Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Meillä ei ole niin huono tilanne kuin joillain eli saa aina itse valita ottaako ylitöinä vai vapaana. Ja vapaapäivän paikkaa voi itse ehdottaa. Ihmettelen miksi jotkut suostuvat lyhennyksiin tunti per päivä? Meillä ei ole koskaan ehdotettu tuollaista eli mun mielestä ei voi yleistää koko alaan. Ei tarvitse olla työtaistelutoimet menossa että voi kieltäytyä noista. Ylityö ja vuoronvaihdot on AINA vapaaehtoisia, mutta nyt liitolta suositus että ei suostuttaisi niihin. Jokainen tekee silti oman valinnan kuului liittoon tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte esimiehiä jotka myös osallistuvat työtaistelutoimiin? Ihan samalla lailla palkatonta se heidän puhelimen päivystys ja vuorojen selvittely vapaa-ajalla on. Siitä kuuluisi varallaolokorvaus kuten kaikille muillekin hoitajille!
No esimiehellä lähtökohtaisesti pitäisi olla valmiuksia hoitaa nämä asiat kuntoon paremmin kuin työntekijöillä. Kyllä meillä ainakin on huolehdittu että 24/7 löytyy henkilö työnantajan puolelta, joka vastaa puhelimeen jos vuorotyöläisillä tulee ongelmia. Ja tämä ei tarvitse kuin pikkaisen organisoitumista ja käytännössä yhden puhelinnumeron johon soittamalla työntekijä saa jonkun työnantajan edustajan aina kiinni.
Pitääpä lähteä sijaiseksi. Nyt lyö eläkeläinen rahoiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte esimiehiä jotka myös osallistuvat työtaistelutoimiin? Ihan samalla lailla palkatonta se heidän puhelimen päivystys ja vuorojen selvittely vapaa-ajalla on. Siitä kuuluisi varallaolokorvaus kuten kaikille muillekin hoitajille!
No esimiehellä lähtökohtaisesti pitäisi olla valmiuksia hoitaa nämä asiat kuntoon paremmin kuin työntekijöillä. Kyllä meillä ainakin on huolehdittu että 24/7 löytyy henkilö työnantajan puolelta, joka vastaa puhelimeen jos vuorotyöläisillä tulee ongelmia. Ja tämä ei tarvitse kuin pikkaisen organisoitumista ja käytännössä yhden puhelinnumeron johon soittamalla työntekijä saa jonkun työnantajan edustajan aina kiinni.
Mutta jos näin ei ole eli esimiehelle ei makseta asianmukaisesti varallaolosta? Eikö silloin ole juuri toivottavaa että hekin osallistuvat työtaistelutoimiin lopettamalla ilmaisen päivystämisen? Miten muuten tähän saadaan muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tehdä juuri niin kuin itse haluat. Ammattiliiton käskyjen ja kieltojen noudattaminen on täysin vapaaehtoista. Jos haluat tehdä kuten liitto haluaa, niin se on ihan käytännössäkin ihan kirjaimellista, eli vaihdeta vuoroja, ei tuurata muita ja kun 40h/vko (tai jossain aloilla 37,5h/vko) on tehty töitä, ei tehdä enempää.
Kyllä saamassani kirjeessa kehoitettiin toimimaan liiton antamien ohjeiden mukaan ja puhuttiin rikkuruudesta jos tieten tahtoen rikkoo annettuja ohjeita.
Toki haluan olla lakossa. Siitä ei ole kysymys, lakon oli jo aikakin tulla! Toivottavasti sopimus syntyy pian ..
mutta ei tuollaisilla pelkistetyillä ohjeilla pitkälle pötkitä!
Ei tämä ole lakko, vaan ylityökielto.
Jos ei kuulu ammattiliittoon, voiko vedota tähän ylityökieltoon?
"Kerro ihmeessä mistä näitä kaikkiin vuoroihin päteviä ja aina valmiita sijaisia saa?" Isommilla työnantajilla on oma rekrytoimisto tai sijaisvälitys, josta saa päteviä sijaisia. Osastonhoitaja / esimies tilaa virka-aikana sijaisvälityksestä sijaisen, töistä poissaolevan hoitajan tilalle. Yleensä työpaikoilla on myös oma yhteystietolista sijaisista. Nämä sijaiset ovat esim. tuntitöitä tekeviä keikkalaisia, hoitoalan opiskelijoita tai eläkeläisiä.
