Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Vierailija kirjoitti:
Hei, muistakaa nyt että tämä ylityökieltäytyminen on vain väline, jolla pyrimme päämääräämme, lomarahakorvaukset täysmääräisiksi(tai puoliahan nyt haetaan) ja oma sopimusoikeus. Ne on ne asiat, joihin pitää kiinnittää huomiota. Ei se, kuka niitä olemattomia sijaisia soittelee.
Siinähän se tuli sanotuksi suoraan kaikelle kansalle! Tämä on vain KIRISTYSASE. Eihän me jatkossa halutakaan luopua ylitöistä; törkeää omanedun tavoittelua. Ihan oikein, että joudutte kantamaan kortenne yhteiskunnan kehittämiseksi. Niin joutuivat eläkeläisetkin, eikä heiltäkään kysytty eikä ole mitään kiristyskonsteja.
Tottakai tämä on kiristysase neropatti. ja näköjään vielä toimiva sellainen. Vihdoinkin löytyi meillekin keino "lakkoilla". Aiemminhan se ei ole onnistunut. Ja palkkakin vielä juoksee, ei tarvi edes lakkovarastoihin koskea.
On kumma mikä haloo syntyy, kun hoitajat tekevät ne vuorot mitä listassa lukee. EI SE OLE MIKÄÄN LAKKO. Hoitoalan ihmisillä on korkea moraali ja työt tehdään aina niin hyvin kuin mahdollista. Olen niin monta kertaa joustanut, jos työ loppunut klo 14 olen jäänyt tekemään vielä keskenjääneitä hommia klo 15 ja iltavuorosta lähdetään kun ilta työt tehty, menee sitten klo 21.30 tai yli. Ja ylitöitä ei makseta, kaikki on otettu tunti tunnista pois, tämä on työnantajan ohjeistus. Jos jäät tekemään pitkän päivän siis 7-21.30 niin saa yhden vapaa päivän ja jää vielä 2 tuntia takaisin tekemistä että tunnit täyttyy. Ainoo ilo on häly raha jos pyydetään samana päivänä, joka on 51€.Vuoroja vaihdan joka viikko. Kaimen tämän teen sen takia ettei sijaista saada ja ettei työkavereitten tarvi jäädä vajaalla miehityksellä. Olen tästä erittäin tyytyväinen että tähän hoitajien hyväksikäyttöön tulisi muutos ja saisi ylitöistä edes kunnon korvauksen. Olen perheellinen 3 lapsen äiti, päiväkoti ja perhe myös joustaa minun työni mukana. Joustaminen on hoitoalalla sääntö, ei poikkeus. Sijaisia ei todellakaan ole ja työnantajan ohjeistus on että ensin omasta väestä yritetään järjestää, sijainen on viimeinen keino vuoron täyden miehityksen hoitamiseen.
Edes työkenkiä me ei saada laittaa verotukseen tai saada kenkien ostoon avustusta. Esim. Metalliliitolla saa työnantajalta avustusta. Kengät pitää on dekon kestävät joka on desinfiointikone. Kerran vuodessa kengät ja hintaa noin. 100€
Leikkurissa työskentelevä jatkaa:
Jatkuvan resurssipulan vuoksi ylitöitä ei voi vaan sopia ottavansa vapaana, koska ei ole ketään korvaamaan sitä omaa puutosta. Meidät on mitoitettu niin tiukkaan ja sijaisia ei leikkausosastolla ole. Uuden työntekijän perehdyttäminen kestää useamman kuukauden, ja johto ei anna palkata riittävästi porukkaa. Pitkään on menty niin, että lakisääteisille tahoillekaan ei pääse, koska leikkaussalista ei voi poistua.
