. Jotenkin kuitenkin toivon, että vapaata sopimista voisi tulla lisää ja työntekijöiden toiveesta voisi joskus luvata yli tessin rajojen.
Pointti oli kai siinä että muistakaa että tämä ei ole poikkeuksellinen tilanne eli aina saa kieltäytyä. Kenenkään ei tulisi tehdä enempää kuin mitä jaksaa ja pystyy. Työnantajallekin hyvä ettei kukaan rasitu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli opiskelijoillekin tullut kielto lähteä sijaistamaan.
Minäkin haluaisin vastauksen täällä olevaan kysymykseen, että jos esimies ei vastaa, yökkö ei tule ja lapsi pitää hakea hoidosta niin mitä tehdään?Niin, ylityökiellon tai lakon aikana ei saa käyttää esim vuokratyöntekijöitä tai muita ulkopuolisia sijaisia.
Ylityö ja vuoronvaihto kiellon aikana voi käyttää sijaisia mutta ei tehdä ns. hätätyötä. Lakon aikana sijaisuus ei käytännössä saanut käyttää, hätätyöhön heitä olisi ollut mahdollista tietääkseni käyttää jos siihen ei olut tai olisi ollut käytettävissä vakituisessa työsuhteessa olevia.
Ylityö ja vuoronvaihto kielto koskee toki myös liittoon kuuluvia sijaisia. Jos sijainen on jo sopinut työvuorot tietylle päivälle/tietyille päiville ei hän saa niitä vaihtaa esimiehen määräyksestä tai tehdä esim. pitkiävuoroja tai muuten sovitun työajan ylittävää työtä.Kyllä voidaan teettää hätätyötä kaikkien työtaistelutoimien kohdalla, myös Ylityökiellon taikana. Byrokratiasyyt ovat syyt miksi hätätyötä ei teetetä kevein perustein. Eli aiheuttaa työnantajalle turhaa vaivaa, jos vain muuten saadaan järjestymään mutta viimekädessä varmasti vedotaan hätätyöhön jos on pakko.
"Hätätyötä voidaan teettää, kun ennalta arvaamaton tapahtuma on aiheuttanut keskeytyksen säännöllisessä toiminnassa tai vakavasti uhkaa johtaa sellaiseen keskeytykseen tai hengen, terveyden tai omaisuuden vaarantumiseen, eikä työtä ole mahdollista siirtää suoritettavaksi myöhempänä ajankohtana."
Ylityökielto ei ole työaikalaissa tarkoitettu ennalta arvaamaton tapahtuma
Työnantajan on työaikalain mukaan viivytyksettä tehtävä työsuojeluviranomaiselle kirjallinen ilmoitus hätätyön syystä, laajuudesta ja todennäköisestä kestoajasta.
Mikäli hätätyön tunnusmerkistö ei täyty, työsuojeluviranomainen ryhtyy toimiin hätätyön rajoittamiseksi tai lopettamiseksi. Jos hätätyön teettäminen työsuojeluviranomaisen huomautuksista huolimatta jatkuu, työsuojeluviranomainen voi ilmoittaa asian työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain mukaisesti poliisille.
Työnantaja kyllä mielellään uhkailee hätätyöllä vaikka tietää ettei siihen ole edellytyksiä. Mutta jos saisi jonkun säikytettyä töihin...
Pelkkä ylityökielto sinällään ei ole, mutta jos kriittinen toiminne uhkaa pysähtyä YLITYÖKIELLON AIKANA koska joku on sairastunut hätätyön tunnusmerkistö täyttyykin kummasti. Siis kategorisesti ei voi sanoa että "tuut hätätyönä" mutta jos henkiä vaarantuu ja kaikki konstit on käytetty niin voi käyttää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä alalla, joka on elintärkeä (vesi, enerrgia, sähkö jne.) ja hyvin erikoistunutta. Työntekijöitä sairastuu ja tulee katastrofeja. Erotuksena hoitajista porukalle maksetaan kunnon korvauksia, on aina ykköspäivystäjä ja kakkospäivystäjä ja joku esimiehistä on aina puhelimen päässä. Ihan aina. Ylitöitä seurataan ja listat tietää vuodeksi eteenpäin.