"Kaupan kassalle nyt voi tulla melkein kuka vaan" No ei todellakaan pidä paikkaansa! Kannattaa mennä kokeilemaan kaupan työtä! Esimerkiksi ruuhkavuoroissa paineensietokyky testataan. Kaupoissa tehdään urakkatahtista työtä - kehnolla palkalla - ja työtahti on erittäin kova!
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli opiskelijoillekin tullut kielto lähteä sijaistamaan.
Minäkin haluaisin vastauksen täällä olevaan kysymykseen, että jos esimies ei vastaa, yökkö ei tule ja lapsi pitää hakea hoidosta niin mitä tehdään?
Niin, ylityökiellon tai lakon aikana ei saa käyttää esim vuokratyöntekijöitä tai muita ulkopuolisia sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään alettiin heti kiivaasti vaihtaa torstain, perjantain ja ensi viikon vuoroja esimiehen toimesta. Kiire vaihtaa ennen torstaita klo 7.
-hoitsu yksityisellä
Eihän sovittua työvuoroa saa milloinkaan vaihtaa ilman työntekijän suostumusta.
Äkilliset sairastapaukset on eri asia, silloin vuoroja kai voi vaihtaa, mikäli se on välttämätöntä.Kyllä meillä vaihdetaan. Teemme tosin pelkkää aamua. Esimerkiksi tavallinen aamuvuoro voi vaihtua aikaiseen aamuvuoroon tai tavallinen aamuvuoro voi vaihtua myöhäiseen aamuvuoroon. Tai aamuvuoro paikassa A voi vaihtua aamuvuoroon paikassa B. Tai jos olet jo mennyt aamulla paikkaan B, saatetaan soittaa, että lähdepä sittenkin paikkaan A.
SIlloin työnantaja toimii väärin!! Koska ilmoitettuja työvuoroja ei saa milloinkaan vaihtaa ilman työntekijän suostumusta.
Lakkoilkaa vain pitkään. Meille keikkatyönä sijaisuuksia tekeville tää on paljon työtä ja paljon rahaa. Mehän ei itketä lomarahojen ja ylitöiden vuoksi. Me kun tehdään töitä just sen verran kun saadaan palkkaa ja toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos näin ei ole eli esimiehelle ei makseta asianmukaisesti varallaolosta? Eikö silloin ole juuri toivottavaa että hekin osallistuvat työtaistelutoimiin lopettamalla ilmaisen päivystämisen? Miten muuten tähän saadaan muutosta?
Varallaolo taitaa tarkoittaa että on velvoitettu lähtemään töihin jos sinä aikana kutsutaan.
Puhelimeen vastaaminen ei ole varallaoloa.
Ja mitäs sitten tehdään jos yksin työvuorossa oleva sairastuu tai vaikka loukkaa itsensä niin ettei pysty jatkamaan työtään, onko se silti sen työntekijän vastuulla etsiä itselleen sijainen? Tai tehdä työ itse? Vaikka iskisi kesken vuoron kova mahatauti tms??
Meillä:
Esimies: Jäätkö aamusta iltavuoroon?
Minä: En
Esimies: No sitten työkaverisi tekee vajaalla miehityksellä iltavuoron.
Iltavorolaiset tietävät itkevänsä vihdoin kotiin päästyään, koska miehitys ei kestä yhden puuttumista. Yövuorossa olisi vielä kauheampaa, yhden hoitajan puutos vastaa 50% vajaamiehitystä. Meillä akuutilla vuodeosastolla on potilaita 37 ja 2 hoitajaa. Uusia potilaita tulee myös öisin.
lakkoilkaavaan kirjoitti:
Lakkoilkaa vain pitkään. Meille keikkatyönä sijaisuuksia tekeville tää on paljon työtä ja paljon rahaa. Mehän ei itketä lomarahojen ja ylitöiden vuoksi. Me kun tehdään töitä just sen verran kun saadaan palkkaa ja toisin päin.