Sh kirjoitti:
On kumma mikä haloo syntyy, kun hoitajat tekevät ne vuorot mitä listassa lukee. EI SE OLE MIKÄÄN LAKKO. Hoitoalan ihmisillä on korkea moraali ja työt tehdään aina niin hyvin kuin mahdollista. Olen niin monta kertaa joustanut, jos työ loppunut klo 14 olen jäänyt tekemään vielä keskenjääneitä hommia klo 15 ja iltavuorosta lähdetään kun ilta työt tehty, menee sitten klo 21.30 tai yli. Ja ylitöitä ei makseta, kaikki on otettu tunti tunnista pois, tämä on työnantajan ohjeistus. Jos jäät tekemään pitkän päivän siis 7-21.30 niin saa yhden vapaa päivän ja jää vielä 2 tuntia takaisin tekemistä että tunnit täyttyy. Ainoo ilo on häly raha jos pyydetään samana päivänä, joka on 51€.Vuoroja vaihdan joka viikko. Kaimen tämän teen sen takia ettei sijaista saada ja ettei työkavereitten tarvi jäädä vajaalla miehityksellä. Olen tästä erittäin tyytyväinen että tähän hoitajien hyväksikäyttöön tulisi muutos ja saisi ylitöistä edes kunnon korvauksen. Olen perheellinen 3 lapsen äiti, päiväkoti ja perhe myös joustaa minun työni mukana. Joustaminen on hoitoalalla sääntö, ei poikkeus. Sijaisia ei todellakaan ole ja työnantajan ohjeistus on että ensin omasta väestä yritetään järjestää, sijainen on viimeinen keino vuoron täyden miehityksen hoitamiseen.
Mitenkäs tuon yhden kirjoittajan päämäärät joihin pitää hänen mukaansa keskittyä (lomarahat ja oma sopimusoikeus tjsp.) sopii yhteen sinun tavoitteidesi kanssa?
Mä oon päättänyt, että jos tässä ei työnantaja tule ihan oleellisesti vastaan, niin en tule enää koskaan töihin kun vapaapäivänä soitetaan, enkä ikinä enää jää ylitöihin.
Lain mukaan ei tarvitse tehdä muuta kuin oma työvuoro ja tällä palkalla en tule muuta tekemäänkään.
Se saa riittää että teen ne työtunnit jotka muidenkin ammattiryhmien on tehtävä ja rukkaset tippuu kun työaika päättyy.
Sama päätä vuodeosastoilla, jos olet ainut sh aamuvuorossa niin jo aamulla tiedät ettei syömään ole päivällä asiaa. Ei vaan ehdi kun kaikki kotiutus asiat hoidettavana, omaiset, lääkkeet ym. Toivottavasti tähän saa muutoksen näillä toimilla. Olen ainakin täysillä mukana. Ihmiset jotka eivät hoitoalaa tunne, eivät tiedä.
Tsemppiä tsemppiä tsemppiä! Olette oikealla asialla! Ja tämä asia koskettaa meitä ihan kaikkia; liian väsynyt hoitaja ei ole hyvä hoitaja.
Pakolliset lepoajat ja maksimityöaika. Esim 10 h vuorojen välillä, maksimityövuoro 10 h.
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Mitenkäs tuon yhden kirjoittajan päämäärät joihin pitää hänen mukaansa keskittyä (lomarahat ja oma sopimusoikeus tjsp.) sopii yhteen sinun tavoitteidesi kanssa?
Lomarahojen palauttaminen on palkan palauttaminen normaalitasolle. Lomaraha ei ole mikään provisio, vaan työntekijä säästää joka kuukausi palkasta osan, jonka työnantaja maksaa lomakaudella, jotta matalapalkkaisella on yleensäkään vara lomailla ja palaa samaan työpaikkaan loman jälkeen.
Oma sopimisoikeus helpottaisi palkkojen nostamista Ruotsin ja Norjan sekä Brittien tasolle ja ehkä paremman palkan sydänperfuusio- ja hengityskonehoitajille.
Vuoronvaihtoa ja ylitöitä joudumme tekemään eläkeikään saakka, palkka voisi sitä kompensoida, ettei tarvi lähteä myymään potilasvalvontamonitoreja, kliinisiä tietojärjestelmiä, kuvantamislaitteita tai hengityskoneita, kuten aika moni hoitaja on tehnyt. Tai ulkomaille esim saudeihin töihin.
Ja tauot täytyy voida pitää, edes jossain välissä!
Tällä ylityö ja vuoronvaihto kiellolla tulee isokin yleisö näkemään kuinka hoitotyö pyöriin vain sillä kun hoitajat joustaa ja toivottavasti omaan sopimukseen saadaan kunnon nootti siitä että ylitöistä saa sen korvauksen joka kuuluu saada. Nautin ainakin tästä kun työnantaja ei voi nyt kysyä vuoronvaihtoo ja saa lähtee niin kuin työlistassa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset lepoajat ja maksimityöaika. Esim 10 h vuorojen välillä, maksimityövuoro 10 h.
Tulisi vähän pähkäiltävää työvuorosuunnittelijalle :D
Lomarahojen palautus ja oma sopimusoikeus ei ole mikään minun keksintöni, vaan Tehyn tavoitteet, miksi tähän ylityökieltoon ja vuoronvaihtokieltoon lähdettiin.