Joten en ymmärrä miksei hoitoalalla voi olla päivystäviä sijaisia ja esimiehillä velvollisuus olla puhelimen päässä? Tosin jos ei ikinä vaadi ja pysy kannassaan, niin ei ikinä mitään saakaan.
Erikoissairaanhoitotasolla johtavien ylilääkärien tulee tehdä tulosta. Rahaa. He saavat vuoden lopussa bonuksen sen mukaan miten ovat säästäneet ja miten pienellä kuntien ja valtion rahoilla ovat saaneet mitä suuremman ihmismäärän hoidettua. Viivan alle jäävä tulos on ainoa mitä henkilökuntatilaisuuksissa katsotaan. Labrapyynnöistä ja röntgenkuvantamisista huudetaan. Ei mitään turhaa. Ei lisää henkilökuntaa todellakaan. Säästetään jopa siivoojien räteistä. Jos joku osasto tarvitsee yhden hoitajan lisää, siitä käydään vuosien vääntö. Jos johtajaylilääkärit eivät tee tulosta, he joutuvat ulos.
Ei ole kyse siitä, etteikö hoitoalalle mahtuisi enemmän hoitajia vaan siitä että tehostetaan hoitajien käyttöä. Hoitajat ovat resurssi ja resurssin tuhlaaminen on suuri synti. Kukaan ei istuskele todellakaan, ruokatunti on 20 min ja sitä kytätään tarkasti.
Aivan turha kuvitella että tänne noin vaan tullaan töitä tekemään ja taskurahaa tienaamaan. Ei tipu palkanlaskennasta penniäkään.
Tämähän on se meidän terveydenhuoltosektorin suurin ongelma. käytännössä kolminkertainen hallintorakenne, hallinto täynnä amatöörejä (johtamisen amatöörejä), ei ymmärretä tuottavuudesta tuon taivaallista ja säädetään epäolennaisia asioita. Lääkärit ja sairaanhoitajat eivät ole hallinnon ammattilaisia, vielä vähemmän tuotannonohjauksen ammattilaisia. Kuitenkin sitähän hallinnossa pitäisi tehdä, optimoida tuotantoa parhaan vaikuttavuuden saamiseksi. Paras vaikuttavuus ei ole sama kuin "karsitaan resurssit minimiin". Väitänpä että tuohon täällä kuvailtuun sijaisten hankkimissähläykseen palaa enemmän rahaa kuin siihen että ammattilaiset hoitaisivat noi hommat ja esimerkiksi vuorosuunnittelu ja mitoitukset olisivat kunnossa ja hoitajat ja lääkärit keskittyisisivät tuotannon tekemiseen eli suorittamaan sitä hoitotyötä.
Tämä. Nyt ollaan asian ytimessä. Ongelma on siinä että lääkärit menisi lakkoon jos lääkärin esimiehenä olisi joku muu kuin lääkäri. Lääkärit aidon oikeasti kuvittelevat olevansa johtamisen ja toiminnan ohjauksen asiantuntijoita. Amatöörit.
Minä uskallan väittää että saisin helposti normi terveyskeskuksiin 40% tuottavuuden kasvun, ilman että yhtään ihimistä vähennettäisiin tai palkattaisiin lisää. Ja uskon että meitä insinöörejä, jotka tähän pystyisi on tässä maassa satoja, ellei tuhansia.
Päivän parhaat naurut. Insinööri? Mikään ei ole hirveämpää kuin täysin ulkopuolinen alaa tuntematon "kehittäjä" tai konsultinperkele joka tulee tonnin päiväpalkalla kertomaan kehittämishevonpaskajargonilla et te voisitte hei miettiä mitä työtehtäviä priorisoitaisiin ja fokusoitaisiin ja voisittekste hei jättää jotain tekemättä. Ja nyt muodostetaan pienryhmät ja mietitään näitä yhdessä eiksjee (normaaliälyinen ihminen miettii kyllä käskemättäkin omaa työnkuvaansa). Kyllä, olen ollut kehittäjänäkin.