Keikkatyöntekijöitä ei saa käyttää ylityökiellon tai lakon aikana. Ei yhtään tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyöntekijöitä ei saa käyttää ylityökiellon tai lakon aikana. Ei yhtään tuntia.
No saahan
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole niin huono tilanne kuin joillain eli saa aina itse valita ottaako ylitöinä vai vapaana. Ja vapaapäivän paikkaa voi itse ehdottaa. Ihmettelen miksi jotkut suostuvat lyhennyksiin tunti per päivä? Meillä ei ole koskaan ehdotettu tuollaista eli mun mielestä ei voi yleistää koko alaan. Ei tarvitse olla työtaistelutoimet menossa että voi kieltäytyä noista. Ylityö ja vuoronvaihdot on AINA vapaaehtoisia, mutta nyt liitolta suositus että ei suostuttaisi niihin. Jokainen tekee silti oman valinnan kuului liittoon tai ei.
No sehän on hyvä uutinen ettei voi yleistää koko alaan. Kumpikohan on yleisempi käytäntö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että jotkut saavat hoitoalalla ylitöistä tuntipalkkaa? Ei meillä vaan (ja olen kunnallisella). Jos jäät esim. iltavuorosta yövuoroon, saat n. 50 euron "hälytysrahan", mutta ylimenevät tunnit tasataan muista päivistä. Yleensä kokonaista vapaapäivää ei saa, vaan loppulistan ajan teet esim. ½-1 tuntia lyhyempiä päiviä, riippuen siitä paljonko ylitöitä teit.
Tuohan on ihan sairasta. Yleensä ylitöistä maksetaan ylityökorvaus jos normaalin työvuoron päälle tekee tunteja.
Mutta tuossahan jos jää tekemään 10 tuntia töitä, ja saa n 50€ hälytysrahan, sehän on 5€ tunti. Olisi ihan eri asia jos lisäksi saisi sitten myöhemmin vapaaksi kokonaisen työvuoron, mutta jos saa muista työvuoroista vapaata puoli tuntia - tunnin päivässä, niin onko siitä suurtakin iloa? Nyt en enää ihmettele yhtään jos henkilökuntaa ei lisätä eikä sijaisia hommata.
Tuolla mallillahan ylityöt tehdään itseasiassa halvemmalla kun muut työt, eikä niinkuin normaalisti isommalla palkalla tai kokonaisina vapaapäivinä, jolloin siitä vapaasta olisi oikeasti hyötyä.Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mutta kun se että jäät itse oma-aloitteisesti töihin ei ole ylitöitä. Ylitöihin tarvitaan työnantajan määräys ylitöistä.
Eli kun yövuorolainen ilmoittaa, ettei pääse, eikä löydy sijaista niin iltavuorolaisen vaihtoehtona on jättää potilaat tms yksin yöksi tai jäädä pakon edessä yövuoroon. Esimies ei vastaa puhelimeen vapaa-ajallaan, niin tässä ketjussa on kerrottu.
Niin onko tuo hoitoalalla ylityötä vai vuoronvaihtoa vai mitä?
Ilmeisesti vuoronvaihtoa, jos nyt ymmärsin oikein.
Jos niin on, niin entistä hullummalta kuulostaa, luulin että tuosta saa edes palkkaa, kuten muilla aloilla jos normi työpäivän jälkeen joutuu tekemään ylimääräisiä tunteja.Tota. nyt on joku pielessä ja pahasti. Yövuorolainen Ilmoittaa ettei pääse mutta työnantajan vastuutahoa ei ole? Kenelle se ilmoittaa? työtoverilleko? Kyllä on päin persettä järjestetty asiat terveydenhoitoalalla. Ensinnäkin sairastumisesta pitää ilmoittaa työnantajalle heti sairastumisen sattuessa,ei pikkusen ennen vuoron alkua, eikä työkaverille. Ja kyllä työstä varmasti palkka maksetaan, mutta ei ylityökorvausta, ennen kuin säännönmukainen työaika on tullut täyteen, tämä silloinkin kun ylityölupa on voimassa. Ei ne ylityöt ala samantien ala juoksemaan, vaan sen jälkeen kun tarkastelujakson säännönmukainen työaika on täynnä. Siihen saakka on ns lisätyötä. Esimerkiksi toimistoduunarilla jolla on 7,5 h/pv työsoppari, on tehnyt viikolla tämän 7,5 h/pv, tulee ylitöihin lauantaiksi. Hänelle ensimmäinen 2,5h on lisätyötä, josta maksetaan laskennallisen tuntipalkan mukaan, sen jälkeen vasta 50% korvaus. Vastaavasti periodityössä lasketaan, mutta rajat hiukan erit. Eli periodissa tulee päivittäisen, viikon ja periodin rajat, jotka vaikuttaa onko työlistasta poikeeava työ lisä- vai ylityötä.