Lomarahojen vienti todellakin kyrsii porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Lomarahojen palauttaminen on palkan palauttaminen normaalitasolle. Lomaraha ei ole mikään provisio, vaan työntekijä säästää joka kuukausi palkasta osan, jonka työnantaja maksaa lomakaudella, jotta matalapalkkaisella on yleensäkään vara lomailla ja palaa samaan työpaikkaan loman jälkeen.
Oma sopimisoikeus helpottaisi palkkojen nostamista Ruotsin ja Norjan sekä Brittien tasolle ja ehkä paremman palkan sydänperfuusio- ja hengityskonehoitajille.
Vuoronvaihtoa ja ylitöitä joudumme tekemään eläkeikään saakka, palkka voisi sitä kompensoida, ettei tarvi lähteä myymään potilasvalvontamonitoreja, kliinisiä tietojärjestelmiä, kuvantamislaitteita tai hengityskoneita, kuten aika moni hoitaja on tehnyt. Tai ulkomaille esim saudeihin töihin.
Lomarahat on muinaisjäänne josta kaikkien pitäisi luopua. On outoa että se kohdistettiin vain julkisen puolen ihmisiin.
Teidän tavoitteita on hankala hahmottaa. Onko yhtenä tavotteista lisähenkilökunnan palkkaaminen, koska vajausta näyttäisi olevan?
Lomaraha on palkkaa! Eli meille tehtiin palkanalennus ja se halutaan takaisin. Tämä, että terveydenhoitoa pyöritetään ylitöinä pitäisi sitten olla työnantajan päänsärky, tuli vähän yllätyksenä itsellekin, että näinkö tää toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän jo tottunut, meidän työn luonteemme on vähän sellainen, ettei sitä potilasta voi käsistä tiputtaa kun kello lyö 15.30 ja seuraajaa ei ole tulossa. Näitä sattuu viikoittain.
Niin mutta saatko siitä asianmukaisen, työaikalain mukaisen korvauksen?!! Vai teetkö sen hyväntekeväisyytenä?
Miten voi olla vaikea ymmärtää, ettei ketään nyt jätetä mihinkään pöydälle, taikka vessaan yksin, koska työaika loppuu. SE aika vain otetaan seuraavana päivänä , että onko vaikea ymmärtää. Seuraavana päivänä tai sitä seuraavana lähdet aikaisemmin, koska tuli oltua puoli tuntia tai tunti yli työajan. Ei tule ylityötä silloin. piste. Ja esimies hankkii aina sijaiset. piste.
Minun ei ole ollenkaan vaikea ymmärtää tätä (olen alaa vaihtanut su, kokemus teholta useita vuosia) mutta kysyinkin vain saatko siitä TYÖAIKALAIN mukaisen asiamukaisen korvauksen niin kuin pitäisi. Jos et saa, kuten tuossa kerrot, työnantajasi menettelee väärin ja sinä hyväksyt sen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän jo tottunut, meidän työn luonteemme on vähän sellainen, ettei sitä potilasta voi käsistä tiputtaa kun kello lyö 15.30 ja seuraajaa ei ole tulossa. Näitä sattuu viikoittain.
Niin mutta saatko siitä asianmukaisen, työaikalain mukaisen korvauksen?!! Vai teetkö sen hyväntekeväisyytenä?
Miten voi olla vaikea ymmärtää, ettei ketään nyt jätetä mihinkään pöydälle, taikka vessaan yksin, koska työaika loppuu. SE aika vain otetaan seuraavana päivänä , että onko vaikea ymmärtää. Seuraavana päivänä tai sitä seuraavana lähdet aikaisemmin, koska tuli oltua puoli tuntia tai tunti yli työajan. Ei tule ylityötä silloin. piste. Ja esimies hankkii aina sijaiset. piste.
Minun ei ole ollenkaan vaikea ymmärtää tätä (olen alaa vaihtanut su, kokemus teholta useita vuosia) mutta kysyinkin vain saatko siitä TYÖAIKALAIN mukaisen asiamukaisen korvauksen niin kuin pitäisi. Jos et saa, kuten tuossa kerrot, työnantajasi menettelee väärin ja sinä hyväksyt sen...
Ja nyt te käytätte ylityökieltoa kiristysaseena!!! Toivottavasti jatkossa työnantaja ei edes tarjoaisi ylitöitä. Näin pilkka sattuisi omaan nilkkaan! Ja taas valitatte pienestä palkasta; ihan hyvä koulutukseen verrattuna.