Jos työtehtäviä on 150 % ja aikaa ja määrärahoja 100 % et taatusti survo potilasturvallisesti kaikkia hommia sataan prosenttiin koska jo nyt tehdään vain välttämättömin. Esim. monella muulla alalla koulutetaan työn ohessa tai voi kun voisi edes rauhassa tarkistaa asian josta et ole aivan varma tai katsoa potilaan papereita rauhassa. Täällä homma kaatuu kun joku on koulutuksessa. On nähty. Mikä se on josta otetaan pois? Lääkehoito, jätänkö paskan korjaamatta, puhumatta omaiselle ja mittaukset tekemättä? Kesken näiden tehtävien pitää vielä kirjata illalla ihmisiä sisään, mahtavaa. Ainoa mistä vuodeosastolla voi nyt säästää on siirtää hoitajilta pois halvemmille työntekijäryhmille tehtäviä jotka eivät vaadi hoitotyön osaamista. Hyllytys (myös huoneisiin tavaroita), logistiikka, osa siivouksesta... Toimimattomiin ja hitaisiin tietokoneohjelmiin menee aikaa sekä päällekkäiskirjauskäytäntöihin, mutta ensimmäisiä voit mennä kehittämään ihan muille tahoille kuin itse terkkariin.
Minä olen tehostanut monia eri toiminteita. Jopa sellaisia joita en itse osaa tehdä. Parhaita saavutuksiani on kapasiteetin lisääminen viisinkertaiseksi ilman yhtään henkilön lisäämistä tekemiseen, Useammallakin alueella 50% lyhennys läpimenoajoissa, samaan aikaan kun työmäärät ovat kasvaneet ja henkilöstö vähentyntynyt. Useamman sadan henkilötyövuoden vähentymä parin vuoden aikana laadun parantuessa ja tuotoksen kasvaessa. Ja kyllä, minulle maksetaan tästä osaamisesta ihan mukava summa. Ja jo tuosta sinun "kehittäjähevonpaskajargon" purskauksestasi kävi jo ilmi että mikä sinun asenteesi on. Itseasiassa kerroit jo moniakin kohtia jotka toteuttamalla tai pois jättämällä toimintaa voisi järkeistää. Ihan vahingossa. Ja ei se mitään jargonia ole vaan ihan fakta että se syntyy ihan juurikin tuolla "keskitytään olennaisiin ja lopetetaan epäolennainen tekeminen" TUon "jargonpläjäyksen" sait ihan ilmaiseksi, mutta jotta opitte tunnistaan olennaisen ja erottaan epäolennaisen saatte sitten jo palkata minut. Taksankin tuolla jo taisit mainita, aika lähellä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saa vähentää pukuani verotuksesta. Pukuun sentään menee vuodessa 10x noiden kenkien verran. kyllähän jokaisen omat vaattensa pitää ostaa. Ja sitäpaisi jos työnantaja maksaa korvausta vaatehankinnoista on se veronalaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä ylityö ja vuoronvaihto kiellolla tulee isokin yleisö näkemään kuinka hoitotyö pyöriin vain sillä kun hoitajat joustaa ja toivottavasti omaan sopimukseen saadaan kunnon nootti siitä että ylitöistä saa sen korvauksen joka kuuluu saada. Nautin ainakin tästä kun työnantaja ei voi nyt kysyä vuoronvaihtoo ja saa lähtee niin kuin työlistassa lukee.
Aivan hyvin se voi kysyä. Ei sitä kysymistä ole missään kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä alalla, joka on elintärkeä (vesi, enerrgia, sähkö jne.) ja hyvin erikoistunutta. Työntekijöitä sairastuu ja tulee katastrofeja. Erotuksena hoitajista porukalle maksetaan kunnon korvauksia, on aina ykköspäivystäjä ja kakkospäivystäjä ja joku esimiehistä on aina puhelimen päässä. Ihan aina. Ylitöitä seurataan ja listat tietää vuodeksi eteenpäin.
Joten en ymmärrä miksei hoitoalalla voi olla päivystäviä sijaisia ja esimiehillä velvollisuus olla puhelimen päässä? Tosin jos ei ikinä vaadi ja pysy kannassaan, niin ei ikinä mitään saakaan.