Meillä on vuorotyö (ei hoitoala) ja tulee ylityökorvaus jos päivittäinen työaika ylittyy tai viikkotunnit ylittyy.
Sen takia täytyy olla esimiehen lupa jäädä edes puoleksi tunniksi ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että jotkut saavat hoitoalalla ylitöistä tuntipalkkaa? Ei meillä vaan (ja olen kunnallisella). Jos jäät esim. iltavuorosta yövuoroon, saat n. 50 euron "hälytysrahan", mutta ylimenevät tunnit tasataan muista päivistä. Yleensä kokonaista vapaapäivää ei saa, vaan loppulistan ajan teet esim. ½-1 tuntia lyhyempiä päiviä, riippuen siitä paljonko ylitöitä teit.
Tuohan on ihan sairasta. Yleensä ylitöistä maksetaan ylityökorvaus jos normaalin työvuoron päälle tekee tunteja.
Mutta tuossahan jos jää tekemään 10 tuntia töitä, ja saa n 50€ hälytysrahan, sehän on 5€ tunti. Olisi ihan eri asia jos lisäksi saisi sitten myöhemmin vapaaksi kokonaisen työvuoron, mutta jos saa muista työvuoroista vapaata puoli tuntia - tunnin päivässä, niin onko siitä suurtakin iloa? Nyt en enää ihmettele yhtään jos henkilökuntaa ei lisätä eikä sijaisia hommata.
Tuolla mallillahan ylityöt tehdään itseasiassa halvemmalla kun muut työt, eikä niinkuin normaalisti isommalla palkalla tai kokonaisina vapaapäivinä, jolloin siitä vapaasta olisi oikeasti hyötyä.Ylitöistä maksetaan ylityökorvaus, mutta kun se että jäät itse oma-aloitteisesti töihin ei ole ylitöitä. Ylitöihin tarvitaan työnantajan määräys ylitöistä.
Eli kun yövuorolainen ilmoittaa, ettei pääse, eikä löydy sijaista niin iltavuorolaisen vaihtoehtona on jättää potilaat tms yksin yöksi tai jäädä pakon edessä yövuoroon. Esimies ei vastaa puhelimeen vapaa-ajallaan, niin tässä ketjussa on kerrottu.
Niin onko tuo hoitoalalla ylityötä vai vuoronvaihtoa vai mitä?
Ilmeisesti vuoronvaihtoa, jos nyt ymmärsin oikein.
Jos niin on, niin entistä hullummalta kuulostaa, luulin että tuosta saa edes palkkaa, kuten muilla aloilla jos normi työpäivän jälkeen joutuu tekemään ylimääräisiä tunteja.Tota. nyt on joku pielessä ja pahasti. Yövuorolainen Ilmoittaa ettei pääse mutta työnantajan vastuutahoa ei ole? Kenelle se ilmoittaa? työtoverilleko? Kyllä on päin persettä järjestetty asiat terveydenhoitoalalla. Ensinnäkin sairastumisesta pitää ilmoittaa työnantajalle heti sairastumisen sattuessa,ei pikkusen ennen vuoron alkua, eikä työkaverille. Ja kyllä työstä varmasti palkka maksetaan, mutta ei ylityökorvausta, ennen kuin säännönmukainen työaika on tullut täyteen, tämä silloinkin kun ylityölupa on voimassa. Ei ne ylityöt ala samantien ala juoksemaan, vaan sen jälkeen kun tarkastelujakson säännönmukainen työaika on täynnä. Siihen saakka on ns lisätyötä. Esimerkiksi toimistoduunarilla jolla on 7,5 h/pv työsoppari, on tehnyt viikolla tämän 7,5 h/pv, tulee ylitöihin lauantaiksi. Hänelle ensimmäinen 2,5h on lisätyötä, josta maksetaan laskennallisen tuntipalkan mukaan, sen jälkeen vasta 50% korvaus. Vastaavasti periodityössä lasketaan, mutta rajat hiukan erit. Eli periodissa tulee päivittäisen, viikon ja periodin rajat, jotka vaikuttaa onko työlistasta poikeeava työ lisä- vai ylityötä.
Juu, meilläkin tulis sanomista jos ei esimiehelle ilmoita että on sairas, viimeistään vuoron alkaessa.Joku esimies, tai hänen määräämä vastuuhenkilö täytyy siis saada aina kiinni, niin kuin saakin.
Ei työntekijät keskenään saisi missään tapauksessa vaihtaa vuoroa tai olla poissa ilmoittamatta työnjohdolle, eikä jäädä töihin oman työvuoron loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tehdä juuri niin kuin itse haluat. Ammattiliiton käskyjen ja kieltojen noudattaminen on täysin vapaaehtoista. Jos haluat tehdä kuten liitto haluaa, niin se on ihan käytännössäkin ihan kirjaimellista, eli vaihdeta vuoroja, ei tuurata muita ja kun 40h/vko (tai jossain aloilla 37,5h/vko) on tehty töitä, ei tehdä enempää.
Kyllä saamassani kirjeessa kehoitettiin toimimaan liiton antamien ohjeiden mukaan ja puhuttiin rikkuruudesta jos tieten tahtoen rikkoo annettuja ohjeita.
Toki haluan olla lakossa. Siitä ei ole kysymys, lakon oli jo aikakin tulla! Toivottavasti sopimus syntyy pian ..
mutta ei tuollaisilla pelkistetyillä ohjeilla pitkälle pötkitä!
No "rikkuruuttahan" se niitä ohjeita kohtaan onkin.. toinen asia sitten on, kaatuuko siihen joku perustavanlaatuinen asia maailmassa, jos niitä ei noudata. Työttömyyskassojahan on muitakin kuin vain noi ammattiliittojen...
tampio! jos liittoja ei olisi niin sinäkin olisit vähintään 12 h päivässä töissä ja lomasi olisi ehkä ja vain ehkä kaksi viikkoa. työvaatteesikin ostaisit itse eikä sinulla olisi minkäänlaista irtisanomissuojaa. voisitko kohta älytä liittojen ja työttömyyskassojen eron.
Olen itse osastonhoitaja. Meillä sijaisuudet hoidetaan aina ensisijaisesti sijaisvoimin. Usko n, että näin monessa muussa paikassa myös. Sijaisen palkkaaminen on myös edullisempaa kun ylitöiden teettäminen. Sijaisia ei kuitenkaan ole tarjolla pilvin pimein. Kun olet soittanut 30 sijaista läpi, niin sitten aletaan kyselemään ylityöntekijöitä. Aika moni on myös halukas tekemään ylitöitä. Monesti joku sanoo heti, että voi tehdä pitkän vuoron. Minun pitää kuitenkin ensisijaisesti rekrytoida sijaista. Eli täytyy myös muistaa, että ylitöitä tehdään myös puhtaasta halusta. Mutta vastentahtoisesti kenenkään ei pitäisi joutua ylitöihin. Itse olen toimen haltija eikä minulle kukaan maksa mitään puhelimen päivystämisestä eikä työsopimukseni velvoita tulemaan töihin vapailta ratkomaan sijaisjörjestelyjä. Palkkaan myös mielelläni varahenkilöitä, sijaisia tai mitä tahansa extraa, heti kun sellaiset valtuudet minulle suodaan. Jostain syystä joillakin on harhainen käsitys, että osastonhoitajalla on joku velvoite tulla paikalle vapailta.