Erikoissairaanhoitotasolla johtavien ylilääkärien tulee tehdä tulosta. Rahaa. He saavat vuoden lopussa bonuksen sen mukaan miten ovat säästäneet ja miten pienellä kuntien ja valtion rahoilla ovat saaneet mitä suuremman ihmismäärän hoidettua. Viivan alle jäävä tulos on ainoa mitä henkilökuntatilaisuuksissa katsotaan. Labrapyynnöistä ja röntgenkuvantamisista huudetaan. Ei mitään turhaa. Ei lisää henkilökuntaa todellakaan. Säästetään jopa siivoojien räteistä. Jos joku osasto tarvitsee yhden hoitajan lisää, siitä käydään vuosien vääntö. Jos johtajaylilääkärit eivät tee tulosta, he joutuvat ulos.
Ei ole kyse siitä, etteikö hoitoalalle mahtuisi enemmän hoitajia vaan siitä että tehostetaan hoitajien käyttöä. Hoitajat ovat resurssi ja resurssin tuhlaaminen on suuri synti. Kukaan ei istuskele todellakaan, ruokatunti on 20 min ja sitä kytätään tarkasti.
Aivan turha kuvitella että tänne noin vaan tullaan töitä tekemään ja taskurahaa tienaamaan. Ei tipu palkanlaskennasta penniäkään.
Tämähän on se meidän terveydenhuoltosektorin suurin ongelma. käytännössä kolminkertainen hallintorakenne, hallinto täynnä amatöörejä (johtamisen amatöörejä), ei ymmärretä tuottavuudesta tuon taivaallista ja säädetään epäolennaisia asioita. Lääkärit ja sairaanhoitajat eivät ole hallinnon ammattilaisia, vielä vähemmän tuotannonohjauksen ammattilaisia. Kuitenkin sitähän hallinnossa pitäisi tehdä, optimoida tuotantoa parhaan vaikuttavuuden saamiseksi. Paras vaikuttavuus ei ole sama kuin "karsitaan resurssit minimiin". Väitänpä että tuohon täällä kuvailtuun sijaisten hankkimissähläykseen palaa enemmän rahaa kuin siihen että ammattilaiset hoitaisivat noi hommat ja esimerkiksi vuorosuunnittelu ja mitoitukset olisivat kunnossa ja hoitajat ja lääkärit keskittyisisivät tuotannon tekemiseen eli suorittamaan sitä hoitotyötä.
Tämä. Nyt ollaan asian ytimessä. Ongelma on siinä että lääkärit menisi lakkoon jos lääkärin esimiehenä olisi joku muu kuin lääkäri. Lääkärit aidon oikeasti kuvittelevat olevansa johtamisen ja toiminnan ohjauksen asiantuntijoita. Amatöörit.
Minä uskallan väittää että saisin helposti normi terveyskeskuksiin 40% tuottavuuden kasvun, ilman että yhtään ihimistä vähennettäisiin tai palkattaisiin lisää. Ja uskon että meitä insinöörejä, jotka tähän pystyisi on tässä maassa satoja, ellei tuhansia.
Ei ole satoja, eikä tuhansia. Lupaajia on kyllä mainitsemasi määrä, mutta toteuttajia on kymmenkunta.
Parikymmentä vuotta sitten keskusteltiin erään terveyskeskuksen ylilääkärin kanssa alustavasti työn tuottavuuden kehittämisestä. Pilottina esitin tietyn osa-alueen kehitystyötä. Torpedoiduksi tuli, kun ylilääkäri halusi rusinat pullasta, ja koko hänen johtamaansa laitosta olisi pitänyt heti kehittää. Potentiaali oli tuolloin valtava, kuten mainitsit, kymmenistä prosenteista annettiin takuu tuottavuuden kehitykselle. Sopimus jäi silloin saamatta.
Jos saisitte valita lisää palkkaa tai lisää henkilökuntaa työkuormaa keventämään kumman valitsisitte?
Hätätyöstä pitää tehdä ilmoitus Aviin. Työnantajalla tulee olla esittää kyseinen ilmoitus mikäli työntekijä sitä kysyy. Hätätyön max. kesto on 2 viikkoa.